اخر الروايات

رواية ولي العهد الفصل الثاني 2 بقلم نورهان نصار


 رواية ولي العهد الفصل الثاني 2 بقلم نورهان نصار 

قلم/نورهان نصار.
الفصل الثاني:

إسعاد بعصبيه: عجبكم كده اهو البت خليته يمشي..
محمد بحده: البنت برده ولا انت روحي الهي منك لله ست ما بتحبش الا النكد..

......................................

دنيا بجديه:ي فريده رايحه فين بس...كفايه هو كمان مشي مش عارفين راح فين...
و بنداء:شررريف ي شررريف تعالي بالله عليك الحقه قبل ما يبعد..
و شريف طلع فعلا يلحقه...
فريده بجديه:دنيا سيبيني خليني اروح بيت اهلي..انا مش هيبقي و لا دقيقه هنا...
دنيا علت صوتها شويه:ما تستني نعرف هو فين...
فريده بعصبيه:يوووه..سيبيني بقي...هلاقيها منك و الا من والدتك...
و زقت ايد دنيا و خرجت من الفيلا ماشيه علي رجلها و مستنيه الاوبر يوصل..

..............................................

ابراهيم بجديه:ي جماعه اهدوا شويه بلاش كده.
إسعاد بعصبيه:لا يهدي ازاي..انا سيبهاله مخدره...يقعد فيها هو بقي...
و مشت علي اوضتها..
شمس بصوت عالي:يالهوي..ي ماما...
و طلعت اجري وراها و كذلك زينب...
و دخلت من بره دنيا....
دنيا:اومال فين ماما؟
ابراهيم:الحقيها يبنتي بتلم هدومها...
دنيا بجديه:و الله انا تعبت بقي كل ما نتجمع ده يحصل..
محمد بعصبيه:عشان امك ترتاح...
شريف دخل من بره:ملقيتهوش ي جماعه...و قافل تليفونه...
محمد:و مراته راحت فين..
دنيا:زعقت و مشيت..بتقول رايحه لبيت ابوها...
و سمعوا صوت إسعاد و هي بتزعق و شمس و زينب بيحاولوا يسكتوها....لحد ما نزلوا لعندهم..
إسعاد:اقعد فيها انت بقي ي محمد..انا سيبهالك و ماشيه...
محمد قام وقف و بحده:يلا و ورقتك هتجيلك...
نادر:ي عمي اهدي..اهدوا ي جماعه مش كده..متخلوش الشيطان يلعب بيكم اكتر...
إسعاد بعصبيه:انا رايحه عند اختي...
شريف بيحاول يهدي الدنيا:خلاص ي عمي انا هاخد حماتي و اوديها يومين اهو ترتاح شويه من اللي حصل عشان ضغطها...
محمد قعد مكانه: تروح!!ده راحه ليا انا..

...........................................

فريده راحت علي بيتها هي و يحي...و زي ما اتوقعت مكانش هناك...و طلعت علي أوضتهم..و بدأت تلم ف هدومها....و مسكت تليفونها..و اتصلت علي ابوها...و فتحت الاسبيكر عشان تتكلم و هي بتلم هدومها...
نصر:الو ايوا ي ديدا...
فريده:الو ي بابا..بقولك انا اقل من نص ساعه و هكون عندكم...
أنور سكت شويه و بعدين اتكلم:حصل حاجه؟!
فريده بملل:العادي...
أنور:طب خليكي عندك و انا هاجي اخدك..
فريده قفلت الشنطه:انا خلاص خلصت و العربيه مستنياني تحت مش هغيب.. باي..
و قفلت مع ابوها...و شالت الشنطه و نزلت...

............................................

شمس هاتفياً:معلش ي نادر مش عارفه اقولك اي و الله..انا محرجه منك اوي..
نادر:بس يبت بطلي هبل..بس فعلا خناقه المرادي جامده اوي و خصوصا أن يحي مشي..صحيح عرفتها هو فين...
شمس بحزن:لا و شريف و بابا و عمي لسه بيدورا عليه..
نادر:الصراحه الله يكون في عونه..أمه و مراته..
شمس:مش عارفه ماما كويسه مع الكل و بتيجي مع فريده و تقلب...
نادر:عشان مامتك بتغير علي يحي..
شمس:يمكن ليه لا..و سكتت شويه و كملت:بس مش للدرجادي لو كان كده كانت جابته قعد معانا هنا ف البيت...
نادر:ما انتي بتقولي أنها طلبت ده فعلا قبل كده..و يحي رفض..
شمس:دي ماما و انا عارفاها لما بتعوز تعمل حاجه بتعملها...
و بحزن اتنهدت :يا تري انت فين ي يحي؟!!

...............................................

رن جرس الباب...
أنور:استني انتي ي مروه انا اللي هفتح...
و قام...و راح فتح الباب..و كانت فريده..دخلت سلمت عليه عادي و لا أكن فيه خناقه أو حاجه...
أنور:حبيبة بابا عامله ايه؟
فريده:الحمد لله ي بابا بخير.
و دخلوا لمكان مروه..
مروه بخضه:اي يبنتي هو انتي اتخانقتي تاني مع حماتك...
فريده قعدت جمبها:و يحي مشي و مش عارفين راح فين...
مروه بخضه:يالهوي حصل ايه لكل ده...
فريده اتاوبت:العادي ي ماما..ما انتي عارفاها مش بتطيقني..
مروه بجديه:ايوا مش بتطيقك اه لكن دي اول مره يحي يمشي..و ده الغريب..
فريده:كل حاجه هتبان بكره..
أنور:كلتي يبنتي..
فريده ضحكت بسخريه:اه الحمد لله اكلتني فته مليانه توم و سمنه و لحمه محمره ف السمنه!!تقريبا كانت عاوزه تموتني...
مروه:بعد الشر..خمس دقائق و تأكلي..عامله رقاق و كوسه بالبشاميل عارفه انك بتحبيها..
فريده:لا ي ماما بجد مليش نفس..
أنور:يلا ي مروه حضري الاكل..
و لفريده:بت انتي انا لسه راجع من بره و مامتك مكالتش برضه..ف هتقعدي تأكلي معانا.. ماشي؟
فريده ضحكت؛ماشي!

...............................................

دنيا بغيظ:يعني ي شريف ملقتش الا خالتي دولت اللي تقول عليها..
شريف بجديه: اعمل اي يعني ف اللي كنتي شايفاه..
دنيا بتطبق هدوم:كنت قول تيجي عندنا..لكن خالتي دولت هتشعلل الدنيا..ما انت عارف..
شريف بغيظ:و مقولتيش كده ليه ي اذكي اخواتك..
دنيا اتنهدت:انا كنت علي اخري اصلا بسبب اللي حصل و اللي فريده عملته...
و قامت تحط الهدوم ف الدولاب..
شريف:عملت ايه فريده!
دنيا مركزه ف ترتيب الهدوم:اتعصبنا علي بعض و زقتني و مشيت...
و راحت قعدت جم

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close