رواية شمس غدارة الفصل االسادس 6 بقلم دودا حودا
الام :كتر خيرك يا بنتي
شمس:مهو جايبك ليا هنا القرف
الام : اوعي تكوني فاكره اني مش هعرف ارد عليكي الشقه دي شقه ابني واتصلي بيه دلوقتي وقولي ليه امك كسرت موبيل ب3جنيه وانا عامله حوار
شمس : هههههههههههه شقه مين هههههههههههه ابنك والله ضحكتني الشقه دي شقتي انا يا حبيتي
الام :وعايزه تقنعني أن بيت امك الواقع يجيب ليكي الشقه دي
شمس :لا من فلوس ابنك بس باسمي
الام :ابني ردي الشقه تكون باسمك
شمس :ولو قولت ليه متعرفش امك تاني مش هيعرفك عالفكره اه والله تحبي اجرب
الام :لا شكرا ومشيت وسابت البيت
حسين:مالك يا نكد عالصبح
كوثر :بالله عليك عارف تفطر
حسين:والله ابدا
كوثر :لا ماما مش هتمشي من هنا تاني
حسين :ابنها برضه يا كوثر
كوثر :انا معرفش اعيش من غيرها
حسين :بجد بتحبيها يا كوثر
كوثر :اخس عليك ده سؤال يوم ما جيت تخطبني كنت بحبك اوي بس فاكر اول شرط قولته لبابا وماما
#فلاش باك
حسين:انا جاي يا عمي اطلب ايد كوثر
الاب حسين انا طول عمري بجد معتبرك ابني بجد وطبعا اكون سعيد لما تكون جوز بنتي
حسين :انا مش هقدر اجيب شقه برا شقتي موجوده وطبعا علشان مش هينفع اسيب عصام وامي لوحدهم زي مانت شايف عصام لسه صغير
الاب :ويبقي عندك شقه ونشوف شقه تانيه ليه
وكان عندي سميره بنت عمي
سميره :بت يا كوثر انتي موافقه تعيشي مع حماتك
كوثر :هيبقي ليا شقتي انا مالي ومالها
سميره :ده كلام بيت العيله يعني اكل عند حماتك عيشه عند حماتك وتطلعي شقتك على النوم بس
ودخلت ام كوثر
الام :وفيها اي يا سميره لما تعيش مع حماتها ام حسين طيبه وانا عارفه انها هتكون ام كوثر مش حماتها
سميره :ههه ازيك يا طنط والله انا ما اقصد
الام :انا بقول ليكي الكلام ده برضه لو عملتي حماتك زي امها هتخليكي زي بنتها
سميره :والله مهما اعمل معاها اي برضه مش بيعجبها
الام :اكيد مش بتعمليها زي ماما مستحيل أنه يحصل
سميره :بعد اذنكم
كوثر :بس انا خايفه يا ماما
الام :اسمعني يا كوثر عايزه جوزك يحبك حبي أمه عملي أمه زيما تكون انا بالظبط لو انتي سكانه معايا في نفس البيت وجه وقت غدا وجوزك في الشغل هتكلي لوحدك ولا هتنزلي معايا
كوثر :ده سؤال لو اتجوزت معاكي مش هسيبك ليل نهار هكون عندك
الام :اعملي كده بالظبط خلي حماتك زي مامتك بالظبط وفعلا عملت كده ومش بقيت اقدر استغني عنها خالص
#رجوع #
حسين :علشان انتي بنت اصول
كوثر :ومامتك والله اطيب منها مافيش ده انا سبت شقتي بعفشي وكنت ربات عندها
حسين :هي جايه بليل والباب خبط
كوثر :دي ماما
حسين :ماما اي يا هبله
كوثر :انا عارفه خبطه ماما
حسين :طيب افتحي وفتحت
كوثر :والله كنت عارفه انك انتي
الام :حبيبتي يا بنتي وعيطت
حسين :مالك يا امي
الام :ابدا سواق اتعامل معايا وحش بس
حسين :وازاي تيجي لوحدك
الام :كنت عايزه افطر معاه بنتي
كوثر :حبيبتي يا ماما بس انتي مش طبيعه
الام :والله كويسه بقي ها هنفطر ولا لا
ودخلت كلت ونامت وفي شقه شمس
عصام :شمس يا شموسه
شمس :تعالي يا حبيبي انا في المطبخ
عصام :خلاص هنبدا المشروع من الاسبوع الجاي
شمس :الف الف مبروك يا حبيبي
عصام مش عارف اقولك اي مالك شكلك معيط
شمس :الحاجه الوحيده اللي بحب اشرب فيها شاي كوبيا ماما الله يرحمها وقولت لمامتك الصبح المطبخ تحت امرك بس بلاش الكوبيا دي خرجت من المطبخ لقيت الكوبيا وقعت دخلت لقيت مامتك بكل برود تقولي معلش كوبيا ب3جنيه واتكسرت قولتها عيب كده قالت شقه ابني كلمي وقولي ليه امك كسرت كوبيا غصب عني زعقت معاها واتكلمت بدموع التماسيح كوبيا ماما أنا كنت بحبها اوي
عصام :خالص متزعليش نفسك
شمس :والله بجد زعلانه عليها اوي
عصام :هي فين ماما
شمس :عملتها قمصه ومشيت ونزل عصام راح عند حسين
حسين :تعالي يا عصام
عصام :دخل وكلم أمه ليه كده يا امي هي كانت بتحب الكوبيا دي اوي
الام :انت كمان جاي تزعق فيا علي حته كوبيا ب3جنيه
كوثر :هو فيه اي
عصام :اسكتي انتي اكيد انتي اللي قولتي ليها تعمل كده ماما عمرها ما تفكر تعمل كده
الام :فيه اي انت جاي تتخانق معانا مش كفايه مراتك واللي عملته فيا
حسين :عملت فيكي اي يا ماما ومشي عصام وفضلت الام تعيط وفضل شهرين مش بيزور امه خالص وكان معدي من عالقهوه في بيته القديم وقابل احمد صاحبه
احمد :ازيك يا عصام
عصام :بخير والله
احمد :في واحد محامي جه كذه مره علشان يوصل ليك أو لحسين ضروري وساب الكرت بتاعه ضروري حد يكلمه ده كل شويه بيجي
عصام :محامي ليه واتصل بيه وحدد معاه ميعاد وعرف أن خاله سيد مات وساب لأخته ورث كبير
وروح عصام
شمس :مالك فيك اي
عصام :عارفه ماما ورثت كام
شمس :مامتك منين
عصام :من خالي.سيد
شمس :انت كان ليك خال غني
عصام :المهم ماما زعلانه مني دلوقتي هقول ليها ازاي
شمس :هي ورثت كام
عصام :نص مليون وبيت ومحلات خالي
شمس :كام قوم اللبس
عصام :هنروح فين
شمس :نجيب مامتك هنا قوم يلا
عصام :امي انا عايزك تيجي تقعدي عندي يومين
الام :مش هينفع يا عصام انا مرتاحه عند اخوك هنا
عصام :والله شمس اتغيرت يا امي ومش هتتعامل معاكي وحش تاني
حسين :لما تعرف تحكم علي مراتك ابقي تعالي خد امك مش كفايه بيعت امك بيتها علشان تتجوز المحروسه
شمس :خلاص يا عصام احنا عملنا اللي علينا يلا بينا
حسين :نورتي ونزلت هي وعصام
عصام:كان لازم تتكلمي
شمس :بقولك اي محدش عرف حاجه عن الجواب والورث اللي امك ورثته ده تعالي نروح للمحامي نفهم منه الاول وونشوف هيقول اي في حاله وفاه امك مين اللي ليه الحق أنه يورث
عصام :وانا هستني لسه لما ماما تموت
شمس :ومين قال انك هتستني
يتبع