اخر الروايات

رواية ولي العهد الفصل التاسع 9 بقلم نورهان نصار

 

رواية ولي العهد الفصل التاسع 9 بقلم نورهان نصار 

الفصل التاسع:

 

فتح يحي الباب و لقي ادامه ظابط و ٥ عساكر…

الظابط بجديه:انت يحي صباح؟!

يحي:ايوا انا..

الظابط:طب اتفضل معانا.

يحي بجديه:ممكن افهم فيه ايه؟!

الظابط:هتفهم هناك يا يحي بيه..اتفضل…

فريده خرجت و بحده:يتفضل فين…

و مسكت دراع يحي بخوف:يحي..

يحي بيطمنها:اهدي يا حبيبتي هروح معاهم اشوف بس فيه ايه اكيد سوء تفاهم..

فريده بخنقه و خلاص هتعيط:انا هكلمك بابا و اجي معاه….

 مشي يحي معاهم..و فريده طلعت تلبس بسرعه و اتصلت علي ابوها و هي بتعيط و فتحت الاسبيكر و بدأت تلبس بسرعه….

فريده ببكاء :الحقني يا بابا..اخدوا يحي…

أنور كان لسه صاحي ف مجالوش الخبر من قبلها:اهدي بس يا فريده..اكيد فيه سوء تفاهم..انا هلبس بسرعه اهو و اروح..

فريده بخوف:سوء تفاهم ايه بس يا بابا..انا هسبقك ع القسم..

أنور بجديه:مينفعش يا فريده..

فريده اخدت شنطتها و نزلت:مش هقدر يا بابا…

و قفلت معاه…و ركبت عربيتها و طلعت بسرعه ع القسم….

 

أنور قام بسرعه غسل وشه و طلع يلبس و مروه بتحاول تفهم منه ايه اللي حصل…

أنور:قبضوا علي يحي..

مروه بخضه:يا نهار اسود…لييه…و ازاي معرفتش من قبلها…

أنور بجديه:معرفش يا مروه..انا فوقت علي تليفون البنت و هي بتعيط…

مروه:و محدش بلغ اهله؟!

أنور:لا..

مروه:طب بلغهم يا أنور مش ناقصين امه تقول حاجه…

أنور:هتصل بالحاج محمد و انا ف الطريق..سلام..

 

…………………………………………………

 

إسعاد بخضه لطمت علي وشها:يالهوووي…ابني..ابني..

شمس بقت بتمنعها أنها تلطم..و محمد بيتصل علي شريف عشان يتصل بمحامي الشركه و يحصلوه علي القسم..و قفل مع شريف

و زعق في إسعاد:ممكن تبطلي بقي انا مش ناقص..انزل استني شريف يعني علي ما يجي ياخدني في الشارع…

إسعاد بحده:روح الهي منك لله..هلاقيها منك و الا من خوفي علي ابني..

شمس:يا ماما اهدي بقي مش كده…

إسعاد بتعيط و بقت تعدد:كانت دخلتها عليك يبني دخله السواد و الندامه..مشوفتش يوم حلو من ساعه ما اتجوزتها…

محمد قام وقف:انا ماشي عشان ما امسكش ف خناقك..ست ناقصه عقل و ايمان..

إسعاد بصوت عالي:مع السلامه يخويا و القلب داعيلك..

شمس بقله حيله:يا ماما بابا عنده حق اللي بتعمليه ده مش نافع…

إسعاد زعقتلها:ما انتي بنت ابوكي من يومك…اجري هاتيلي التليفون اعرف خطيبته…

شمس برفض:لا يا ماما..بابا هيزعق لما يعرف..

إسعاد بعصبية:وسعي انا غلطانه اني طلبت منك حاجه…و قامت اتصلت علي اختها…

دولت بخضه:يالهووي…ده حصل ازاي ده..

إسعاد بتعيط:اه يختي حصل..هو من ساعه ما اتجوزها و قدمها عليه نحس..

دولت:اهدي بس يا إسعاد يختي عشان ضغطك ميعلاش…

و بكدب:ده أميره من اول ما النهار طلع يقلب امها نزلت عشان شغلها..لو كانت هنا و عرفت كان زمانها جريت علي القسم تشوف فيه ايه…

و بخبث:و بعدين فين ابوها يختي ازاي يتقبض علي جوز بنته من غير ما يعرف مش بتقولوا واصل ف الداخليه…

إسعاد بغضب:و الله ما عارفه..مش بعيد تلاقيه هو اللي وراها..اه يبني اه يا حبيبي…

دولت:اهدي بس يختي..و قومي خدي الدوا بتاعك..و انا هلبس و اجيلك…

و قفلت مع إسعاد..و قامت…كانت أميره نايمه في اوضتها و دخلت دولت عليها..

دولت:يعيني يقلب امك..حتي الراجل اللي كان هيهنيكي اتحبس…

و بدأت تنادي عليها تصحيها: أميره.. أميره..اصحي يبنتي..

أميره بنوم:يا ماما سبيني انام شويه انا ما صدقت قولت اخد النهارده اجازه..

دولت:قومي يبت يحي اتقبض عليه..

أميره فاقت و قامت قعدت ع السرير:ليه؟!

دولت:مش عارفه لسه واخدينه من بيته من قيمه ساعه..و انا هقوم البس و اروح لخالتك..و خلي بالك قولتلها انك نازله من اول ما الشمس طلعت عشان شغلك…و لو لقيت الجو طالب انك تيجي هبعتلك رساله..

أميره نامت تاني:طيب يا ماما…

و كملت نومها بمنتهي البرود…و دولت قامت لبست و نزلت تروح لأختها…

 

…………………………………………………

 

 

كانوا كلهم واقفين بره اوضه التحقيق و أنور جوه مع يحي…و فريده واقفه و بتحاول أنها متعيطش…

محمد بحنان:اقعدي يا فريده يا بنتي..

فريده سمعت كلام محمد و قعدت علي كرسي عشان مفيهاش قوه انها تناقش حد أو تتكلم..لأنها لو اتكلمت هتعيط…و جوه كان أنور و يحي قاعدين و كيل النيابه بيحقق مع يحي…و معاهم محامي الشركه..

يحي بجديه:ايوا فعلا الشركه عندنا طلبت الشحنه دي عشان بنجهز لمنتج جديد..بس اكيد طبعا المواد هتكون صالحه للاستخدام مش منتهيه الصلاحيه..

المحامي حط ملف ع المكتب:و ادي الورق يا فندم اللي يثبت ده..

وكيل النيابه اخد الورق و بدأ يقرأ فيه…

أنور بجديه:بالعقل يعني يا حسين باشا مش هيكون محضر لمنتج جديد و يجيب مواد فاسده يصنعه بيها..كمان اخلاق يحي بيه معروفه في السوق…

وكيل النيابه:تمام يا أنور بيه..اكتب يبني..

 

……………………………………………….

 

صحت علي صوت رن الجرس…ف قامت تشوف مين..

أميره بنوم:يووه يا ماما كل مره تنسي حاجه كده…

و فتحت الباب..

أميره بخوف:جاسم!!

جاسم بوقفه مسرحيه و سخريه:بونجور يا ست البنات..

و مسكها من شعرها…

جاسم بهدوء:هو انا مش قولتلك يا ميرو لو الخطوبه دي تمت هندمك…

و بحده :قولت و الا مقولتش…

أميره بخوف علت صوتها:اهدي بس يا جاسم هفهمك..

جاسم شد شعرها اكتر ف اميره صرخت…

جاسم بحده:مسمعش نفسك..ده انتي يومك معايا اسود…

و زقها علي الارض…

أميره بتعيط و بخوف:افهم بس..و الله ما كان هينفع ارفض..ماما كانت مصممه و الله…و كمان انا مكنتش هخلي الموضوع يتم…

جاسم ضربها برجله و مسكها من شعرها: مفكرره هيدخل عليا الكلام ده يا بنت الكلب..

و ضربها بالقلم…

أميره بصراخ:اااه..اهدي اهدي بس و اللي هتقول عليه هعمله…

جاسم رفع وشها ليه و بجديه:اللي حصل النهارده ليه و ليكي قرصه ودن صغيره..

أميره بخوف:اهدي يا جاسم و الله هعمل كل اللي هتقولي عليه….

جاسم خبط دماغها ف الارض و قام و نزل… أميره قامت بسرعه عشان تروح عند دولت و إسعاد..لأنها خايفه الا جاسم يرجع…دخلت تغير لبسها بسرعه و دارت أثر خبطه دماغها ف الارض بالميكب..و نزلت بسرعه ركبت عربيتها و طارت علي بيت دولت…و من وراها عربيه مراقبه تبع جاسم..

 

……………………………………………………

 

خرج أنور و معاه يحي و المحامي و فريده جرت علي يحي اول ما خرج..و بقت تعيط…

أنور بيضحك:يبت بطلي عياط بقي..

المحامي:متقلقوش يا جماعه يحي بيه هيدفع كفاله و خلاص…

شريف: كام يا متر عشان اجيبهم..

المحامي:٢٠٠ الف…

شريف لمحمد:هغيب نص ساعه يا حاج و ارجع…و مشي..

أنور:يلا بينا يا جماعه..

محمد باستغراب:مش المفروض ندفع الفلوس الاول..

أنور:وكيل النيابه كان طالب ليا..و بعدين سمعه يحي معروفه..ف ملوش لازمه قعده هنا..يلا يا حاج…

محمد كان هيتكلم و بعدين سكت…

أنور كان فاهم ف قال لفريده:ديدا بقولك ايه يا حبيبتي تعالي يلا معايا هوصلك البيت عند ماما و يحي هيروح مع حاج محمد و يجي يتغدي معانا…

فريده طبعا مينفعش تعترض ف وافقت:حاضر يا بابا..

و خرجوا كلهم و راح يحي مع ابوه بعربيه فريده..و فريده ركبت مع أنور ف عربيته…

 

……………………………………………………..

 

دولت استغربت أن بنتها جات من غير ما تقولها…

أميره بخوف مصطنع:اول ما عرفت من ماما يا خالتو جيت جري..الا مفيش جديد!

إسعاد:لا و الله يا بنتي لسه..جيب العواقب سليمه يارب…

دولت:قومي يا أميره حضري فطار لخالتو عشان تاخد دواها…

أميره:حاضر يا ماما…

و قامت دخلت المطبخ و بدأت تجهز ف الفطار…

شمس نزلت من اوضتها و بفرح:ماما..ماما..يحي خرج يا ماما و راجع مع بابا اهو…

إسعاد بفرح:لولولولولي..لولولولي..الحمد لله يااارب…

دولت:ربنا يطمن قلبك عليهم دايما يختي…

أميره جات من المطبخ علي صوت الزغاريط…

أميره:خير يا جماعه..

إسعاد شدت اميره بحضنها و بفرح:يحي خرج يا أميره..من يومك قدم السعد يبت…

أميره ابتسمت بخجل مصطنع و بفرح:خلاص هروح اعمل حسابهم معانا ف الفطار…

و جرت بسرعه علي المطبخ…

 

صلوا علي النبي بنيه رفع البلاء و فك الكروب⁦❤️⁩

 الفصل العاشر من هنا

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close