اخر الروايات

رواية قصة شتاء كاملة بقلم نهلة زغلول

رواية قصة شتاء كاملة بقلم نهلة زغلول 



صة شتاء⁦
❤️
⁩ الفصل الاول

كانت تتمشي تحت الامطار كأنها طفلة صغيرة
سعيدة من الاساس هي لم تنعم بالسعادة في حياتها بسبب رحيل والدتها
وقفت وزفرت الحمد لله أن المكتبة فاتحة
دخلت ياسمين الي المكتبة لكي تبحث عن بعض الروايات الرومانسية والاسطوانات استوقفها صوت شاب بتدوري علي حاجة معينه
ياسمين وهي مصدومه من هذا الوسيم الذي امامها انا بدور علي اسطوانة لفيروز اسمها عصفور طال من الشباك
اسر تمام بصي هي ممكن تكون مش موجودة بس انا حدورلك عليها
ياسمين ياريت
اسر طيب ماممكن تحميلها علي موبايلك اغنية أو نزليها من اليوتيوب
ياسمين انا بحب الاسطوانات ها لقيت حاجة
اسر للاسف لا بس انا عندي نسخة في البيت ممكن تعدي عليا بكرة اجيبهالك
ياسمين بكسفة لا شكرا مش معقول يعني حاخد منك الأسطوانة بتاعتك
اسر تمام براحتك ان عرضت عليكي مش اكتر عايزة حاجة تاني
ياسمين انا حدور علي روايات اصلا انا حافظة المكتبة من ساعة عم محمد ماكان صاحب المكتبة
اسر تمام وراح أعد مكانه
بعد شوية تمام انا حاخد دول واخد اقلام و الوان واسكتش كمان حسابهم كام
اسر ٧٥جنيه
ياسمين للاسف مفيش فكة معايا ٢٠٠
اسر انا معيش فكة خلاص مش مشكلة
هاتيهم بعدين
ياسمين لا طبعا انا حروح افك من برة
اسر تمام ومهمتمش
_____
خرجت ياسمين من المكتبة تبحث عن أي شخص أو اي محل لقت عاصفة في الخارج
ياسمين انا اسفة ملقتش حد فاتح
اسر ماانا قولتلك تقدري تمشي دلؤتي تروحي عشان العاصفة دي لأن في نواة جامدة
ياسمين طيب تمام متشكرة اوي وخرجت برة المكتبة وركبت تاكسي
_____
بعد شوية قفل اسر المكتبة وركب ميكروباص وذهب الي البيت
والدته حبيبي انت جيت
اسر لسة واصل انا جعان اوي
والدته علي ماتغير همومك حكون جهزتلك الاكل
اسر ماشي
_______
عند ياسمين
مها روحتي فين
ياسمين لا ابدا كنت بقرا الرواية
مها لا ده في حاجة شكلها كده اهم من الرواية
ياسمين بصراحة اه صاحب المكتبة
مها عم محمد ماله
ياسمين عم محمد ايه بس ده باعها لواحد بس ايه تقوليش شبه نجوم هوليود
مها لا متقوليش شكله ايه
ياسمين فظيع واثق في نفسه اوي
مها بكرة روحي تاني طبعا
ياسمين هو اصلا عايز مني فلوس الحاجة اللي اشتريتها
مها روحي بكرة واديهالو بس ابوك المهم ميعرفش الحوار ده
ياسمين لا طبعا ده عايز يجوزني لادهم دمه تقيل بشكل
مها يخربيته سم ها كملي اسمه ايه صاحب المكتبة
ياسمين معرفش والله هو بس مرحش من بالي
مها هو بيبتدي كده
ياسمين هو ايه ده
مها الحب

دخلت فجأة سامية زوجة ابيها
ياسمين مش تخبطي أو تستاذني
سامية استأذن قبل مادخل بيتي
ياسمين دي اوضتي مش اوضتك
سامية أما قليلة الادب صحيح كده بتكلمي مرات ابوكي كده
ياسمين خلصتي اطلعي بقي عايزة انام
سامية نامي وانتي يامها حتباتي هنا ولا ايه صاحبتك عايزة تنام
مها بكسفة لا ابدا ياطنط انا كنت ماشية
سامية مع السلامة يامها وانتي بقي تحطي عقلك في راسك وتقابلي ادهم جاي بكرة بليل حايجي والروايات الخايبة دي ومسكتهم قطعتهم ورمتلها السيديهات كسرتهم في الارض
ياسمين اطلعي برة اطلعي برة بقولك
سامية ماشي بتعليق صوتك عليا ماشي ونادت علي فريد والد ياسمين
فريد في ايه بتتخانقوا ليه
سامية بنتك بتعلي صوتها عليا هي ناسية ان انا مرات ابوها يعني زي امها وبدأت في البكاء
فريد ياسمين اعتذري لسامية دي زي امك وهي ست البيت
ياسمين حاضر حعتذر اسفة ياطنط سامية
سامية باستها مفيش مشكلة انتي زي بنتي يلا يافريد عشان تسببها تحضر نفسها عشان حنخرج
ياسمين دخلت غرفتها ولمت الاسطوانات المكسورة واعدت تلزق في الروايات وبدأت في البكاء
بعد شوية دخلت ياسمين الي الحمام خرجت منه وافتكرت صاحب المكتبة وسرحت فيه
_______
عند اسر شغل اسطوانة فيروز وسرح مع كلماتها
عصفور طل من الشباك
وقال لي يا نونو
خبيني عندك خبيني
دخلك يا نونو
خبيني عندك خبيني
دخلك يا نونو
قلت له إنت من وين
قال لي من حدود السما
قلت له جاي من وين
قال لي من بيت الجيران
قلت له خايف من مين
قال لي من القفص هربان
قلت له ريشاتك وين
قلي فرفطها الزمان
عصفور طل من الشباك
وقال لي يا نونو
خبيني عندك خبيني
دخلك يا نونو

ونزلت على خده دمعة
وجناحاتو متكية
واتهدى بالأرض
وقال بدي إمشي وما فييّ
ونزلت على خده دمعة
وجناحاتو متكية
واتهدى بالأرض
وقال بدي إمشي وما فييّ

وضميته على قلبي
وصار يتوجع على جروحاتو
قبل ما يكسر الحبس
كسر صوته وجناحاتو
قلت له إنت من وين
قال لي من حدود السما
قلت له جاي من وين
قال لي من بيت الجيران
قلت له خايف من مين
قال لي من القفص هربان
قلت له ريشاتك وين
قال لي فرفطها الزمان
عصفور طل من الشباك

اسر شكلها ميقولش أنها زعلانة او عندها قيود في حياتها أو حد يزعلها أو حد يحبسها ياتري مالها

عند ياسمين
شغلت فيروز وعملت كوب من القهوة وبدأت في الرسم ملامح وجه صاحب المكتبة
ياسمين ياتري اسمك ايه

في صباح اليوم التالي في المكتبة
ياسمين انا جيت عشان الفلوس اسفة علي التأخير
اسر الأسطوانة اهي جبتهالك
ياسمين شكرا
اسر لا ابدا علي ايه انا اسر
ياسمين انا اسمي ياسمين

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close