رواية ولي العهد الفصل الثامن 8 بقلم نورهان نصار
الفصل الثامن:
محمد باستغراب:انت متاكد يبني من اللي بتقوله ده..
يحي بهدوء:ايوا يا بابا..فعلا لازم اتجوز..مش هينفع افضل كده من غير طفل..
محمد استغرب اكتر و بتساؤل:و مين العروسه إن شاء الله..
يحي:أميره يا بابا..
محمد بجديه:قول كده بقي..
و بعصبيه:يبقي امك هي اللي ورا ده…يا إسعااااد..
يحي بجديه:لا يا بابا ماما مقالتش اي حاجه..و متنساش اني كنت مرتبط ب أميره قبل ما اعرف فريده اصلا..و من فضلك اعمل حسابك اننا هنروح بكره نطلب ايديها..و هنعمل خطوبه الاول لحد ما امهد الدنيا لفريده..
محمد:ليه و انت مش هتعرفها..
يحي:اه يا بابا..
محمد اتنهد:ربنا يهديلك الحال يبني..
فتحت اميره باب الشقه و دخلت..و راحت قعدت ادام التليفزيون مع امها..
أميره:ازيك يا ماما…
دولت بفرح:الحمد لله يا عروستنا..
أميره باستغراب: عروستنا..فيه ايه؟!
دولت بصتلها و بسعاده:يحي ابن خالتك جاي يطلب ايدك بكره.
أميره ببرود:مرفوض قبل ما يجي..و قامت خدت شنطتها و دخلت علي اوضتها…
دولت قامت وراها و بجديه:يا خايبه تسيبي كوم الفلوس ده كله..ده انتي هتبقي ام ابنه..يعني معاكي كل حاجه..
أميره:مش هكون رقم اتنين ف حياته..
دولت بخبث:يبت ده انتي رقم واحد عرفك قبل اللي ما تتسمي..و دلوقتي رجعلك اهو..و هتكوني ام ابنه..و معاكي كل حاجه انتي و ابنك..و فضلت بقي تزن علي اميره..و تغريها بالجواز من يحي..
أميره بخبث:افكر
رجعت من شغلها..و غيرت هدومها بسرعه و نزلت المطبخ تجهز عشا ليهم هما الاتنين..و الاكل بيطيب علي النار بدأت تجهز السفره للعشاء..و جهزت الاطباق و الشموع الحمراء و شغلت الفواحه عشان ريحه الجو تكون حلوه..و طفت علي الاكل و طلعت تجهز..اخدت شاور سريع و لبست فستان قصير لونه احمر فوق الركبه و ضهرها مكشوف..و لبست سلسله سمبل جدا باسم يحي و و جمعت شعرها علي كتفها..و لبست كعب عالي اسود و حطت مكياج بسيط و البرفان الخاص بيها..و نزلت و حطت الاكل في الأطباق…و شغلت موسيقي هاديه..و قعدت تستني يحي..
و بعد شويه فتح يحي الباب و ابتسم لما لقي فريده قاعده و عملاله مفاجئه…يحي راح و حضنها و بصلها…
يحي بابتسامه:ايه الجمال ده؟!
فريده بحب:اعتذار لحبيبي عن اللي عملته…
يحي ابتسملها و خدها ف حضنه…..
فريده بخفوت:رقصني..
بدأ يرقص بيها بهدوء و هي لسه ف حضنه…
يحي بهمس:بحبك يا فريده…
فريده بصتله و بحب:و انا كمان يا يحي…
و رفعت أيدها علي كتفه تضمه….
و قضوا ليله رومانسيه و كل الخلافات بينهم اتمحت..
إسعاد بفرح:لولولولي..لولولولي… لولولولولي….
دولت بتوزع عليهم حاجه ساقعه:اتفضلوا اتفضلوا..اتفضل يا حااج..اتفضل يا يحي يبني…
إسعاد:اومال فين عروستنا…
دولت قعدت:جايه يا ام يحي.. أميره يا أميره..
و ضحكت:ما انتي عارفه بقي كسوف اميره الزايد…
أميره خرجت و سلمت عليهم و هي وشها في الأرض..
إسعاد:تعالي ي ميرو اقعدي جمبي انا و عمك محمد…
أميره راحت و قعدت جمبهم..
محمد بهدوء:طبعا انتي عارفه احنا جايين ليه يا حاجه دولت…طالبين أميره بنتك لابننا يحي…
دولت بفرح:ماشي و نعرف رأي العروسه ايه الاول..
أميره بدلع:ماما…
و حطت وشها في الأرض تاني من الكسوف…
و يحي كان قاعد مش طايق الجو ده..و عمال يفرك مكانه…
محمد:طلباتك ايه يا أم أميره؟
دولت بهدوء:و الله أميره بنتي هي اللي طلعت بيها من الدنيا..و هي اغلي ما في حياتي..عشان كده اهم حاجه أن يحي يصونها..
يحي اتنهد:في عنيا يا طنت..
دولت بفرح:و طلباتنا مش صعبه علي يحي..
محمد:ايه هي؟!
دولت اتنهدت و اتكلمت بتكبر:شبكه تليق بمقام بنتي..و فيلا تقعد فيها اه اصل انا بنتي متدخلش علي حاجه غيرها..و مهرها مليون جنيه..و المؤخر زيهم..و الخطوبه زي ما هما يحددوا..و يتعمل لبنتي حفله خطوبه و فرح كمان..
إسعاد بابتسامه:ده غير هديتي لست البنات..
محمد كان لسه هيعترض بس يحي قاطعه و بهدوء:موافق يا طنت…
إسعاد بهدوء:مش يلا بقي يا جماعه نسيب العروسه و العريس مع بعضهم..
و قاموا كلهم و سابوا أميره و يحي…
يحي: مبروك..
أميره بخجل مصطنع:الله يبارك فيك يا يحي..
يحي:اخبارك شغلك ايه..سمعت ان عندك كذا فرع لصيدلياتك..
أميره:الحمد لله..ربنا اداني علي قد تعبي..
و بصت ليحي و ابتسمت بخجل و بصت في الارض تاني..
رجع يحي علي بيته و دخل لقي فريده نايمه ادام التليفزيون ف اخدها ف حضنه و فضل سرحان لحد ما نام هو كمان…و فاق تاني يوم علي صوت خبط علي الباب..و فريده كمان صحت…و قام فتح الباب…و اتصدم من اللي شافه…
فريده سمعت صوت بيتكلم بجديه:انت يحي صباح؟!!