-->

رواية ولي العهد كاملة بقلم نورهان نصار

 رواية ولي العهد كاملة بقلم نورهان نصار

     رواية ولي العهد كاملة بقلم نورهان نصار 

    واية (ولي العهد).
    بقلم/نورهان نصار.
    الفصل الأول:

    ترررن..ترررن..ترن..ترن..
    فاق من نومه علي صوت المنبه..كالعاده هو اللي بيصحيه..اتعدل علي السرير و بيحاول يفوق..
    و الباب اتفتح و دخلت هي منه و لابسه لبس رياضي..
    يحي بسخريه:مش بدري اوي ده الساعه لسه ٤..
    فريده بتجري ف مكانها:معلش بقي لازم اصحي بدري اجهز نفسي..
    يحي قام وقف و راح لها:فريده مش عاوز مشاكل..
    وقفت هي كمان:مش انا اللي بعمل المشاكل و انت عارف ده..
    و راحت للدولاب عشان تحضر هدوم ليها..
    يحي بهدوء:عارف بس طنشي ي فريده مش كل مره نتجمع تحصل حاجه زي دي..
    كانت خلاص جهزت كل هدومها ف اخدتهم و بصتله:هحاول...
    و دخلت الحمام و اتكلمت بصوت عالي:عندك الحمام التاني بقي..
    سكت يحي و راح اخد هدومه من الدولاب و راح الحمام التاني..
    (يحي صباح ٣٢ سنه رجل اعمال من اسره متوسطه بس بقت غنيه بعد ما بقي رجل اعمال..تجارته ف الاغذيه..و ف سن صغير قدر يحقق كيان خاص بيه و ضم كتير من الناس لصالحه)
    كانت فريده قاعده ف الحمام بتفكر هتعمل اي لو حصلت مشكله و بالتأكيد هيحصل..
    فريده بكبرياء:لو حاجه حصلت مش هسكت..مش هسمح لحد فيهم يجرحني..و بدأت تجهز نفسها...
    (فريده نصر ٢٨ سنه بنت اللواء أنور نصر..خريجه هندسه و عندها المكتب الخاص بيها و ليها اسمها وسط شركات المعمار)
    ......................................

    محمد بجديه: إسعاد..مش عاوزين كل عزومه تقلب بنكد و ابنك يتغم ف الآخر..
    إسعاد بحده:بتقول اي ي محمد..يعني انا اللي بغم الولا مش بت مروه!!
    محمد بهدوء:استغفر الله العظيم... إسعاد احنا ف عيد..بالله عليكي متخليهوش عيد اسود...
    إسعاد بصوت عالي:استغفر الله ليه تسود اليوم بس
    ..ي ساتر عليك راجل انا قايمه البس عبايتي عشان الصلاه...

    ...............................................

    الله أكبر الله أكبر الله أكبر ...لا إله إلا الله..الله أكبر الله أكبر..و لله الحمد..الله أكبر كبيراً..و الحمد لله كثيراً..و سبحان الله و بحمده بكرة و أصيلا...لا إله إلا الله..وحده..صدق وعده..و نصر عبده..و أعز جنده و هزم الاحزاب وحده..لا إله إلا الله..و لا نعبد إلا إياه..مخلصين له الدين و لو كره الكافرون..اللهم صلي علي سيدنا محمد..و علي آل سيدنا محمد..و علي أصحاب سيدنا محمد..و علي أنصار سيدنا محمد..
    و علي ذريه سيدنا محمد و سلم تسليماً كثيراً..
    خلصوا صلاه العيد و الكل اتجمع ف فيلا الحاج محمد صباح..النهارده العيد يعني لازم العيله كلها تتجمع كبير و صغير..و تجمع كبير يعني مشاكل كتير...
    كانوا كلهم قاعدين ف الجنينه ف الشمس..و بيفطروا مع بعض...
    محمد بفرح:كل سنه و انتوا طيبين ي ولاد..
    الكل:و انت طيب ي حاج..
    إسعاد فرحانه بلمه ولادها حواليها و بدعاء:يارب ما تقطعها عاده يارب...
    كنزي بطفوله:نناه..عاوزه مايه..
    إسعاد باست ايد كنزي اللي علي حجرها:عيون نناه..
    دنيا:خلاص بقي ي كوكي متتعبيش تيتا معاكي..
    إسعاد باست كنزي:بس ي بت انتي تعب ايه...
    دنيا بضحك:هههه الحق عليا ي ماما..دلعك ده هيودينا ف داهيه..
    إسعاد بفرحه:و ماله تدلع اومال لو متدلعتش مين يدلع يعني...
    شريف:تعيشي و تدلعيها ي حاجه...
    إسعاد:تسلملي يبني...
    و بصت ليحي:كل يبني كويس و بطل التليفون اللي عمال تبص فيه ده...
    يحي بصلها و ابتسم...
    محمد:سبيه معادش عيل صغير ي ام يحي..
    إسعاد:ف نظري انا صغير...كل يبني...و بقت تحطله اكل ف طبقه.
    يحي بابتسامه:تسلميلي ي أمي..
    كل ده بيحصل و فريده قاعده ساكته...
    إسعاد لهجتها اتغيرت:مالها مراتك ساكته ليه..
    يحي بص لفريده...
    فريده بهدوء:ابدا ي طنت مركزه ف الاكل بس...
    محمد:الف هنا يبنتي!
    إسعاد:هي فين شمس..قالت دقيقه وجايه بقالها ساعه..
    و بنداء:شمس..ي شمس..
    شمس:انا اهو ي ماما...
    إسعاد:تعالي افطري..و خطيبك فين...
    شمس:نادر هيجي علي الغدا بأذن الله..
    إسعاد:بأذن الله...يلا اقعدي..
    محمد:بعد الفطار ندخل جوا الا الشمس بدأت تزيد اها..

    ...............................................

    خلصوا فطار و كله دخل جوا الفيلا...و بدأت إسعاد تجهز ف الاكل...معهاش حد يساعدها..مش بتسمح اصلا لحد أنه يعمل حاجه....
    شمس طلعت ليهم ف الصالون:ي بابا شوف حل مع ماما مينفعش تفضل واقفه ف المطبخ كتير كده..
    محمد:و الله ي بنتي غلبت معاها..بس انتي عارفه امك بقي لما تنشف دماغها...
    دنيا:انا هقوم اساعد ماما يلا ي شمس معايا..اهو نعمل اي حاجه...
    و قاموا كلهم و فضلت فريده هي اللي قاعده مع يحي و محمد و شريف...
    محمد:ابوك و امك فين يبني!!
    شريف:جايين ف السكه ي حاج...
    محمد:ابراهيم من يومه و مواعيده بايظه...
    و قعدوا يضحكوا مع بعض....

    ...................................................

    دنيا بصوت واطي:ي ماما بس ارجوكي كفايه مش عاوزين مشاكل...
    إسعاد بعصبيه:مشاااكل..ده المشاكل لسه جايه أما تقوموا تساعدوني و هي قاعده حاطه رجل علي رجل زي البرنسيسه ليه علي أيدها نقش الحنه...
    شمس:ي ماما منقدرش نطلب منها كده هي لو عاوزه كانت قامت لوحدها...
    إسعاد علت صوتها:و تقوم غصب عنها...شغل المرقعه ده مش عندي...صحيح اه معنديش حد يساعدني لكن هي مرات ابني..
    دنيا برجاء:ي ماما يرضيكي يحي يزعل و يمشي من دلوقتي..اهدي بس بالله عليكي مش عاوزين مشاكل..و خلاص الاكل خلص...
    إسعاد بدأت تهدي:اما نشوف اخرتها معاكي ي بت مروه.

    ....................................................

    جه الحاج ابراهيم اخو الحاج محمد و مراته الحاجه زينب..و نادر خطيب شمس..و معاد الغدا جه....و زينب قامت ساعدت ف غرف الاكل...و فريده برضه لسه قاعده جمب يحي...و إسعاد ماسكه نفسها بالعافيه..عشان ابنها...
    و الكل اتلم ع السفره و بدأوا يتغدوا..
    و الاكل فريده مكانتش بتحبه و تقيل علي معدتها...ف مش عارفه تأكل...
    يحي حاسس ب اللي بيحصل مع فريده بس مش عارف يعمل ايه..بيحاول يعدي الساعتين دول و خلاص...
    إسعاد:ايه الاكل مش عاجب مراتك ي يحي..
    دنيا بلمت لجوزها و بصت لابوها بسرعه تنبهه للي هيحصل..
    فريده بصت ليحي...و بعدين لإسعاد:ابدا ي طنت بس انا مش بحب الاكل ده..و كمان تقيل علي معدتي...
    إسعاد:و ماله ي حبيبتي كنتي قومي اعملي الاكل اللي انتي عاوزاه..
    يحي:خلاص ي جماعه حصل خير..انا هطلب لها دليفري...
    فريده:خلاص انا اكلت...
    شمس بتحاول تخفف الجو:غلطتي دي ي ديدا معلش زودت ف السمنه بتاعه الرز...
    فريده بابتسامه:و لا يهمك ي شمس..
    إسعاد:و تطلب دليفري ليه..المطبخ عندها اهو و الاكل جوه تقوم تعمل اللي عاوزاه ده من الصبح قاعده...
    الكل سكت و خلاص عرفوا أن فيه خناقه هتحصل...
    و فريده فضلت ساكته مش عارفه ترد ب ايه..و بصت ليحي و بعدين لإسعاد:و علي ايه ي طنت...اروح اطبخ ف بيتي....
    و قامت وقفت و الكل قام...
    زينب:ي جماعه استهدوا بالله..
    إسعاد:شايفين عمايلها..شايف عمايل مراتك ي يحي...
    دنيا قامت مسكت ف فريده:فريده استني بس..
    فريده:و الله ابدا..وسعي ي دنيا...
    محمد بحده:اي اللي انتي هببتيه ده...
    إسعاد بعصبيه و صوت عالي وصل لفريده ونيا بره:عملت اي ي حاج..انا برضه..و الا سكوت ابنك ليها واحد غيره كان اداها قلمين يفوقوها..لكن سكوته ده هيخليها تركب و تدلدل رجليها...
    شمس أتصدمت و انحرجت جدا ادام خطيبها من اللي حصل بس نادر عارف ان لازم ده يحصل..و كل تجمع بينهم بينتهي ب ده...
    محمد بعصبية: إسعاد زودتيها اووي...
    ابراهيم:بس ي محمد خلاص و انت ي يحي ي ابني اطلع شوف مراتك...
    خرج يحي و كانت فريده واقفه علي اخرها مع دنيا اللي بتحاول تدخلها...
    و صوت إسعاد محمد علي هو كمان و اكنهم بيتخانقوا...
    فريده:انا ف بيت بابا..
    دنيا:لالا..بس بقي ي فريده كده انتي بتستهبلي ما تتكلم ي يحي..
    يحي بصوت عالي:اتنيل اقول انا ايه دلوقتي..أطلقها يعني علشان امك ترتاح و الا اقاطع امك و امشي و هي ترتاح...انا اتخنقت اقسم بالله وسعوا...
    و مشي يحي و الكل خرج من الفيلا علي صوته...و فريده هي كمان طلبت اوبر و راحت علي بيت أبوها..

    إرسال تعليق

    جميع الروايات والقصص المنشورة علي الموقع هي روايات مجانية أخذنا إذن بنشرها من أصحابها إذا وجدت أي رواية لها حقوق ملكية فكرية أو تُريد إزالتها من الموقع اتصل بنا ، ونقوم بحذفها فوراً .