-->

رواية عودة ميت الفصل السابع 7 بقلم عزيزة حامد

رواية عودة ميت الفصل السابع 7 بقلم عزيزة حامد

    رواية عودة ميت الفصل السابع 7 بقلم عزيزة حامد 



    واية عودة ميت
    بقلمي عزيزة حامد
    الفصل السابع
    كان آسر يصارع احلامة وواقع في الاختيار بين فراق والدية وفراق اختة ووالدية اللذان ربياة
    والدة آسر:ها يا آسر اخترت اية
    آسر:انا اسف يا ماما انا هختار اختي وماما حنين وبابا احمد هما محتاجنلي في حياتهم انتو اكيد هجيلكو في يوم من الايام لكن هما لو محاربتش عشانهم هيموتو من غيري انا اسف يا امي سامحيني
    اقتربت والدتة منة:انا كنت متأكدة يا حبيبي انك راجل بحد ومش هتتخلي عنهم قوم يا آسر قوم وخليك جمبهم
    آسر:هتوحشيني يا ماما مع السلامة هتوحشني يا بابا
    كانت قمر جالسة بجانب آسر في هذة اللحظة فرأت يدية يتحركا فتطلعت الية بصدمة لتراة يحاول فتح عينية ببطء واغلقهما فور رؤيتة للضوء ثم فتحها مرة ثانية فرأي امامة قمر فاعتقد انة يحلم ولكنة ادرك انها واقع وهي امامة الأن
    قمر بصدمة:آسر انت فوقت
    آسر:انا فين
    قمر:انت في المستشفي انا لازم انتدي الطبيب اقلة انك فوقت
    قبل ان تغادر امسك آسر يدها:انتي حقيقة
    قمر بحرج:اة ا.ن.ا ج.ي.ت.از.ز.و.ر.ك
    آسر بعد ان عاد لوعية ترك يدها:انا اية اللي حصلي
    قمر:هما بيقولو انك اتصابت امبارح بطلقة وكنت في غيبوبة
    آسر بعد ان تذكر كل شئ:اة افتكرت
    وحاول ان يعتدل ولكنة تألم
    قمر بخوف علية:متتحركش براحة الجرح لسة ملمش
    انا هروح انادي للدكتور يجي يكشف عليك واهلك برة هيموتو من القلق عليك
    آسر:اة ناديلهم
    خرجت قمر بسرعة لتنادي علي الطبيب
    دكتور دكتور آسر فاق
    ذهب الطبيب مسرعا الي غرفة آسر ليقوم بفحصة
    وقام كل الواقفين بالركض الي غرفة آسر ولكن الطبيب منعهم لكي يفحص المريض فانتظرو في الخارج حتي يخرج الطبيب من الغرفة
    خرج الطبيب وطمأنهم علي آسر وانة اصبح بحالة جيدة ولكنة يجب ان يلزم الفراش لمدة اسبوع علي الاقل والا يفعل اي مجهود حتي لا يفتح الجرح مرة اخري ووافق علي طلب مغادرتة من المستشفي
    دلفت حنين وأحمد ومريم الي غرفة آسر
    حنين :حبيبي الف سلامة عليك لو كان حصلك حاجة كنت مت من غيرك
    آسر:بعد الشر عليكي يا ماما انا مقدرش اسيبك
    حنين:ربنا يخليك لياا يااارب وميحرمنيش منك ابداا
    أحمد:اية يا حضرة الظابط انت طلعت رهيف ولا اية كدة تخوفنا عليك عاوز تعرف غلاوتك عندنا ولا اية😂
    آسر بابتسامة:اة يا سيادة اللوا كنت عايز اعرف انا غالي عندكو اد اية ايو يا روما ساكتة لية تعالي هنا
    مريم:لا انا مخاصماك
    آسر:مخاصماني لية بس
    مريم:كدة عشان انت خليتني اعيط وجيت كلمتك مردتش ترد عليا وفضلت نايم
    آسر:انا اسف يا روما مكنش قصدي يا حبيبتي هتنيكي مخاصماني بقا كدة
    جاءت مريم واحتضنتة واخذت تبكي:متسبنيش تاني يا ابية انا خوفت عليك اوووي 😥
    آسر بتألم من احتضان مريم:خلاص يا حبيبتي مش هعمل كدة تاني
    حنين:مريم ابعدي عنة بتوجعية
    مريم:انا اسفة يا ابية مخدتش بالي
    آسر:خلاص يا قلبي ولا يهمك
    أحمد:يلا بقا سيبوة يرتاح وبعدين صحاب عايزين يدخلو يشوفوة شوية
    ذهبوا الي الخارج ليسمحوا لأصدقاء آسر بالدلوف الي الغرفة ليطمئنوا علي آسر
    وكانت قمر قد ذهبت لكي تذهب الي عملها
    دخل اصدقاء آسر الي الغرفة
    أدم:كدة تخضنا عليك يا بوص
    آسر:يلا بقا مرة من نفسي😂
    محمد:بقا كدة ماشي واحنا اللي منمناش من امبارح بسببك يلا يا عم هو بيحوق فية حاجة😂😂
    آسر:انا لو كنت فايقلك دلوقتي كنت قومت نفختك😂😂
    يحيي:الف سلامة عليك يا بوص
    آسر:الله يسلمك يا يحيي
    مؤمن:الف سلامة عليك قوم يلا بقا مين اللي هيخططلنا بعد كدة يا خسارة الشغل من غيرك يا خوياا😂😂😂
    آسر:لنت اتعديت منهم ولا اية وانا اللي بقول عليك العاقل اللي فيهم😂😂جننتو الولا يخربيتكو
    مؤمن:من عاشر قوم مهابيل بقا يا ابني😂😂
    آسر:انا قلت كدة بردة😂😂
    آسر:يلا بقا برة عشان عاوز ارتاح
    محمد:انا قلت من الاول دة دة اسد يا ابني😂😂
    آسر:اهة قرك دة هو اللي جابني ورا😂😂
    يحيي:مع السلامة يا بوص
    آسر:مع السلامة
    ودخل آسر في سبات عميق من شدة الألم الذي يمر بجسدة
    في مكان آخر
    كانت قمر في المدرسة ولكنها كانت طوال اليوم لا تقكر الا في حالة آسر واستغربت من هذا الشعور التي شعرت با تجاهة
    ققرت ان تأخذ باقي اليوم اجازة لانها لا تستطيع العمل وذهبت الي المنزل
    خرجت مريم من المدرسة واتصلت بوالدها ليبعث لها بالسائق لانها لا تستطيع القيادة وفي غضون خمس دقائق جاء السائق بالسيارة كانت سيارة فارهة تدل علي ان الشخص الذي يمتلكها من الاغنياء جدا
    دلفت قمر الي السيارة وعيون الجميع تجاهها فثيابها وتعاملها لا يدل علي انها تمتلك مثل هذة السيارة فهي لا تحب ان تعرف الناس هي ابنة من كي لا يعاملوها بانها افضل منهم او ما شابة فهي تتعامل مع الجميع ببساطة وسلاسة
    اتصل والدها بها:ازيك يا حبيبتي انا قلت للسواق يجيبك عندي الشركة عشان عوزك في موضوع مهم
    قمر:حاضر يا بابا
    والد قمر:مع السلامة يا قمر وخلي بالك من نفسك
    واغلقت قمر مع والدها الخط
    وقام السائق بايصالها الي شركة*شاهين النجار*
    صعدت قمر الي مكتب والدها(شاهين النجار)
    دلفت قمر الي المكتب وركضت باتجاة اباها واحتضنتة بابا حبيبي وحشتني اووي انت علي طول في الشغل كدة
    شاهين :يا حبيبتي منتي عارفة مقدرش اسيب الشركة لوحدها محدش بيقدر يمشيها طول منا مش موجود
    قمر وهي تزم شفتيها:يعني عشان الشركة متقعدش معانا يعني خلاص انا مخاصماك
    شاهين:وانا طبعا مقدرش علي خصامك انا محضرلك مفاجأة هتطيرك من الفرح بقا
    قمر:مفاجأة اية هاااة
    شاهين:سامر الشهاوي صاحب شركات الملابس(MSC)
    طالب ايدك
    قمر بصدمة:انت بتقول اية يا بابا بس انا مبقبلوش دة بني آدم متكبر ومغرور ومعندوش احساس مش عاوزاة يا بابا
    شاهين:اية اللي انتي بتقولية دة يا بنتي بس انا اديتة كلمة ومقدرش ارجع فيها وبعدين دة من اغني الشباب اللي اعرفهم وهيعيشك احلي عيشة
    قمر:بابا انا لو كان يهمني الفلوس كنت اتمتعت بفلوسك يا بابا مكنتش مرمط نفسي واشتغلت عشان اصرف علي نفسي ومصرفش فلوسك يا بابا انا مبيهمنيش الماديات خالص انا يهمني بس ان الشخص اللي هرتبط بية يكون محترم ومش متكبر يعني يبقا متواضع ويحبني مش يجوزني عشان فلوسي ولا انا اتحوزة عشان فلوسة فاهمني يا بابا انت عمرك مغصبت عليا في حاجة لية عاوز تغصب عليا في اهم قرار في حياتي انا اسفة يا بابا اني قلتلك الكلام دة بس مقدرش اوافقك علي الموضوع دة
    شاهين:قمررر مش عشان انا مديلك حريتك تعملي اللي انتي عاوزاة قلت اسيبها تعمل شخصية لنفسها يمكن دة يسعدها لكن تضيعي عريس ذي سامر الشهاوي دة يبقا انتي اتجننتي كدة
    قامت قمر من علي الكرسي:انا اسفة يا بابا بس انا مش موافقة علي سامر دة انا ماشية يا بابا
    وقامت بمغادرة المكتب ولم تسمع مناداة ابيها لها وخرجت من الشركة باكملها وعيناها تدمع فهي تعرف ابيها اذا اراد شئ لن يتخلي عنة وسوف يقوم بفعلة ايا كان نتيجتة لكنة ستعارضة هذة المرة ولن توافق ابدااا
    وركبت سيارتها واخذت تدور بها في الشوارع بلا هدي الي ان تذكرت صديقاتها فقررت ان تحاكيهم لانها تريد ان تنفس عن حزنها لاحد فقامت بمحاكاتهم وطلبت منهم ان يأتوا لمقابلتها علي النيل لانها تريد مكان مفتوح
    جاء اصدقاءها فوجدوها جالسة تبكي بمفردها فركضوا اليها
    يارا:ريري مالك بتعيطي لية
    عهد:ريري فية اية ردي علينا
    كانت قمر تبكي بلا انقطاع ولا ترد علي احد كانت تشعر انها تريد البكاء كثيرا لا تعرف لما تبكي اتبكي علي ان ابيها يردي ان يزوجها شخص لا تريدة ام تبكي علي حالة آسر وعدم قدرتها علي الوقوف بجانية
    مروة:اية يا قلبي اهدي بس كدة وكلمينا احكيلنا هترتاحي
    ندي:سيبوها يا جماعة تطلع كل الشحنة السلبية اللي جواها بعدين هي هتتكلم لوحدها
    بعد مدة قصيرة بدأت قمر في التوقف عن البكاء ونظرت لهم
    يارا:احكي يا ريري
    قمر:بابا عاوز يجوزني غصب عني
    عهد:ازاي دة وانتي مرفضتيش لية ازاي تسيبية يقرر عنك يعني
    قمر:قلتلة مش عاوزاة قلتلة لا عايز يجوزني لشخص متكبر وشايف نفسة وانا مش بقبلة انا عترضت ومشيت وسبتلو الشركة كلها
    مروة:غلط يا ريري كنتي فضلتي وواجهتية
    ندي:او قابلي الشخص دة وقليلة انك مش موافقة علية
    قمر:يا بنتي بقلك قلتلة لا وهم مصمم بيقلي غني والكلام الفاضي دة قالي انة ادالة كلمة وسامر دة بارد حاول يكلمني قبل كدة وصديتة ومغيش فايدة بردة
    يارا:افضلي مصرة علي رأيك ومتتعفيش خالص فاهمة واحنا هنقف جمبك ولو وصلت اننا نيجي نكلم باباكي هنيجي
    عهد:ايوة يارا عندها حق اهدي بقا احنا مش واخدين عليكي كدة دة انتي اللي بتفرفشينا😂😂
    قمر بضحكة خفيفة:بوظتي الجو يا شيخة خلاص يا ستي سكت اهة
    واخذوا يتحدثوا ويضحكوا جميعا كانت قمر تشاركهم ولكن عقلها يفكر فيما ستفعلة مع ابيها بعد ذلك
    ********


    إرسال تعليق

    جميع الروايات والقصص المنشورة علي الموقع هي روايات مجانية أخذنا إذن بنشرها من أصحابها إذا وجدت أي رواية لها حقوق ملكية فكرية أو تُريد إزالتها من الموقع اتصل بنا ، ونقوم بحذفها فوراً .