رواية عودة ميت الفصل الثالث 3 بقلم عزيزة حامد
لفصل الثالث
عندما اوصل آسر مريم الي المدرسة اصر علي ان يدلف معها لكي يري من هذة قمر التي تحدثت عنها اختة
آسر :قليلي بقا يا روما فين مس قمر دي
مريم وهب تشير بإصبعها الي احد الاشخاص:اهي يا ابية هي دي اللي جاية علينا
آسر وهي ينظر الي الشخص التي اشارت الية رأي حورية من السماء قادمة الية فاسمها قمر وهي قمر بحق
(قمر فتاة في عمر ٢٢ عام هي فتاة بشرتها بيضاء ناصعة تشوبها حمرة تأسر القلوب وعيناها بلون السماء الصافية وهي غاية في الطيبة وتحب كل الاشخاص وترتدي حجان يزين وجهها ويجعلها حورية بحق)
قمر وهي تحدث مريم:اذيك يا روما عاملة اية
مريم:انا كويسة يا مس اقدملك دة ابية آسر اللي كنت بكلمك عنة
آسر وهو يمد يدة ليسلم علي قمر:اهلا انا آسر اخو روما
قمر بحرج:اسفة يا استاذ آسر بس انا مش بسلم
اسر وهو يعيد يدية الي موضعها بحرج:لا عادي ولا يهمك
قمر:يلا بقا يا روما عشان الحصة هتبدأ
مريم:حاضر يا مس مع السلامة يا ابية
آسر:مع السلامة يا روما مع السلامة يا قمر
آسر وهو يغادر بعدما اطمئن علي اختة وكذلك اطمئن الي ان قمر ليست سيئة كما كان يتوقع ولكنة شعر تجاهها بشعور لم يمر علية من قبل شعور يجعلة سعيد ويبتسم بدون سبب ذجر نفسة من هذا الكلام فهو لا يستطيع ان يلهي نفسة بهذة الاشياء التي سوف تأخرة عن السبب الرئيسي في حياتة وهو الانتقام لوالدية
آسر لنفسة:بس بقا يا آسر منتا ياما شوفت بنات اية يعني محصلكش حاجة ومش هيحصل فوق بقا
آسر وهو يرد علي نفسة:بس هي غير كل البنات شفت دي مردتش تسلم عليا حتي ولبسة حجاب جميل هي غير كل البنات اكيد مش زيهم
آسر:لا كلهم زي بعض خاينين ومحدش يتأمنلو ع حاحة فيهم كلهم كدابين كدابين
آسر:انت بتقول الكلام دة عشان تقنع بية نفسك بس انسي اللي فات وعيش حياتك انت لسة شاب ومامتك عايزة تفرح بيك
آسر وهو يضرب مقود السياارة:بس بقا بس كلهم زي بعض كلهم زي بعض
صوت السيارات هو الذي أفاق آسر من حديثة مع نفسة فنفض عن ذهنة كل ذلك وذهب الي عملة بقسم الشرطة ليستلم مهمتة الجديدة
آسر بعدما وصل الي قسم الشرطة نزل من السيارة ودخل الي مكتبة فوجد صديقة يجلس علي المرسي في انتظارة
محمد:ايو يا ابني التأخير دة كلة مش عوايدك يعني
آسر وهو يجلس علي مكتبة:مفيش كنت مع روما في المدرسة
محمد:طب ما انت علي طول بتوصلها ومش بتتأخر علي العموم يلا عشان سيادة اللوا عايزة احنا وباقي الفريق
آسر كان شارد الذهن ولم يستمع الي حرف من الذي قالة لة محمد لاحظ محمد سرحان آسر فظل ينادية بآسم:آسررررر انت يا ابني
آسر؛اية يا محمد انت اتجننت بتزعق لية
محمد:يااة لسة واخد بالك يا عم السرحان اللي واخد عقلك
آسر:مفيش حاحة انت كنت بتقول اية
محمد:مش بقلك اللي واخد عقلك عمال سرحان وتدي ابتسامات للهوا اية اللي حصل ها (قال هذا وهو يغمز لة)
آسر:محمدددد
محمد:خلاص يا عم سكت اهة بس هعرف بردة
آسر:محمد اسكت قلتلك مفيش حاحة من اللي بتفكر فيها
محمد:ماشي يا عم المهم كنت بقلك سيادة الوا عايز الفريق كلة عشان المهمة الجديدة
آسر:طب يلا انت مستني اية بلغت باقي الفريق
محمد:طبعا يا بوص قلتلهم كلمهم
آسر :طب يلا
محمد:وراك اهة
ذهب آسر وصديقة الي مكتب اللواء مجدي الشربيني
آسر وهو يقدم التحية العسكرية هو ومحمد:تمام يا فندم
اللواء مجدي:اهلا بفريق الأسود انا جمعتكو انهاردة لانكم من أكفأ الظباط اللي عندي جمعتكوا عشان المهمة دي محدش يقدر يعملها غيركو انتو طبعا من فترة بتبحثو في قضية تجارة المخدرات والكمية الكبيرة منها اللي بتدخل البلد اليومين دول احنا انهاردة بس اكتشفنا انهم مش بيتاجرو في المخضرات وبس دول بيتاجرو في الاعضاء كمان وانهاردة يوم التسليم ودة كلة عرفناة طبعا بفضل آسر هو اللي تحري عن كل دة من غير مساعدة من حد وانا بجد فخور بية آسر هيقلكوا علي كل حاجة هتعملوها وعلي موعد التسليم بس تستعدو كويس اووي المهمة دي مش سهلة الناس دي خطرة جدا واي غلطة بفورة فاهمين
الجميع بصوت واحد:فااهمين يا فندم
اللواء احمد:اتفضلوا انتو دلوقتي وآسر استناني دقيقة
آسر:حاضر يا فندم
بعد خروج الجميع قال اللواء :آسر انت متأكد من اللي هتعملة دة
آسر:طبعا يا فندم انا مفيش حاجة تصعب عليا
اللواء:طبعا يا آسر محدش يشك في قدراتك بس خد بالك من نفسك
آسر:متخافش عليا يا فندك انا قدها وقدود
اللواء مجدي:دلوقتي تقدر تتفضل يا آسر
غادر آسر وذهب الي رفاقة لكي يخبرهم بالخطة
كانو يتكلمون ويضحكون وبكن فور رؤيتهم لآسر صمتو جميعا
آسر:مفيش وقت للهزار وغلكلام الفاضي دة احنا النهاردة عندنا معمة صعبة ومحتاجا كل تركيزنا مفهووم
أدم وهو احد اعضاء فرق الأسود وايضا صديق أدم:متقلقش يا آسر احنا وقت الجد جد
آسر:عارف امال انتو في فريقي ازاي
يحيي:يا زاد يا واثق انت
آسر: بس بقا مش عاوز هزار دلوقتي قلنا
مؤمن: قول يا آسر اية هي الخطة يلا وسيبك منهم
آسر:الخطة هي .................
مفهوم
الجميع:مفهووم
آسر يلا كلة يروح دلوقتي ويستعد بليل الساعة ١٢ تتجمعت في المكان اللي قلنا علية
محمد:معلشي يا آسر بقا هرخم عليك بس عايزك توصلني في طريقك لحسن عربيتي عملتها معايا تاني وعطلت
أدم:طول عمرك منحوس يبني قلتلك ميية مرة غير العربية بتاعت جدي دي مبتسمعش الكلام
محمد:تصدق ضحكت غور يلا من هنا اسمالله ع عربيتك
آسر بصوت :خلاص بقا قلت يلا روحوا
يحيي بخوف من عصبية آسر:انا بقول نمشي احسن يا جماعة يلاا
غادر آسر مع محمد وباقي الفريق ليذهب كل منهم الي منزلة ليستريح لهذة المهمة الصعبة دي
انتهت الحلقة
*********
يا تري اية المهمة دي واية اللي هيحصل فيها