رواية حارة العاشقين كاملة بقلم نهلة زغلول
حارة العاشقين
الفصل الأول
في حارة مصرية في شوارع الإسكندرية القديمة حيث تتميز بضجيج الناس والازدحام حيث اصوات الناس والعاملين
كانت تقطن عائلة صخر الجبالي ابن كبير الحارة وزعيمها
ركض وركض سريعاً حتي وصل إلي القهوة التي يجلس فيها المعلم صالح الجبالي
الحق يامعلم المعلم صخر بيتعارك ادام الفرن بتاعكم
نفخ دخان الشيشة الخارجة من فمه وايه الجديد ماهو كل يوم بيتعارك مع مين بقى المرة دي ياض
منعم مع الفرن كله يامعلم
صالح يستاهلوا اتكل انت خليني اخد الحجرين دول وجاي وراك
منعم ماشي يامعلم
صالح عالي الراديو يابني وغير الحجر
القهوجي حاضر يامعلم صالح
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
في الفرن ...
بعد ان انتهي من الشجار مع بعض العاملين نظر بعينيه الي تلك الجميلة التي تمناها دائما في أحلامه وهي ترفضه وتهينه ولكن مع صخر الجبالي حلول اخري اقترب منها عدة خطوات نفخ دخان سيحارته في وجهها
قومي يابت شيلي القرف ده من ادام الفرن بتاعي
ورد طيب مش ماشيه واللي عندك اعمله
صخر لا ده انتي لمضه اوي يا رجاله ارمولها القرف ده بره خرج بعض الرجال شديد القوي قاموا بالقاء اغراضها بالخارج في الشارع
ورد منك لله يامفتري ربنا مش حيسيبك عشان البضاعة دي كلها اللي اتكسرت بسببك
صخر كلمه كمان حمد ايدي عليكي
ورد لو راجل اعملها
نظر لها بقسوة اقترب منها مين ده اللي مش راجل يابت
ورد انت مش راجل اصلا عشان تعمل كده في ست
صفعها علي وجهها مش شايف ادامي اي ست يعني
ورد بصدمة وربنا لبلغ عنك انت وابوك
مسكها من وجهها تبلغي علي مين قوليلي كده عشان اطلعك من بيتي اللي انت ساكنه فيه ولا دكاني اللي بتشتغلي ادامه منا ممكن ارميكي بره شايفة النسوان دول حخليهم يبهدلوكي في الحاره
ورد بخوف وقبلت يديه اوامرك يامعلم
صخر شاطرة اوي حعمل معاكي اتفاق
ورد اؤمرني يامعلم انا تحت امرك بس تحميني منهم
صخر ححميكي بس بمقابل
ورد بدموع اؤمرني
نظر لجمال عينيها وشفاهها عض علي شفتيه نتجوز عايزك في الحلال ايه رايك
ورد نتجوز انا عندي اموت ولا إني اتجوز واحد زيك ظالم و تاجر مخدرات
صخر مش عايزة تتجوزي مين يابت
ورد انت مش حتجوزك خليك كده اول مرة واحدة ترفضك ايه مكسوف ادام رجالتك
اشار صخر لاحدي النساء في الحارة
صخر عايزك تاخدي الست ورد تحطيها في عينيك انتي وصحباتك فهماني طبعا
ورد بخوف انت حتعمل ايه ياظالم يامفتري
صخر خديها
المرأة تعالي معايا ياختي اتجهت ورد الي احد الشوارع مع تلك المرأة و صديقاتها فجأة تلقت عدة صفعات علي وجهها وركلات في جسدها
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
خلصت انت شاطر اوي ياكريم وتنهد ياريت كان ماجد زيك مغرور وعايش لنفسه تاعبني معاه طول عمره فتح شركة لوحده بتاعت اكتشاف مواهب جديدة
ده غير كارين تعباني اوي طالب منك طلب ياكريم انا بعتبرك زي ابني واغلي من ماجد كمان
كريم مالك ياانور بيه في حاجة
أنور كارين رجعت خايف عليها كانت في مصحة وكمان اتقبض عليها رجعتها بالعافية مصر كانت عايشة في امريكا زهقت من العيشة هنا بقالها يومين وكمان صاحبها مروان رجع معاها عيل فاشل مدمن خدها معاه للسكة دي طالب منك طلب
عايزك تقومها دي عايزة ترجع امريكا تاني عايزة تعيش هناك عاداتهم غير عادتنا وتقاليدهم غير تقاليدنا شقية ومتعبة الشلة الملمومة عليها كلها مصايب شلة فاشلة وضايعة بيشربوا مخدرات وبيعملوا علاقات مشبوهة خايف عليها ياكريم كارين مبقتش صغيرة بقي عندها 20 سنة عايزك تاخد بالك منها انا خلاص لاقادر عليها ولا علي امها امها بتقولي حتاخدها تعيش معاها في امريكا وهي فرحانة بالعيشة والحياة ثم اتجه الي مكتبه اخرج دفتر شيكات كتب بعض الارقام
انور خد ياكريم الشيك ده ليك عايزك تغير من نفسك خالص عشان تعجبها وتنسي انك موظف عندي خالص عايز بنتي تعيش معايا لو قدرت تخليها تعيش معايا حتاخد ادهم مرتين
نظر كريم المبلغ المكتوب بصدمة بس ده كتير اوي ياانور بيه
انور لا كتير ولا حاجة انت تستحقها
كريم اوعدك ياانور بيه حيحصل
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
بعد ان لف ودار في الحارة أكثر من مرة نادي بصوت رجولي انتي لوسمحتي
ورد خير ياباشا في حاجة والله لسة طالعة من الملجأ وماشية جنب الحيط معملتش حاجة هو انتوا عرفتوا اني هربت وصلكم الخبر ازاي والله ياباشا ماسرقت المشرفة دي هي كانت بتعذبني كل يوم ضرب وإهانة وذل غير بتخرجنا نشحت في الإشارات بس انا هربت لاحظ توترها وآثار الضرب علي وجهها وجسدها
ماجد انتي بتبيعي ورد في الاشارات ليه
حور معرفش طلعت من الملجأ ملقتش حاجة اعملها ياباشا غير دي شغلانة شريفة مش احسن ماسرق
ماجد اه فبتبيعي ورد اه كويس عن اذنك
حور رايح فين ياباشا آخر الشارع من هنا
زفر بقوة من مظهرها ووضعها
حور بتبصلي كده ليه
ماجد ابدأ عن اذنك
حور اتفضل ياباشا بس مش عايز ورد
ماجد لا شكرا مد يديه وفي جيب سرواله اخرج بعض النقود خدي دول
حور لا ياباشا انا مبشحتش انا بعمل شاي وقهوة هنا وكمان ببيع ورد يعني مش محتاجة منك حاجة عن اذنك ياباشا
نظر لها نظرة شفقة استغرب من وضعها وحالها مط شفتيه استدار اتجه الي اخر الحارة صعد الي سيارته
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
بعد يوم ....
ورد بنظرة حقد عليه انا موافق نتجوز يامعلم صخر
صخر شاطرة ياست ورد عايزك تجهزي عشان الفرح بتاعنا
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
بعد ان اخبر اهله في فكرة الزواج رحبوا بالفكرة بشكل كبير
كريم تتجوز مبروك اخيرا ياصخر مين بقى العروسة
صخر ورد بنت الحاج سلطان
لطمت والدته علي صدرها يالهوي ملقتش غير دي دي بنت قادرة يالهوي دي جبارة الحقي الحقي اخوكي يامديحة
مديحة بقي انت ابن المعلم صالح تتجوز ورد ليه دي بنت بتسرح بقفص في الشوارع ولا ايه ياياحاج صالح
صالح لو كنت مكانك كنت اتجوزتها بنت ايه فلقت قمر
مبروك يابني
صخر الله يبارك فيك يابا
كريم مبروك ياصخر
صخر الله يبارك فيك ايه مفيش مبروك ياأم صخر وانتي بت مديحة يابومة مفيش مبروك
مديحة مبروك ياخويا
فاطمة بتهكم مبروك يامعلم صخر امها نبوية موافقة علي كده بقي ده حتي البت مش بطيقك وبتكرهك حتتجوزها ازاي
صخر لا ماهي طلعت بتحبني
صالح ياصخر ياجامد طالع لابوك تعالي يابت يامديحة غيري الحجر ده
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
عند ورد ....
ايه ياختي حتموتي نفسك كده ليه حد يطول المعلم صخر بنفسه حيتجوزك هو اي حد
ورد ياسميحة مبحبهوش بكرهه بكرهه
سميحة والنبي ده قمر ودمه زي العسل هو صحيح مفتري وكل شوية بيتخانق بس اهو اللي بيغلط بيادبه
ورد انت مصدقة الكلام ده ده بقالي من يوم ماجيت الحارة قاطع عليا الطريق في الرايحة والجاية سلط عليا نسوان الحارة يضربوني
سميحة مش غلطي فيه حد يغلط في كبير الحارة ياجبروتك
نبوية وافقي ياورد وافقي عشان ده ظالم ومفتري مش حيرحمك
ورد حتي انتي ياما
نبوية أمه شتمتني امبارح ولموا عليا نسوان الشارع عملوني فرجة للشارع كله لما مشيتي تجيبي البضاعة اتلموا ضربوني
نهضت ورد من مقعدها وحياة امهم ماحرحمهم واتجهت الي الخارج نزلت علي الدرج وقفت أمام منزل الجبالي صخر ياصخر انزلي هنا لو كنت راجل بتتلموا علي امي وبتضربوها
نزل صخر من المنزل اتجه ناحيتها نفخ دخان سيجارته في وجهها عايزة ايه
ورد اختك وامك ضربوا امي في الحارة منكم لله ربنا مش حيضيعلي حقي ابدا ياظلمة
صخر هو انتي محرمتيش من بهدلة امبارح ده انتي كلتي ضرب محدش اتضربه اغمض عينيه ونفخ دخان سيجارته في وجهها احنا جاين نصالح امك ونطلب ايديك
ورد مش حوافق ياصخر
مسك صخر شعرها حتي شعرت بألم معلم صخر يابنت سلطان ونبوية
ورد سيب شعري
صخر تحبي تضربي تاني ادام الناس دي كلها
ورد ماانت اصلك مش راجل عشان تعمل فيا كده
صخر انا مش راجل انا حوريكي إذا كنت راجل ولا لا دخل داخل الفرن سحبها وراءه كله يطلع برة
واغلق باب الفرن عليهم اقترب منها عدة خطوات ابتعدت للوراء من الخوف
صخر من بقي اللي مش راجل
ورد انت مش راجل
صخر انا مش راجل تحبي اوريكي إذا كنت راجل ولا لا خلع قميصه ورماه علي الارض
ورد حتعمل ايه
صخر حوريكي إذا كنت راجل ولا لا
ورد ابوس ايديك سبني في حالي وانا حمشي من الحارة خالص
صخر لا مش حتمشي حتفضلي هنا في الحارة وحنتجوز
ورد هو بالعافية
صخر لا بالحب
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
في الملهي الليلي ...كانت تجلس في حالة من السكر الشديد رات يد تسحبها
كارين انت مين
كريم هشش الشرطة جاية كمان شوية
كارين بخوف يعني ايه
كريم تعالي معايا من سكات ....
يتبع .....