-->

رواية ولي العهد الفصل الثاني 2 بقلم نورهان نصار

 رواية ولي العهد الفصل الثاني 2 بقلم نورهان نصار


     رواية ولي العهد الفصل الثاني 2 بقلم نورهان نصار 

    قلم/نورهان نصار.
    الفصل الثاني:

    إسعاد بعصبيه: عجبكم كده اهو البت خليته يمشي..
    محمد بحده: البنت برده ولا انت روحي الهي منك لله ست ما بتحبش الا النكد..

    ......................................

    دنيا بجديه:ي فريده رايحه فين بس...كفايه هو كمان مشي مش عارفين راح فين...
    و بنداء:شررريف ي شررريف تعالي بالله عليك الحقه قبل ما يبعد..
    و شريف طلع فعلا يلحقه...
    فريده بجديه:دنيا سيبيني خليني اروح بيت اهلي..انا مش هيبقي و لا دقيقه هنا...
    دنيا علت صوتها شويه:ما تستني نعرف هو فين...
    فريده بعصبيه:يوووه..سيبيني بقي...هلاقيها منك و الا من والدتك...
    و زقت ايد دنيا و خرجت من الفيلا ماشيه علي رجلها و مستنيه الاوبر يوصل..

    ..............................................

    ابراهيم بجديه:ي جماعه اهدوا شويه بلاش كده.
    إسعاد بعصبيه:لا يهدي ازاي..انا سيبهاله مخدره...يقعد فيها هو بقي...
    و مشت علي اوضتها..
    شمس بصوت عالي:يالهوي..ي ماما...
    و طلعت اجري وراها و كذلك زينب...
    و دخلت من بره دنيا....
    دنيا:اومال فين ماما؟
    ابراهيم:الحقيها يبنتي بتلم هدومها...
    دنيا بجديه:و الله انا تعبت بقي كل ما نتجمع ده يحصل..
    محمد بعصبيه:عشان امك ترتاح...
    شريف دخل من بره:ملقيتهوش ي جماعه...و قافل تليفونه...
    محمد:و مراته راحت فين..
    دنيا:زعقت و مشيت..بتقول رايحه لبيت ابوها...
    و سمعوا صوت إسعاد و هي بتزعق و شمس و زينب بيحاولوا يسكتوها....لحد ما نزلوا لعندهم..
    إسعاد:اقعد فيها انت بقي ي محمد..انا سيبهالك و ماشيه...
    محمد قام وقف و بحده:يلا و ورقتك هتجيلك...
    نادر:ي عمي اهدي..اهدوا ي جماعه مش كده..متخلوش الشيطان يلعب بيكم اكتر...
    إسعاد بعصبيه:انا رايحه عند اختي...
    شريف بيحاول يهدي الدنيا:خلاص ي عمي انا هاخد حماتي و اوديها يومين اهو ترتاح شويه من اللي حصل عشان ضغطها...
    محمد قعد مكانه: تروح!!ده راحه ليا انا..

    ...........................................

    فريده راحت علي بيتها هي و يحي...و زي ما اتوقعت مكانش هناك...و طلعت علي أوضتهم..و بدأت تلم ف هدومها....و مسكت تليفونها..و اتصلت علي ابوها...و فتحت الاسبيكر عشان تتكلم و هي بتلم هدومها...
    نصر:الو ايوا ي ديدا...
    فريده:الو ي بابا..بقولك انا اقل من نص ساعه و هكون عندكم...
    أنور سكت شويه و بعدين اتكلم:حصل حاجه؟!
    فريده بملل:العادي...
    أنور:طب خليكي عندك و انا هاجي اخدك..
    فريده قفلت الشنطه:انا خلاص خلصت و العربيه مستنياني تحت مش هغيب.. باي..
    و قفلت مع ابوها...و شالت الشنطه و نزلت...

    ............................................

    شمس هاتفياً:معلش ي نادر مش عارفه اقولك اي و الله..انا محرجه منك اوي..
    نادر:بس يبت بطلي هبل..بس فعلا خناقه المرادي جامده اوي و خصوصا أن يحي مشي..صحيح عرفتها هو فين...
    شمس بحزن:لا و شريف و بابا و عمي لسه بيدورا عليه..
    نادر:الصراحه الله يكون في عونه..أمه و مراته..
    شمس:مش عارفه ماما كويسه مع الكل و بتيجي مع فريده و تقلب...
    نادر:عشان مامتك بتغير علي يحي..
    شمس:يمكن ليه لا..و سكتت شويه و كملت:بس مش للدرجادي لو كان كده كانت جابته قعد معانا هنا ف البيت...
    نادر:ما انتي بتقولي أنها طلبت ده فعلا قبل كده..و يحي رفض..
    شمس:دي ماما و انا عارفاها لما بتعوز تعمل حاجه بتعملها...
    و بحزن اتنهدت :يا تري انت فين ي يحي؟!!

    ...............................................

    رن جرس الباب...
    أنور:استني انتي ي مروه انا اللي هفتح...
    و قام...و راح فتح الباب..و كانت فريده..دخلت سلمت عليه عادي و لا أكن فيه خناقه أو حاجه...
    أنور:حبيبة بابا عامله ايه؟
    فريده:الحمد لله ي بابا بخير.
    و دخلوا لمكان مروه..
    مروه بخضه:اي يبنتي هو انتي اتخانقتي تاني مع حماتك...
    فريده قعدت جمبها:و يحي مشي و مش عارفين راح فين...
    مروه بخضه:يالهوي حصل ايه لكل ده...
    فريده اتاوبت:العادي ي ماما..ما انتي عارفاها مش بتطيقني..
    مروه بجديه:ايوا مش بتطيقك اه لكن دي اول مره يحي يمشي..و ده الغريب..
    فريده:كل حاجه هتبان بكره..
    أنور:كلتي يبنتي..
    فريده ضحكت بسخريه:اه الحمد لله اكلتني فته مليانه توم و سمنه و لحمه محمره ف السمنه!!تقريبا كانت عاوزه تموتني...
    مروه:بعد الشر..خمس دقائق و تأكلي..عامله رقاق و كوسه بالبشاميل عارفه انك بتحبيها..
    فريده:لا ي ماما بجد مليش نفس..
    أنور:يلا ي مروه حضري الاكل..
    و لفريده:بت انتي انا لسه راجع من بره و مامتك مكالتش برضه..ف هتقعدي تأكلي معانا.. ماشي؟
    فريده ضحكت؛ماشي!

    ...............................................

    دنيا بغيظ:يعني ي شريف ملقتش الا خالتي دولت اللي تقول عليها..
    شريف بجديه: اعمل اي يعني ف اللي كنتي شايفاه..
    دنيا بتطبق هدوم:كنت قول تيجي عندنا..لكن خالتي دولت هتشعلل الدنيا..ما انت عارف..
    شريف بغيظ:و مقولتيش كده ليه ي اذكي اخواتك..
    دنيا اتنهدت:انا كنت علي اخري اصلا بسبب اللي حصل و اللي فريده عملته...
    و قامت تحط الهدوم ف الدولاب..
    شريف:عملت ايه فريده!
    دنيا مركزه ف ترتيب الهدوم:اتعصبنا علي بعض و زقتني و مشيت...
    و راحت قعدت جم

    إرسال تعليق

    جميع الروايات والقصص المنشورة علي الموقع هي روايات مجانية أخذنا إذن بنشرها من أصحابها إذا وجدت أي رواية لها حقوق ملكية فكرية أو تُريد إزالتها من الموقع اتصل بنا ، ونقوم بحذفها فوراً .