رواية ولي العهد الفصل الثالث 3 بقلم نورهان نصار
سم الله الرحمن الرحيم.
رواية(ولي العهد).
بقلم/نورهان نصار.
الفصل الثالث:
دولت ضربت علي صدرها: يالهوووي..بقي عملت كل ده و يحي ابنك مقالش حاجه..
إسعاد بقهر:لا و لا اي حاجه..و ف الآخر مشي و مش عارفين راح فين..
دولت:الا تكون سحراله..
إسعاد بغل:ما هي فعلا سحراله بت مروه..ده ولا الخاتم ف صباعها..
دولت بخبث:و لا تقلقي بعد الغدا اخدك و نروح لشيخ كويس اعرفه يخليه يبطل السحر اللي المنيله دي عملتهوله..
إسعاد بخبث:ده انت هخليه يسود عيشتها..و يصبحها بعلقه و يمسيها بعلقه..
دولت بتبخ سمها:متخافيش الشيخ مسعد هيعملك كل اللي انتي عاوزاه..ده ليه خدامه..اللهم احفظنا..
إسعاد بفرحه:حقه لو حصلت ي دولت يختي لأحلي بوءك..
....................................................
شمس هاتفياً:لا ي نادر ملهوش أثر دوروا عليه ف كل مكان تبعنا..مش لاقينه..و بدأت تعيط..
نادر اتنهد بحزن:طب بالله عليكي بلاش عياط..و بعدين ما ممكن يكون سافر مكان تاني و الا نزل ف فندق..
شمس هدت شويه:احتمال فعلا...
نادر:متخافيش هو أول ما يهدي هيرجع..بس حاولوا بس تهدوا فريده عشان لما يرجع ميلاقيش مشاكل..
شمس:بابا و دنيا هيروحولها النهارده..عشان ترجع..
.....................................................
كانت فريده بتساعد مامتها ف المطبخ..و بتجهز السلطه...و مروه أمها جات و قعدت جمبها علي ترابيزه ف نص المطبخ..عشان تقطف الملوخيه..
مروه بابتسامه حزينه:معرفوش اي حاجه عن يحي..
فريده ببرود:معرفش و الله ي ماما..
مروه سابت عود الملوخيه بصدمه:يبنتي حرام عليكي ده جوزك..
فريده بصتلها:طب اعمل اي ي ماما ما انا مكلمتش حد منهم من ساعه اللي حصل..
مروه بجديه:اه ف تقومي مطنشه جوزك و متتصليش حتي تشوفي فتح تليفونه و الا لا..
و رجعت تكمل تقطيف:انا هكلم ابوكي يتصرف..
و سابت العود تاني من ايديها:انتي يبنت طالعه بارده لمين كده..
فريده بعدت السلطه اللي خلصتها و اخدت من اعواد الملوخيه تقطفها و بهدوء:مين قال اني بارده بس..كل الموضوع ان مفيش وسيله اقدر اعرف بيها ايه اللي حصل أو هو فين..
مروه بجديه:يعني ابوكي اللوا أنور نصر..و بتقولي مفيش حاجه تقدر توصلني ليه..
فريده:ما اتعودش اطلب حاجه من بابا..
مروه:ما تطلبيش ي حبيبتي بس انا هطلب.
فريده بجديه:ي ماما بل....
أنور قاطع كلامهم بدخوله للمطبخ:اي ي جماعه أتاخرتوا ليه كده ف الاكل..انا جعان..
فريده بابتسامه:نص ساعه و الاكل هيكون جاهز..
أنور: أما نشوف..
و جه يخرج بس وقف لانه افتكر حاجه:اه صحيح ي ديدا الحاج محمد و دنيا جايين النهارده بعد المغرب..
فريده:ليه!
مروه بحده:هو ايه اللي ليه؟
أنور ببرود:هنشوف لما يجوا..
مروه بجديه:يارب صبرني هتجنن منهم .
أنور ابتسم بخبث و خرج من المطبخ..
..........................................................
دنيا قاعده ع السفره مع جوزها و ادامهم الاكل..
دنيا بجديه:يلا ي كنزي خلصي اكلك عشان تروحي تقعدي مع خالتو شمس..
كنزي بفرحه: شموسه.
شريف: الصراحه شايف أن مرواحكم ملوش لازمه..
دنيا:اومال نعمل ايه ي شريف..نفضل سايبنها هناك كده..اهو حتي نحل اللي حصل..
شريف بجديه:مش هترجع ي دنيا..
كنزي:مامي عاوزه مايه..
دنيا بتحط لبنتها مايه:ليه بس حرام عليك..
شريف: مجرد توقع و كمان ابوها مش هيسمح بعد اللي حصل..
دنيا:ما بيحصل كل مره ي شريف..
شريف بهدوء:و لازم حل نهائي ل ده..
دنيا سابت المعلقه و بصتله:قصدك ايه!!!
شريف بجديه:اللي فهمتيه..
و قام:الحمد لله انا شبعت..و راح ع الحمام..و دنيا حطت أيدها علي خدها..بتفكر ف كلامه...
كان يحي ف مرسي مطروح قاعد علي الكورنيش و الشمس ادامه بتغرب... بيفكر ف اللي كل اللي حصل من ساعه جوازهم..لحد اللحظه اللي هو قاعد فيها..بيراجع كل حدث..كل ذكري..سواء سعيده أو حزينه..و فضل كده سرحان ف تفكيره لحد ما فاق علي صوت موجه قويه وصله منها نقط مايه و الدنيا بقت ليل...
كانت شمس قاعده بتلعب مع كنزي...
كنزي:شموسه عاوزه تتجوزي عمو نادر ليه..
شمس استغربت سؤال كنزي بس قررت انها ترد عليها:عشان بحبه ي كوكي..و بعدين ايه مش نفسك لما تكبري تلبسي الفستان الابيض المنفوش...
شمس:عاوزه البس الفستان بس مش عاوزه اتجوز و مش عاوزاكي انتي كمان تتجوزي ي شموسه..
شمس باستغراب:ليه ي كوكي..
كنزي ببراءه: عشان طنت سحر مامت عمو نادر هتعاملك وحش زي ما تيتا بتعامل طنت فريده مرات خالو يحي..
شمس أتصدمت من اللي كنزي قالته..و بلعت ريقها...و مبقتش عارفه ترد عليها تقول ايه..
شمس بتحاول تغير الموضوع:تيجي معايا نعمل كيكه شوكولاته عشان لما يجوا نقعد نأكلها..
كنزي سقفت بفرحه:هيييه..يلا ي شموسه...