رواية ظلمني ابن عمي الفصل السابع 7 بقلم نور
لفصل السابع
ظلمني ابن عمي
بقلمي نور
خديجه بتخبط
زليخه افتحي يابت يافرحه
فرحه حاضر
فرحه فتحت الباب وكانت المفاجأة عدنان علي الباب هو وامو
فرحه واقفه مكانها ومش بتتكلم
زليخه مين يابت يافرحه
فرحه....... سكته
زليخه يابت مين
زليخه طلعت لقت خديجه وعدنان واقفين
زليخه يالف نهار ابيض اتفضلوا
وفي سرها بركاتك ياحمدان عدنان جه اهو هو وامو زي ماقولت بعد اسبوع وكلامك اتحقق والله وطلعت سرك باتع صوح ياحمدان
اهلا اهلا اتفضلي ياست خديجه نورتي الدار
خديجه بنور يامه بدور
بت يابدور اعملي شئ للست خديجه وهاتي كحك وبسكوت لستك يابت
بدور بفرح حاضر حاضر
فرحه من بعيد ياكسرت قلبي النهارده
بدور سمعتها يتكسر قلبك ولا يغور في داهيه عادي المهم انا هبقي مرات واد العمد سيد البلد كلها وكبيره وانتي هخليكي خدامه عندي في السرايه لما اجوز يافرحه
فرحه تسلمي ياختي وليه الكره دي كله كيف امك انا خيتك مش ضرتك ولا عدوتك امك بتكرهني علشان امي وانتي بتكرهيني ليه
بدور اللي امو تكرهوا انا اكرهوا من غير سبب
فرحه بس احنا اخوات
بدور انتي لسه هتحكي عايزه اروح احضر حاجه لعريسي وامو مش فاضيلك انا وضحكت ههههههه علشان تغيظ فرحه
فرحه بتكلم نفسها
انا عارفه يا عدنان إنك جيت هنا مش بصوبك ولا عايز بدور اكيد محراك الشر زليخه عملتلك عمل انا عارفها
فلاش باك
زليخه قاعد عند ام فرحه بعد ما ماتت
زليخه صحبتي ماتت يابوي صحبتي واختي ماتت محدش ليكي من النهارده يا زليخه
ابراهيم ربنا يصبرنا علي فرقها انا وبتي ملناش حد غير ربنا وبتي اتيتمت بدري
زليخه اخدت فرحه في حضنها واه يا ابراهيم وانا روحت فين يعني عشان صحبتي ماتت خلاص انساكم لاه انا هفضل معاكم واروح واجي عليكم كل يوم
فرحه جريت علي اوضتة مامتها من غير ماحد يشوفها واستخبت تحت السرير كانت طفله بس عارفه كل حاجه
زليخه دخلت عند مامت فرحه وقالت بصوت عالي سبوني مع صحبتي سبوني واحده هي وماشيه والله ماحد موتها غيرها بس قولنا كتير للمرحومه و ابراهيم جوزها ان زليخه عفشه وبتاعت عوملات بس مش صدقوا واكيد هي سبب موتها
زليخه سمعتهم ردت الباب في وش الكل وراحت عند مامت فرحه
انتي موتي دلوك بس انا عملت كتير ودفعت اكتر علشان اليوم ده يتحقق
انتي كونتي عارفه اني بحب ابراهيم ورحتي واجوزتيها مع انك عارفه اني روحي في ابراهيم وبحبوا هو وبس روحتي وختي حبيبي مني لاه وكماني خلفتي بتكم اللي شبهك واللي مش بطيقها كماني كونا اصحاب وانتي اللي بدأتي بالغدر وختي حبيبي مني
زليخه افتكرت
فلا
ام فرحه وزليخه كانو اصحاب جدا
زليخه انتي عارفه اني بحب ابراهيم واتخطبتي ليه
فرحه والله انا ماوفقت اهلي اللي وافقوا انا مليش دخل في حاجه وانتي عارفه كده يا زليخه
زليخه كان قولتي لاه
فرحه مقدرش دا كان ابويا يطخني يا زليخه انتي عارفه ابويا صعب كيف
زليخه يعني هتتجوزي ابراهيم يافرحه
فرحه بدموع والله ماكونت متوقعه انو يجي ويخطبني وانا عارفه انك بتحبيه يازليخه
زليخه انتي هتفضلي صحبتي واختي يافرحه
فرحه يعني مش زعلانه مني يا زليخه
زليخه لاه واصل دا نصيب وهو لو كان عايزني كان اتكلم علي وخطبني مش راح اتكلم عليكي وخطبك
فرحه الجواز قسمه ونصيب ياجلبي وربنا يبعتلك اللي احسن منه
ـ،،،،انتها
زليخه انتي موتي دلوك يافرحه
براهيم حبك وسما بتكم علي اسمك وزي ماعرفت اخلص منك واعملك عمل راح اخلص من بتك بس مش دلوك بعدين علشان الناس واهو في الاخر براهيم بقا ليا وانتي موتي وغرتي في داهيه
فجأة فرحه طلعت من تحت السرير ومن الخوف كانت عامله حمام علي نفسها مع ان عمرها كان تسع سنين بس الكلام اللي سمعتوا اكبر من سنها
زليخه جريت مسكت فرحه برعب واه انتي هنا وسمعتي كل حاجه
فرحه الصغيره بتعيط
زليخه لو اي كلمه قولتيها من اللي سمعتيها هنا انا راح اموتك كيف امك بالظيط
فرحه بخوف حاضر حاضر
زليخه ايه الريحه دي
فرحه كانت مرعوبه انا انا
زليخه امشي غوري الحمام عروسه وتعمليها علي نفسك كده يلاه غوري
فرحه برعب جريت من قدام زليخه
زليخه طلعت ولا كأن في حاجه وقعدت تصوت مع الستات لحد ما فرحه الكبيره اندفنت وبعدها بشويه اتجوزت ابراهيم وبدأت رحلة عذاب فرحه مع زليخه
لينك الراويه
: " ظلمني ابن عمي " بقلم نورuser40590595 على واتباد https://my.w.tt/MyLDf4tuHbb
ــــ، صباح الخير يامه
كل شويه هقولك الله يقطعك ويقطع امك انا ياك
هند الله يسامحك اموت واعرف بتكرهني ليه انا من ساعت متجوزه ولدك وانتي كرهاني ليه معرفش ياحماتي
كريمه حمه ترعشك اقولك انا ليه
هند ليه
كريمه عشان ادهم ولدي وكبير البلد بعد ابوه ساب بنات البلد كلها وراح اتجوز بت الكلاف(العامل تحت البهائم بالاجر)
هند بس انا ابويه عمره ماكان كلاف عند حد ولا هيكون احنا صح غلابه ومش عندينا قدكم بس عندينا ارض وخير وعمرنا ماطلبنا حاجه من حد ولا هنطلب
كريمه انا كونت عايزه اجوز ولدي لوحده بنت ناس ومقامها عالي كيف خلود لكن ولدي عصاني وراح اتجوزك انتي مع اني لا بطيقك ولا بطيق امك ومن زمان كماني
هند ساكته......
كريمه بصي انا مش عاوزه نتعرك كل شويه قدام العروسه الجديده
هند طيب انأّدي عليكي باايه
كريمه اي حاجه الا يامه دي
هند حاضر يامرات عمي زين اكده
كريمه ماشي زين وخلاص يلاه غوري كملي واكل
هند حاضر ومشيت
هند في سرها نفسي احطلك سم في الوكل واخلص
خلود ياريت علشان اخَلص انا كماني من وش الحربيه دي
هنِد واه خلود انتي سمعتيني
خلود انا هنا من اول كلامك مع البومه دي
هند بس انا انا مش قصدي حاجه ولا بتكلم جد وعايزه اسمها
خلود ولا تعوزي دي حربيه وتستاهل
هند انا رايحه المطبخ اشوف الوكل
خلود تمام وانا هحصلك
خلود راحت عند كريمه
هند وقفت تشوف خلود هتقول ايه وكانت خايفه خلود تحكي الكلام اللي سمعتوا منها تقوله لكريمه
خلود صباح الخير يامرات عمي
كريمه اول ماشافت خلود ضحكت صباح الفل ياخلود كيفك وكيف كنان
خلود بخير يامرات عمي
هند من بعيد يِّأّربِ مَأّتّقِوِلَ حٌأّجِهِ
خَلَوِدِ قِوِلَتّ أّنِزِّلَ اقعد معاكم
كريمه تنوري
هند من بعيد شوف بتاعمل خلود كيف وانا كيف
هند في سرها كل يوم بطريقتك معايه دي بتخليني افگر في كلام امي واني لذم انفز خطتها واجيب الواد وكده يبقا ليا شأن في البيت كيف الباقي
وبصوت مسموع ربنا ينتقم منك ياحماتي خلتني كرهت حالي وقعدت تعيط
فجأة ايد بطبط علي كتفها
هند بخضه بصت لقت خلود
خلود معليش مش تعيطي ياهند
هند والله انا انا مش قصدي ادعي علي مرات عمك بس بس هي بتكرهني جوي مش عارفه ليه
خلود بلاها عياط انا خابره مرات عمي زين حربيه وعجبربه(عقرب) كانت قبل ماتيجي هنا كانت في البيت الكبير بتاع جدي كانت مطلعه عين امي وامي غلبانه ياهند وملهشي في شغل الحريم دي وجدي عرفها هي اللي هتفرق العيله وتخربها كماني هي اللي خلت عمي عملها بيت لحالها وطلعت في بيت لحالها وخلاها طلعت
بعيد عن اهلوا وجدي مات غضبان عليه وعمي مات بعد جدي بسنه مستحملشي زعل ابوه وموته وهو غضبان عليه
هند صوح الكلام دي
خلود ايوه صوح وعلشان كده انا بكرها من صغري
كريمه جايه من بعيد بتكلم نفسها يامراك ياكريمه لو حريم والدك اتفقوا مع بعض عليكي وياحزنك لو حبوا بعض كماني
كريمه بصوت عالي خبر ايه ياهند انتي وخلود ايش لما الشامي علي المغربي
خلود ولا حاجه يامرات عمي سهرتي وبنحكي مع بعض وعادي
كريمه بت ياهند انتي لسه لحد دلوك مش روحتي المطبخ
هند حاضر اهين رايحه ياحماتي
كريمه في سره حمه ترعشك يابعيده
خلود بتقولي حاجه يامرات عمي
كريمه لاه مش بقول
خلود يلاه بينا على المطبخ ياهند
كريمه لاه انتي لسه عروسه ياخلود وماينعشي تروحي المطبخ دلوك
هند ليه يعني ياحماتي ماانا من تاني يون خلتينى دخلت المطبخ وعملت كل حاجه في الدار
كريمه في سرها لما افضل واحده عن التانيه تكرهوا بعض ومفيش واحده راح تتفق عليا مع التانيه انا عارفه شغل السلايف زين
كريمه بصوت عالي بقول لاه خلود لسه عروسه
اطلعي فوق ياخلود
خلود بس انا عاوز اساعد سلفتي يامرات عمي
كريمه اسمعي الكلام يا بتي لسه بدري علي دخولك المطبخ يلاه اطلعي فوق
خلود طيب وطلعت
وهند دخلت المطبخ
-------
كنان مالك ياخلود
خلود مش عارفه حاسه امك بتخطط لمصيبه ياكنان
كنان اتحشمي ياخلود
خلود بتبص علي كنان وساكته
كنان قرب علي خلود اوعي اسمعك تحكي بالعاطل علي امي تاني انتي فاهمه ياخلود
خلود بتكلم نفسها عايزه اعرف بس هي بتخطط ليه وليه عملت كده قدام هند
كنان بتكلمي نفسك يامخبوله انتي
خلود انا مخبوله ياكنان
كنان ايوه مخبوله (محنونه)وستين مخبوله كماني
خلود جابت مخده من علي السرير وضربت كنان بيها
كنان بضحك هههههههه مخبوله
خلود قربت علي كنان يعني اعمل فيك ايه ياود عمي مش عارفه
كنان يلاه يابت غوري من قدامي وانتي كيف الاطفال كده
خلود بنرفزه انا ياكنان كيف الاطفال
كنان بعند ايوه وروحي هاتلي مياه وملح علشان تغسلي رجلي من الصبح هلكان في الغيط
خلود ياسلام روح اغسلها لحالك انت ايدك سليمه اهي
كنان بس المفروض مرتي هي اللي تعمل كده
خلود مش لما ابقي مراتك الاول
كنان بسيطه تعالي
خلود حطت اديها علي بقها بكسوف خلاص خلاص وطلعت تجري علي الحمام تستخبه من كنان
كنان لذم تبقي مراتي رسمي النهارده ياخلود
خلود دا بعدك ياكنان ياود كريمه
كريمه كانت واقفه بره بتسمع كلامها ك العاده حطت اديها علي بقه واه ياكنان سايب خلود لحد دلوك عايش معاك مراتك بالاسم بس انا هتصرف يابت خديجه انا هتصرف وانت ياكنان ماشي علي هوها وسايبها كده طيب ياكنان اما اوريك
--------في بيت زليخه
زليخه قوم ياابراهيم قوم مش وقت نوم
ابراهيم خير يازليخه في ايه
زليخه في ان العمده ومراته ووالده بره
ابراهيم ليه
زليخه جاين يطلبوا يد بتك بدور
ابراهيم واه واه العمده جاي هو ومراته ووالده يخطبوا بتي
زليخه ايوه ياابراهيم افرح هتناسب كبارات البلد ياابراهيم
زليخه يلاه قوم البس بسرعه
ابراهيم قام بسرعه يلبس
زليخه دقيقه والحاج ابراهيم جاي
خديجه براحته احنا جينا من غير سابق انظار
زليحه واه اوعي تقولي قده دا بتكم
ابرهيم دخل اوضة الجلوس وكان فيها عدنان وامه ومحمد
فلاش باك
خديجة صباح الخير ياحاج
محمد صباح النور ياخديجه
خديجه كان في موضوع بدي اكلمك فيه
محمد موضوع ايه
خديجه احنا جوزنا خلود وحنين صوح
محمد الحمدلله
خديجه باقي عدنان وشاهين
محمد عايزة تقولي ايه ياخديجه
خديجه عايزه نخطب لعدنان
محمد طيب يعنى عدنان عينه علي بت مين في البلد
خديجه عايزه نطلب يد فرحه بت ابراهيم وفرحه الله يرحمه
محمد زينت البنته ويازين ماختار
خديجه يعني موافق يامحمد
محمد انا اهم حاجه سعادة عيالي ياخديجه ومش عايز اظلم حد فيهم
خديجه ربنا يخليك ليا يارب وميحرمنيش منگ ابدا
محمد بكره بليل نروح نطلب يدها
خديجه صوح ياحاج
محمد صوح ياحاجه وربنا يتمم على خير انشاء الله
ــــ انتها الفلاش باك
ابراهيم يالف نهار ابيض العمد بنفسه هنا وكماني الحاجه خديجه يامرحبا يامرحبا
محمد قعد واتكلم مع ابراهيم وزليخه
محمد احنا جين نطلب يد بتك ياحاج إبراهيم وولدي جاهز من كل شي
ابراهيم اكيد لو واد العمد مش جاهز مين اللي هيكون جاهز
محمد الله يحفظهم ها قولت ايه
ابراهيم البت بتكم ياحاجه
خديجه يالف مبروك وبتك هتكون واحده من بناتي وزيهم واكتر ياحاج ابراهيم
ابراهيم انا متاكد من كده ياحاجه والكل يشهدلك
زليخه يالف نهار ابيض وزغرتط عن ازنكم اجيب البت مكسوفه تطلع
فرحه واقفه بعيد بتبكي بحرقه وصعبان عليها نفسه
فرحه الله يسعدك ويحفظك من كل شر ياعدنان مع مين ماكونت المهم انك بخير
وحسبي الله ونعم الوكيل فيكي يامرات ابوي وقعدت تبكي
بدور بتبكي ليه المفروض تفرحي لاختك الصغيره
فرحه مسحت دمعها الله يسعدك يابدور ودخلت اوضتها تبكي علي حالها
زليخه جات تجري يلاه يابت يابدور هاتي العصير والحاجه الحلوه وضيفي اهل عريسك
بدور حاضر يامه
زليخه هي فين غارت البت فرحه
بدور بفرح غارت اوضتها تعيط لوحدها
زليخه راحت عند فرحه يلاه قومي فزي
فرحه اروح فين يامرات ابوي
زليخه قومي روحي المطبخ حضري مع بدور الحاجه واياك المح حتي طيفك بره المطبخ
فرحه انتي كده بتدبحيني بسكينه تلمه يامرات ابوي
زليخه بضحك ههههههه ايوه كان نفسي اشوف النظره دي من زمان زمان جوي يافرحه من ايام ماامك خدت حبيبي والنهارده انا برد اللي عملتوا امك في بتها وقلبي راح يرتاح يلاه غوري علي المطبخ واياك المحك بره المطبخ انتي فاهمه
فرحه حاضر وفي سرها حسبي الله ونعم الوكيل يارب اللهم اني لا حولا لي ولا قوه إلا بك يارب خدلي حقي وراحت المطبخ ودموعها علي خدها تحضر مع بدور
بدور افردي وشك يافرحه دا فرح اختك
فرحه سكته......
بدور قولت لامي خليها مرزوعه في اوضتها وانا هعمل لحالي مش رضيت وخلتني اشوف وشك العكر دا قبل ماطلع لعريسي واهلوا
فرحه ربنا يسامحك يابدور ربنا يسامحك
زليخه يلاه ياعروسه ادخلي سلمي على عرسيك واهلوا
بدور خدت الصنيه من ايد فرحه وطلعت للناس بره
خديجه وعدنان اول ماشافوا بدور داخله بالصنيه اتفاجئوا
عدنان مش دي العروسه يابوي
ونكمل الحلقه الجايه
رائيكم ايه وتوقعتكم
وهل عدنان هيقدر ينفز وعده ل فرحه رغم عمايل زليخه ورد فعل ابراهيم ايه وزليخه