رواية لحظات انوثة كاملة بقلم نهلة زغلول وروكا مجدي
حظات انوثهالفصل الاول
تعريف الشخصيات
كارمن ::فتاة مسترجلة شبيها للرجال لحد كبير تكره الرجال تري فيهم والدها
ادم ::شاب وسيم وريث شركات الجارحي يعشق النساء لكنه يحاول أن يعيش عالمه الخاص هو عالم الرومانسية علي طريقته الخاصة يحاول البحث عن فتاة مختلفة
سلمي ::طبيبة بيطرية مشاكسة متمردة لحد كبير تعشق عملها تكره القيود
قصي ::شاب وسيم متملك مغرور متكبر لحد كبير صاحب شركات
جميلة ::فتاة طموحةجميلة فهي تمتلك عيون زرقاء شعر البني الطويل جسمها المتناسق الجميل
طالبة في كلية آداب فلسفة حلمها أن تكون موديل أن تدخل في عالم الفن وتشتهر
جاسر ::شاب وسيم مخرج مشهور ومكتشف مواهب يحاول البحث عن موهبة جديدة وامرأة تبدل حياته وتلونها الي الافضل عن عالم الفن الشهرة
في مدينة الإسكندرية حيث تتمتع بسحرها وجمالها كان فصل الشتاء والامطار تزيد أكثر واكثر وكانها تتفنن لرسم لوحة فنية للسماء بالرغم من العاصفة الشديدة الاان المنظر كان أكثر من رائع بالرغم من قسوة الحياة علي علينا الا ان الحب اكثر شي يحتاجه المرء
كانت الساعة الثامنة صباحا في منطقة شبه راقية وقفت في شرفة المنزل أغمضت عينيها وتنهدت وتنفست وهي تشم رائحة الامطار
بعدها دخلت الي المطبخ لكي تحضر الافطار لاخواتها فهي تعتبر المسؤولة عنهم من بعد والدها أصبحت الاب و الرجل المسؤول عن البيت أصبحت الام التي ترعي بناتها بعد مرض امها الذي تسبب في شللها حضرت الافطار لوالدتها وبعدها خرجت تحضر الافطار لاخواتها وقفت علي باب الغرفة
كارمن يلا ياسلمي شغلك ويلا يا جميلة جامعتك انا حضرت الفطار خرجت وكملت تجهيز
سلمي اصحي ياكسلانة
جميلة::انا صحيت خلاص يلا جاية وراكي اهو
سلمي :::جامعتك يابنتي كارمن حضرت الفطار يلا والله اختك عملت المستحيل عشان تعرف تعلمنا من ساعة ابوكي مامات وامك مش بتنطق ولابتتحرك وهي شايلة مسؤولية البيت بس ايه الواد احمد ابن خالتك اتريق عليها للصبح مسميها الحاج كرم
جميلة::يابت اتهدي بقي
سلمي ::يلا انا حخرج ورمت المخدة علي جميلة
جميلة:: انا كمان اتاخرت اوي وصحيت خرجت برة الغرفة
كارمن:: مش حتفطري ياسلمي
سلمي ::لا متأخرة اوي سلام
كارمن ::سلام اخيرا صحيتي ياهانم
جميلة ::صباح الخير علي احلي اخت في الدنيا
كارمن ::يبقي عايزة حاجة خير
جميلة ::عايزة فلوس في ندوة وانا بصراحة عايزة اشتري طقم حلو عشان شكلي وادعيلي ربنا يوفقني واتقبل وابقي موديل مشهورة
كارمن:: ايه التفاهات دي عايزة تبقي موديل ليه وازاي
جميلة ::انتي محبطة اوي ياكارمن والله انا حروح اجهز نفسي عشان الجامعة
كارمن :::طيب روح يا اختي واعدت تفطر بعدها دخلت غرفة جميلة خدي دول ياجميلة متزعليش وحضنتها
جميلة ::شكرا ياكارمن طيب وبقيت الشهر حتعملي فيه ايه
كارمن ::انا حتصرف يلا كملي لبسك عشان متتاخريش وخرجت برة الغرفة
بعد شوية خرجت جميلة من الغرفة يلا سلام ياكارمن وفتحت باب الشقة
كارمن ::مش حتفطري
جميلة ::لا متأخرة سلام وقفلت الباب
""""
(عند سلمي)
سلمي:: العيادة مالها في ايه ولا حالة كده ايه الحيوانات بطلت تتعب خلاص
التمرجي:: في مزرعة بتاعت قصي القاضي عايز دكتورة بيطرية عشان الخيول بتاعته الواد عوض لسة حكيلي عنه بس ايه باشا بجد
سلمي::طيب روح انت واعدت تفكر كلمت كارمن ردت
كارمن ::ايه ياسلمي
سلمي::في مشوار حروحه عايزين دكتورة بيطرية عشان مزرعة خيول
كارمن ::وبعدين حتروحي
سلمي:: أيوة طبعا حروح دي شغلانة كويسة مسافة الليل حرجع ومتخافيش عليا اخاك بمية راجل
كارمن ::انا متاكده من ده خدي بالك من نفسك وقفلت الهاتف
(عند جميلة)
جميلة ::انا جبت الطقم ده ايه رايك يافاتن يعني خلينا منروحش الجامعة وجيالي البيت عشان كده انا قولت في حاجة مهمة
جميلة ::جاسر الالفي جاي الجامعة عامل ندوة النهاردة
فاتن:: بتهزري يابنت الاية انتي لسة معجبة بيه ماانتي حاولتي تقابلي كذا مرة الحرس كانوا بيمنعوكي خلي بالك ده مخرج مشهور يعني من السهل يضحك عليكي اوي وانتي خايبة وعلي نياتك نسيتي نادر لما فرقعك كان متحرش ايه من الدرجة الأولي
جميلة::بتفكريني ليه بالمفرق ده دلؤتي انا بكلمك عن جاسر الالفي راجل مش نادر العيل
فاتن طيب يلا عشان ملحق الندوة
""""
(عند كارمن)فتحت كارمن الجرنال وبدأت في التدوير عن وظيفة لقت في اعلان في الجرنال طالبين رجالة ورمشت بعينهاوعدة مرات
كارمن لنفسها رجالة
اتصلت كارمن بجارتها عبير ردت
كارمن ::عايزاكي تقعدي مع ماما عشان عندي مشوار وجاية
عبير ::من عينا حاضر نزلالك انا اعدة لوحدي اخدم بعيوني
كارمن ::تشكري ياعبير وقفلت وبعدها بصت في الجرنال تاني المقابلة كانت امبارح ياه علي الحظ حروح وحجرب مش حخسر حاجة المهم المرتب رجل راجل ماانتي اصلا راجل ولا نسيتي بعدها رن جرس الباب فتحت
كارمن ::خلاص حتصحيها كل ده رن جرس ايه
عبير ::طيب ياكرم قصدي كارمن
كارمن::انا خارجة سلام وقفلت الباب
(عند جميلة)
دخلت جميلة قاعة المحاضرة وزمان تركزها علي جاسر الالفي واعجبها بوسامته وشخصيته سرحت معه لفترة
جميلة بعد انتهاء ندوة بحضور جاسر الالفي ذهبت جميلة للتعرف عليه صباح الخير انا جميلة ::طالبة هنا انا دارسه اداب فلسفه بس حلمي اني اكون موديل اعلانات
جاسر ::اهلا وسهلا انا جاسر قبل أن يكمل كلمته ردت جميله جاسر الالفي طبعا المخرج المعروف ورن هاتف جاسر رد
جاسر ::بعدم اهتمام رد علي الهاتف وتركها واتجه الي مخرج المدرج
جميلة::بكسفه خدت شنطتها وخرجت من جانبه بعد أن انتهي من اتصاله نظر بعينه لم يري تلك الجنيه الصغيرة
خرج من الجامعة اتجه الي سيارته لمح بعينه صاحبة الجمال المهلك التي سحرته من أول نظرة استغرب من إعجابه بها ركب السيارة وساق باقصي سرعة
(عند سلمي)
وصلت إلي المزرعة الغفير انتو مين
سلمي:: انا دكتورة سلمي الدكتورة اللي جاية تعالج الخيل بتاع قصي بيه
الغفير ::اهلا وسهلا اتفضلوا في الاستراحة في المزرعة
سلمي ::مفيش استراحة تانية منفصلة
الغفير:: لا دي كانت اوضه واتقفلت وقصي بيه محرج محدش يدخلها ابدا
سلمي ::طيب انا حروح علي الاسطبل عشان تخلص بسرعة عشان نلحق نمشي افتح لنا الاسطبل من فضلك
الغفير ::حاضر يادكتورة اتفضلي
دخلت الاسطبل وهي بتتفرج علي الخيول
التمرجي:: الحمد لله وصلنا اخيرا يادكتورة سلمي ده الجو اصلا غريب ياريت ترجع بدري
الغفير:: ده قصي بيه رجع عن اذنكم
قصي:: مين جو الاسطبل يافخري
فخري ::ده الدكتورة سلمي والتمرجي
دخل قصي الي اسطبل الخيل بتعالي وغرور ونظر الي سلمي نظرات استغراب من هيئتها انتي الدكتوره الجديدة تعالي ورايا
سلمي للتمرجي مين ده ياحسني
حسني:: ده قصي بيه صاحب المزرعة
سلمي ::هزت راسها وراحت علي المزرعه
قصي:: انتي داخله فين وايه الريحه دي انتي كنتي نايمه جنب الخيل في الاسطبل
سلمي:: باحراج وحاولت إن تجمع قواها انت ازاي تتجرا تقولي كده
قصي::انا اتجرا اعمل اي حاجه حتي لو طردتك دلؤتي ولو سمحتي ابعدي شويه وبصلها بتعالي واشمئزاز
سلمي:: بتكبر حنشوف يامغرور انا حكسرلك مناخيرك دي وحجيبها الأرض
قصي ::بضحكة رجوليه واقترب خطوات منها معاش ولا كان اللي يجيب مناخيري الأرض متخلقتش لسة الست اللي تقدر تعمل كده
سلمي ::لا اتخلقت وحتعمل فيك والست دي تبقي انا
قصي:: هي فين الست دي مش شايف انا شايف ادامي اي ست وغمزلها بطرف عينه
"""
(عند كارمن )
بعد أن قامت بشراء ملابس رجالية وباروكة قامت بارتدائهم
دخلت كارمن الي شركة الجارحي سمعت السكرتيرة بتكلم موظف
ادم بيه الجارحي مش بيقبل الوسطة الكارت ده مش حينفع
الرجل لا الشركة تلزمني ولا ادم ده كمان يلزمني وقطع الكارت وفي بتاعه بكرة حتندموا علي اللي عملتوا ده
كارمن ده نسي السي في بتاعه يااستاذ وفتحت الملف لقت اسمه امجد جريت وراه بس مسمعهاش بعدها رجعت اعدت علي الكرسي فتحت ملفها وملفه وبدلتهم مع بعض ذهبت الي السكرتيرة وقدمت ورقها السكرتيرة ::انت معاك كل اللغات دي كلها
كارمن ::ايوة بتكلم كل اللغات دي انا خريج سياحة وفنادق ومرشد سياحي
السكرتيرة ::تمام بيتهيالي الوظيفة حتبقي من نصيبك اكيد يااستاذ
كارمن ياريت بعدها دخل ادم الجارحي بوسامته وهيئته واناقته
السكرتيرة ::ادم بيه وصل تقدر تدخل
دخلت كارمن علي مكتب ادم انا امجد الموظف الجديد جيت عشان اعلان الجرنال اللي انتو منزلينه عشان عايزين موظفين جداد
ادم ::لم ينطق بأي كلمة واتصل بالسكرتيرة تعاليلي عايزك دخلت السكرتيرة علي المكتب
ادم ::مين ده وافقتي عليه من غير ماعرف
السكرتيرة:: ده الموظف الجديد ورقة كله بيقول أن كفا
كارمن ::جربني بس ومش حتندم ابدا يااستاذ ادم
ادم ::مسمحتكش انك تتكلم وقام من مكانه اتجهه إليها
كارمن ::في سرها ربنا يستر متفضخش لوعرف اني بنت مش حيرحمني ده شكله صايع وبتاع بنات
ادم ::ااعد يا امجد انا موافق تشتغل معايا وكمان حتمسكلي كل حاجة حتي مواعيد البيت الشخصية