رواية احببت زوجة اخي الفصل الثالث عشر 13 بقلم وفاء كامل
الفصل
الثالث عشر
------------________-------------
قيل لإبراهيم ابن أدهم إن قوماً ذهبوا إلى الله ثم رجعوا ، مشوا ثم عادوا
فقال: والله ماوصلوا فمن وصل إلى الله لا يرجع عنه أبداً
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وصلنا الفصل ال فات ع حديث حسام ونور
حسام.. بصي يانور انا كنت ناوي اطلقك بعد 6 شهور م جوازنا يعني بعد شهرين م دلوقتي
زي ما اتفاقنا بس بعد وصيه احمد الله يرحمه فمستحيل اطلقك الا لو انتي عايزه كده
اوعي تفتكري اني عايز اعيش معاكي علشان خاطر احمد وبس
انا عايز اعيش معاكي علشان انا عايز كده
وكمان بحبك اوي وما صدقت بقيتي ملكي
كفايه ال انا فيه انا بمووت واالله محدش عارف انا جوايا اي ولا حاسس بأي
متخلنيش ابعد عنك انا محتاجلك
نور بصدمه.. حسام مابك ليه بتقول كدا
قاطعها حسام قائلا.. انا عايز اموت وانتي مراتي وعلي ذمتي وعارف ان اليوم دا هيجي قريب جدا
خليني اموت وانا مرتاح علشان لما اقابل احمد اقوله اني قدرت احافظ عليكس
نور بدموع.. اوعي تقول كده تاني
انا بحبك اوي ياحسام
ثم اكملت بخوف.. بالله عليك متسبنيش ذي احمد
تردد حسام قبل ان يحتضنها ولكنه سحبها اليه واحتضنها بشده
اقترب حسام منها متردد
مش عارف اي هيكون رد فعلها خايف لتندم ذي المره ال فات
لكن نور هي م اقتربت منه واعطه قبلتها الاولي وابتعدت عنه وهي تنظر له ف عيونه
وهو ينظر لها لامس شفتيها بأصابعه والتهم شفتيها في قبله رقيقه
ووجها الي الفراش وهو ما زال يقبلها ونزع عنها ملابسها ونزل الي عنقها وقبلها برفق وهي مستسلمه له جعلها تشعر بأنها في عالم اخر وووو
ودارت بينهم ليله كلها حب وغرام
ونسيبهم بقا عشان كدا عيب
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بعد مرور اسبوع
اليوم هو اليوم الموعود
انه اليوم التي اتولدت فيه نور
وحسام يجهز لها حفله كبيره
وطبعا استعان بصديقه خالد
نور كانت مع صديقتها ريهام ف الجامعه
وعند انتهاء المحاضرات
ذهبت هي وصديقتها واستغربت
لماذا لم ياتي حسام حتي الان لياخذها
فتفاجأت ب خالد هو م جاء لياخذها
نور.. اذيك ياخالد
اخبار ساره اي
خالد.. الحمدالله
زعلانين شويه مع بعض
نور.. ليه كدا بس اي ال حصل
خالد.. عايزه تسافر تاني وتشتغل هناك
نور.. لا اليت دي عبيطه ولا اي انا هتكلم معاها
خالد.. تسلميلي يانور
نور.. اومال فين حساممجاش ليه ياخدني
خالد.. معلش مشغول شويه ف الشركه وكان تعبان شويه ف وديته البيت
نور بقلق.. حسااام
ماله ياخالد
خالد.. متقلقيش تعبان بس شويه
نور.. لا حتي لو تعبان كان جيه واخدني الموضوع ف حاجه انا مش فهماها
حاسه انه جراره حاجه ومخبي عليا
خالد.. اهدي بس وتعالي نروح وانتي هتشوفيه بنفسك كويس
اسرعت نور للسياره وتوجهت للفيلا
نزلت بسرعه م السياره واسرعت للداخل وهي تجري متلهفه ترى حسام ماذا به
لكنها تفاجأت بالفيلا ف ظلام تام
واول ما اشعلت الانوار
فاجئها اصوات
مفاجاااااااااه
نور .. حرام عليكوا وقعتوا قلبي
حسام.. سلامت قلبك ياعيوني
ضربته نور ع صدره وقالت.. اخص عليك انا زحلااااانه
كدا تقلقني عليك
حسام بدلع.. خفتي عليا
حنان بضحك.. اتلموا نحن هنا
محمد.. سيبي الولاد براحتهم
ساره.. كل سنه وانتي طيبه اقلبي
نور.. وانتي طيبه اعمري
ليه بس تعبتوا نفسكم انا ماليش ف جو الحفلات ده
خالد.. دي كانت فكره حسام بقاله مده بيحضرها
نور.. بجد انا متشكره اوي يا حسام
حسام.. هو انا ليا اغلى م نوري
الجميع.. يلا بقا عشان نطفي الشموع ههههه
وبدؤا جميعا بالغناء وكانوا ف قمه السعاده
ولحظات حلوه
واطفأت نور الشموع وجاءت لتقطع التورته
حنان.. اتمني الاول امنيه
نور اغمضت عيونها وتمن امنيه
ثم بدأت ف تقطيع التورته بمساعده حسام فيده كانت ممسكه بيدها
وسط فرحه الجميع جاء الي حسام هاتف كفيلا ان يغير ملامحه
فتوجه ل خالد واخذه وذهبوا للمكتب
حسام وقد افتح الميكروفون.. الو
فتاه.. اذيك ياحبيبي
حسام بعصبيه.. انتي تاني
فتاه.. واحشتك صح
حسام.. اخلصي انتي عايزه اي
فتاه.. انا عايزه اعرف انت مجتش ليه ذي ما اتفقنا
يظهر انك عايز المدام تعرف بقا
حسام بعصبيه.. اقسم بالله لو شوفتك لا مش هرحمك
انت اي اذا تمسكيني م مرضي
وعرفتي منين
فتاه.. والله ياقلبي ال يسال ميتوهش
بص بقا ياعسل لو مجتش النهارده بليل انا هقابل مراتك وهحكيلها ع مرضك
واقفلت الهاتف
خالد.. انت ناوي ع اي
حسام.. بفكر اروح واعلمها الادب الحيوانه دي بدل ما تقول لنور
خالد بغضب.. طيب ما انت ف ايدك تعرف اهلك ونور بالحقيقه
ليه تخلي واحده زي دي تستفزك
حسام.. انا مش عايز حد يعرف اني مريض
َمش عايز شفقه م حد
انا تعبان يا خالد كل يوم حاسس اني يموت م البطئ
شايف نور قصاد عيني طول الوقت وخايف يحصلها حاجه بموتي
الاول مكنش فارق معايا الحياه
اما دلوقتي انا عايز اعيش عشانها
خالد.. ف ايدك تنهي ده كل اعمل العمليه وقولهم الحقيقه
كاد حسام ان يتكلم لكن فاجأهم صوت نور
نور.. مين ال هيعمل عمليه
خالد بصدمه.. ها
حسام.. لا ده واحد صاحبنا واحنا بنتفق نروح ونبقا جمبه بليل باذن الله
نور.. ربنا يشفيه
تخب اجي معاك
حسام بتوتر.. ها..... لا ياقلبي تسلمي خالد جاي معايا
نور كانت مستغربه م ارتباك حسام وكلامه وظنت انه به شئ ما يخبيه عليها
وقطع شرودها دخول ساره
ساره.. اي ياجماعه قاعدين هنا وسايبنا بره ليه
حسام.. احنا خارجين خلاص
خرج حسام مع نور وكادت ساره تخرج لكن امسكها خالد م شدها وقفل باب المكتب
ساره.. خالد انت بتعمل اي
خالد.. وهو يقترب منها.. وحشتيني
ساره بخجل.. م قلبك
خالد.. م جوه اعماقه وحياتك
مش خلاص كدا
بلاش موضوع السفر ده وتعالي نتجوز
ساره.. سبني افكر
خالد.. يامرارتي ياماااااي
ساره
فضحكت ساره ضحكه خطفت قلبه
و حركت مشاعره المدفونه مذ فتره
اطال النظر اليها فقد سحرته عينيها البريئه
و جمالها الهادئ و شخصيتها الجميله
خالد.. انتي عارفه ان ضحكتك جميله اوي
ساره تغير لون وجهها من الخجل.. عن اذنك انا هشوف نور
خالد..وربنا بحبك وهتجوزك غصب عنك
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في غرفة حسام ونور
نور.. مالك ياحسام انت كنت كويس
و فجأه تغيرت
في حاجه حصلت في الحفله ضايقتك
حسام.. متاخديش في بالك يا نور انا بس اضايقت من الدوشه
نور بأستغراب .. بجد اذا كان انت ال مصمم كل حاجه
حسام.. ايوا بجد
وعادي يعني انا عامل كل ده عشانك
بس انا م النوع ال مش بحب الدوشه والاغاني وكدا
ثم نظرت لعيونه و احتضنته وهي تقول له
نور.. يا حبيبي انا حاسه انك متغير من فتره
و مش عايزه اضغط عليك
بس انا عايزاك تعرف لو انا ضايقتك في حاجه فاكيد مش قصدي
حسام.. انتي يا نور الحاجه الوحيده ال بتصبرني على اي حاجه بتحصلي
و انا مبقيتش مستحمل اشوفك زعلانه مني و انا مش عارف السبب
نور و هي تنظر له و الدموع في عينيها.. انا هسألك سؤال و ارجوك يا حسام جاوبني بصراحه و انا هصدقك
انت في حد ف حياتك غيري
حسام بأستغراب ايه ال انتي بتقوليه ده يانور
انتي عارفه انك انتي الوحيده ال ف حياتي
انتي الوحيده ال خلت قلبي يدق
وتمنيتك م سنين وبحمد ربنا انه جمعنا مع بعض
و لو عارفه انا مستحمل ايه عشانك مكونتيش قولتي الكلام ده
نور.. يعني انت عمرك ما هتسبني و لا هتحب واحده تانيه غيري
حسام وهو يقبل يدها .. اوعدك انك انتي
الاولى والاخيره
وهتفضلي حبيبتي لحد اخر يوم في عمري
كلام حساَ طمأن نور حست انو صادق و كلامه حسسها انها بجد الوحيده ال ف حياته
و انه هو بجد الشخص الوحيد ال هي مستعده تفديه بروحها
وان الفتاه التي اتصلت به وانا رديت عليعا بالتاكيد تدعي الكذب
اما عن حسام فقلق بشده ظن انها علمت بموضوع الفتاه التي تستفزه
وتذكر انها تكلمت معاها مره ف الهاتف ف المساء وكانت متغيره م نحيته بعدها
حسام.. نور حبيبتي انا عارف انتي بتقولي كدا ليه
اكيد بسبب اتصال البنت دي بيا
نور بحزن.. يعني انت عارف
حسام.. عايزك دايما تكوني واثقه فيا اني لا يمكن احب حد غيرك ومش اي حد يقولك حاجه عليا تصدقيه
اوعديني يانور
متصدقيش اي حد ودايما اوثقي فيا
نور ببكاء .. حاضر
احتضنها حسام واخذها ونزلوا للاسفل لاستكمال الحفله
خالد.. بتعملوا اي فوق ياحلوين
مش عيب كدا استنوا حتي لما نمشي
ضحك الجميع عليه
حسام وقد ضربه ع صدره.. اتلم ياخالد
خالد.. روحي ياساره هاتي شنطه ولا حاجه عشان تلميني اصلي متبحطر هنا وهنا هههههه
الجميع يخربيتك فقر طول عمرك
جرى حسام ورأه واخذ يضرب فيه بهزار
خالد.. ياحجه نور حوشي جوزك المفترس ده عني ههههه
نور.. خلاص سيبه ياحسام
حسام.. عشان خاطرك انتي بس يانوري
خالد بضحك.. الحب ولع ف الذره
طيب يلا ياحبيب هنتأخر كده
حسام.. ماشي انا جاهز اهو
حنان.. رايحين فين
نور.. ف واحد صاحبهم ياماما هيعمل عمليه
حنان.. ياضنايه يابني
ربنا يصبر اهله لا روحوا يلا انتوا
خالد خرج م الفيلا وورائه حسام لكنه قبل ان يخرج وقف فجأه و قد شعر بالدوار المعتاد و لكن هذه المره كان هناك من يراقبه
محمد.. مالك يا حسام
حسام.. مفيش يا بابا
محمد.. امال واقف مكانك و مبتمشيش ليه
حسام.. انا همشي اهو بس كنت بفتكر حاجه كده
خالد.. يلا ياحسام
حسام.. انا جاي اهو
عن اذنكو
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ف مكان ما
فتاه.. خلاص هو جاي حالا عندي
شاب.. ايوه كدا شاطره
اهم حاجه فاهمه ال هتعمليه
فتاه.. شووور
شاب.. اشطا وانا جايلك حالا
عشان ننفز خطتنا ياجميل
ويبقا ليكي
ونور تبقا ليا
انا مراقبهم م فتره ومتاكد خطتنا هتنجح
كانت سالي والدت هذا الشاب تستمع لكلامه باستغراب شديد
سالي لنفسها.. ياترى بيكلم مين والأهم من دا مين الي بيراقبهم معقول تكون ال ف الصوره ال شوفتها مره معاه
شهقت سالي وشعرت بالخوف الشديد
هل يخطط لشئ ما لهذه الفتاه
استرها يارب
انتبهت سالي لباب غرفته يفتح فاختبأت بسرعه حتي لا يراها ويعرف بأنها استمعت لكلامه
خرج من غرفته وتوجه للخارج ورحل فخرجت سالي من مخباها وظلت مكانها تفكر في كلامه
وماذا تفعل
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
خالد.. خلاص فهمت هتعمل اي
حسام.. ايوه
خالد.. ربنا معاك وانا متابعك ماشي
حسام.. ماشي
بس قبل ما اروحلها
انا حابب اعوض نور ع اليوم ده مش عايز اسبها ف يوم ذي ده عيد ميلادها
خالد.. خلاص روح ليها
وبعدين انا هتصل بيك عشان نخلص م ام الحوار ده
ونعرف مين البنت دي وبتعمل كدا ليه
حسام.. اتفقنا
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حل الليل وانتهت الحفله وكانت نور تجلس في الشرفه تمسك بروايه تقرا فيها والهواء يداعب شعرها الحريري فقطع انتباها رنين الهاتف
نور.. الو
حسام .. اي القمر دا ياناس
نور .. هههههه مش فاهمه
حسام.. ادخلي يا حبيبتي البسي حاجه وانزلي
نور باستغراب.. انزل فين
انت مش المفروض ف المشفي انت وخالد مع صاحبك المريض
حسام.. انا بره الفيلا
احنا لسه مروحناش هو لسه هيدخل العمليات ع ١١ بليل
نور.. تمام
وقفت نور بسرعه ونظرت فوجدت حسام ف الاسفل فذهبت بسرعه للداخل ولبست فستان اسود طويل ومشطت شعرها ولملمته ع الجنب ع كتفها ووضعت ميكب رقيق ذادها جمالا
ونزلت بسرعه لحسام
كان حسام يقف بجانب سيارته ويمسك بيده بوكيه ورد جميل باللون الاحمر وينتظر نور فوجدها تأتي وترتدي فستان اسود كان وجهها حقا مثل البدر
اقتربت منه نور وقالت بذهول.. يا مجنون
غمز حسام بعينه لها ثم أعطاها الورد فامسكته نور ونظرت له بفرحه
نور بسعاده.. شكرا ياحبيبي
حسام بحب.. حبيبتي انا لو عليا نفسي اسعدك دايما وافرح قلبك ومش عوزك تزعلي ابدا مني
عشان كدا مهنش عليا انهي الحفله من غير ما اشوفك ومش عايز اسيبك ف اليوم ال شرفتينا فيه
نظرت له نور بحب وفجاه عانقته بشده فبادلها حسام العناق
ابتعدت نور وهي تشعر بالخجل فضحك حسام عليها
حسام.. يامجنونه انا جوزك
فنظرت له بغيظ وأخرجت لسانها وذهبت للداخل بسرعه
وقالت له.. يلا امشي بقا عشان تلحق صاحبك حرام خليك جمبه
فضحك حسام علي مجنونته ثم ركب سيارته وانطلق بها
فوجد هاتفه يعلن عن وجود رساله ففتحها ووجد رساله من نور وكان مضمون الرساله
*بحبــــــــــــــــــــــــــك*
تنهد حسام بسعاده وبحب شديد لم يكن يتخيل بأن بعد كل ذلك الالم والعذاب سيتبدل بسعاده
ف ها هو كان يتمني ان تشعر به وتحبه كما احببها
والحمدالله ربنا حققله حلمه
عشان صبر ورمى حموله ع الله
وسوف ياتيك ما تتمناه حتي ولو بعد حين فان الله لا يخزل عباده ابدا
ان الله غفور رحيم يجيب دعوه الداعي
ولكن هل مكتوب لهم السعاده ام لا
وحسام هيعمل اي ف مقابلته لهذه الفتاه المجهوله
خلص فصلنا الثالث عشر
توقعاتكم
يتبع......
قــال تــعــالــى :
{وَمِنْ آيَاتِهِ مَنَامُكُم بِاللَّيْلِ وَالنَّهَارِ وَابْتِغَاؤُكُم مِّن فَضْلِهِ ۚ
إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَسْمَعُونَ}
[سورة الروم : 23]
أي: سماع تدبر وتعقل للمعاني والآيات في ذلك.
إن ذلك دليل على رحمة اللّه تعالى كما قال:
{ وَمِنْ رَحْمَتِهِ جَعَلَ لَكُمُ اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ لِتَسْكُنُوا فِيهِ
وَلِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ }
وعلى تمام حكمته إذ حكمته اقتضت سكون الخلق
في وقت ليستريحوا به ويستجموا وانتشارهم
في وقت لمصالحهم الدينية والدنيوية
ولا يتم ذلك إلا بتعاقب الليل والنهار عليهم
والمنفرد بذلك هو المستحق للعبادة.