رواية احببت زوجة اخي الفصل الرابع عشر 14 بقلم وفاء كامل
الفصل الرابع عشر
------------________-------------
اسفه ع التاخير ياجماعه
بس انا الايام دي هتاخر ف نزول الروايه
ظروقي تمنعني اقعد واكتب اي حاجه
اختي حامل وفي اخر شهر ليها ودايما معاها
فاعزروني ع عدم فتح النت وكتابه الروايه بسرعه
يلا نبدا روايتنا
________________________
قيل لإبراهيم ابن أدهم إن قوماً ذهبوا إلى الله ثم رجعوا ، مشوا ثم عادوا
فقال: والله ماوصلوا فمن وصل إلى الله لا يرجع عنه أبداً
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وصلنا الفصل ال فات ع حسام ونور
ضحك حسام علي مجنونته ثم ركب سيارته وانطلق بها
فوجد هاتفه يعلن عن وجود رساله ففتحها ووجد رساله من نور وكان مضمون الرساله
*بحبــــــــــــــــــــــــــك*
تنهد حسام بسعاده وبحب شديد لم يكن يتخيل بأن بعد كل ذلك الالم والعذاب سيتبدل بسعاده
ف ها هو كان يتمني ان تشعر به وتحبه كما احببها
والحمدالله ربنا حققله حلمه
عشان صبر ورمى حموله ع الله
وسوف ياتيك ما تتمناه حتي ولو بعد حين فان الله لا يخزل عباده ابدا
ان الله غفور رحيم يجيب دعوه الداعي
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ف صباح يوم جديد مليئ بالاحداث
استيقظت نور ولم تجد حسام بجانبها
فظنت انه بات هناك ف المشفي مع صديقه
امسكت هاتفها وظلت تتصل به لكنه لا يرد
حتي جائها رساله ع الواتساب م رقم غريب
فتحتها وهي مصدومه مما رأته
تلك الصوره التي جاءت لها صوره لحسام وهو في حضن فتاه لكن لا يبان ملامحها فهي بظهرها العاري وحسام بجانبها بظهره العاري
وقع الهاتف من نور
وظلت واقفه مكانها تنظر أمامها شارده
عادت لصوابها عندما جاءت رساله اخري
وكان مضمون هذه الرساله
* حبيب القلب مع واحده تانيه وبيخونك ولو عايزه تتأكدي روحي للعماره رقم.......... الدور الاول المفتاح الاحتياطي تحت الدواسه *
امسكت نور حقيبتها وذهبت بسرعه حتي أنها لم تجب علي منادات حنان ومحمد عليها
اوقفت تاكسي وذهبت اليهم وهي تبكي بشده والدموع تملئ وجها
بعد قليل وصلت نور العماره
وذهبت بسرعه
وقفت نور امام باب الشقه وقلبها يدق بعنف شديد خائفه وبشده من الذي ينتظرها بالداخل
جاءت ان تخبط لكن تذكرت ما كان موجود ف الرساله
المفتاح الاحتياطي تحت الدواسه
وطت لتاتي به ثم فتحت الباب وقلبها يخفض بشده
خطت نور خطوتين ولكنها رجعت للوراء مره اخري واغمضت عينيها ثم مسحت دموعها ودخلت
استيقظ حسام وهو يشعر بصداع رهيب
فقام ووضع يده علي رأسه
وكان يفتح عينيه بصعوبه
وينظر بجانبه فوجد فتاه تنام وبلا ملابس فنظر لها بصدمه ثم نظر لنفسه بصدمه اكبر فكان أيضا بلا ملابس تماما
حسام بصدمه.. هو اي الي حصل
جاء ليقف بسرعه وارتدي بنطاله بسرعه وجاء ليرتدي قميصه ولكنه تسمر مكانه عندما وجد نور تقف وتنظر له بالم وتبكي بشده
حسام بتلعثم.. نور افهميني انا
نور بوجع.. ليه يا حسام ليه
دانا حبيتك ووثقت فيك وقولت هتعوضي ع جوزي الله يرحمه ليه خنتني ليييييييه
ليه خنت كمان ثقه اخوك فيك
احمد مات وحملك مسؤليتي وسيبلك امانته
عشان تحميها
ليه تعذبني هنت عليك يا حسااااااام
طب اتجوزتني ليه
وفين الحب ال بتقول عليه م زمان عايش جوااااااك
حسام.. نور اسمعيني بالله عليكي انتي فاهمه غلط
نور بصراخ.. بس كفايه كفايه بقي هتكدب تقول اي ها كفااااايه انا شوفت بعيني محدش قالي
ذهبت نور بسرعه وتركت حسام يقف مكانه بصدمه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بعد رحيل نور جلس حسام علي طرف السرير ووضع رأسه بين بيده يكاد يجن متي أو ماذا حدث هذا كل ما يتذكره
فلاش بااااااااك
كان حسام يقود سيارته للعوده الي خالد
ليكملوا اتفاقهم ع مقابله هذه الفتاه
لكن هاتفه رن مره واحده فوجد رقم غريب
فلم يرد عليه ظن انها الفتاه التي تهدده
ولكنه وجد الرقم يعد الاتصال أكثر من مره فنفخ بضيق واجاب
حسام..الو
ريهام ببكاء.. الو نور الحقيني
حسام باستغراب.. مين معايا
ريهام.. انا ريهام صديقه نور انت اكيد حسام جوزها
انا اسفه ان بتصل ع حضرتك بس نور ف مره كلمتني م الرقم ده مكنتش اعرف انه بتاعك
حسام.. ولا يهمك المهم اهدي كدا وقوليلي ف اي
ريهام ببكاء.. حسام ارجوك ساعدني
حسام .. اهدي بس في اي احكيلي ال حصل
ريهام ببكاء.. ارجوك تعالي بسرعه
حسام.. طب اهدي وقوليلي العنوان
ريهام ..شارع...... عماره......... الدور الاول
حسام.. تمام اهدي انا جاي
اغلق حسام الهاتف وتنهد بضيق لا يريد الذهاب بدون علم نور حتي لا تحزن ف مهما كان دي صديقتها وكمان فتاه ف شقه لوحدها
ولكنها ف مشكله ويجب أن يساعدها كما ساعدت نور ف الكليه
حسم حساك أمره وقرر الذهاب وبالفعل ذهب لعنوان العماره التي قالته له
ووصل الي هناك وتوجه للعماره ثم دق الباب ففتحت ريهام الباب وقالت ببكاء مصطنع.. حسااااام
حسام بهدوء.. اهدي يا ريهام في اي
ريهام.. تعال بس ادخل
حسام بتوتر.. ها بس
لم يكمل حسام كلامه وجذبت ريهام يده للداخل ثم أغلقت الباب
حسام.. ريهام في اي
ريهام ببكاء.. انا كنت نايمه وسمعت صوت ف الصاله خرجت اشوف اي مصدر الصوت لقيت واحد طول بعرض ولما قولتله انت مين وبتعمل اي هنا لقيته اقرب مني وانا جريت وحبست نفسي ف الغرفه لكنه كان اقوى مني وكسر الباب و و اتهجم عليا
حسام بصدمه .. ايـــــــــــــــــــــــه
يعني انتي دلوقتي.....
ريهام ببكاء مصطنع.. ايوه اخد مني اعز ما املك غصب عني
استغل فرصه اني لوحدي عشان والدي والدتي ميتين
يظهر انه كان بيراقبني ولما عرف اني لوحدي جيه واتهجم عليا
ثم نظرت له بخبث وذادت في البكاء المصطنع
ارجوك ياحساااام ساعدني اخلص م المصيبه ال انا فيها دي
حسام.. اهدي يا ريهام بس ليه مش بلغتي الشرطه لازم يلحقوا يعاينوا الشقه عشان ياخدوا بصماته ويعرفوا هو مين
وكمان عشان يعملوا تحاليل واشاعات ليكي يثبتوا محاوله الاغتصاب ال انتي اتعرضلها
لازم ميعديش ع الاغتصاب ٣ ساعات ع الاقل عشان يبان كل حاجه ف التحليل
ريهام بتوتر.. ها اصل خوفت وكمان انا كدا هتفضح
وقف حسام وقال .. مافيش حاجه اسمها فضيحه انتي لازم تجيبي حقك م الوسخ ده وتقاضيه ف المحكمه ومتخافيش انا معاكي وهكلم نور تسابقنا ع هناك
احنا لازم نجبلك حقك
يلا البسي واحنا ننزل نلبغ الشرطه
ريهام بتوتر.. طب اشرب حاجه الاول
حسام بعصبيه.. لا يلا بينا ياريهام
وقف حسام وجاء ليخرج ولكنه فجاه لم يشعر بشئ واستيقظ الآن ووجد ريهام بجانبه ووجد نور أمامه
بااااك........
استيقظت الفتااه م نومها ونظرت له وهو يبكي
وقالت بكل برود .. صباح الخير ياعسل
نظر الي مصدر الصوت وتفاجاه بها
حسام بغضب.. انتي تاني انا مش قولتلك ابعدي عني
مش قادر افهم ازاي نور انخدعت فيكي بالشكل ده
ريهام.. عشان غبيه وهبله ههههههه
يلا هو نصيبها كدا
حسام.. انتي اي شيطان
ليه بتعملي كدا
ريهام.. الصراحه مستخسراك ف واحده ذي دي وعايزاك بتاعي انا
وملكي انا
ومتخفش هعيشك اجمل ايام عمرك ال بقينلك
حسام بصدمه.. بتقولي اي
انتي تعرفي اي بالظبط
تقصدي اي بالكلام ده
ريهام بضحك.. هههههه كنت فكراك اذكى م كدا بكتير
اي مش عارف صوتي ولا اي
حسام.. مش ممكن انتي البنت ال بتتصل بيا وبتهددني بمرضي
ريهام.. بشحمها ولحمها ياعسل
لقيت مش فارق معاك انك تيجي
قولت اجيبك بطرقتي وخلاص وقعت ف المصيده اعسل
دلوقتي هي مش طيقااك وهتطلب الطلاب وتبقا ليا لوحدي
انا م يوم ما شوفتك وانت بتضرب الواد حسن الكليه وشوفت شجاعتك وجرائتك وجسمك المفتون بالعضلات وانا مش عارفه انام
قولت لازم اعرف كل حاجه عنك وفعلا رقبتك كتير وشوفتك اكتر م مره بتتردد ع مشفي
ولما سألت الممرضه هناك عرفت ان الدكتور يبقا صديقك وبيعالجك ولازم تعمل عمليه ياما هتموت قريب
الصراحه ع قد ما زعلت انك هتروح مني ع قد ما فرحت اني لقيت حاجه اضغط عليك بيها عشان تيجي لحد عندي
حسام اقترب منها بهدوء ثم صفعها بقوه حتي سقطت ع الارض وتنزف الدماء م شفايفها
نظرت له بتوعد وقالت.. القلم ده هيتردلك غالي اووووي
بصق حسام عليها وارتدا قميصه واخذ مفتاح سيارته وذهب بسرعه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
كانت نور تجلس في غرفتها بهدوء تمسك بيدها صوره لحسام وتنظر لها بهدوء وسرعان ما نزلت دموعها وبدات ف البكاء
نور ببكاء.. ليه ليه يا حســـــــــــــــام لييييييه
وفجاه ارتفع صراخ نور وقطعت الصوره لقطع صغيره ثم وقفت أمام المراه وظلت تكسر في الاشياء التي حولها ف جميع اركان الغرفه
نور بالم... ااااااااااااااااه ليه يا حســـــــــــــــاااااام ليييييييه
ظلت نور تصرخ وتكسر الاشياء كالمجنونه وفي نفس الوقت
كان الباب يطرق بقوه
انها حنان كانت تسمع ما يحصل م الداخل وصراخ ابنتها وتبكي بحرقه عليها لا تعرف ماذا يجري لها
وماذا حدث
اخذت تطرق بقوه حتي فتحت لها نور الباب
ظلت حنان تبكي وتصرخ ف وجهها.. اي ال حصل يابنتي
انطقي ف اي
ولكنها لم تجبها وظلت تبكي وتصرخ وجلست في زاويه من الغرفه تضم نفسها وتبكي بشده
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
كان حسام يقود السياره بسرعه شديده وتنزل دموعه بشده لا يصدق ما حدث أيعقل خان نور أيعقل كسر قلبها هو لا يتذكر ما حدث ولكن كيف حصل كل هذا كيف
ضرب حسام المقود بقوه واغمص عينيه وتذكر نظره نور اليه عندما رأته فلعن نفسه الااااااااف المرات
حسام بدموع.. غبي غبي
وضغط علي المكابح واوقف السياره فجاه
ثم خرج منها
ونظر حوله فوجد بأنه ف المقطم معزول ع الناس لا أحد فيه
فجلس علي ركبتيه وتساقطت دموعه
واخذ يصرخ ويقول..
نـــــــــــــــــــــــــوووووور
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ف مكان ما
ف الكافتريا
كانت ريهام تجلس وهي تضحك بشده
وامامها هذا الشاب شريكها يضع قدم علي اخري ويبتسم بنصر
ريهام بنصر.. لو تشوف كسرتها
لا واي حسام كان هيتجنن ويعرف اي الي حصل
نظر لها الشاب بمكر ورجع بذاكرته للخلف
فلاش بااااااااك
كان الشاب في الغرفه يراقب كل ما يحدث وعندما وقف حسام والتفت ليخرج ومعه ريهام ليذهبوا للشرطه جاء هذا الشاب من خلفه ثم خدره بابره
ثم حمله هو وريهام ووضعوه
علي الفراش فخرجت ريهام م الغرفه
اما الشاب فانتزع من حسام ملابسه
وجعله عاري تماما
ريهام .. ها هتكلم نور دلوقتي
الشاب .. لا المخدر الي خده ينيمه للصبح انا عاوزه صاحي لحد ما نور تيجي
ريهام بضحك .. اشطا ازميلي
نظر الشاب ل حسام ثم وجه كلامه لريهام وقال.. انا همشي واظن انتي عارفه هتعملي اي
ياحلوه
ريهام بغمزه.. طبعا
يابختك ياعم الجو فضيلك كدا ونور هتبقا بتاعتك م بكره
ضحك الشاب ثم رحل
فجلست ريهام بجانب حسام وظلت تلعب في شعرها وتبتسم بخبث
ثم نزعت ملابسها بالكامل ونامت ف حضنه واعطت ظهرها للكاميرا حتي تخفي حقيقتها ع نور
بعد ان حددتها علي حسام قبل ان تنام بحضنه وبعد ان اخذت الصوره وهي معه
نامت بجانبه حتي الصباح ولم يحدث شئ بينهم
بااااااك.......
الشاب .. كده تمام وحسام هيبقي ليكي
ريهام.. امممممم ونور
الشاب .. لا بقا دي ليها تدبير تاني خالص وذي ما ساعدتك هتساعديني اجميل
ريهام بضحك.. عيوني ياجميل
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
كانت نور مازالت علي حالها تجلس في زاويه وتضم نفسها ودموعها تغرق وجهها وتنظر أمامها بشرود
قطع شرودها صوت حسام الحزين.. نور افتحي الباب ارجوكي اسمعيني
اسمعيني يا نور ارجوكي كل حاجه حصلت غصب عني هي
انا لحد دلوقتي مش قادر افهم اي ال حصل
وضعت نور يديها علي إذنها وقالت بصراخ.. كفايه بقا كفايه كدب امشي من هنا مش طايقه اسمع صوتك
حسام بالم.. نور ارجوكي اسمعيني
صرخت نور ثم وقفت وكسرت في الزجاج الباقي وقالت.. امشي ابعد عني خلااااااص كفايه خيانه بقي كفايه
حسام ببكاء.. اهدي بس والله العظيم مظلوم ومعرفش دا حصل ازاي ولا امتي والله بحبك يا نور بحبك اووي
وضعت نور يدها علي أذنها ولم تتكلم فقط تعالت شقهاتها فتالم حسام بشده ثم وضع يده علي الباب وكسره ليدخل اليها
نظر اليها بصدمه ع ما فعلته ف الغرفه
لم يبقا شئ بها سليم
ونظر ع الارض ووجد زجاج مكسور كثيرا
ووجد نور يدها مجروحه وتنزف م الزجاج
وهي تضع اغراضها في الحقيبه و تبكي
اقترب منها لكنها ابعدته عنها بقوه وقالت ببكاء .. حرام عليك يا حساااام انا حبيتك
انا اليوم ال حبيتك فيه تخيلت حاجات حلوه كتير
تخيلت نبني عيله مع بعض تاني وانسي اني كنت مرات احمد ودلوقتي اصبحت مراتك انت قولت هحاول احبك وهفهمك عشان اعوضك ع السنين ال فاتت قولي ازاي بتحبني م زمان واول ما بقيت ليك واخدت ال انت عاوزه مني خونتي
لييييييه حرام عليك ياحســـــــــــــــام
ده انا تخيلت اننا خارجين مع اولادنا
وكمان تخيلت اني هبقى اهم حد ف حياتك زي ما انت اهم انسان ف حياتي
ثم انهارت بالبكاء و هي جالسه على الارض
انت كسرتني يا حسام
كسرت كل حاجه حلوه جوايا انا انهارده اتأكد ان مفيش حد ف حياتي ممكن يديني الامان بعد ما احمد رااااااح
انت السبب
كل حاجه حلوه تخيلتها معاك انت ال هديتها بايدك حرام عليك ليه عملت فيا كده
كانت منهاره تماما بالبكاء و الصراخ
وعلى صوت بكائها اجتمع كل من في المنزل و دخلوا الغرفه بسرعه ليجدوها منهاره بالبكاء على الارض وكل شئ مكسَور وممزق حولها
و ملابسها في حقيبه سفر
اما عن حسام كان جالسا على حافه الفراش غير قادر على الدفاع عن نفسه
الدموع تنهمر من عينيه و هو ينظر الى الحاله التي كانت فيها نور بسببه
و لكن كيف يدافع عن نفسه و كيف يقول انه كان ذاهب لريهام ليساعدها
كل هذا الشك الذي كان جوا نور كان بسببها هي وبسبب تهديدها لحسام
محمد .. ايه ال بيحصل هنا فيه ايه
حنان.. استهدي بالله يا بنتي و اهدي كده فهميني بس مالك
نور كانت في عالم اخر من الحزن و البكاء لم تستطيع التوقف عن البكاء و لا الاجابه عن شئ
حنان.. طب ردي علينا انت يا حسام ايه ال حصل بينكوا حد يفهمني
من الصبح وانا بحاول افهم منها اي ال حصل واهديها لكنها رافضه تتكلم معايا
محمد و هو يكلم حسام ،، انطق فيه ايه
نور قطعت انتظارهم لأجابه حسام و هي تقول.. طلقني
لو انت لسه معتبرني الشخص ال بتحبه م زمان والعيش ال بنا وطفولتنا ارجوك طلقنـــــــــــــــــــــــــي
انصدم الجميع من كلام نور و عرفوا ان هناك شئ كبير قد حدث بينهم
حسام وهو يلامس يدها.. انا عمري مخنتك و لا حتى فكرت ف كده
نور وهي تصرخ .. ابعد عني متقربليش انت كداب
انا شايفاها ف حضنك بعنيا
انت اكتر بني ادم اذاني ف حياتي
و مش هسامحك يا حسام
مش هساااااامحك ابدا
محمد وحنان مصدومين من ما قالته نور
محمد بغضب.. يا واطي انا ربيتك على الحرام ازاي تعمل كده
مراتك دي امانة م اخوك انا ال جوزتهالك عشان تحافظ عليها ولما عرفت بوصيه اخوك بعد موته وانك بتحبها م زمان وحنان فتحتني ف موضوع جوازك من نور انا وافقت ع طول
واي النتيجه انك خنت الامانه دي
انت مش ممكن تكون ابني ال ربيتوا و امنتوا على مرات اخو الله يرحمه
وقف حسام في تلك الغرفه يتلقى الاهانات من الجميع
و هم ينظرون له على انه شخص شهواني و منحرف و لكنه لم يستطيع الدفاع عن نفسه لانه كان يريد حمايتهم من الم الخوف و الانتظار و الموت
اصرت نور على الذهاب الي منزل صديقتها المقربه ساره
رغم محاولات والدتها ومحمد لابقائها لكنها رفضت
وقبل ان تخرج قالت لها.. طلقني ياحسام
و ذهبت الى بيت ساره