-->

رواية ولي العهد الفصل التاسع 9 بقلم نورهان نصار

رواية ولي العهد الفصل التاسع 9 بقلم نورهان نصار

     

    رواية ولي العهد الفصل التاسع 9 بقلم نورهان نصار 

    الفصل التاسع:

     

    فتح يحي الباب و لقي ادامه ظابط و ٥ عساكر…

    الظابط بجديه:انت يحي صباح؟!

    يحي:ايوا انا..

    الظابط:طب اتفضل معانا.

    يحي بجديه:ممكن افهم فيه ايه؟!

    الظابط:هتفهم هناك يا يحي بيه..اتفضل…

    فريده خرجت و بحده:يتفضل فين…

    و مسكت دراع يحي بخوف:يحي..

    يحي بيطمنها:اهدي يا حبيبتي هروح معاهم اشوف بس فيه ايه اكيد سوء تفاهم..

    فريده بخنقه و خلاص هتعيط:انا هكلمك بابا و اجي معاه….

     مشي يحي معاهم..و فريده طلعت تلبس بسرعه و اتصلت علي ابوها و هي بتعيط و فتحت الاسبيكر و بدأت تلبس بسرعه….

    فريده ببكاء :الحقني يا بابا..اخدوا يحي…

    أنور كان لسه صاحي ف مجالوش الخبر من قبلها:اهدي بس يا فريده..اكيد فيه سوء تفاهم..انا هلبس بسرعه اهو و اروح..

    فريده بخوف:سوء تفاهم ايه بس يا بابا..انا هسبقك ع القسم..

    أنور بجديه:مينفعش يا فريده..

    فريده اخدت شنطتها و نزلت:مش هقدر يا بابا…

    و قفلت معاه…و ركبت عربيتها و طلعت بسرعه ع القسم….

     

    أنور قام بسرعه غسل وشه و طلع يلبس و مروه بتحاول تفهم منه ايه اللي حصل…

    أنور:قبضوا علي يحي..

    مروه بخضه:يا نهار اسود…لييه…و ازاي معرفتش من قبلها…

    أنور بجديه:معرفش يا مروه..انا فوقت علي تليفون البنت و هي بتعيط…

    مروه:و محدش بلغ اهله؟!

    أنور:لا..

    مروه:طب بلغهم يا أنور مش ناقصين امه تقول حاجه…

    أنور:هتصل بالحاج محمد و انا ف الطريق..سلام..

     

    …………………………………………………

     

    إسعاد بخضه لطمت علي وشها:يالهوووي…ابني..ابني..

    شمس بقت بتمنعها أنها تلطم..و محمد بيتصل علي شريف عشان يتصل بمحامي الشركه و يحصلوه علي القسم..و قفل مع شريف

    و زعق في إسعاد:ممكن تبطلي بقي انا مش ناقص..انزل استني شريف يعني علي ما يجي ياخدني في الشارع…

    إسعاد بحده:روح الهي منك لله..هلاقيها منك و الا من خوفي علي ابني..

    شمس:يا ماما اهدي بقي مش كده…

    إسعاد بتعيط و بقت تعدد:كانت دخلتها عليك يبني دخله السواد و الندامه..مشوفتش يوم حلو من ساعه ما اتجوزتها…

    محمد قام وقف:انا ماشي عشان ما امسكش ف خناقك..ست ناقصه عقل و ايمان..

    إسعاد بصوت عالي:مع السلامه يخويا و القلب داعيلك..

    شمس بقله حيله:يا ماما بابا عنده حق اللي بتعمليه ده مش نافع…

    إسعاد زعقتلها:ما انتي بنت ابوكي من يومك…اجري هاتيلي التليفون اعرف خطيبته…

    شمس برفض:لا يا ماما..بابا هيزعق لما يعرف..

    إسعاد بعصبية:وسعي انا غلطانه اني طلبت منك حاجه…و قامت اتصلت علي اختها…

    دولت بخضه:يالهووي…ده حصل ازاي ده..

    إسعاد بتعيط:اه يختي حصل..هو من ساعه ما اتجوزها و قدمها عليه نحس..

    دولت:اهدي بس يا إسعاد يختي عشان ضغطك ميعلاش…

    و بكدب:ده أميره من اول ما النهار طلع يقلب امها نزلت عشان شغلها..لو كانت هنا و عرفت كان زمانها جريت علي القسم تشوف فيه ايه…

    و بخبث:و بعدين فين ابوها يختي ازاي يتقبض علي جوز بنته من غير ما يعرف مش بتقولوا واصل ف الداخليه…

    إسعاد بغضب:و الله ما عارفه..مش بعيد تلاقيه هو اللي وراها..اه يبني اه يا حبيبي…

    دولت:اهدي بس يختي..و قومي خدي الدوا بتاعك..و انا هلبس و اجيلك…

    و قفلت مع إسعاد..و قامت…كانت أميره نايمه في اوضتها و دخلت دولت عليها..

    دولت:يعيني يقلب امك..حتي الراجل اللي كان هيهنيكي اتحبس…

    و بدأت تنادي عليها تصحيها: أميره.. أميره..اصحي يبنتي..

    أميره بنوم:يا ماما سبيني انام شويه انا ما صدقت قولت اخد النهارده اجازه..

    دولت:قومي يبت يحي اتقبض عليه..

    أميره فاقت و قامت قعدت ع السرير:ليه؟!

    دولت:مش عارفه لسه واخدينه من بيته من قيمه ساعه..و انا هقوم البس و اروح لخالتك..و خلي بالك قولتلها انك نازله من اول ما الشمس طلعت عشان شغلك…و لو لقيت الجو طالب انك تيجي هبعتلك رساله..

    أميره نامت تاني:طيب يا ماما…

    و كملت نومها بمنتهي البرود…و دولت قامت لبست و نزلت تروح لأختها…

     

    …………………………………………………

     

     

    كانوا كلهم واقفين بره اوضه التحقيق و أنور جوه مع يحي…و فريده واقفه و بتحاول أنها متعيطش…

    محمد بحنان:اقعدي يا فريده يا بنتي..

    فريده سمعت كلام محمد و قعدت علي كرسي عشان مفيهاش قوه انها تناقش حد أو تتكلم..لأنها لو اتكلمت هتعيط…و جوه كان أنور و يحي قاعدين و كيل النيابه بيحقق مع يحي…و معاهم محامي الشركه..

    يحي بجديه:ايوا فعلا الشركه عندنا طلبت الشحنه دي عشان بنجهز لمنتج جديد..بس اكيد طبعا المواد هتكون صالحه للاستخدام مش منتهيه الصلاحيه..

    المحامي حط ملف ع المكتب:و ادي الورق يا فندم اللي يثبت ده..

    وكيل النيابه اخد الورق و بدأ يقرأ فيه…

    أنور بجديه:بالعقل يعني يا حسين باشا مش هيكون محضر لمنتج جديد و يجيب مواد فاسده يصنعه بيها..كمان اخلاق يحي بيه معروفه في السوق…

    وكيل النيابه:تمام يا أنور بيه..اكتب يبني..

     

    ……………………………………………….

     

    صحت علي صوت رن الجرس…ف قامت تشوف مين..

    أميره بنوم:يووه يا ماما كل مره تنسي حاجه كده…

    و فتحت الباب..

    أميره بخوف:جاسم!!

    جاسم بوقفه مسرحيه و سخريه:بونجور يا ست البنات..

    و مسكها من شعرها…

    جاسم بهدوء:هو انا مش قولتلك يا ميرو لو الخطوبه دي تمت هندمك…

    و بحده :قولت و الا مقولتش…

    أميره بخوف علت صوتها:اهدي بس يا جاسم هفهمك..

    جاسم شد شعرها اكتر ف اميره صرخت…

    جاسم بحده:مسمعش نفسك..ده انتي يومك معايا اسود…

    و زقها علي الارض…

    أميره بتعيط و بخوف:افهم بس..و الله ما كان هينفع ارفض..ماما كانت مصممه و الله…و كمان انا مكنتش هخلي الموضوع يتم…

    جاسم ضربها برجله و مسكها من شعرها: مفكرره هيدخل عليا الكلام ده يا بنت الكلب..

    و ضربها بالقلم…

    أميره بصراخ:اااه..اهدي اهدي بس و اللي هتقول عليه هعمله…

    جاسم رفع وشها ليه و بجديه:اللي حصل النهارده ليه و ليكي قرصه ودن صغيره..

    أميره بخوف:اهدي يا جاسم و الله هعمل كل اللي هتقولي عليه….

    جاسم خبط دماغها ف الارض و قام و نزل… أميره قامت بسرعه عشان تروح عند دولت و إسعاد..لأنها خايفه الا جاسم يرجع…دخلت تغير لبسها بسرعه و دارت أثر خبطه دماغها ف الارض بالميكب..و نزلت بسرعه ركبت عربيتها و طارت علي بيت دولت…و من وراها عربيه مراقبه تبع جاسم..

     

    ……………………………………………………

     

    خرج أنور و معاه يحي و المحامي و فريده جرت علي يحي اول ما خرج..و بقت تعيط…

    أنور بيضحك:يبت بطلي عياط بقي..

    المحامي:متقلقوش يا جماعه يحي بيه هيدفع كفاله و خلاص…

    شريف: كام يا متر عشان اجيبهم..

    المحامي:٢٠٠ الف…

    شريف لمحمد:هغيب نص ساعه يا حاج و ارجع…و مشي..

    أنور:يلا بينا يا جماعه..

    محمد باستغراب:مش المفروض ندفع الفلوس الاول..

    أنور:وكيل النيابه كان طالب ليا..و بعدين سمعه يحي معروفه..ف ملوش لازمه قعده هنا..يلا يا حاج…

    محمد كان هيتكلم و بعدين سكت…

    أنور كان فاهم ف قال لفريده:ديدا بقولك ايه يا حبيبتي تعالي يلا معايا هوصلك البيت عند ماما و يحي هيروح مع حاج محمد و يجي يتغدي معانا…

    فريده طبعا مينفعش تعترض ف وافقت:حاضر يا بابا..

    و خرجوا كلهم و راح يحي مع ابوه بعربيه فريده..و فريده ركبت مع أنور ف عربيته…

     

    ……………………………………………………..

     

    دولت استغربت أن بنتها جات من غير ما تقولها…

    أميره بخوف مصطنع:اول ما عرفت من ماما يا خالتو جيت جري..الا مفيش جديد!

    إسعاد:لا و الله يا بنتي لسه..جيب العواقب سليمه يارب…

    دولت:قومي يا أميره حضري فطار لخالتو عشان تاخد دواها…

    أميره:حاضر يا ماما…

    و قامت دخلت المطبخ و بدأت تجهز ف الفطار…

    شمس نزلت من اوضتها و بفرح:ماما..ماما..يحي خرج يا ماما و راجع مع بابا اهو…

    إسعاد بفرح:لولولولولي..لولولولي..الحمد لله يااارب…

    دولت:ربنا يطمن قلبك عليهم دايما يختي…

    أميره جات من المطبخ علي صوت الزغاريط…

    أميره:خير يا جماعه..

    إسعاد شدت اميره بحضنها و بفرح:يحي خرج يا أميره..من يومك قدم السعد يبت…

    أميره ابتسمت بخجل مصطنع و بفرح:خلاص هروح اعمل حسابهم معانا ف الفطار…

    و جرت بسرعه علي المطبخ…

     

    صلوا علي النبي بنيه رفع البلاء و فك الكروب⁦❤️⁩

     الفصل العاشر من هنا

    إرسال تعليق

    جميع الروايات والقصص المنشورة علي الموقع هي روايات مجانية أخذنا إذن بنشرها من أصحابها إذا وجدت أي رواية لها حقوق ملكية فكرية أو تُريد إزالتها من الموقع اتصل بنا ، ونقوم بحذفها فوراً .