-->

رواية وفرقتنا الايام الفصل العاشر 10 بقلم ميمو مصطفي

رواية وفرقتنا الايام الفصل العاشر 10 بقلم ميمو مصطفي

    رواية وفرقتنا الايام الفصل العاشر 10 بقلم ميمو مصطفي


     الحلقة العاشرة

    فتحت سما الباب واتفاجت بي منة ومهاب
    سما بخضة : يا لهوي ايه اللي جايبك يا مهاب
    مهاب ببرود : جاي عندكم في حاجة
    سما وعمالة تلطم علي وشها بصمت : يا لهوي وانت جاي عندنا لية وانتي يا ست منة جايية ليه وجاية
    منة وتتصنع الزعل : يعني انتي مش عايزانا نيجي عندكم يا سماسيمو مكنش العشم
    سما : يخربيتك انتي تنوري طبعا يا موني بس هو يجي بمناسبة ايه
    مهاب ببرود : جاي اقبل والدك
    سما بدموع : بعد ايه ما خلاص العريس واهله جوة
    منة بهزار :اوعي اوعي كدا خلينا نشوف جمال العريس دا يا ختي
    سما بخضة :منة متهزريش متفضحونيش قصاد الناس
    ( منة بعدتها من علي باب الشقة ودخلت )
    سليم من داخل البيت :ايه يا بنتي كل دا بتفتحي الباب مين
    منة : دا احنا يا عمو
    ( سما في حالة ذهول😫)
    مهاب وبيحاول يكتم ضحكتو : وسعي بعد اذنك كدا عيب توقفي ضيوف جيالك علي الباب كدا قلة ذوق
    سما في ذهول عمالة تبصلهم في صمت مش بترد : .......
    (مهاب دخل سلم علي سليم ومريم و سمية )
    سليم لسما :انتي هتفضلي متنحة كدا عند الباب
    سما وبتحاول تستوعب : هو ايه اللي بيحصل
    سليم : ايه
    سما : مين دا (وبتشاور علي مهاب )
    سليم :دا استاذ مهاب العريس واخو طبعا صحبتك منة وانتي عارفها ولا احب اعرفك عليها
    سما بعدم فهم : ومال مين دا مش دا العريس
    سليم بضحك :دا استاذ شريف اخو استاذ مهاب ودي ووالدتة ومراتة
    سما : يا ربي وانا عمالة اقول انا شفتهم فين اهلا استاذ شريف اهلا يا طنط اهلا يا حبيبتي
    منة بضحك :بس ايه رايك في المفاجاة دي
    سما بفرحة وغيظ من منة : والله لاوريكي بس اصبري عليه
    منة : والله ماليا دعوة دا مهاب اللي خطط كل حاجة
    سما : وانا عايزة اعرف كل حاجة ودا كله حصل ازاي
    منة بضحك :اللي حصل يا ستي
    ( فلاش باك )
    مهاب : انا عايز منك طلبين
    منة : ايه هما اؤمرني
    مهاب : عايز رقم سما ضروري و عايز اعرف عنوان شغل والدها عشان لو موافقتش علي الخطوبة دلوقتي هحطها قدام الامر الواقع و نعيشها في دور اني تخليت عنها ونحطها في مواجهة فتستسلم للامر الواقع وتوافق وانا هكون مفهم والدها علي كل حاجة واتفق علي معاد واروح نتقدملها
    منة :ماشي انا موافقك علي الطلب الاول بس التاني دا هتصعب عليه اللي هنعملو فيها
    ( باك )
    مهاب كمل باقي الكلام بضحكة : بس يا ستي روحت عرفت عنوان شغل باباكي و روحتلة واتفقنا وهو طبعا حضرته قدر قد ايه انا شريكي وانتي مش عايزة تعملي اي شي من وراهم وفي نفس الوقت مش عايزة ترتبطي غير بعد الجامعة بس انا فهمت عمي سليم علي مواقفي وهو وافق
    سليم : دا يا بني حاجة تسعدني اني الاقي لبنتي حد قلبة كبير زيك كدا وعايز يسعد كل اللي حوالي
    شريف : واحنا مش هنلاقي لمهاب بنت زي بنت حضرتك في ادبها واخلاقها طبعا
    سليم : الله يكرم اصلك يا بني والله
    الفت بفرحة :يالا نقراءة الفاتحة
    سليم : اها طبعا يلا بسم الله الرحمن الرحيم
    ( مهاب وسما بيقراءة وييبصو لبعض وعنيهم كلها حب وفرح وسعادة )
    مهاب : باذن الله يا عمي عايزين نعمل الشبكة بعد اسبوع
    سليم : كنت صبرته لاجازة نص السنة
    مهاب : معلش لازم نعمل خطوبتنا انا ومنة وسما وسيف صاحبي قبل ما شريف يسافر للعملية
    وباذن الله الفرح هيكون بعد كام شهر بعد امتحانات سما ومنة ويكون شريف اتعافي
    سليم : ماشي يا بني اللي انت شايفنو وربنا يشفيك ويعافيك يا شريف يا بني
    الفت بحزن : يارب
    سهيلة طبعا متعرفش حاجة في بالها : عملية ايه اللي شريف هيعملها دي
    ( استاذنه اهل مهاب ومشيو )
    في غرفة مهاب بيكلم سيف الهاتف
    سيف : ها عملت ايه يا كبير
    مهاب بضحكة : الحمدلله الخطة نجحت وقرينا الفاتحة بقي وبقت خطيبتي وحبيبتي
    سيف :ايوا يا عم الله يسهلو عقبالنا يارب
    مهاب : مخلاص يا ياض هتيجي بعد بكرة اهو اي
    سيف : ياااااه امتي يجي بعد بكرة دا
    مهاب بضحكة رجوليا : هيجي يا خويا هيجي
    سيف :يالا يا خويا روح نام عشان تصحي بدري عشان ورانا مشغوليات مش فاضين للحب وتغكير
    مهاب وبيرجع راسة علي المخدة : ازاي بس انام من غير ما افكر في حبيبتي
    سيف : ايوا هنبتدي بقي سهوكة
    مهاب بصوت قوي : مين اللي بيتسهوك يا زفت انطق
    سيف وبيدعي الخوف : انا قولت كدا مين الحيوان اللي اتبلا علية وقال اني قولت كدا يالا سلام
    ( وقفل بسرعة )
    مهاب بغيظ : اقفلت اما وريتك يا سيف الكلب انت حرقت دمي الله يحرق دمك
    ( بعدين ابتسم وضحك ) بس انا مش عايز حد ينكد علية ولا يحرق دمي انهاردة دا انهاردة اسعد يوم في حياتي
    (في بيت سما )
    ( سما نايمة علي السرير وبتفكر في مهاب واللي عمله )
    سما : ازاي كنتي هضيعي مهاب من ايديك ازاي كنت هندم ندم عمري لو كان ضاع مني انا عمري ما حسيت الاحساس دا قبل كدا ولا حد عمل عشاني كدا الله بحبه اوي بحبة اوي ربنا يخليه ليه
    (مريم دخلت بشويش وسمعت طرطيش كلام من اللي سما بتقولها لنفسه بصوت مسموع )
    مريم : بخ سمعتك مين اللي بتحبي اوي
    سما بتوتر :نامي بطلي عبط انا مقولتش كدا اصلا ابقي اسمعي حلو الاول
    راحت حطيت البطانية علي علي وشها عشان تنام من كسوفها
    مريم : ايوا ايوا اتهربي مني
    سما من تحت البطانية : سبيني انام احسنلك
    (في بيت الحديدي )
    (الفت قاعدة مع نصر )
    نصر : العروسة حلو يا الفت
    الفت بضحك :مش مهاب اللي منقيها يبقي حلوة مانت عارف ذوقو
    نصر بضحكة عالية : دا ولد مش سهل
    الفت : ايوا بيطلع بي مفاجات كدا فظيعة دي يا عيني البنت كانا هتموت من الصدمة
    نصر : بس اعتذارتي لاهل البنت اني مقدرتش اجي لظروف قوية وهعوضهلهم المرة الجاية
    الفت : ايوا وهما بصراحة اهل البنت كويسين جدا ومقدارين كل حاجة
    نصر :ربنا يهدي سر اولادنا كلهم يارب
    الفت :يارب
    ( في غرفة سهيلة و شريف )
    سهيلة بغضب :ممكن اغرف عملية ايه اللي انت هتعملها ومش قيلي عليها
    شريف :عادي يا حبيبتي متشغليش بالك انتي
    سهيلة بنرفزة :ازاي الناش كلها عارفة انك هتعمل عملية وحتي الناس اللي جاية جديد علينا عرفو وانا مراتك ومعرفش انك هتعمل عملية ولا اعرف عمليت ايه
    شريف بغضب : عملية قلب مفتوح عايزة تعرفي ايه تاني
    سهيلة بغضب وصدمة : نعم عملية قلب مفتوح وازاي مش تقولس موضوع ذي دا
    شريف : وبعد ما كنت هقولك كنتي هتعملي ايه يعني
    سهيلة بغموض :كنت لازم تديني الاختيار
    شريف بعدم فهم : اختيار ايه مش فاهم

    إرسال تعليق

    جميع الروايات والقصص المنشورة علي الموقع هي روايات مجانية أخذنا إذن بنشرها من أصحابها إذا وجدت أي رواية لها حقوق ملكية فكرية أو تُريد إزالتها من الموقع اتصل بنا ، ونقوم بحذفها فوراً .