رواية ظلمني ابن عمي الفصل السادس 6 بقلم نور
الفصل السادس
ظلمني ابن عمي
بقلمي نور
عدنان شاف فرحه ماشيه في الظهر
عدنان قرب علي فرحه وكان فرحان انو شافها صدفه
يبت بيجولك ابوكي متطلعيش في القياله(وقت الظهر) كل العيون لما شافوكي بعتوا وراكي الخياله بعتوا وراكي ارجعي يابت
فرحه بصت بكسوف ورها عدنان
عدنان ايوه ياجلب عدنان
انت تاني
عدنان تاني وتالت يافرحه
فرحه افتكرت كلام زليخه
فلا باك
زليحه بتقرب علي فرحه وقالت جنب ودنها
بعدي يافرحه عن عدنان علشان ماتكونيش سبب موته عدنان ولد العمده وكبير البلد ومستحيل اخليه يجوزك وعدنان لو مش خد بتي انا هموت بيدي دي
فرحه لاه يامرات ابوي الا عدنان حرام عليكي
انا هبعد عنه واصل
زليخه جدعه يافرحه
ـــــــــــ انتها
عدنان واه كل دي تفكير يافرحه
فرحه بدموع بعد عني يا عدنان انا في عريس جاني وهتجوز
عدنان كيف تتجوزي يافرحه طب وانا
فرحه النصيب غلاب يا عدنان واحنا ملناش نصيب في بعض
عدنان انا كلمت امي يافرحه وبكره او بعدو بالكتير جايه عنديكم تطلب يدك
فرحه بفرح صوح يا عدنان
عدنان صوح يا جلبي
فرحه بخوف لاه لاه مستحيل تحصلك حاجه حتي لو كان التمن تعبي يا عدنان وجريت من قدام عدنان
عدنان مالها فرحه وليه بتعمل كده مش عارفه
بس لذم اعرف فيها ايه بكره اروح لخلود هي بس اللي هتعرف فرحه مالها
ــــــــــــ عند خلود
خلود
نعم
تعالي كلي
خلود بعند لاه مش عايزه اكل
كنان هتقعدي جعانه اكده
خلود ايوه مش ليك صالح
كنان انتي حره وكمل اكل وبعدين غسل يده
كنان راح علي السرير قلع الجلبيه بتاعت الفرح
خلود واه انت هتقلع قدامي ياك
كنان وفيها ايه مش انتي مراتي
خلود مرات مين ياجليل الحياه روح غير في الحمام واتلم ياكنان
كنان لاه وقلع التيشرت
خلود حطت ايدها علي وشها جليل الحياه
كنان ببرود هبله دي ياك
واخد لبس ودخل الحمام واخد دش سريع
وطلع
انتي لسه في مكانك ياخلود روحي نامى
خلود انام فين
كنان شاور علي السرير هنا جاري
خلود استحي ياكنان
كنان في نفسه البت الهبله دي كأني جيبها من الشارع ومش مراتي
كنان قرب علي خلود
خلود في ايه بعد بعيد عني
كنان بيقرب
خلود هصوت والم عليك النااس اللي في البيت ياكنان
كنان عادي واحد ومراته وقرب علي خلود
خلود حطت ايده علي وشها لاااا اوعي تقرب مني
كنان اخد مخده من ورها وقعد يضحك
خلود جاك وجع بطنك ياكنان
كنان تعالي اتخمد وانتي ساكته
خلود خمده تخمدك ياكنان اجي فين
كنان جاري
خلود دا بعدك قال انام جاره قال وعلى سرير واحد ليه اجنيت ياك
كنان اجي اشيلك يعني
خلود خد مخده وغطا و فرشتهم علي الارض
كنان هتعملي ايه
خلود اهو كده مكانك جاهز تعال نام
كنان نامت عليكي حيطه وانام علي الارض ليه وانا سريري قاعد اها
خلود مانت راجل ولذم تنام علي الارض عشان انام انا علي السرير
كنان ببرود لاه تعالي جاري علي السرير
خلود جاك خابط في راسك ياكنان
كنان سمعتك وبقولك اهو انتي تعالي
خلود خلاص انا هنام هنا لحالي
كنان براحتك
خلود وانت هتنام علي السرير عادي وتسيب بت عمك تنام علي الارض
كنان انا مالي قولت لبت عمي تانم جاري هي خايفه ليه قالولك انا جربه ياك
خلود خلاص نام ياكنان
كنان اتخمدي يخلون
خلود خمده تخمدك
كنان هقوم اجيبك تنامي جاري غصب عنك لو مش لمتي لسانك الطويل ده
خلود لاه خلاص اها هسكت
كنان ايوه كده ناس تخاف يلاه اتخمدي
خلود في سره كان يوم اسود يوم مااجوزتك ياكنان
ـــــــــــــــ
خبر ايه ياحمدان انت عجزت ياك
حمدان ليه بتقولي كده ياست الستات
زليخه عشان عدنان لحد دلوك مش جه ولا خطب البت انت واخد شي وشويات ياحمدان علي العمل ده
حمدان عدنان أمه محصنه البيت جوي ومش عارف اوصله كيف الاول
زليخه وانت تصعب عليك حاجه ياحمدان
حمدان اديني اسبوع كماني ياست زليخه
زليخه تمام اسبوع بس ويكون جه لحد البيت
حمدان عايز فلوس كماني
زليخه بس انت خت كتير
حمدان الفلوس دي مش ليا دي للاسياد ياست الستات
زليخه شي لله ياسياد طيب هتعمل ايه
حمدان بطمع هاتي خروف كماني وتلاقي عدنان السبوع الجاي قدام البيت يطلب يد بتك
زليخه بفرح صوح يا حمدا دا انت يبقا ليك الحلوه
حمدان وصوح الصوح كماني ياست زليخه
زليخه طلعت فلوس كتير ل حمدان وقالت ليه بكره الخروف يكون عندك
حمدان للاسياد ياست للاسياد مش ليا
زليخه تمام تمام سلام انا دلوك وخرجت
حمدان مسك الفلوس بفرح وقال اخيرا هعيش زي الباقي زليخه هتقعد تدفع لحد ما تنوال مراده ورزق الهبل علي المجنين صوح
لذم تعمل حاجه ياحمدان هي فين فين كانت هنا
اهي حته من هدوم عدنان
تعال ياود خديجه ومحمد
ـــــــــ عند خلود
خلود صحيت من النوم اه ياظهري يامه منك لله ياكنان يا ود كريمه وبعدين وقفت
اه يامه ياظهري انا خلود بت كبير البلد وعمدتها تنام على الارض اكده منك لله ياكنات يا ود كريمه تاني بس كده
وبعدين بصت على كنان وهو نايم على السرير مرتاح أيوه اتقلب علي السرير براحتك كيف الباشا وانا اتقلب علي الارض لما ضهري اتكسر
وبعدين بصت علي شفشق مليان ميه
خلود بتكلم نفسها فيهاا ايه لو صحيت جوزي بطريقه حلوه يعني مش فيها حاجه ومسكت الشفشق كبت نصه علي كنان
خلود خد ياكنان يلاه قوم ياكنان الصبم صبح
كنان قام مفزوع واه ايه دا ومسح وشه لقا خلود واقفه وبتضحك
كنان واه هو انتي انتي اللي عملتي كده يابقره
خلود بغضب انا بقره ياكنان
كنان ايوه
خلود وكماني ايوه طب خد ياكنان وكبت باقي المياه علي كنان
كنان وقف واه ياخلود انتي لذم تتعلمي الادب من اول وجديد ومسك خلود من ايدها تعالي
خلود واقفه ومش راضيه تمشي
كنان بقولك تعالي
خلود سيب يدي ياكنان مش جايه
كنان طيب وشال خلود واخدها علي الحمام فتح الدش بتاع المياه عليها
خلود انشاالله تموت ياكنان بعد بعد
كنان لاه مش هبعد علشان تتربي ياخلود
خلود لسه هتتكلم الباب خبط
كريمه اصحوا ياعريس الوكل جاهز اصحو
خلود امك الحربيه جات ياكنان
كنان فتح المياه تاني علي خلود اهو علشان تتربي
خلود انشاالله تموت ياكنان
كنان انشاالله انتي يابت محمد
كريمه فتحت الباب كريمه اول ماشافت خلود وكنان تحت المياه مع بعض قعدت تظغرط بصوت عالي
خلود قربت جنب كنان وقالت
مالها امك المخبوله دي ياكنان بتظغرط علي الصبح ليه
كنان لمي لسانك يا خلود
كريمه بعيد مش سامعه اي حاجه
يلاه ياعروسه كفايه لعب وانزلي تحت علشان الصباحيه
خلود حاضر يامرات عمي
الصباحيه يعني تاني يوم الجواز للعروسه والعريس يأتى اهل العروسه ومعهم الكثير من الحلوه والاكل وأيضاً النقود للعروسه ويأتي اقارب العريس أيضاً لاعطاء العروسه نقود
ـ،،،،،
كريمه يلاه البسي امك جات
خلود ياجلبي يامه طب ليه مش طلعت
كريمه لاه قعدت تحت وقالت هستنا بتي هنا
خلود دقيقه وانا جاهزه يامرات عمي
كريمه مشيت
كنان شكلك حلو جوي وانتي مبلوله كيف العصفور ياخلود
وانت شكلك عفش ياكنان وانت مبلول ام وطلعت لسانها لكنان ودخلت تجري علي الحمام
كنان انا ناز ياملكومه (مجنونه) انتي
خرجت خلود وسرحت شعرها ولبس لبس جميل جدا عباره عن عبايه وردي مطرزه علي السدر وتحجيبه لون العبايه
كنان دخل الاوضه اول ناشاف خلود واه ايه الجمال دي
خلود بكسوف صوح انا حلوه
كنان وجمر (قمر) كماني
خلود انت ليه جيت تانى
كنان البيت مليان حريم تحت طلعت
خلود طيب انا نازله
كنان طيب
خلود نزلت وكانت امها تحت واختها حنين وكل الاحباب والاهل
بيكون في مكان للعروسه تقعد فيه وتغطي وشها وتيجي الناس الصبح ترفع الغطا دا ويحطوا نقطه للعروسه وهي يعني فلوس
خلود نزله مغطيه وشها وقعد علي الكرسي
هند صباحيه مباركه ياعروسه
خلود الله يبارك فيكي حبيبتي
كريمه جات صباحيه مباركه ياعروسه
قمر ماشا الله وبعدين راحت
خديجه خلود الله اكبر قنر ياجلبي
حنين اختها صباحيهمباركه ذاجلبي
خلود الله يبارك فيكي
خديجه مسكت خلود وقعدتها علي الكرسي
كريمه مسكت طبله صغيره وغنت اغنيه للعروسه وكانت الاغنيه بتقول
ـ،،، علي النسب ياغالي مين اللي دلك علي النسب ياغالي من اللي دلك
علي النسب ياغالي خت الاصيله بنت المقام العالي خت الاصيله
افتح البوابه ياابو العروسه ريح الغرابه ياابو العروسه
وافتح الغربيه ياام العروسه ريح المدعيه ياام العروسه
كريمه بتغني وتبص على هند
هند في سرها ربنا يسامحك ياحماتي تموتي لو مش نكدتي عليا امي مش غالطانه لما قالتي الواد هيشد ضهري ويمكن اطلع بيه من البيت
دا ومن وش الست دي مامعمل مش بتحبني وبتكرهني
الستات كانت تجيب فلوس ترفع الغطا اللي علي وش العروسه وبعدين تحط فلوس في ايدها وتقعد تغني وخلود سكته وبتضحك في صمت
ــــــــ
خلود كفايه يامه انا تعبت وعايزه اطلع
خديجه طيب ياجلبي
خديجه حنين ياحنين
حنين نعم يامه
خديجه خدي اختك وطلعيها فوق ويلاه نروح علشان الكل يروح والعرسان يرتاحوا
حنين بفرح طيب يامه وخدت خلود فوق
خلود هتاجي تزوريني ياخيه ديمن صوح
حنين صوح ياقلبي
كنان عامل معاكي ايه
خلود بكسوف كويس
حنين بفرح ربنا يسعدكم كنان بيحبك من زمان ياخلود اوعي تزعلي الود دي ماشي ياخلود
خلود في نفسها دا انا هطلع عينه بس يصبر عليا واد كريمه الحربية دي
حنين واه واه كل دي سرحان لما كلمتك عن كنان
خلود انتبهت لحنين وضحكت
حنين ربنا يهنيكم وحضنتها وخرجت
كنان طلع من الحمام يارتني زي حنين اختك واخدلي حضن زيها
خلود بكسوف اتعشم ياجليل الحياه
كنان قرب علي خلود تعالى اجولك
خلود في ايه
كنان قرب تاني
خلود انت كل شويه هتلعب العبه الماسخه دي ياك كنان ضحك وبعدين شاور علي الحيطه ايه دا ياخلود بصت علي الحيط فين
كنان باس خلود في خدها اهو
خلود بكسوف جليل الحياه
-----------تحت
ادهم يلاه كافية شغل ياهند وتعالي كلي
كريمه بغيظ ماشي ورها كيف الدادبان تعالي كلي تعالي كلي قال يعني هتموت لو مش كلت
هند حاضر اخلص اللي في يدي بس
ادهم لاه تعالي دلوك ياهند يلاه
هند حاضر وقعدت علشان تاكل مع ادهم وبناتها
كريمه واه واه خايف عليها جوي كده ليه
ادهم علشان مراتي يامه وام بناتي
كريمه واه يافرحتي امال لو خلفتها ولاد كان عملت ايه ياادهم خايف عليها اكده ليه
ادهم بقولك مراتي يامه وام بناتي
كريمه ياحصره خلفتها بنات وتقول مراتي
ادهم استغفر الله العظيم ليه هي اللي بيده تخلف يامه بنات ولا ولاد دا امر ربنا
كريمه كان يوم شان يوم ما جبتها هنا
هند قامت من الاكل وقالت الحمدلله شبعت
ادهم واه وانتي كلتي ايه ياهند تعالي كلي
هند شبعت ياسي ادهم هدخل المطبخ
ادهم الله يسامحك يامه
كربمه الله ياخدها وارتاح
انتها الفصل رائيكم يهمني وتوقعتكم كمان
لينك الراويه
أعتقد أنك ستحب هذه القصة: " ظلمني ابن عمي " بقلم نووور