-->

رواية قصة شتاء كاملة بقلم نهلة زغلول

رواية قصة شتاء كاملة بقلم نهلة زغلول

    رواية قصة شتاء كاملة بقلم نهلة زغلول 



    صة شتاء⁦
    ❤️
    ⁩ الفصل الاول

    كانت تتمشي تحت الامطار كأنها طفلة صغيرة
    سعيدة من الاساس هي لم تنعم بالسعادة في حياتها بسبب رحيل والدتها
    وقفت وزفرت الحمد لله أن المكتبة فاتحة
    دخلت ياسمين الي المكتبة لكي تبحث عن بعض الروايات الرومانسية والاسطوانات استوقفها صوت شاب بتدوري علي حاجة معينه
    ياسمين وهي مصدومه من هذا الوسيم الذي امامها انا بدور علي اسطوانة لفيروز اسمها عصفور طال من الشباك
    اسر تمام بصي هي ممكن تكون مش موجودة بس انا حدورلك عليها
    ياسمين ياريت
    اسر طيب ماممكن تحميلها علي موبايلك اغنية أو نزليها من اليوتيوب
    ياسمين انا بحب الاسطوانات ها لقيت حاجة
    اسر للاسف لا بس انا عندي نسخة في البيت ممكن تعدي عليا بكرة اجيبهالك
    ياسمين بكسفة لا شكرا مش معقول يعني حاخد منك الأسطوانة بتاعتك
    اسر تمام براحتك ان عرضت عليكي مش اكتر عايزة حاجة تاني
    ياسمين انا حدور علي روايات اصلا انا حافظة المكتبة من ساعة عم محمد ماكان صاحب المكتبة
    اسر تمام وراح أعد مكانه
    بعد شوية تمام انا حاخد دول واخد اقلام و الوان واسكتش كمان حسابهم كام
    اسر ٧٥جنيه
    ياسمين للاسف مفيش فكة معايا ٢٠٠
    اسر انا معيش فكة خلاص مش مشكلة
    هاتيهم بعدين
    ياسمين لا طبعا انا حروح افك من برة
    اسر تمام ومهمتمش
    _____
    خرجت ياسمين من المكتبة تبحث عن أي شخص أو اي محل لقت عاصفة في الخارج
    ياسمين انا اسفة ملقتش حد فاتح
    اسر ماانا قولتلك تقدري تمشي دلؤتي تروحي عشان العاصفة دي لأن في نواة جامدة
    ياسمين طيب تمام متشكرة اوي وخرجت برة المكتبة وركبت تاكسي
    _____
    بعد شوية قفل اسر المكتبة وركب ميكروباص وذهب الي البيت
    والدته حبيبي انت جيت
    اسر لسة واصل انا جعان اوي
    والدته علي ماتغير همومك حكون جهزتلك الاكل
    اسر ماشي
    _______
    عند ياسمين
    مها روحتي فين
    ياسمين لا ابدا كنت بقرا الرواية
    مها لا ده في حاجة شكلها كده اهم من الرواية
    ياسمين بصراحة اه صاحب المكتبة
    مها عم محمد ماله
    ياسمين عم محمد ايه بس ده باعها لواحد بس ايه تقوليش شبه نجوم هوليود
    مها لا متقوليش شكله ايه
    ياسمين فظيع واثق في نفسه اوي
    مها بكرة روحي تاني طبعا
    ياسمين هو اصلا عايز مني فلوس الحاجة اللي اشتريتها
    مها روحي بكرة واديهالو بس ابوك المهم ميعرفش الحوار ده
    ياسمين لا طبعا ده عايز يجوزني لادهم دمه تقيل بشكل
    مها يخربيته سم ها كملي اسمه ايه صاحب المكتبة
    ياسمين معرفش والله هو بس مرحش من بالي
    مها هو بيبتدي كده
    ياسمين هو ايه ده
    مها الحب

    دخلت فجأة سامية زوجة ابيها
    ياسمين مش تخبطي أو تستاذني
    سامية استأذن قبل مادخل بيتي
    ياسمين دي اوضتي مش اوضتك
    سامية أما قليلة الادب صحيح كده بتكلمي مرات ابوكي كده
    ياسمين خلصتي اطلعي بقي عايزة انام
    سامية نامي وانتي يامها حتباتي هنا ولا ايه صاحبتك عايزة تنام
    مها بكسفة لا ابدا ياطنط انا كنت ماشية
    سامية مع السلامة يامها وانتي بقي تحطي عقلك في راسك وتقابلي ادهم جاي بكرة بليل حايجي والروايات الخايبة دي ومسكتهم قطعتهم ورمتلها السيديهات كسرتهم في الارض
    ياسمين اطلعي برة اطلعي برة بقولك
    سامية ماشي بتعليق صوتك عليا ماشي ونادت علي فريد والد ياسمين
    فريد في ايه بتتخانقوا ليه
    سامية بنتك بتعلي صوتها عليا هي ناسية ان انا مرات ابوها يعني زي امها وبدأت في البكاء
    فريد ياسمين اعتذري لسامية دي زي امك وهي ست البيت
    ياسمين حاضر حعتذر اسفة ياطنط سامية
    سامية باستها مفيش مشكلة انتي زي بنتي يلا يافريد عشان تسببها تحضر نفسها عشان حنخرج
    ياسمين دخلت غرفتها ولمت الاسطوانات المكسورة واعدت تلزق في الروايات وبدأت في البكاء
    بعد شوية دخلت ياسمين الي الحمام خرجت منه وافتكرت صاحب المكتبة وسرحت فيه
    _______
    عند اسر شغل اسطوانة فيروز وسرح مع كلماتها
    عصفور طل من الشباك
    وقال لي يا نونو
    خبيني عندك خبيني
    دخلك يا نونو
    خبيني عندك خبيني
    دخلك يا نونو
    قلت له إنت من وين
    قال لي من حدود السما
    قلت له جاي من وين
    قال لي من بيت الجيران
    قلت له خايف من مين
    قال لي من القفص هربان
    قلت له ريشاتك وين
    قلي فرفطها الزمان
    عصفور طل من الشباك
    وقال لي يا نونو
    خبيني عندك خبيني
    دخلك يا نونو

    ونزلت على خده دمعة
    وجناحاتو متكية
    واتهدى بالأرض
    وقال بدي إمشي وما فييّ
    ونزلت على خده دمعة
    وجناحاتو متكية
    واتهدى بالأرض
    وقال بدي إمشي وما فييّ

    وضميته على قلبي
    وصار يتوجع على جروحاتو
    قبل ما يكسر الحبس
    كسر صوته وجناحاتو
    قلت له إنت من وين
    قال لي من حدود السما
    قلت له جاي من وين
    قال لي من بيت الجيران
    قلت له خايف من مين
    قال لي من القفص هربان
    قلت له ريشاتك وين
    قال لي فرفطها الزمان
    عصفور طل من الشباك

    اسر شكلها ميقولش أنها زعلانة او عندها قيود في حياتها أو حد يزعلها أو حد يحبسها ياتري مالها

    عند ياسمين
    شغلت فيروز وعملت كوب من القهوة وبدأت في الرسم ملامح وجه صاحب المكتبة
    ياسمين ياتري اسمك ايه

    في صباح اليوم التالي في المكتبة
    ياسمين انا جيت عشان الفلوس اسفة علي التأخير
    اسر الأسطوانة اهي جبتهالك
    ياسمين شكرا
    اسر لا ابدا علي ايه انا اسر
    ياسمين انا اسمي ياسمين

    إرسال تعليق

    جميع الروايات والقصص المنشورة علي الموقع هي روايات مجانية أخذنا إذن بنشرها من أصحابها إذا وجدت أي رواية لها حقوق ملكية فكرية أو تُريد إزالتها من الموقع اتصل بنا ، ونقوم بحذفها فوراً .