اخر الروايات

رواية ولي العهد الفصل الخامس عشر 15 بقلم نورهان نصار

 

رواية ولي العهد الفصل الخامس عشر 15 بقلم نورهان نصار 

سم الله الرحمن الرحيم.
رواية(ولي العهد).
بقلم/نورهان نصار.

الفصل الخامس عشر:

فريده صرخت بقهر:انا يا يحي...
يحي وقتها كل حصونه انهارت و بقي يعيط و كذلك فريده...
فريده بسخريه:دلوقتي بتعيط!قلبك حس بالوجع دلوقتي!كان فين قلبك وقت اللي عملته...
و مسكت ازازه برفان كسرتها و وراها التانيه و التالته...
فريده بحده:بررررااا...اطلع بررراا...
و راحت ليحي و بقت تزقه تقومه...
فريده بتعيط: امشي..قوم مش عاوزه اشوفك ادامي..يلاااا...
يحي قام و نزل..و فريده قعدت علي السرير و فضلت تعيط....

........................

دولت و إسعاد كانوا قاعدين مع أميره ف اوضتها..و أميره قاعده علي السرير ساكته مش بتتحرك بتعيط بس...و دولت بتحاول تأكلها...
دولت بحزن:كلي بقي يا أميره..
أميره مردتش عليها و فضلت زي ما هي بتعيط...
إسعاد:يا حبيبتي كفايه عياط بقي..و الله لاجبلك حقك..
أميره اتنهدت بقهر و برضه بتعيط...
دولت قامت و لإسعاد:تعالي يا إسعاد عاوزاكي..
قامت إسعاد معاها و خرجوا بره..
دولت:بصي ياختي بعد اللي حصل ده معلش مبقاش ينفع جواز ليهم..
إسعاد بصدمه:بتقولي ايه انتي يا دولت..
دولت بجديه:البت مش هينفع تشوف وشه ادامها انتي مش شايفه يا إسعاد..ازاي بقي هتكون مراته..
إسعاد بحده:لازم تكون مراته..غلط و يصلح غلطته...
دولت بحده:ازاي انتي مش شايفه منظر البت مش هستني أما يموتهالي المره الجايه...
إسعاد بجديه:ميقدرش..أميره بنتي..
و بتمني:مش يمكن تكون حامل...
دولت بصت لإسعاد و سرحت شويه..فعلا ممكن أميره تكون حامل..وقتها هيكون لازم تتجوزه..
دولت لنفسها:ايه يا دولت نسيتي أن يحي هو اللي هيهني بنتك..ده يمكن اللي حصل ده جه من عند ربنا عشان تضمني جوازهم من بعض...
و بصت لإسعاد و بجديه:انا مش هغصب بنتي علي حاجه..و لو حامل فعلا وقتها يكون فيه كلام تاني...
إسعاد بصتلها و ابتسمت و عنيها مليانه تمني أن أميره تكون حامل..

....................

عدت الايام و فريده كانت لسه ف بيتها رفضت تسيبه و بتقضي اغلب يومها ف الشغل و مروه و أنور راحوا قعدوا معاها..و يحي بعد عن الكل و قعد ف شقه بتاعته ف اسكندريه و قطع اي اتصال بينه و بين اي حد من عيلته...و إسعاد كل يوم تروح لأميره و دولت عشان تطمن علي أميره و بتدعي أنها تكون حامل...و فضل الحال علي كده لمده شهر...و في يوم...كانت أميره ف صيدليه من بتوعها...
كانت قاعده بتباشر شغلها و حست بصداع و دوخه ف غمضت عينها شويه و رجعت تكمل شغلها..و بعد شويه داخت..لاحظ ده حد من الصيادله اللي معاها...
نور:دكتوره أميره..شكل حضرتك تعبانه..
أميره بصتله:ايوا يا نور..ارق الشغل..
نور:طب اتفضلي حضرتك و انا هكمل باقي الشغل...
أميره ابتسمت:شكرا..
و قامت اخدت شنطتها و مشيت...

.....................

كانت دولت قاعده هي و إسعاد كالعاده و لقوا أميره داخله...و قعدت علي الكرسي و غمضت عيونها و باين عليها التعب..
دولت بقلق:مالك يا أميره...
أميره بتعب:دايخه شويه يا ماما..
إسعاد بفرح:حامل..انتي حامل يا أميره...
أميره بصتلها و بجديه: حامل ايه بس يا خالتو..
و بدموع:مستحيل..مش هينفع ابني يكون نتيجه لذكري وحشه ف حياتي...
و قامت و بهدوء:هو تعب من الشغل و كمان انا مفطرتش انا هدخل اغير هدوني و اكل و ارتاح...
و دخلت اوضتها...
إسعاد بجديه لدولت:ابصم بالعشره بأن بنتك حامل...
دولت:ربنا يستر...بس ي....
و سمعوا صوت هبده جايه من اوضه أميره...ف قاموا يجروا هما الاتنين..و لقوا أميره واقعه في الأرض مغمي عليها...
إسعاد بفرح:لولولولولي..مش قولتلك حامل...
دولت بتحاول تشيل بنتها و بحده:بلا حامل بلا زفت تعالي شيلي البت معايا...
إسعاد ساعدتها و حطوا أميره علي السرير...
إسعاد بفرح:انا هتصل بالدكتورة بسرعه..
دولت بجديه منعتها:استني..هنجيب اختبار حمل..أميره مش هترضي انا هقنعها بالاختبار...
إسعاد قامت زي المجنونه:انا هنزل اجيبه من الصيدليه اللي تحت....
و دولت فضلت تفوق بنتها و إسعاد طلعت..و أميره فاقت....
دولت بهدوء:أميره لو سمحتي قومي اعملي اختبار الحمل ده...
أميره بلعت ريقها و بتوتر:حاضر....
و بجديه:بس لو حمل..هسقطه..مش هقدر ابص ف وشه لاني هفتكر اللي ابوه عمله...
إسعاد بخوف:لا يا بنتي استهدي بالله بس..قومي اعمليه و نشوف..
أميره دخلت الحمام و عملت الاختبار و طلعت و فضلوا مستنيين الوقت المحدد و نظراتهم مختلفه توتر علي تمني و خبث و أخيراً النتيجه ظهرت بالايجابي...
إسعاد اول ما شافت كده فضلت تزرغط بفرحه...و دولت ابتسمت بفرح.. اما أميره كانت مصدومه...
إسعاد حضنتها و بفرح:الف مبروك يا حبيبتي..و الله لتكوني ف بيته بكره...
أميره بحده:بس...
دولت قاطعتها بجديه:بس إيه..مش غلطتك يا حبيبتي دي غلطته هو..و سقوط مش هينفع حرام و انا مربتكيش علي كده..يبقي الجواز و الواد يتربي بين ابوه وامه...
أميره معرفتش ترد علي أمها ف سكتت..
إسعاد بفرح:يسلم كلامك يا أم أميره..انا هقوم اكلم محمد بقي يقلب عليه الدنيا لحد ما يجيبه و معاه المأذون...

اللهم حقق لي احلامي ⁦❤️⁩ و ما يتمناه قلبي يا الله⁦❤️⁩اللهم أكفني شر عبادك⁦❤️⁩اللهم استجابه لما في قلبي⁦❤️⁩صلوا علي النبي بنيه رفع البلاء و تحقيق الامنيات⁦❤️⁩و ادعولي يحققلي اللي ف بالي بالله عليكم⁦و ليكم بالمثل إن شاء الله د\

الفصل السادس عشر من هنا

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close