اخر الروايات

رواية ولي العهد الفصل الثالث عشر 13 بقلم نورهان نصار

 

رواية ولي العهد الفصل الثالث عشر 13 بقلم نورهان نصار 

الفصل الثالث عشر:

فضل يحي يترجي فريده انها تفتح بس فريده تجاهلته و مردتش...ف شال شنطه هدومه و نزل ركب عربيته و طلع علي بيت ابوه..

...............................

أميره قاعده بتعيط:يرضيكي كده يا خالتو اللي حصل و الله لوديها ف داهيه الحيوانه دي..
دولت بجديه:العيب علي جوزها اللي معرفش يلمها...
إسعاد:ما تسكتي بقي يا دولت يختي ما تقومين البت...
و لأميره:و الله لاخليه يردلها العلقه دي و يرميها ف الشارع اهدي بقي...
أميره فضلت تعيط برضه و دولت كل شويه تقومها اكتر...

............................

دنيا هاتفيا بانبهار:فريده عملت كده!!
شمس: اه و الله دي اتحولت يا دنيا..ده حتي يحي مقدرش عليها من اللي عملته...
دنيا اتنهدت:حقها..و اكيد خالتك و امك برضه سخنوها..
شمس:ده الاكيد..
دنيا:و انتي الأوضاع عندك ايه...
شمس بقله حيله:قالبينها مناحه و امك مسكت فيهم يباتوا عندنا..و مش مبطلين لحد ما زهقت انا و بابا و كل واحد طلع علي اوضته..و كمان ساعه كده هنزل اجهز العشا..
دنيا بتضحك:هههههههه يقلب امك امتي تتجوزي بقي و ترتاحي من اللي عندك ده...
شمس:شكلها مفيهاش جواز بالوضع ده يا دنيا...و سمعت صوت عربيه داخله...
شمس:بت استني...
و قامت دخلت البلكونه لقت أن دي عربيه يحي و يحي نزل منها و فتح الباب اللي ورا و نزل شنطته...
شمس بصدمه:الحقي يا دنيا يحي جاي بشنطه هدومه..
دنيا شهقت:يا فريده يا قادره!

................................

رن يحي الجرس و إسعاد قامت فتحتله و اول ما شافت شنطه هدومه صوتت..
إسعاد بحده:كرشتك من البيت...
يحي بكدب:لا انا اللي سيبته...
و دخل و قفل الباب و راح قعد علي كرسي جمب كرسي دولت...
دولت بخبث:قادره و تعملها...
يحي بجديه:من فضلك يا طنت انا مش مستحمل و لا كلمه بدل ما اروح اقتلها...و انا اللي سيبت البيت مش هي...
إسعاد بتوبيخ:و تسيبه ليه يا موكوس يا ابن الهبله..اه ابوها أداها التعليمات ازاي تتصرف...تلاقيها غيرت كالون الباب..
أميره صرخت فيهم:ما تغيره و الا تولع دي مدت ايديها عليا و الاستاذ مجابش حقي...
يحي بحده:ينفع تخرسي انتي كمان...
أميره قامت وقفت و بتزعق:هو انت مقدرتش علي الحمار هتقدر علي البردعه...
يحي هو كمان قام و بحده:صوتك ميعلاش انتي فاهمه...
محمد نزل علي صوتهم و بزعيق:ما تتلم انت و هي مش كفايه اللي هببتوه..
دولت:شايف ابنك يا حاج..
محمد بجديه:ابني مغلطش دلوقتي يا أم أميره بنتك اللي غلطت...
أميره بصدمه:بعد ده كله انا اللي غلطانه...
و اخدت شنطتها:ماما انا مروحه..عاوزه تيجي تعالي...
و مشت و إسعاد حاولت تمسك فيها بس مش عارفه و دولت قامت ورا بنتها...
إسعاد:يا دولت اسمعي بقي عقلي البت مينفعش اللي حصل ده...
دولت بحده:هي برضه اللي مينفعش اللي حصل و الا اللي مرات ابنك عملته..
و مشت و إسعاد معرفتش توقفها...و لسه هتتكلم محمد قاطعها و بجديه:مسمعش نفسك الليله دي لو عاوزاها تعدي علي خير..

...............................

مروه تاني يوم راحت لابنتها...
مروه:انا بجد مش مصدقه أن يحي يعمل كده...
فريده بحزن:عمل يا ماما..يحي لسه بيحبها!
و عيطت بقهر...
مروه حضنتها و بحزن:اهدي يا فريده اهدي يا حبيبتي مش كده..هو ميعرفش ابوكي هيعمل ايه...
فريده بنحيب:مبقاش يهمه يا ماما خلاص...
و لقوا الجرس بيرن...ف مروه كانت هتقوم بس فريده منعتها و مسحت دموعها و قامت:خليكي ده النجار...
مروه ردت بهمس:نجار!!
فريده فتحت الباب:اتفضل...بص عاوزاك تغيري الكالون بتاع الباب..
النجار:حاضر يا استاذه...
مروه بصدمه:استني عندك...
و قامت راحت لفريده:ايه اللي انتي بتعمليه ده..
فريده بتحاول تكون قويه:هو اللي بدأ...اتفضل شوف شغلك...
و بدأ النجار يغير ف الكالون....و مروه مش عاجبها تصرف فريده..

...............................

أميره هاتفياً:الو..
يحي:الو..
أميره بهدوء:اسفه..
يحي سكت و مردش...
أميره بحزن مصطنع:شكلك لسه زعلان.
يحي بهدوء:لا...
أميره بدلع:طب لو مش زعلان بجد تقبل عزومتي ليك بكره علي العشاء..
يحي اتنهد:حاضر يا أميره..
قفلت أميره مع يحي و ابتسم بخبث

..............................

جه معاد العشا و راح يحي اخد أميره من بيتها و كانت لابسه فستان شيك اوف وايت و كانت بتبتسم بخجل طول الطريق..و يحي ساكت مركز ف الطريق...و وصلوا عند المطعم اللي كانت أميره مختاراه...و نزل يحي فتح لأميره الباب...
أميره بابتسامه خجوله: ميرسي يا حبيبي..
و مسكت ايد يحي و دخلوا..قعدوا علي ترابيزه ف ركن هادي و جه الويتر بالمنيو...
أميره بخجل:ممكن اختارلك انا..
يحي قفل المنيو و ابتسم بسخريه:طبعا اتفضلي يا ميرو..
أميره اختارت الاكل و الويتر اخد الطلب و مشي..
أميره:هيعجبك المطعم هنا..عرفته اول مره لما كنت ف عشا مع دكتور........
و فضلت أميره ترغي ف مواضيع تافهه و يحي قاعد ساكت مش مركز ف كلامها بس علي وشه ابتسامه دبلوماسيه..و أنقذه من رغي أميره الويتر و هو بيقدم العصير و الاكل ليهم...

.............................

كانت فريده قاعده في بيتها و دموعها لسه منشفتش و كل ما تفتكر الموقف تعيط...سمعت صوت تليفونها بيرن بوصول رساله...ف مسحت دموعها و مسكت الفون فتحته...بلمت للتليفون شويه...
و بحده:ده انت يوم ابوك اسووود...

..............................

محمد بزعيق: إسعاااااااد...
إسعاد بخضه طلعت من اوضتها:ايه يا حااج...
محمد بسخرية و صوت عالي:انزلي الحقي يختي اللي ابنك هببه...
شمس خرجت من اوضتها:ايه يا بابا!!

..............................

فريده وصلت بعربيتها و نزلت جرت و طلعت فتحت الباب بالمفتاح اللي معاها..و سابت الباب مفتوح و طلعت تجري علي اوضه النوم...و اول ما دخلت لقت يحي نايم علي السرير و أميره جمبه...
فريده هجمت علي يحي و بقت تضرب فيه:قووم.. قووم يا رمرام يا قذر يا ابن ستين الكلب..
و بقت تصوت و تضرب فيه..و يحي قام و بقي يبعدها عنه..
فريده و صوتها اتنبح من الصريخ:ده انا هفضحك يا وسخ يا ابن الكلب...
و بقت تضرب فيه و يحي زقها بعيد ف اتخبطت ف الباب..
فريده:ااه...و الله ما انا سايباك الا بفضيحه..
و قلعت جزمتها و بقت نازله ضرب عليه...
دخل محمد و إسعاد و دولت ف الوقت ده و من وراهم أنور أبو فريده..و فريده بقت تحدف يحي بكل حاجه ف الأوضه...
و دولت و إسعاد جروا علي أميره اللي شبه مغمي عليها و بيحاولوا يفوقوها...و أنور بقي يبعد فريده عن يحي...
أنور بصوت عالي:بس يا فريده..باااس خلااااص....
فريده بصراخ:اوووعي يااا بابا اوووعيييي...موته علي ايدي ابن الكلب ده...
و بقت تضرب يحي برجليها..و أنور شالها و بعدها عنه...
محمد راح ليحي و ببرود:انا ربيتك علي كده...
و راح ضاربه بالقلم...
و بحده:انا ربيتك علي ده يا حيوان...ربيتك علي انك تغتصب بنت...يا حيوان...
و فريده صوتها عالي من بره:هموته و ديني لاموته..
و بقت عماله تكسر ف كل حاجه...
دولت بصراخ:يالهوووووي يالهووووي..بنتي يا ناس الحقوووني البت مش بترد عليااا....
إسعاد:الحقنااا يا محمددد...

الرابع عشر من هنا

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close