-->

رواية ولي العهد الفصل العاشر 10 بقلم نورهان نصار

رواية ولي العهد الفصل العاشر 10 بقلم نورهان نصار

    رواية ولي العهد الفصل العاشر 10 بقلم نورهان نصار 


    وصلوا الفيلا و نزل يحي و محمد و دخلوا…و اول ما إسعاد شافت ابنها بقت بتزرغط و جرت عليه تاخده ف حضنها و بقت تعيط…محمد ما اتكلمش معاها و راح قعد…

    إسعاد بدموع:ربنا يبعدك يبني عن اي شر و اي حد وحش…منهم لله يا حبيبي..

    يحي خرج من حضنها:خلاص يا امي اهدي بالله عليكي عشان ضغطك..

    دولت:حمد لله ع السلامه يا يحي..

    يحي:الله يسلمك يا طنت…

    أميره جات من المطبخ هي و شمس..و شمس اول ما شافت يحي جرت عليه تحضنه اما أميره ابتسمت بخجل مصطنع:حمد لله ع السلامه يا يحي…

    يحي ببرود:الله يسلمك يا أميره…

    أميره:انا جهزت الفطار دقيقه و هيكون علي السفره..

    و مشت بسرعه علي المطبخ…

    يحي لشمس اللي لسه ف حضنه:يبت كفايه بقي أحضان تعالي نقعد طيب…

    شمس بتضحك:انا غلطانه يعني اني خوفت عليك…

    يحي بطريقه مضحكه:لا ياستي مش غلطانه..بس تعالي نقعد ريقي ناشف يبت…الله يكون في عون نادر…

    الكل ضحك عليهم…و كانت أميره خلاص جهزت السفره….

    أميره بصوت عالي:يلا يا جماعه الاكل جهز..

    دولت بفخر:هتفطروا بقي فطار انما ايه ملوش حل…

    إسعاد:تسلم ايديها ست البنات…

    و قعدوا..و كانت لسه شمس هتقعد جمب يحي..

    إسعاد بتذكر مصطنع:اه يا شمس..بالله عليكي هاتيلي الدوا يا بنتي…

    شمس:حاضر يا ماما…

    و كانت أميره خلاص حطت اخر حاجه ع السفره..و قعدت جمب يحي….بعد ما أمها غمزتلها…و طبعا ده كله مخطط منها هي و إسعاد…

    أميره ليحي:ممكن طبقك احطلك من البطاطس..

    يحي أداها طبقه بصمت…و هي حطتله من الاكل و رجعت الطبق تاني..

    و بابتسامه خجوله:بالهنا و الشفا…

    يحي بابتسامه عاديه:الله يهنيكي…

    و كانت إسعاد بتابع اللي بيحصل و هي بترقص من جواها و الحال عند دولت مختلفش كتير…

    إسعاد بمدح:تسلم إيدك يا ميرو ايه الاكل الجميل ده.

    أميره بخجل مصطنع:حبيبتي يا خالتو تسلميلي⁦.

    و أخدت من البيض اللي قدامها و حطت ليحي في طبقه…

    أميره بدلع:كل يا يحي كويس…

    يحي بصلها و ابتسم ببرود و رجع يكمل اكله..

     

    ………………………………………………..

     

    كانت مروه قاعده ادام التليفزيون و بتشرب شاي و سمعت الباب بيخبط…قامت فتحت الباب لقت فريده في وشها…سلموا علي بعض…و دخلت فريده…

    مروه:تعالي يا حبيبتي اقعدي..استني هجيبلك فطار و اجي..

    فريده قعدت و بتعب:لا يا ماما..مليش نفس اكل حاجه..

    مروه بقله حيله:طب هجيبلك عصير…

    و دخلت المطبخ جابت عصير تفاح لفريده…

    فريده:شكرا يا ماما..

    مروه:ايه اللي حصل بقي…

    فريده هزت رأسها بأنها متعرفش حاجه:و لا اعرف..الصبح البوليس جه اخده و طلع بكفاله…

    مروه بهدوء:بصراحه يا فريده حاسه ان اللي حصل ده تلفيق ليحي..

    فريده اتنهدت و بتفكير:بس من مين..يحي ف حاله..

    مروه:اكيد هو عارف يبنتي..كل واحد بيكون عارف مين أعدائه..

    فريده:عندك حق…

     

    ……………………………………………….

     

    خلصوا فطار و قعدوا شويه…

    دولت:حمد لله علي سلامتك يا يحي يبني..يلا بينا يا أميره…

    إسعاد:يلا فين..هتقعدوا تتغدوا معانا..اديكوا سمعتوا دنيا بتجيب الاكل و جايه اهو..

    دولت:مره تانيه بقي يا ام يحي…

    أميره:و انا يا طنت بعتولي أنهم محتاجني في فرع يادوب اروح اغير هدومي و اروحلهم…

    إسعاد بقله حيله:اللي تشوفوه…

    يحي قام:طب استأذن انا بقي و اهو اوصلهم ف سكتي..

    إسعاد:نعم!يعني مش هتتغدي معانا..

    يحي:للاسف لا يا أمي عاوز ارتاح..و بعدين لسه فاطر من ساعتين…يلا يا جماعه..

    و سلم علي امه و ابوه و شمس..

    و خرج و دولت و أميره خرجوا وراه…و كان يحي اتصل علي شريف يكلمه عشان يمنع دولت أو أميره يفتحوا اي حوار معاه…و أميره اضايقت جدا من ده…

    و صلوا بعد نص ساعه و دولت شكرت يحي و طلعوا…

    أميره دخلت علي اوضتها و بدأت تغير…

    دولت باستغراب:ايه يبنتي رايحه فين..

    أميره: مطلوبه في فرع يا ماما…

    دولت بهدوء:و الله حسبتك بتقولي كده عشان نمشي..

    أميره:لا هما فعلا طلبوني..و احتمال كبير ابات هناك يا ماما..فيه طلبيه ادويه جات و لسه بقي هتتوزع و تترتب و تتسعر ف متستننيش..

    دولت:طب كلي الاول..

    أميره بتلف حجابها:مش هلحق..لازم اروح بسرعه عشان استلمها..

    و اخدت شنطتها و تممت أن كل حاجتها معاها..

    أميره:باي يا ماما..

     

     

    ……………………………………………

     

    كان يحي وصل تحت بيت فريده و ركن عربيته و طلع…فتحتله فريده الباب و اول ما شافته اترمت ف حضنه…

    فريده بخفوت: معرفتش احضنك الصبح..

    يحي حاوطها بدراعه:عارف…وحشتيني اوي..

    فريده:و انت كمان…

    أنور بحده:اثبت مكانك..

    يحي و فريده اتفزعوا…و بعدوا عن بعض…

    أنور بيضحك:ههههههههههه..يالهووي عليكم…تعالي يا مروه شوفي…

    مروه جات و بسخريه:حقهم..ده انا اتفزعت و انا ف المطبخ و الطاسه كانت هتقع مني.

    يحي و فريده ضحكوا عليهم…

    مروه:تعال يا يحي اقعد يبني..حمد لله علي سلامتك…

    يحي بابتسامه:الله يسلمك يا طنت..

    مروه بمرح:عملتلك ورقه اللحمه اللي بتحبها…

    يحي بفرح:بجد!!تسلم ايديك..

    أنور بشغب:يا بختك يعم حماتك بتحبك مش زي حماتي..

    مروه باستنكار:نعممم…ليه و انا ماما مكانتش بتحبك و الا ايه يا استاذ أنور…

    أنور بسخريه:طبعا يا حبيبتي كانت بتحبني..ده من كتر حبها فيا خلتني خطبتك ٣ سنين و غلبتنا علي ما عملنا الفرح…

    فريده قامت وقفت:اسمحولي بس اقفل صفحه الماضي اللي فتحتوها و يلا ناكل…

     

    ……………………………………………….

     

    وصلت و طلعت البيت و كانت شايله اكل…و دخلت و بدأت تجهز نفسها..

     

    …………………………………………………

     

    بليل كانت قاعده مستنياه و لابسه قميص نوم اسود و مجهزه الاكل علي السفره…سمعت صوت الباب بيتقفل…و دخل..

    أميره قامت بهدوء حضنته: وحشتني…

    جاسم تجاهلها و دخل و قلع جاكت البدله اللي لابسها…

    أميره حضنته من ضهره و بدلع:ايه يا حبيبي هتفضل زعلان مني كتير كده…

    جاسم بهدوء:اللي عملتيه ميتغفرش بسهوله…

    أميره بدلع:و أنا جايه اعتذرلك اهو يا جاسم…و اللي هتطلبه مني هنفذه…

    جاسم بصلها و ابتسم بخبث…

     الفصل الحادي عشر من هنا

    إرسال تعليق

    جميع الروايات والقصص المنشورة علي الموقع هي روايات مجانية أخذنا إذن بنشرها من أصحابها إذا وجدت أي رواية لها حقوق ملكية فكرية أو تُريد إزالتها من الموقع اتصل بنا ، ونقوم بحذفها فوراً .