رواية قصة شتاء الفصل الثالث 3 بقلم نهلة زغلول
قصة شتاء
الفصل الثالث
اكبر خطأ انك تلاقي حد بيحبك ومتديش نفسك فرصة انك تبادلوا المشاعر
علاء ياسمين معجبة بيك بس انت غبي
اسر انت بتهزر يابني تحبني ايه هي بس محتاجة حد يقف جنبها وانا زي اخوها صاحبها هي دي الكلمة اللي قهرتها انكم صحاب واخوات عشان كده كانت عايزة تمشي مستحملتش انك تعاملها زي واحد صاحبك وتعرفها علي صحابك الرجالة ده معناه أن هي زيهم انت جرحتها مرتين مرة عشان اعتبرت زي اي راجل ومرة عشان قولت انها زي اختك وصاحبك انا حقوم بقي عشان عندي شغل الصبح
اسر وهو في حيرة ونفض علي راسه هذه الأفكار مستحيل تحبني واحبها احنا صحاب
________
عند ياسمين
اتصلت مها بياسمين ردت
مها ايه يابنتي بكلمك مش بتردي ليه
ياسمين ببكاء انا قابلت صاحب المكتبة اسمه اسر نزلت معاه وعرفني علي صحابه و اخوه قالي اني صاحبته واختها
مها طيب متزعليش نفسك خلاص سيبك منه انتي اي حد يتمناكي
ياسمين بس انت ماتمنتش غيره
مها طيب خلاص عاملي نفس المعاملة
ياسمين لا انا مش حروح المكتبة تاني كفاية كده انا تعبت اوي
مها طيب ريحي اليومين دول في البيت وانشغلي بأي حاجة غير التفكير فيه
ياسمين ماشي يامها وقفلت قامت مسكت القلم والاسكتش وكملت باقي الرسمة وبدأت في البكاء
______
في صباح اليوم التالي
انتظر اسر ياسمين كتير علي انها تيجي
اسر ياتري مجتش ليه واتصل بيها
ياسمين لقت رقموا مردتش اتصل تاني ردت
ياسمين في ايه
اسر انا بس عايز افهم انتي مبترديش عليا ليه ومجتيش ليه احنا مش صحاب احكيلي
ياسمين لا احنا مش صحاب انا انا وقفلت
اسر بعتلها رسالة انا اسف لو كنت بتدخل في حياتك أو كنت جرحتك من غير ماقصد انتي غالية عندي اوي ارجوكي تيجي كمان شوية انا مستنيكي
ياسمين قرت الرسالة وحدفت التليفون غبي انا الغلطانة وهمت نفسي كتير اوي بعد شوية فكرت أنها تعاملوا نفس المعاملة قامت فتحت الدولاب لبست وخرجت واتجهت الي المكتبة تنهدت وزفرت بقوة ودفعت الباب ودخلت
ياسمين عامل ايه
اسر انتي عاملة ايه
ياسمين انا تمام اوي
اسر اعدي طيب
ياسمين اعدت كنت عايزني في حاجة
اسر مالك في ايه مش فاهمك
ياسمين غيرت الموضوع انت جبت حاجات جديدة في المكتبة وقامت تتفرج عليها
اسر وهو بيبصلها باستغراب واغمض عينيه من الغيظ منها اه جديدة
ياسمين تمام انا حاخد دول دي اسطوانات وكمان روايات وحاخد دول كمان اسكتشات
اه مش حدفع حقهم عشان احنا اخوات وأصحاب عن اذنك
اسر استني
ياسمين في حاجة
اسر عايزك في حاجة
ياسمين خير
اسر تعالي قفل الباب المكتبة وخدها من ايديها
ياسمين في ايه واخدني فين
اسر وصلنا
ياسمين لقت نفسها نفس المكان تاني
اسر ياجماعة انا عايزة اعرفكم بياسمين حبيبتي وعايزة اعتذرلها ادامكم كلكم
علاء بضحك مجنون
ياسمين بصدمة من كلامه انا حمشي
اسر لحقها معقول حتمشي كده مش حتقولي انك سامحيني ولا لا
ياسمين بضحك انت مجنون
اسر انا كنت غبي اني كنت فاكر أننا صحاب
ياسمين انت كنت بتموتني بالكلمة دي
اسر بلل شفاهه بطرف لسانها اسف مكنتش اعرف
ياسمين انا اللي حاخدك مكان حلو اوي تعالي
اسر فين
ياسمين تعالي بس
اسر احنا فين ايه المكان ده
ياسمين ده مكان علي البحر ممكن محدش يعرف بوجوده كان نفسي اجي في معاك بالرغم أننا في اسكندرية ومعرفش حاجة عنها غير المكان ده بس بحبه اوي بيريحني
اسر باستغراب منها انتي مش مرتاحة ليه ايه اللي مضايقك
ياسمين الحياة مش وردية زي ماانت فاكر انا عندي مشاكل كتير
اسر احكيلي
ياسمين مش وقته في حاجات اهم
أخرجت الاسكتش من شنطتها وبعض الاقلام وبدأت في رسمه
اسر بتعملي ايه
ياسمين بضحك برسم
اسر مين
ياسمين انت برسمك انت
اسر رسمك حلو اوي
ياسمين بجد انا كنت صغيرة ماما كانت بتدعمني من ساعة ماماتت وبابا اتجوز مراته بتكرهني كانت كل متشوفني ماسكة ورقة تقطعها لو ماسكة قلم تكسروا حتي الجامعة ضيعت عليا امتحان التنسيق عشان مبقاش زي بنتها بنتها دلؤتي اعدة برة حتي بابا بقي بيصدقها وبيكذبني بيخاف لا تسببوا انا كنت يشوفها بتكلم صحابوا من ورا يوم لما اشتريت منك السيديهات والروايات كسرت السيديهات والروايات قطعتهم حتي ذكرياتي مع ماما رمتها كلها
اسر طيب اهدي وحضنها
ياسمين حضنته وكانها ماصدقت حد يعطف عليها هوانت قولت ليه انك بتحبني
اسر عشان دي الحقيقة انا معجب ليكي وكنت غبي لما قولت أننا صحاب واخوات
ياسمين حضنتها بقوة نفسي أفضل كده علي طول مروحش للهم والتعب
__________
عند سامية
سارة بقولك خلاص حخلص منها ياه كانت هم علي قلبي بشكل بكرها كرة
صفاء اوففف فعلا هم انا حنزل احسن العيشة هنا متعبة اوي بس تفتكري إنكل فريد حيوافق اعيش معاكم
سامية إنكل فريد ميقدرش بقول لا
صفاء ياجامد انت طيب انا حقفل بقي عشان صاحب الشقة جه وانا معيش حق السكن وفي النمسا هنا العيشة غالية اوي
سامية انتي مش محتاجة كل ده انتي خلاص تيجي بكرة
صفاء ماشي يا ماما سلام
_______
اسر عايزة تروحي
ياسمين لا انا مبسوطة اوي
اسر ده اهم حاجة انك مبسوطة خدي البسي ده شكلك سقعانة
كده يبقي عندك اتنين
ياسمين بضحك ومش حرتاح غير لما اخد الدولاب كله
يتبع