-->

رواية حب موثق بالكمال البارت الثاني 2 بقلم مني الاسيوطي

 رواية حب موثق بالكمال البارت الثاني 2 بقلم مني الاسيوطي

     

     رواية حب موثق بالكمال البارت الثاني 2 بقلم مني الاسيوطي


    معرفش الكلام راح فين لما لقيته بيقرب مني، وفجأة ميل عليا، وقال بغضب مكتوم
    حالا تخفي من جدامي
    ا انا ان...
    جولتلك اخفي من جدامي
    جسمي كله اتنفض لما صرخ في وشي، جريت علي برة بسرعه ،طلعت الجنينة وعارفة ان دا غلط، بس حسيت ان نفسي رايح وعايزة اشم هوا،التقاليد هنا غريبة اووي،مينفعش اقف ف البلكونه عشان عيب ومينفعش اطلع الجنينه عشان برضو عيب،انا عايزة ارجع بيتنا،فجأة عيطت ودموعي غرقت وشي، انا معملتش حاجة عشان كل شويه يزعقلي ويخوفني،انا ماكنش قصدي اقول كدا، ياربي انا اي اللي جابني بس،فضلت اعيط كتير لحد ما سمعت صوته ورايا، وبرضو كان بيزعق
    أنتي مين سمحلك انك تجعدي إهنه؟
    ممكن متزعقش؟
    انتي السبب اني بزعج وبعلي صوتي، جومي ادخلي جوة
    قومت من غير ما اتكلم ،مسحت دموعي ودخلت جوة، بس جريت علي اوضتي، مش عايزة اتكلم مع حد،كل اللي عايزاه ارجع اسكندريه وبس، سمعت صوت خبط علي باب اوضتي، مسحت دموعي اللي غرقت وشي تاني، وفتحت الباب وكان جدي ،ابتسمت وقولت
    اتفضل يا جدي
    جلب جدك انتي،ليه عتبكي يا بتي؟
    عشان خاطري يا جدي، بلاش الجوازة دي
    ليه بس يا بتي!
    عشان خاطري، انا بخاف منه،طب انت مش يهمك سعادتي؟
    طبعا يا بتي، بس بردك عايز اطمن عليكم
    يعني حضرتك مصمم
    انا مجدرش اغصبك، بس ممكن توافقي علشان خاطر جدك العجوز يطمن عليكي
    طب انا ممكن اطلب طلب؟
    انتي تؤمري يا ست البنات
    عايزة خطوبه الاول
    موافج
    ومحدش يغصب عليا
    موافج
    وتقولو يبطل يزعقلي، عشان بخاف
    من عنيا
    قومت وجريت عليه وحضنته وقولتلو
    حبيبي يا جدو
    يلا يا جلب جدك عشان تاكلي
    حاضر
    خرجنا سوا وكنت مبتسمه، لقيت مرات عمي جهزت الاكل والريحة تجنن، وتقريبا اتعميت من كتر جوعي، لدرجه اني مشوفتش عبد المتجلي وهو قاعد علي الطربيزة وقولت
    جدو هو مين سماك عبد المتجلي؟
    ابوي
    طب وهو ابوك ليه سماك عبد المتجلي؟
    نصيب يا بتي
    يعني حبك النصيب دا يقع في ارابيزي
    كيف يعني؟ مش فاهم
    الله يسامحكم مكنتوش قادرين تسموه حاجة تانيه غير عبد المتجلي
    اتجاهلت نظرات الكل بغبائي، وحتي لما ماما فضلت تقول مناار
    منار اي بس، شوفتي اسمي حلو ازاي، انا اتجوز واحد اسمه عبد المتجلي ليه! ودا يبقي دلعه اي
    مناار
    بس يا ماما الله يرضي عليكي، اديني يا مرات عمي البطة دي، انا حزينه جدا، وعندي كبت
    إكدة حزينه!!
    ايوا يا عمي والله، هو عشان ابنك استغفر الله عينيه ملونه ادبس فيه، ولا عشان شكله في الكاجول انقح من لبس الصعايدة بتاعكم دا، فين البتاو يا مرات عمي
    خدي يا ضنايا
    كله كان بيضحك علي شكلي، وبصراحة عندهم حق، انا كنت بطلع غلي في الاكل،وباكل بطريقة متخلفة
    بتضحكو علي احزاني، جدو الله يخليك اديني طبق الباميه دا
    خدي
    اخدت الطبق وكملت اكل، وقعدت ادور علي طبق الملوخية لحد ما لقيته وقولت
    عبد المتجلي اديني طبق الملوخيه دا الله .......
    سكتت وبرقت ومش عارفة ازاي مخدتش بالي انه موجود، يالهووي غبية طول عمري، معرفتش اعمل اي حاجة غير اني صرخت باسمه وانا بجري علي الاوضة
    وسمعت صوتهم وهما بيضحكو عليا،دخلت اوضتي وكل اللي علي لساني كلمه واحدة
    غبيه غبيه غبيه غبيه
    .......
    اما عند عبد المتجلي كان قاعد بياكل وسامع كلامهم كله، بس مش مركز معاهم،عقله وتفكيرة كان مع منار،هو بيحبها بس ميقدرش يقول كدا،عارف إنها خايفه منه،بس هو هيطمنها، عارف انه عصبي، بس عندة أمل انها هتقدر تحتويه وتغيرة،انا عارف اني بالنسبالها رجل الغابة،بس وعد مني لاخليكي تحبيني يا بنت عمي،هو دا اللي كان بيفكر فيه لحد ما انتبه لكلام جده وهو بيقوله
    اي رايك يا ولدي؟
    هاا معلش يا جدي مخدتش بالي انت جولت اي
    بجولك هنعمل خطوبه ثلاث شهور الاول
    خطوبه!!اي الحديت دا يا جدي
    والله يا ابني منار محتاجة وجت عشان تبقي مطمنه وانا وافجت
    جولتلي هي فيها منار، طيب
    عبد المتجلي خلص كلامه وقام جري ووقف قدام اوضةمنار وخبط علي الباب جامد وهو بيقول
    افتحي الباب دا لافتح دماغك

    إرسال تعليق

    جميع الروايات والقصص المنشورة علي الموقع هي روايات مجانية أخذنا إذن بنشرها من أصحابها إذا وجدت أي رواية لها حقوق ملكية فكرية أو تُريد إزالتها من الموقع اتصل بنا ، ونقوم بحذفها فوراً .