رواية وفرقتنا الايام الفصل الخامس 5 بقلم ميمو مصطفي
وفرقتنا الايام
الحلقة الخامسةسما بتهتهة : هكون واقفى هنا ليه بشم هواء يالا ياختي ندخل .
مهاب واقف بيبصلها وبيكلم نفسة ( ايه البراءة دي ايه الجمال دا بجد مش لازم تفلت من ايدي انا عمري ما حسيت الحساس دا ناحيت حد كدا )
منة عمالة تبصلو وعوجة بوقها : ها هتفضل سرحان كدا كتير
مهاب فاق من شرودة : ها لا يالا ندنل عشان نبارك لشريف
( راح مهاب ووقف علي احد سلالم الفيلا )
مهاب ومسك مايك : احم بعد اذنكم ممكن تسمعوني
( سكتت الضيوف الموجودة وبصو ناحيت مهاب )
مهاب : طبعا شرفتونا ونورتنونا انهاردة في عيد ميلاد واحلي يوم اتولد في اخويا وحبيبي وابويا التاني شريف سندي بعد ربنا وابويا هو طبعا ( ثم ضحك ) هههه انا عارف دلوقتي انك بتقول ابوك ايه دا انا اكبر من بسنتين بس بس انا بعتبر بجد ابويا والف الف مبروك يا حبيبي علي البيبي اللي جاي يتربي في عزك وتجبلنا ولاد كتير حنينين زيك وفي طيبة قلبك
( شريف جري علي وحضنة والناس كلها بتسقفلهم )
شريف : ربنا يخليك ليا يا هوبا وميحرمنيش متك ابدا
مهاب : ولا منك يا حبيبي
الفت من بعيد عمالة تعيط وتتدعي ربنا يخليلها عيالها ويحرسهم من العين
وسما هناك بتبص عليهم وعنيها دمعت من الموقف وبتكلم نفسة ( الله دا حنين اوي يا بخت اللي هتبقي مراتك وتحبها )
(خلصت الحفلة وروحت سما ومبطلتش تفكير في مهاب وقد ايه هو حلو طيب وحنين واتمنت واحد زية بيحب اهلة كدا ويحبهة هيا كمان )
( عند فيلا الحديدي )
(قاعد بيسمع اغاني وبيفكر في سما )
مهاب بتفكير : ايه الجمال دا بجد مكنتش اتصور اني هلاقي واحد بي المواصفات اللي بحلم بيها بس سما تخطط حتي احلامي بس هيا ممكن تحبني ولا ممكن متحبنيش
بس اشمعني دي اللي بفكر فيها كدا معقول حبتها بس انا ملحقتش دا انا لسة عرفها من كام يوم هو الحب لي معاد ولا مدة الحب ساعات بيجي من اول نظرة
لا انا لازم اوضع حل للموضوع دا منا مش هقغد افكر فيها علي الفاضي كدا
( في غرفة منة بتكلم سيف في الهاتف )
منة بدلع : وحشتني موت الشوية دول
سيف بحب : والله ما اكتر مني متعرفيش لما بشوفك وارجع اسيبك ببقي هموت بجد عليكي
منة بحب : يا حبيبي للدرجة دي
سيف بتنهيدة : اه اصلك مش حاسة بية والله واكتر من الدرجة دي انتي متعرفيش انا بحبك قد اية يا منمون
منة : وانا بموت فيك يا سيف بجد بحبك ونفسي ابقي معاك انهاردة قبل بكرة
سيف بزعل : مش باين انك عايزة تعيشي معايا عمالة طمتوحي فية شمال ويمين يبقي فين بقي عايزاني
منة بدلع طفولي : يا حبيبي هانت اهو والله فاضل اقل من سنة كمان
سيف بتنهيدة : هعمل ايه بس هصبر وامري لله
( اشرقت شمس جديدة ليوم جديد علي جميع ابطالنا )
( في فيلا الحديدي الكل متجمع علي طاولة الفطار )
شريف لسهيلة : حبيبتي كلي حلو بقي عشان انتي مش بتاكلي لوحدك دلوقتي
سهيلة : باكل يا قلبي بس اهم حاجة انت تاكل عشان انت تعبان ولازم تتغذا
شريف : باكل يا حبيبتي اهو
الفت : ايوا يا حبيبتي قوليلو ونبي عشان بيهمل في اكلة اوي
شريف بحب : باكل يا ست الكل والله
منة قايمة وفي بوقها الاكل : انا ماشية بقي عشان الجامعة
نصر : يا بنتي كلي علي طول مستعجلة كدا
منة : معلش بقي عشان عدي علي سما اخدها في سكتي
الفت : يا دي سما دي
منة :يالا سلام
(مهاب قاعد مركز معاها واول ما عرف انها رايحة لسما قام بسرعة من علي الاكل )
مهاب : منة استني اوصلك في سكتي
منة وفهمة دماغ مهاب : لا يا حبيبي عمو عبده السواق هيوصلني
مهاب بغيظ : لا انا اللي هوصلك يالا اخلصي
منة بستعباط : لا لا مش عايزة اتعبك يا حبيبي معانا روح انت الشركة يا هوبا متشغلش بالك بية
مهاب شدها من دراعها : مينفعش اخت مهاب الحديدي تمشي تتعكس وحشة في حقي مش دا كلامك يالا وبطلي لماضة
منة بتكتم ضحكتها : بس انا لسة هروح لسما
مهاب ابتسم : عادي عادي مش مشكلة يالا اركبي
(ركبت منة وراحة لسما عند البيت عشان يخدوها معاهم )
اول ما نزلت سما اتصدمت لما شافت مهاب بس في نفس الوقت فرحت جدا
منة : يالا يا زفتة كل دا ايه سنة عقبال ما تجهزي
سما سرحانة مع مهاب ومش بترد : .....
منة وعمالة تبصلهم : وبعدين هقف انا كدا خيال ماتة كتير ولا ايه
سما : ...........
مهاب :..........
منة : لا حول ولاقوة الا بالله دا انتو حالتكم صعب
سما فاقت : ها كنتي بتقولي حاجة يا موني
منة بتبصلها بستغراب : لا مش بقول بقول اركبي عشان هنتاخر علي الجامعة
مهاب بابتسامة : ازيك يا سما
سما بكسوف : الحمدلله وانت عامل ايه
منة هتجنن منهم وبتصوت : يالا اركبو حرام عليكم هنتاخر
( ركبوا العربية كلهم )
مهاب وبيبص لسما في مراية العربية : تحبة تسمعو ايه
سما : اي حاجة موجودة عندك
منة : منة اي حاجة فيها رقص
مهاب : رقض لية في فرح انتي بس مش هزعلك هشغل اغنية رقص وحب في نفس الوقت
(شغل مهاب اغنية حلم عمري لخالد سليم )
حلم عمري طول عمري بعيش في غرامك والقي قلبي دايب في ليل احلمك يا حبيبي قربني ليك يا حبيبي واحضن قلبي المشتاق وانا بين ايديك بياخدني هواك لغرام عنيك واحلم وياك بلعمر كله اعيشو معاك حلم عمري مونا عيني اعيش في حضن هواك ايام وسنين بحلم القيك ساكن الروح وفي نين العين ياللي انت معاك عرفت طريق الحب منين وانا بين ايديك بياخدني هواك لغرام عنيك واحلم وياك)
وطبعا مع كل كلمة مهاب بيوجهة لسما بعيونة في مراية العربية
منة : ايوا يا عم يا بختها اللي هتبقي حلم عمرك دي يا امتي تيجي بقي
مهاب بحب : خلاص جت وسكنت القلب
سما حسة ان الكلام عليها بس مش عايزة تعشم نفسه
سما بتكلم نفسة : ما تعشميش نفسك ما يمكن مش انتي مايمكن لقي واحدة غيرك وحبها هو انتي عشان اعجبتي بس خلاص هو حبك بس انا معجبتش بي بس انا حبيتو انتي اتجننتي لحقتي حبتي مهو دا الحب ملهوش معاد وبيجي صدفة
منة : ايه سرحانة في ايه شركينا
سما : اشاركم في ايه دي حاجة تخص استاذ مهاب بس
مهاب بجراءة وبكل قوة : ويخضك انتي كمان يا سما
منة هنا ابتسمت وبصت لمهاب وبعدين بصت لسما المصدومة
سما بصدمة :يخصني انا