اخر الروايات

رواية ولي العهد الفصل السابع 7 بقلم نورهان نصار

 رواية ولي العهد الفصل السابع 7 بقلم نورهان نصار 

طلع يحي اوضته هو و فريده و نام جمبها…راحت فريده حضنته و بصتله…

فريده بخفوت:اسفه.

يحي ضمها لحضنه و بهدوء:هششش..متتكلميش يا ديدا…

فريده بدأت تعيط:لا هتكلم…انا غبيه اني عملت كده.

يحي فريده صعبت عليه لما لقاها كده..

يحي بحب بصلها:انا بعشقك يا فريده..و مهما كنتي

هتعملي مكنتش هسيبك..فيه حد يسيب روحه يا مجنونه..و ابتسم لها و باس دماغها…

يحي بحزن:مهما عملت ي ديدا اعرفي أنه هيكون لمصلحتنا…اوعي في يوم تحسي اني مش بحبك.. ماشي؟!

فريده هزت دماغها ب أه…

يحي ابتسم:يلا ارتاحي يا حبيبتي..

دولت كانت عند إسعاد في البيت عشان تزورها بعد تعبها…

دولت بحزن مصطنع:يختي ليه كده بس..و ف الآخر منابكيش غير حرقه دمك…


إسعاد بغضب:انا يا هي..و اتصليلي ع الشيخ اللي اسمه مسعد ده…

دولت:ليه يختي…

إسعاد:اشوفه هبب ايه..يلا قبل ما حد يجي…

و سمعوا صوت باب الفيلا بيتقفل…

دولت بصوت واطي:هيبقي أكلمه بكره و الا بعده دلوقتي مش نافع…

و كانت شمس اللي جات…و سلمت علي دولت و فضلت قاعده معاهم…

 

……………………………………

 

أميره بتتكلم ف التليفون بحده:يعني ايه…انا طلبت ١٠٠ ألف..ازاي يتحط ف الحساب ٨٠ بس..

الطرف التاني:………………….

أميره بعصبيه:مش مشكلتي..و اوعي تكون فاكر اني مش هعرف اخد حقي..ف بالذوق كده يا شاطر تبعت بقيه الفلوس..بدل ما تدخلوا ف حوارات انتوا مش قدها…اووف..

و قفلت ف وش اللي بتكلمه…

و حطت ايديها علي دماغها..و غمضت عينيها….

 

……………………………………….

 

كانت فريده في المطبخ قاعده بتتفرج علي يحي و هو بيطبخ…و بتبتسم و بتحمد ربنا أنه لسه معاها..

يحي بهدوء:دوقي كده ي ديدا…

و دوقها شوربه المشروم اللي عاملها…

فريده بتلذذ: اممم..تسلم ايدك..

يحي بابتسامه:هخلص المكرونه اهو و نتغدي علي طول…

فريده:نفسي اعرف ليه مش عاوزني اساعدك..

يحي بهدوء:عشان انتي لسه تعبانه..

و راح وقف أدامها و خبطها علي دماغها بالراحه:كمان انا بعرف اعمل شوربه المشروم احسن منك…

فريده بابتسامه:ماشي يا سيدي مقبوله منك…

يحي:نخلص غدا و نروح عند عمو و طنت…

فريده:ماشي…

و فجأه صرخت:الحق يا يحي الاكل…

يحي طلع يجري و شال المكرونه اللي اتحرقت من علي النار…و بالغلط حله الشوربه وقعت علي الارض..

و فريده ده كله قاعده مبلمه علي اللي حصل في المطبخ..يحي سكت شويه بيبص للارض و اللي عليها و بعدين بص لفريده و ببرود:تأكلي ماك؟!

فريده ضحكت و كذلك هو و راح قعد جمبها يشوفوا هيعملوا ايه..و لقوا الباب بيخبط..

ف قام يحي علشان يفتح لقي مروه..و الحارس وراها شايل علي اكل…


يحي بيضحك:حماتي الغاليه..دايما بتيجي ف الوقت الصح..

فريده لما سمعت كدا قامت وقفت و لقت امها داخله مع يحي و هو شايل علب اكل..

مروه سلمت علي فريده و اول ما شافت المطبخ ضحكت و لفريده:ايه ده..ازاي سمحتيله ب كده يبنتي..

يحي:و الله الاكل كان يجنن بس ف دقيقه اتحرق و اللي اتكب اتكب..

مروه بتحط العلب:حصل خير…أنور هيحصلني اهو..و نتغدي سوا..عملالكم محشي…

فريده:و الله كنا لسه هنتغدي و نيجي..

مروه بابتسامه:اديني سبقتكم…يلا نجهز الاكل أنور جاي ف السكه..

و قضوا اليوم سوا..و باتوا عندهم..

 

……………………………………..

 

يحي تاني يوم راح لأمه و قعد معاها بعيد عن الكل..

إسعاد:ها قررت ايه..

يحي اتنهد:موافق يا امي..بس خطوبه الاول..مش جواز علي طول..و كمان فريده مش هتعرف…

إسعاد فرحت لما قال إنه موافق و مركزتش ف الباقي المهم عندها أنه وافق…

إسعاد بفرحه حضنتنه:شاله يخليك يبني و يباركلي فيك..و افرح بولادك..و متقلقش عندي اللي هتصونك..

يحي بحزن:مين؟!

إسعاد:اميره بنت خالتك ي ضنايا..انت اصلا كنت خاطبها قبل كده بس سيبتها لما فريده ظهرت ف حياتك..و كمان مفيش انسب من اميره..بنت جدعه و مؤدبه و دكتوره ليها اسمها..

يحي:اللي تشوفيه يا امي..

إسعاد بفرحه:خلاص لو كده انا هكلم خالتك علي بليل نحدد معاد نروح نقرا الفاتحه فيه..و انت اقعد مع ابوك عرفه..

يحي:بأذن الله..

 الفصل الثامن من هنا 

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close