-->

رواية ولي العهد الفصل الرابع 4 بقلم نورهان نصار

 رواية ولي العهد الفصل الرابع 4 بقلم نورهان نصار

     رواية ولي العهد الفصل الرابع 4 بقلم نورهان نصار 

    الفصل الرابع:

    إسعاد هاتفياً بخضه:يعني ايه جايين؟!
    دنيا اتنهدت:يعني بابا و انا هنيجي عشان ترجعي البيت ي ماما..
    إسعاد بتوتر:لالا..ان..انا لسه ناري مبردتش من اللي حصل..
    دنيا بجديه:ماما بالله عليكي بلاش كده بابا و الله حالف يمين طلاق..ابقي تعالي و كمان يومين خالتو تيجي عندنا..
    إسعاد بنفاذ صبر:و مقولتيش ليه امبارح!
    دنيا:بابا اصلا قرر ده بليل علي الساعه ١١..هعرفك امتي بقي و انتوا بتناموا بدري..
    إسعاد بقله حيله:هتيجوا امتي؟!
    دنيا:علي ١ ونص ٢ كده…
    إسعاد:ماشي سلام…
    و قفلت…و بصوت عالي:دولت..دولت….
    دولت من بره:نعم ي إسعاد…
    إسعاد قعدت و بقهر:تعالي الحقي الخيبه اللي اختك فيها…
    دولت جات من بره بسرعه و قعدت جمب إسعاد علي السرير:فيه ايه خيبه ايه بس..
    إسعاد:محمد و دنيا جايين النهارده علشان يرجعوني..لا و ايه الساعه ١ونص او ٢..و حالف يمين طلاق..
    دولت بتفكير:طب خلاص..هكلم الشيخ مسعد يجيلنا بدري شويه…

    ……………………………………………………….

    كان يحي ف الفندق بيجهز لنزوله القاهره..و هينزل ف باص مش بالعربيه بتاعته لانه سابها ف القاهره ف فيلا ابوه من ساعه اللي حصل…و باقي ساعه علي الباص…

    ……………………………………………………………..

    قاعدين بيفطروا سوا…و خرجت أميره و هي لابسه و مستعجله..
    دولت:ي بنتي تعالي كلي لقمه هتنزلي و انتي كده علي لحم بطنك..
    أميره:معلش ي ماما..حصلت مشكله ف فرع الصيدليه ف المهندسين..يلا باي..
    دولت بصوت عالي:ابقي طمنينا…
    و لإسعاد:حياتها كده..كل شويه مشكله ف فرع المهندسين..
    إسعاد بابتسامه: أميره يعتمد عليها ي أم أميره متخافيش عليها دي ب ١٠٠ راجل..
    و اتنهدت:ي بخت اللي هيكون من نصيبها..
    دولت بخبث:مش لو كان ابنك يختي مفسخش الخطوبه و كسر بقلب البت كان زمانك مرتاحه دلوقتي..
    إسعاد:بت مروه سحراله ي دولت يختي..و انتي عارفه ده…و يجي بس الشيخ النهارده..هو اتاخر ليه كده..
    دولت:و لا تقلقي نكون خلصنا فطار و نلاقيه ادامنا.

    ………………………………………………………………..

    كان الشيخ مسعد قاعد علي الكنبه ف النص بين إسعاد و دولت و التانين مش سايبينه..
    إسعاد بغل:سحراله ي شيخنا..و تعمل كل بلوه و التانيه و ميقولهاش بم حتي..راجل ف مكانه يرزعها قلمين و يطلقها بعد اللي عملته..لكن بيفضل ساكت..
    دولت بنفس الطريقه:و بتعامله بطريقه وحشه اوي ي شيخنا..ممكن تكسفه و احنا قاعدين أو تتجاهله و ميعملهاش اي حاجه..
    إسعاد اتكلمت:ده غير أنها كل شويه تدب معاه خناقه أو تسيب البيت من غير سبب..و تروح تقعد عند ابوها…ده خلته ي شيخنا يسيب بنت خالته اللي زي الورد دكتوره كبيره و ليها اسمها…
    دولت بفخر:بنتي أميره ست البنات..
    إسعاد:ده غير أن المخفيه فريده دي متجوزه ابني من ٣ سنين و غابت سنه ف حملها و اول ما حملت سقطت تحمل تسقط تحمل تسقط..أصلها يخويا بتلبس كعب عالي اد كدهو ده غير أنها مهندسه و سقالات و الشغل بتاعهم ده و طلوع و نزول ف ضهرها خفيف مش شايل حته اللحمه ف بتسقط و سقطت ٣ مرات..
    الشيخ مسعد بسخريه:فيه حاجه لسه مقولتوهاش..
    إسعاد:عاوزاك تبطل السحر اللي هي عملته للواد و تخليه يطلقها..بس يرنها علقه موت الاول و يرميها زي الكلبه…
    الشيخ مسعد:تمام..توكلنا علي الله.
    (ده ربنا هيولع فيكوا ي عالم واطيه ?)
    و بدأ يطلع ورق و يكتب عليه كلام و حروف غريبه و يرسم صليب مقلوب و اشكال غريبه…و يولع بخور..و إسعاد و دولت كمشانين علي نفسهم من الخوف..
    و فضل كده لمده ساعه..و بعدين سمعوا الجرس بيرن…
    دولت بهدوء لإسعاد:اهدي تلاقيه الواد البواب.
    و خرجت..بس بصت من العين السحريه لقت دنيا..
    دولت ضربت علي صدرها..و شتمت ف سرها و جرت علي الأوضه اللي هما فيها…
    دولت بتوتر:دي دنيا بنتك..
    إسعاد بخوف:هنهبب ايه..
    دولت لمسعد:بقيلك اد ايه ي شيخنا..
    الشيخ مسعد:ربع ساعه و اخلص..
    دولت:طب تعالي ي شيخنا معايا..الا دي بنتها و مش عاوزينها تعرف..
    و ده كله و دنيا عماله تخبط ع الباب و ترن الجرس..
    و خلاص دولت دخلت الشيخ مسعد اوضه تانيه….
    إسعاد:حاضر حاضر..ما تستني ي اللي ع الباب..
    و فتحت و بحده:اي ي بت الخبط ده كله..
    دنيا بخوف:حرام عليكي ي ماما..ده انا كنت هنادي حارس العماره يكسر باب الشقه…
    دولت خرجت:تعالي ي دنيا واقفه ليه بره..
    دنيا:معلش بقي جيت بدري بس قولت اتكلم مع ماما الاول..
    دولت:تأنسي و تنوري ي دوده ها فطرتي؟
    دنيا:اه الحمد لله فطرت..
    ولإسعاد بجديه:ماما بالله عليكي تسمعي اللي بابا هيقول عليه مش ناقصين مشاكل اكتر..
    دولت بفضول:و ابوكي طالب ايه؟
    دنيا بصت لامها:تروحي تصالحي فريده ف بيت اهلها..
    إسعاد بحده:نعممممم ي روح امك..انتي بتقولي ايه يبت..تبقي هي اللي غلطانه و انا اللي اروحلها..
    دنيا بجديه: ي ماما يحي لو رجع و لقي الحوار لسه زي ما هو هتحصل مشكله اكبر و كمان عمي أنور رافض أنها ترجع الا لما يكون فيه حل نهائي.
    إسعاد بغضب:يبقي يخليها عنده بقي لكن مرواح مش رايحه..اهو ده اللي ناقص..
    دولت لدنيا:ما تقومي كده ي دوده تعمليلنا عصير علي ما اتفاهم مع امك..
    دنيا اتنهدت: حاضر
    استنت دولت دنيا اما دخلت المطبخ و بصوت واطي:لازم تروحي!
    إسعاد بغل: اروح فين ي دولت..ده عاوزني أبوس راس البت…
    دولت بذكاء:لازم تروحي و تبيني أن نيتك كويسه عشان لما يطلقها بعد اللي هيحصل يكون الكل معاه ف ده..
    إسعاد سكتت شويه بتفكر..
    دولت بخبث:انتي هتروحي و تصالحيها و تبيني انك خلاص صافيه من ناحيتها لكن اللي هيحصل بسبب العمل ده هيبينها وحشه ادام الكل…
    و قامت وقفت:فكري يختي علي ما اشوف اللي جوا ده عمل ايه..

    ………………………………………………..

    قاعد ف الباص و سمع صوت تليفونه..و لقي أنه أنور..
    يحي بضحك:كنت عارف انك اول واحد هتعرف.
    أنور بجديه:عيب عليك يلا مفيش حاجه تخبي عن الكينج..اي الغيبه دي كلها..
    يحي بهدوء:قرفت!
    أنور بسخريه:تصدق و الله انا كمان قرفت..مروه مش رحماني في البيت و فريده متغيره خالص..
    يحي بجمود:دي مش فريده..
    أنور سكت و اتأثر فعلا ب كلام يحي..
    يحي بحزن:مش دي فريده اللي عرفتها من ٤ سنين..دي حد غريب..كل يوم بقوم من النوم بلاقي شخصيه مختلفه عن اللي قبلها…كل يوم بنام جمبها و انا عارف اني هصحي علي وش تاني..
    أنور فضل ساكت هو كمان..مش عارف يقول ايه و حزين جدا علي حال بنته..

    ………………………………………………..

    محمد بجديه:هتيجي معايا و علي بليل هنروح عشان تصالحيها…
    إسعاد بهدوء:حاضر يا أبو يحي..اللي تشوفه.
    محمد بهدوء:يلا ي دنيا جهزي شنطه أمك..
    دولت:لاا لازم تتغدوا معايا الاول..
    محمد:مش هينفع ي أم أميره مفيش وقت…يلا ي دنيا و انا مستنيكم تحت..
    و قام و مشي..
    دولت بجديه:ينفع اللي ابوكي عمله ده ي دنيا..
    دنيا اتنهدت:معلش ي طنت..بس بابا من ساعه اللي حصل و هو كده مع الكل..يلا ي ماما هقوم احضر الشنطه..
    إسعاد:جاهزه من وقت ما عرفت انكم جايين عملتها..هقوم البس عبايتي و جايه…

    ………………………………………………….

    كان يحي خلاص وصل القاهره و نزل و طلب اوبر و طلع علي بيت ابوه..و شمس كانت هناك و معاها كنزي…
    شمس اول ما شافته حضنته و بدموع:يحي انت كويس..كنت فين ي يحي؟!
    يحي ضحك علشان يطمنها:كنت زهقان و بغير جو..روحت مطروح فاتتك ي شموسه الجو هناك تحفه…
    و كنزي جات تجري من جوا و بفرحه:هيييه هييييه خالو يحي جه…
    يحي شال كنزي و رفعها علي كتفه..و بقي يلعب معاها..
    شمس بفرح:طب تعالي اكيد جعان..
    يحي:جدا…عاملين أكل ايه؟!
    شمس:حظك عملااكم كريب النهارده..هقوم احضرلك اهو…و قامت شمس دخلت المطبخ..و يحي فضل قاعد مع كنزي…و بعد شويه دخل ورا شمس..
    يحي باستغراب:فين الباقي؟
    شمس:بيجيبوا ماما من عند خالتو دولت..عشان بليل هتروح تصالح فريده..
    يحي بجديه:نعممم..تصالح مين!!!!
    شمس بصتله:فريده يا يحي..
    يحي:انتي تحكيلي كل اللي حصل و انا مش هنا..

    ……………………………………….

    يحي بغضب مكتوم:يعني بابا و دنيا راحوا و مرضيتش تيجي..
    شمس:مش هي لوحدها.. عمي أنور كمان رفض..
    يحي بهدوء:خلاص يخليها عنده بقي..
    شمس بتوتر:يحي استهدي بالله كده..متخليش الشيطان يدخل بينكم..
    يحي بحده:ابويا بجلاله قدره راحلها ف تقوم ترفض هي و أبوها اللي ليا كلام تاني معاه..ف يقوم أبوكي عاوز امك تبوس علي دماغها..ده انا هكسرلها دماغها!!
    شمس مستغربه تغير يحي..و مش عارفه تقول ايه..
    سمعوا صوت باب الفيلا بيتقفل….ف قاموا…
    اول ما شافوا يحي طلعوا يجروا عليه و إسعاد خدته ف حضنها..و بقت تعيط: معلش يبني سامحني..انا اللي السبب ف ده..
    يحي باس ايديها:لا يا أمي مش انتي السبب…
    و بص لمحمد:بعد إذنك ي حاج..أمي مش هتروح تصالح حد…
    إسعاد اتصدمت من كلام يحي بس قالت أن ده اكيد عمل الشيخ..
    محمد بجديه:انت بتقول ايه..
    دنيا راحت تشيل بنتها اللي نايمه ع الكنبه ادام التليفزيون عشان صوتهم…
    يحي بجديه:حضرتك يا حاج روحت عشان تصالحها يقوم أبوها يرفض و هي كمان ترفض..يبقي خلاص تخليها هناك بقي..لحد ما تتعلم الأدب..
    و بهدوء: و بصراحه بقي انا هكون مرتاح ده احنا لو قعدنا مع بعض في البيت ٥ دقايق لازم نتخانق..
    إسعاد بدموع:لا يبني انا هروح اصالحها دي مهما كانت مراتك برضه و انت الغالي..
    يحي بجديه:لو انا الغالي فعلا يبقي محدش يروح..انا غلطت ف صبري عليها و تهاوني معاها..لكن خلاص فوقت الحمد لله…
    محمد مستغررب طريقه يحي الجديده في تعامله مع فريده ف قال يسكت و ميزودش النار: خلاص يبني اللي تشوفه..
    يحي بمرح:طب يلا بقي نتغدي الا انا مكلتش من الصبح و البت شمس عامله كريب ريحته تدوخ…

    ………………………………………………………

    *بعد أسبوع*

    كانوا قاعدين علي السفره و بيتغدوا..
    مروه:أنور..من فضلك حاول تعرف يحي فين.. اهو تبرد نار اهله لما يعرفوا مكانه..
    فريده سابت الأكل:ماما انا قولتلك متطلبيش ده..لما يعرفوا أن بابا سأل علي مكانه هيقولوا اني مستنيه أنه يرجعني..
    أنور بهدوء:يحي موجود في القاهره من أسبوع..
    فريده بصت لأبوها و بعدين رجعت تكمل أكلها…
    مروه بحده:برضه هتفضلي بارده كده!
    فريده:اعمل ايه يعني انا اللي اروح اصالحه..
    مروه:و ليه لا؟!
    فريده بهدوء:عشان انا الست و هو الراجل..هو اللي دوره ياخد الخطوه دي مش انا…
    و كملت أكلها بمنتهي الهدوء و البرود….

    …………………………………………………..

    محمد فضل كتير يحاول مع يحي أنه يرجع فريده تاني لبيته بس يحي كان بيرفض و بيقفل اي نقاش معاهم

    …………………………………………………

    كانت قاعده علي سريرها و بتتفرج علي صورهم علي اللابتوب..و بتشوف فيديوهات بينهم..دموعها بتنزل في صمت..مش مصدقه أنها هانت عليه..مش مستوعبه ازاي عمل كده…و في نفس الوقت..كان يحي نايم علي كنبه ف بيته هو و فريده..و بيتفرج علي نفس الفيديوهات و نفس الصور..دموعه هو كمان بتنزل..علي حب عمره اللي ضاع..علي كل الظروف اللي بيمروا بيها و بتبعد قلوبهم عن بعض..علي عقابه ليها بأنه يسيبها ف بيت اهلها..و هو مشتاق لوجودها..

    ……………………………………………………

    صحي تاني يوم علي صوت حركه جوا البيت…و عرف أنه هي…اتنهد بهدوء و قام..و رسم البرود علي ملامح وشه…و طلع الاوضه….كانت بتدور علي حاجات ف الاوضه…فتح الدولاب و اخد هدوم ليه..و دخل الحمام..و فريده برغم انها مدياله ضهرها لكن مركزه مع كل حركه ليه..و اتقهرت اكتر لما تجاهلها..
    فريده لنفسها بتأنيب:ما كنت بعتت السواق هو اللي جاب الورق!!ازاي تغلطي غلطه زي دي ي فريده..اه اكيد امه عاوزه ترجعه لحبيبه القلب..بس ده بعده…
    كان يحي خرج من الحمام و بدأ يجهز نفسه..
    فريده قامت و معاها الورق و بتحطه ف شنطتها و بهدوء:متنساش بقي تعزمني علي الفرح..
    يحي ببرود:فرح ايه!!
    فريده ضحكت بسخريه:هههه..فرحك انت و حبيبه القلب…
    يحي بجديه:رجعنا بقي للهبل بتاع زمان…
    فريده بصوت عالي:انت مفكرني عبيطه و الا برياله..
    يحي بحده:فرريده!!صوتك ميعلاش..كفايه اللي عملتيه…
    فريده بسخريه:اللي انا عملته!!عملت ايه إن شاء الله..ده انا اللي اتهانت في بيتكم ي يحي..و مجبتليش حقي..
    يحي مسك دراعها:اجيب حقك من امي!!!
    فريده بجديه:و الله علي عيني و راسي أنها امك بس امك هي اللي بدأت و هي اللي عملت مشاكل..و كل مره كده..و اخيرا منعاك انك حتي تيجي ترجعني و مش بعيد تجوزك انت و بنت اختها..
    يحي زقها بعصبيه ع السرير و بصوت عالي:انتي عاوزه ايه هاا؟؟؟
    فريده ببرود بصتله:طلقني!
    يحي رفع حواجبه بسخريه و كلمها بصوت واطي اكنه سر: متأكده انك عاوزه ده ي فريده!
    و بجديه:انتي بتحبيني و متقدريش تعيشي من غيري..بس تهاوني معاكي خلاكي تزيدي فيها!!
    فريده بهدوء:اي الثقه دي كلها..و بعدين انا بحب يحي..لكن اللي ادامي حاليا مش يحي..
    يحي بتساؤل:يعني اللي ادامي فريده..
    وطي عليها و سند ايديه جمبها و بيبص ف عينيها و بجديه:انتي مش فريده..فريده مكانتش بتعمل كده..عمرها ما عملت مشكله..و حتي لو حصل كانت بتتجاهلها..
    فريده بتحاول متعيطش لكن يحي شايف الدموع جوه عينيها….قلبه بيقوله حرام هتكون انت و الدنيا عليها….
    فريده بخفوت:طلقني..احنا حياتنا مع بعض مش نافعه ي يحي..
    يحي حس أنه فتح جرح قديم..ف قعد جنبها:قولتلك قبل كده وجود طفل في حياتنا مش هو اللي هيحدد إذا كنا نكمل و الا لا…
    فريده بصتله و بدموع:لا هو يا يحي اللي هيحدد..لو كان جه فعلا مكانتش مامتك كل ما تشوفني تتخانق معايا و تحسسني بالنقص..مكنتش هحس بأنك ف يوم من الايام هتزهق و تمشي..
    و بقهر:مكانش كل ده حصل يا يحي..
    و قامت فريده عشان تمشي…و يحي قام وراها عشان يمنعها…
    فريده: يحي انا ورايا شغل..مينفعش كده..
    يحي بجديه:تخلصي شغلك و تيجي..
    فريده مردتش عليه بس دموعها هي اللي ردت..يحي لما لقاها كده قرر يسيبها و ميضغطش عليها و علي أعصابها اكتر..

    ……………………………………………………..

    كانت سايقه عربيتها و هي لسه بتعيط..علي حب حياتها اللي بيضيع..علي كسرتها ١٠٠ مره ادام الناس و ادام نفسها..علي احساسها بالنقص..علي نفسها اللي ضاعت و مش لاقياها…فاقت علي وجع و احساسها بأنها بتتخنق..ف وقفت العربيه..لكن الوجع بيزيد و مش عارفه تعمل ايه…وشها و جسمها كله مايه..فتحت باب العربيه و بتحاول تنزل لأن حاسه ان روحها بتتسحب و هتموت…و قعت علي الأرض و مكانش فيه اي حد علي الطريق..

    الفصل الخامس من هنا

    إرسال تعليق

    جميع الروايات والقصص المنشورة علي الموقع هي روايات مجانية أخذنا إذن بنشرها من أصحابها إذا وجدت أي رواية لها حقوق ملكية فكرية أو تُريد إزالتها من الموقع اتصل بنا ، ونقوم بحذفها فوراً .