أخر الاخبار

رواية ولي العهد الفصل العاشر 10 بقلم نورهان نصار

رواية ولي العهد الفصل العاشر 10 بقلم نورهان نصار 


وصلوا الفيلا و نزل يحي و محمد و دخلوا…و اول ما إسعاد شافت ابنها بقت بتزرغط و جرت عليه تاخده ف حضنها و بقت تعيط…محمد ما اتكلمش معاها و راح قعد…

إسعاد بدموع:ربنا يبعدك يبني عن اي شر و اي حد وحش…منهم لله يا حبيبي..

يحي خرج من حضنها:خلاص يا امي اهدي بالله عليكي عشان ضغطك..

دولت:حمد لله ع السلامه يا يحي..

يحي:الله يسلمك يا طنت…

أميره جات من المطبخ هي و شمس..و شمس اول ما شافت يحي جرت عليه تحضنه اما أميره ابتسمت بخجل مصطنع:حمد لله ع السلامه يا يحي…

يحي ببرود:الله يسلمك يا أميره…

أميره:انا جهزت الفطار دقيقه و هيكون علي السفره..

و مشت بسرعه علي المطبخ…

يحي لشمس اللي لسه ف حضنه:يبت كفايه بقي أحضان تعالي نقعد طيب…

شمس بتضحك:انا غلطانه يعني اني خوفت عليك…

يحي بطريقه مضحكه:لا ياستي مش غلطانه..بس تعالي نقعد ريقي ناشف يبت…الله يكون في عون نادر…

الكل ضحك عليهم…و كانت أميره خلاص جهزت السفره….

أميره بصوت عالي:يلا يا جماعه الاكل جهز..

دولت بفخر:هتفطروا بقي فطار انما ايه ملوش حل…

إسعاد:تسلم ايديها ست البنات…

و قعدوا..و كانت لسه شمس هتقعد جمب يحي..

إسعاد بتذكر مصطنع:اه يا شمس..بالله عليكي هاتيلي الدوا يا بنتي…

شمس:حاضر يا ماما…

و كانت أميره خلاص حطت اخر حاجه ع السفره..و قعدت جمب يحي….بعد ما أمها غمزتلها…و طبعا ده كله مخطط منها هي و إسعاد…

أميره ليحي:ممكن طبقك احطلك من البطاطس..

يحي أداها طبقه بصمت…و هي حطتله من الاكل و رجعت الطبق تاني..

و بابتسامه خجوله:بالهنا و الشفا…

يحي بابتسامه عاديه:الله يهنيكي…

و كانت إسعاد بتابع اللي بيحصل و هي بترقص من جواها و الحال عند دولت مختلفش كتير…

إسعاد بمدح:تسلم إيدك يا ميرو ايه الاكل الجميل ده.

أميره بخجل مصطنع:حبيبتي يا خالتو تسلميلي⁦.

و أخدت من البيض اللي قدامها و حطت ليحي في طبقه…

أميره بدلع:كل يا يحي كويس…

يحي بصلها و ابتسم ببرود و رجع يكمل اكله..

 

………………………………………………..

 

كانت مروه قاعده ادام التليفزيون و بتشرب شاي و سمعت الباب بيخبط…قامت فتحت الباب لقت فريده في وشها…سلموا علي بعض…و دخلت فريده…

مروه:تعالي يا حبيبتي اقعدي..استني هجيبلك فطار و اجي..

فريده قعدت و بتعب:لا يا ماما..مليش نفس اكل حاجه..

مروه بقله حيله:طب هجيبلك عصير…

و دخلت المطبخ جابت عصير تفاح لفريده…

فريده:شكرا يا ماما..

مروه:ايه اللي حصل بقي…

فريده هزت رأسها بأنها متعرفش حاجه:و لا اعرف..الصبح البوليس جه اخده و طلع بكفاله…

مروه بهدوء:بصراحه يا فريده حاسه ان اللي حصل ده تلفيق ليحي..

فريده اتنهدت و بتفكير:بس من مين..يحي ف حاله..

مروه:اكيد هو عارف يبنتي..كل واحد بيكون عارف مين أعدائه..

فريده:عندك حق…

 

……………………………………………….

 

خلصوا فطار و قعدوا شويه…

دولت:حمد لله علي سلامتك يا يحي يبني..يلا بينا يا أميره…

إسعاد:يلا فين..هتقعدوا تتغدوا معانا..اديكوا سمعتوا دنيا بتجيب الاكل و جايه اهو..

دولت:مره تانيه بقي يا ام يحي…

أميره:و انا يا طنت بعتولي أنهم محتاجني في فرع يادوب اروح اغير هدومي و اروحلهم…

إسعاد بقله حيله:اللي تشوفوه…

يحي قام:طب استأذن انا بقي و اهو اوصلهم ف سكتي..

إسعاد:نعم!يعني مش هتتغدي معانا..

يحي:للاسف لا يا أمي عاوز ارتاح..و بعدين لسه فاطر من ساعتين…يلا يا جماعه..

و سلم علي امه و ابوه و شمس..

و خرج و دولت و أميره خرجوا وراه…و كان يحي اتصل علي شريف يكلمه عشان يمنع دولت أو أميره يفتحوا اي حوار معاه…و أميره اضايقت جدا من ده…

و صلوا بعد نص ساعه و دولت شكرت يحي و طلعوا…

أميره دخلت علي اوضتها و بدأت تغير…

دولت باستغراب:ايه يبنتي رايحه فين..

أميره: مطلوبه في فرع يا ماما…

دولت بهدوء:و الله حسبتك بتقولي كده عشان نمشي..

أميره:لا هما فعلا طلبوني..و احتمال كبير ابات هناك يا ماما..فيه طلبيه ادويه جات و لسه بقي هتتوزع و تترتب و تتسعر ف متستننيش..

دولت:طب كلي الاول..

أميره بتلف حجابها:مش هلحق..لازم اروح بسرعه عشان استلمها..

و اخدت شنطتها و تممت أن كل حاجتها معاها..

أميره:باي يا ماما..

 

 

……………………………………………

 

كان يحي وصل تحت بيت فريده و ركن عربيته و طلع…فتحتله فريده الباب و اول ما شافته اترمت ف حضنه…

فريده بخفوت: معرفتش احضنك الصبح..

يحي حاوطها بدراعه:عارف…وحشتيني اوي..

فريده:و انت كمان…

أنور بحده:اثبت مكانك..

يحي و فريده اتفزعوا…و بعدوا عن بعض…

أنور بيضحك:ههههههههههه..يالهووي عليكم…تعالي يا مروه شوفي…

مروه جات و بسخريه:حقهم..ده انا اتفزعت و انا ف المطبخ و الطاسه كانت هتقع مني.

يحي و فريده ضحكوا عليهم…

مروه:تعال يا يحي اقعد يبني..حمد لله علي سلامتك…

يحي بابتسامه:الله يسلمك يا طنت..

مروه بمرح:عملتلك ورقه اللحمه اللي بتحبها…

يحي بفرح:بجد!!تسلم ايديك..

أنور بشغب:يا بختك يعم حماتك بتحبك مش زي حماتي..

مروه باستنكار:نعممم…ليه و انا ماما مكانتش بتحبك و الا ايه يا استاذ أنور…

أنور بسخريه:طبعا يا حبيبتي كانت بتحبني..ده من كتر حبها فيا خلتني خطبتك ٣ سنين و غلبتنا علي ما عملنا الفرح…

فريده قامت وقفت:اسمحولي بس اقفل صفحه الماضي اللي فتحتوها و يلا ناكل…

 

……………………………………………….

 

وصلت و طلعت البيت و كانت شايله اكل…و دخلت و بدأت تجهز نفسها..

 

…………………………………………………

 

بليل كانت قاعده مستنياه و لابسه قميص نوم اسود و مجهزه الاكل علي السفره…سمعت صوت الباب بيتقفل…و دخل..

أميره قامت بهدوء حضنته: وحشتني…

جاسم تجاهلها و دخل و قلع جاكت البدله اللي لابسها…

أميره حضنته من ضهره و بدلع:ايه يا حبيبي هتفضل زعلان مني كتير كده…

جاسم بهدوء:اللي عملتيه ميتغفرش بسهوله…

أميره بدلع:و أنا جايه اعتذرلك اهو يا جاسم…و اللي هتطلبه مني هنفذه…

جاسم بصلها و ابتسم بخبث…

 الفصل الحادي عشر من هنا

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close