رواية عودة ميت الفصل الرابع 4 بقلم عزيزة حامد واية عودة ميت بقلمي عزيزة حامد الفصل الرابع بعدما غادر آسر هو ورفاقة قسم الشرطة ذهب الي المدرسة ليجلب اختة مريم وفي نفسة يريد ان يري قمرة مرة ثانية آسر بعدما وصل الي المدرسة انتظر خروج اختة فرآها تخرج معها التي تلبك مشاعرة وتبعثرها ولا يعرف ما علية فعلة فقام بتأنيب نفسة علي هذة الافكار المجنونة التي تأتي في عقلة قمر وهي تتقدم منة :اهلا يا استاذ اسر آسر وهو سارح في عينيها لاحظت قمر نظراتة لة فاحمرت وجنتيها فنظر لها آسر والي احمرار وجنتيها فزاد جمالها قمر:استاذ آسر يا آسر فاق آسر علي ذكرها لأسمة من دون القاب فكان اسمة منها شئ آخر آسر:اهلا يا قمر انا أسف بس سرحت شوية قمر:لا ولا يهمك آسر وهو ينظر الي مريم:يلا يا روما مريم:حاضر يا ابية باي باي يا مس قمر:باي باي يا حبيبتي آسر:مع السلامة يا قمر ورحل آسر تاركا وراءة قمر يشتعل وجهها من كثرة الحرج لذكرة لاسمها فقط وقليها يدق بسرعة فقررت ان تحاكي اصدقاءها لتتناسي هذا الشعور الغريب بداخلها تجاه آسر قمروهي تتصل بأحد صديقاتها:الو ايوة يا يوري فينك ي بنتي يارا صديقة قمر:انا هنا اهة يا ستي انتي اللي مشغولة عننا بس ههههه قمر :طب انتي فاضية دلوقتي يارا:انا اصلا فاضية ٢٤ساعة يا بنتي قمر:طب كلمي بقيت الشلة ونتجمع بقا زي ايام زمان يارا:اشطا يا قلبي هكلمهم هنتقابل فين بقا قمر:في مطعم اسمة........ عارفاة يارا:اة عارفاة اوك هقفل معاكي واكلمهم بقا بااااي قمر:باي ذهبت قمر لتجلس في المطعم الي ان يأتي اصدقاءها بعد فترة قصيرة وجدت صديقتها يارا تدلف الي المطعم فوقفت لكي تراها يارا:اذيك ي ريري وحشتيني يا بنتي واللهي وقامت باحتضانها قمر:وانتي كمان وحشتيني يا يوري اوي فين بقيت الشلة يارا:كلمتهم وجايين في الطريق اهم قمر:اهم جهم وقامت لتسلم علي اصدقاءها قمر:بجد وحشتوني اووي كلكوو عهودتي اذيك ي قلبي وندي ومروة بقا بجد وحشتوني كلكو بقا اخيرا اتجمعنا ذي ايام زمان عهد:اذيك ي قلبي انتي اللي وحشتينا اكتر من يوم ما اشتغلتي وانتي مشغولة عننا كدة ينفع قمر:معلشي يا عهد منتي عرفة واللهي يدوبك بخلص شغل واروح ارتاح في البيت شوية عهد:ولا يهمك يا قلبي اصلا قمر:وانتي يا مروتي عاملة اية مروة:انا الحمدلله يا قلبي وانتي عاملة اية قمر:الحمدلله قمر:وانتي يا ندوش ندي:انا تمام جداا قمر:دايما يارب ليكو كلكو ها يلا بقا هتتطلبو اية والخروجة دي علي حسابي بقا يارا:اوعي ياريري انتي بقيتي غنية من ورانا ولا اية قمر:بس يا بت انا غنية طول عمري اصلا عهد:ومين قدك يا عم منتي باباكي ماشاء الله من اغني رجال العالم قمر:قري بقا يا اختي قمر:هي امنية مجتش معاكو لية يا عيال مروة:في الشغل يا ختي مهي مفحوتة زيك انا مش عارفة بتشتغلي لية يا ريري طالما باباكي مش مخليكي محتاجة لحاحة يعني قمر:يا بنتي انا مش بشتغل عشان الفلوس انا بحب مهنتي وبحب الأولاد جدا بحب اتكلم واخد وادي معاهم كدة وبعدين بحب ان يكون ليا شخصية منفردة عن شخصية بابا واصرف علي نفسي كمان ندي:ايوة بقا وبقيتي مثقفة يا بت كمان لا وبتقولي حكم كمانبس تعرفي عندك حق بصراحة قمر بغرور متصنع:وانا من امتي ومش معايا حق اصلا يارا:اوعا يا عم الواثق عهد:يا جماعة يلا انا جعت بقا يارا:دايما همك علي بطنك كدة قمر:شوف مين اللي بيتكلم عن الأكل يارا:احم احم مين دة اللي اتكلم حد سمع حاجة اصلا قمر:لا ولا حاجة خالصيلا بقا هتاكلو اية مروة:انا عايزة اكل كريب فراخ ندي:وانا شاورما عهد:انا كريب بانية يارا:زي عهد قمر:مفيش اوامر تانية حضراتكو اية العيال اللي مصدقت دي عهد:يلا بقا يا ريري جعانين الله قمر:تصدقي كدة ثبتيني حاضر يا ستي من عنيا واملت قمر طلباتهم للنادل وبعد مدة جاء الطعام وبدأو بتناول الطعام وهم يحكون ذكريات الدراسة ويضحكون مع بعض ولكن قمر في عالم تاني تتذكر عيناة اللتان بلون العشب التي تأسرها ونظراتة لها ،يارا وهي تتحدث مع قمر:ريري انتي يا بنتي روحتي فين انتفضت قمر عل أثر صوت يارا قمر:ايا يا بنتي براحة يارا:سرحانة في اية يا بطة قمر:ها لا مفيش حاجة عهد:يا ولا علينا احنا الكلام دة اعترفي قمر:بس يا بت قلتلك مفيش حاجة عهد:ماشي يا ستي بس مسيرك تقللنا مالك بردة ***** في الجهة الاخري كان اسر يحدث رفاقة بان يلتقو لكي يتناولو الغداء ويراجعون الخطة قبل التنفيذ آسر وهو يدخل المطعم الذي بة قمر واصدقاءها يارا وهي تلمحهم وهم يدخلون المطعم يارا:االحقو يا عيال اللي داخلين المطعم دول يا خلاصي قمر يا ناس قمر وهي مبرقة عيناها فهو الان امامها ظنت انها تتخيل في البداية ولكن بعدما وكزتها يارا بعدما لاحظت نظراتها لآسر عرفت انها لاتتخيل يارا:اية ي بت بصة للواد كدة لية هتفضحينا قمر :انتي عرفة دة مين يارا:مين قمر:دة يبقا الظابط اسر احمد اخو مريم اللي بديها في المدرسة يارا:اية دة يخربيتهم كلهم عسل لا وعندهم عضلات كمان عهد:بس يا بت بلا نيلة عادين يعني يارا:اسكتي انتي يا معقدة قمر:هشش اسكتو بقا شكلهم جاين علينا آسر وهو قادم باتجاة قمر أدم:اية يا معلم رايح فين بس آسر:دي المس بتاعت مريم في المدرسة هسلم عليها بس أدم بصدمة:اية دة هتسلم علي بنت عادي كدة سبحان مغير الأحوال يحيي:يا ابني اسكت بقا انت مش شايف اللي قاعدين معاها كمان يلا نروح احنا كمان مؤمن:تعرفو ان انتو عيال تافهة محمد:يا عم اهدي احنا هنتعرف عليهم بس احنا مش هناكلهم يعني ظل كل شاب ينظر الي فتاة وعيون آسر تحدق بقمرة آسر:اهلا يا قمر قمر:اهلا يا استاذ آسر اتفضل معانا محمد:اة اة اقعد يا آسر وهو يتطلع بيارا وأدم كان يتطلع بندي ويحيي يتطلع بمروة ومؤمن كان يتطلع بعهد ولكنها لم تنظر الية نظرت مرة واحدة وعندما لاحظت نظراتة اخفضت عينها من الخجل آسر :طب هما اصحابي معايا ممكن نقعد معاكو قمر:اة اكيد اهلا بيهم اتفضلو يحيي :مش تعرفينا ولا اية قمر:دي يارا صحبتي ودي عهد ودي مروة ودي ندي دول بقاا صحابي من زمان اووي آسر:اهلا بيكم واعرفك بصحابي دة ادم ودة يحيي ودة مؤمن ودة محمد قمر:اهلا بيهم،تحبو تاكلو اية بقا والعزومة علي حسابي آسر:لا طبعا انتي بتقولي اية العزومة دي عليا انا قمر:مينفعس انتو اللي جايين يعني احنا مفروض احنا اللي نعزمكم آسر بعصبية طفيفة:لية مش شايفانا رجالة ادامك ولا اية قمر بأسف:اسفة واللهي مش قصدي انا بس كنت اقصد..... آسر مقاطعا ايها:خلاص مفيش حاجة انا قلت العزومة علي حسابي خلاص محمد:اهلا يا انسة يارا يارا:اهلا محمد:انتي بقا بتدرسي اية ولا بتشتغلي يارا:لا انا دارسة تربية بس مبشتغلش مش بحب الشغل يعني انا هتجوز واقعد في البيت محمد بضحك:تصدقي عندك حق هتعملي اية بالشغل يا ستي ولسة بقا ملقتيش ابن الحلال يارا:لا لسة محمد:بس انا حاسس انك هتلاقية قريب علي فكرة بقا(وهو يغمز لها ) فقامت بخفض وجهها من حرجها يحيي:اذيك يا انسة مروة مش مروة بردة مروة:اة مروة الله يسلمك يحيي:وانتي بقا هتعملي زي صاحبتك ولا ليكي رأي تاني مروة بضحك:لا زي صحبتي أدم:طب وانتي يا انسة ندي اية الاخبار عندك ندي:نفس الفصيلة يا اخويا أدم:ادي عين العقل ولا بلاش مؤمن:وانتي يا انسة عهد عهد:لا انا مايش في الكلام الفاضي دة انا خلصت الكلية ودلوقتي بشتغل لغاية ما ابني ليا شخصية واحقق هدفي وبعدين نبقا ندور ع الحاجات دي بقا بعدين او ممكن مفيش خالص عادي يعني مش هتفرق مؤمن:فعلا انتي تفكيرك صح مية في المية يحيي:ماشاء الله نفس تفكير مؤمن بالظبط اية الدماغ المعقدة دي مؤمن:عيب كدة ميصحش يحيي:خلاص يا عم سكت اهة بس بردة معقدين آسر وهو ينظر الي قمر بقوة :وانتي اية رأيك يا قمر في الكلام اللي بيتقال دة قمر:انا يعتبر حاجة شبة تفكير عهد كدة آسر:يعني تقصدي اية قمر:يعني انا مش ضد الفكرة نفسها لكن بردة مش معاها يعني انا هدفي في الحياة اني اثبت نفسي في شغلي واثبت للناس ان ليا شخصية ووممشتش ورا فلوس بابا وخلاص ولا هو ساعدني في حاجة وبعدين اما اخلص دة كلة عايزة الاقي شخص يتبع الرسول (علية الصلاة والسلام)في معاملتة ليا عشان يبقا قدوة لولادي بعد كدة ويبقا شخص محترم ودة كلة عارفة انة في الاحلام عشان مفيش شخص كدة دلوقتي عشان كدة بقولك اني شبة تفكير عهد ظلوا يتحدثون معا كثيرا الي ان قام آسر ليقول:يلا يا جماعة بقا عشان ورانا شغل مع السلامة يا انسات قمر:خلاص احنا كمان قايمين اهة الوقت سرقنا في الكلام ومخدناش بالنا من الساعة يلا يا بنات يحيي:تحبو نوصلكم يارا:لا متشكرين معانا عربياتنا ورحل كل منهم الي منزلة وكل منهم سارح بالشخص الذي شغل بالة