رواية قصة شتاء الفصل الثاني 2 بقلم نهلة زغلول
صة شتاء
الفصل الثاني
الحب من طرف واحد متعب ومرهق ببدمر صاحبه مبيفاش حاسس بيه غير الشخص نفسه
انا اسمي انا اسر
ياسمين وانا اسمي ياسمين
اسر اهلا وسهلا
ياسمين اهلا بيك
اسر طيب اتفضلي اعدي وجابلها كرسي
ياسمين شكرا واعدت
اسر تشربي حاجة
ياسمين لا شكرا
اسر لا لازم تشربي انا حعملك
ياسمين قهوة ياريت قهوة
اسر تمام مش حتاخر ودخل في المطبخ
ياسمين انا اول مرة اعرف أن المكتبة فيها مطبخ
اسر انا كنت زيك كده بس عرفت بعدين انا بحب المكتبة دي اوي
ياسمين وانا كمان بنسي فيها همومي
اسر اتفضلي القهوة
ياسمين شكرا احسن حاجة تشربي قهوة وتسمع فيروز وتتفرج علي الشتاء
اسر وايه كمان وشغلها الأسطوانة
ياسمين بتوتر ولا حاجة
اسر انتي كويسة
ياسمين ببكاء انا كويسة وقامت من مكانها
اسر طيب اهدي واهدي
ياسمين انا حمشي
اسر الدنيا بتشتي برة
ياسمين مسمعتش كلامه ومشيت تحت الامطار
اسر في ايه وقفل باب المكتبة وراح وراها
اسر آنسة ياسمين استني ووقف امامها
ياسمين ببكاء مفيش انا كويسة
اسر طيب ممكن تهدي تعالي معايا
ياسمين فين
اسر في هنا مكان بيعمل قهوة انا عازمك
ياسمين باندهاش وبعد تفكير ماشي
اسر مشي جنبها لحد ما وصلوا
اسر هنا اتفضلي
ياسمين شكرا
اسر تشربي ايه
ياسمين قهوة
اسر نادي علي الجرسون عايز اتنين قهوة مظبوط
ياسمين هو ممكن اسالك سؤال انت جيت ورابا ليه
اسر معرفش حسيت اني عايز اعمل كده
بعد شوية الجرسون حط القهوة اشربي القهوة
ياسمين بضحك ماشي بعد شوية انا اتاخرت اوي انا حمشي بقي
اسر طيب يلا
اسر انتي بتترعشي كده ليه
أعطاها جاكيته وضعته علي كتفها
ياسمين شكرا
اسر تعالي حوصلك لحد ماتركبي
ياسمين بفرحة ماشي
اسر لو عايزة تحكي اي حاجة انا موجود
ياسمين طلعت قلم ومسكت أيده ده رقمي وكتبتوا علي أيده وركبت التاكسي
اسر وهو مش مصدقة نفسه واعد يضحك
________
سامية كنتي فين
ياسمين كنت بشتري حاجات
سامية ياتري روايات ولااسطوانات وايه اللي انتي لابساه ده جاكيت رجالي ليه علي العموم حضري نفسك عشان ادهم جاي بليل
ياسمين يزهق ماشي ومركزش معاها
________
سامية يلا خطيبك حه
ياسمين حاضر حنزل
سامية استعجلي وقفلت الباب
ياسمين اوففف ونزلت تسلم علي ادهم
ادهم ازيك ياسمين
ياسمين الحمد لله ونسيتهم وسرحت في اسر
وهما اعدوا يتكلموا بعد شوية
ادهم مش كده ياياسمين
ياسمين اه طبعا
ادهم طيب ياانكل انا حمشي بقي
ياسمين مع السلامة وطلعت تجري علي السلم
دخلت غرفتها ومسكت الموبايل ملقتش ولامكالمة
________
انتظرت وانتظرت مكالمته كثيرا
كل شوية تشوف الموبايل فجأة رن
ياسمين أيوة يامها
مها اي يابنتي مالك مش طايقة نفسك ليه فجأة رن موبايلها
ياسمين فضلت بصة للموبايل طيب يامها في مكالمة مهمة معايا ويتنج
مها طيب ابقي احكيلي وقفلت
ياسمين فتحت الو
اسر انا اسف لو كنت ضايقتك
ياسمين لا ابدا
اسر طيب ممكن تطمنيني عليكي
ياسمين انا كويسة
اسر مش عارف يبدأ بايه وازاي
ياسمين مش عارفة تقولوا ايه وتبدأ ازاي
اسر انا انا حقفل
ياسمين بغيظ طيب
اسر قفل وهو يلعن نفسه علي غباءه
ياسمين اوففف
بعد شوية اتصلت ياسمين رد
ياسمين ممكن نبقي صحاب انا محتاجة اتكلم مع حد
اسر ماشي مالك في ايه
ياسمين انا
اسر انا ممكن اشوفك بكرة
ياسمين بفرحة ماشي بعد شوية مسكت الجاكيت واعدت ترقص بيه
_________
سامية ايه قلت الذوق بتاعتك دي دي مقابلة تقابليها الراجل بردو
ياسمين مردتش عليها وهي مخبية الجاكيت وراها
سامية غبية فعلا غبية
_______
في صباح اليوم التالي
ذهبت ياسمين الي المكتبة
ياسمين صباح الخير
اسر صباح النور
ياسمين بضحك الجاكيت
اسر بضحك متاكده
ياسمين بكسفة لا وخدته تاني
اسر انا حقفل ونخرج مع بعض
ياسمين حنروح فين
اسر حخليكي تغيري جو بدل الدموع اللي شايفها في عينك دي
ياسمين انت شايف ايه
اسر شايف دموع ولازم تتحول لفرح
ياسمين بفرحة لم يهتم أحد بدموعها
اسر يلا انا حقفل حوديكي مكان لازم تغيري جو وتختلطي بالناس
ياسمين وافقت بالفكرة
بعد شوية اسر وصلنا دول بقي صحابي وده اخويا علاء
ياسمين اهلا وسهلا بيكم
علاء اهلا بيكي
اسر دي بقي ياسمين صاحبتي واختي الجديدة
ياسمين لنفسها صاحبته واخته
بعد شوية ياسمين انا حمشي بقي
اسر رايحة فين
ياسمين ابدا ماشية
اسر استني بس رايحة فين انا ضايقتك في حاجة
ياسمين انت انت بتعمل معايا كده ليه ليه دخلت حياتي
اسر مش فاهم
ياسمين المشكلة انك مش فاهم انا حمشي
________
في المساء نامت ياسمين من كتر البكاء
فجأة رن هاتفها
اسر ممكن تقوليلي اتضايقتي ليه
ياسمين ابدا ولا حاجة
اسر طيب ممكن اقابلك بكرة
ياسمين لا لا سبني في حالي بقي وقفلت
اسر تنهد وخرج من الغرفة لقي اخوه علاء
علاء كنت بتكلم مين
اسر دي ياسمين
علاء اه أيوة ياعم
اسر قصدك ايه
علاء قصدي ياسمين معجبة بيك بس انت غبي