recent
روايات مكتبة حواء

رواية ولي العهد الفصل الثامن 8 بقلم نورهان نصار

الصفحة الرئيسية

 رواية ولي العهد الفصل الثامن 8 بقلم نورهان نصار 

الفصل الثامن:

 

محمد باستغراب:انت متاكد يبني من اللي بتقوله ده..

يحي بهدوء:ايوا يا بابا..فعلا لازم اتجوز..مش هينفع افضل كده من غير طفل..

محمد استغرب اكتر و بتساؤل:و مين العروسه إن شاء الله..

يحي:أميره يا بابا..

محمد بجديه:قول كده بقي..

و بعصبيه:يبقي امك هي اللي ورا ده…يا إسعااااد..

يحي بجديه:لا يا بابا ماما مقالتش اي حاجه..و متنساش اني كنت مرتبط ب أميره قبل ما اعرف فريده اصلا..و من فضلك اعمل حسابك اننا هنروح بكره نطلب ايديها..و هنعمل خطوبه الاول لحد ما امهد الدنيا لفريده..

محمد:ليه و انت مش هتعرفها..

يحي:اه يا بابا..

محمد اتنهد:ربنا يهديلك الحال يبني..

فتحت اميره باب الشقه و دخلت..و راحت قعدت ادام التليفزيون مع امها..

أميره:ازيك يا ماما…

دولت بفرح:الحمد لله يا عروستنا..

أميره باستغراب: عروستنا..فيه ايه؟!

دولت بصتلها و بسعاده:يحي ابن خالتك جاي يطلب ايدك بكره.

أميره ببرود:مرفوض قبل ما يجي..و قامت خدت شنطتها و دخلت علي اوضتها…

دولت قامت وراها و بجديه:يا خايبه تسيبي كوم الفلوس ده كله..ده انتي هتبقي ام ابنه..يعني معاكي كل حاجه..

أميره:مش هكون رقم اتنين ف حياته..

دولت بخبث:يبت ده انتي رقم واحد عرفك قبل اللي ما تتسمي..و دلوقتي رجعلك اهو..و هتكوني ام ابنه..و معاكي كل حاجه انتي و ابنك..و فضلت بقي تزن علي اميره..و تغريها بالجواز من يحي..

أميره بخبث:افكر

رجعت من شغلها..و غيرت هدومها بسرعه و نزلت المطبخ تجهز عشا ليهم هما الاتنين..و الاكل بيطيب علي النار بدأت تجهز السفره للعشاء..و جهزت الاطباق و الشموع الحمراء و شغلت الفواحه عشان ريحه الجو تكون حلوه..و طفت علي الاكل و طلعت تجهز..اخدت شاور سريع و لبست فستان قصير لونه احمر فوق الركبه و ضهرها مكشوف..و لبست سلسله سمبل جدا باسم يحي و و جمعت شعرها علي كتفها..و لبست كعب عالي اسود و حطت مكياج بسيط و البرفان الخاص بيها..و نزلت و حطت الاكل في الأطباق…و شغلت موسيقي هاديه..و قعدت تستني يحي..

 

و بعد شويه فتح يحي الباب و ابتسم لما لقي فريده قاعده و عملاله مفاجئه…يحي راح و حضنها و بصلها…

يحي بابتسامه:ايه الجمال ده؟!

فريده بحب:اعتذار لحبيبي عن اللي عملته…

يحي ابتسملها و خدها ف حضنه…..

فريده بخفوت:رقصني..

بدأ يرقص بيها بهدوء و هي لسه ف حضنه…

يحي بهمس:بحبك يا فريده…

فريده بصتله و بحب:و انا كمان يا يحي…

و رفعت أيدها علي كتفه تضمه….

و قضوا ليله رومانسيه و كل الخلافات بينهم اتمحت..

إسعاد بفرح:لولولولي..لولولولي… لولولولولي….

دولت بتوزع عليهم حاجه ساقعه:اتفضلوا اتفضلوا..اتفضل يا حااج..اتفضل يا يحي يبني…

إسعاد:اومال فين عروستنا…

دولت قعدت:جايه يا ام يحي.. أميره يا أميره..

و ضحكت:ما انتي عارفه بقي كسوف اميره الزايد…

أميره خرجت و سلمت عليهم و هي وشها في الأرض..

إسعاد:تعالي ي ميرو اقعدي جمبي انا و عمك محمد…

أميره راحت و قعدت جمبهم..

محمد بهدوء:طبعا انتي عارفه احنا جايين ليه يا حاجه دولت…طالبين أميره بنتك لابننا يحي…

دولت بفرح:ماشي و نعرف رأي العروسه ايه الاول..

أميره بدلع:ماما…

و حطت وشها في الأرض تاني من الكسوف…

و يحي كان قاعد مش طايق الجو ده..و عمال يفرك مكانه…

محمد:طلباتك ايه يا أم أميره؟

دولت بهدوء:و الله أميره بنتي هي اللي طلعت بيها من الدنيا..و هي اغلي ما في حياتي..عشان كده اهم حاجه أن يحي يصونها..

يحي اتنهد:في عنيا يا طنت..

دولت بفرح:و طلباتنا مش صعبه علي يحي..

محمد:ايه هي؟!

دولت اتنهدت و اتكلمت بتكبر:شبكه تليق بمقام بنتي..و فيلا تقعد فيها اه اصل انا بنتي متدخلش علي حاجه غيرها..و مهرها مليون جنيه..و المؤخر زيهم..و الخطوبه زي ما هما يحددوا..و يتعمل لبنتي حفله خطوبه و فرح كمان..

إسعاد بابتسامه:ده غير هديتي لست البنات..

محمد كان لسه هيعترض بس يحي قاطعه و بهدوء:موافق يا طنت…

إسعاد بهدوء:مش يلا بقي يا جماعه نسيب العروسه و العريس مع بعضهم..

و قاموا كلهم و سابوا أميره و يحي…

يحي: مبروك..

أميره بخجل مصطنع:الله يبارك فيك يا يحي..

يحي:اخبارك شغلك ايه..سمعت ان عندك كذا فرع لصيدلياتك..

أميره:الحمد لله..ربنا اداني علي قد تعبي..

و بصت ليحي و ابتسمت بخجل و بصت في الارض تاني..


رجع يحي علي بيته و دخل لقي فريده نايمه ادام التليفزيون ف اخدها ف حضنه و فضل سرحان لحد ما نام هو كمان…و فاق تاني يوم علي صوت خبط علي الباب..و فريده كمان صحت…و قام فتح الباب…و اتصدم من اللي شافه…

فريده سمعت صوت بيتكلم بجديه:انت يحي صباح؟!!

الفصل التاسع من هنا

google-playkhamsatmostaqltradent