رواية عشقتها ولكن الفصل الثالث 3 بقلم دينا دخيل
لبارت الثالث
قامت إسراء وأمل يستعدوا لأول يوم شغل ليهم
وارتدت اسراء فستان اسود منقوش بالورود وعليه خمار ونقاب أسود
أما بطلتنا الثانيه أمل قد ارتدت فستان موف وعليه خمار من نفس اللون درجته أغمق من درجه الفستان
وركبوا تاكسي للشركه
عند ريان
كان واقف قدام المرايه وكان قد ارتدي بدله رمادي مناسبه له ورش البرفيوم الخاص به
ونزل ريان وشاف جدته
نجوي : صباح الخير ي ريان
ريان : صباح الورد ي قلب ريان
عامله ايه
نجوى: انا بخير يحبيبي
رايح شغلك ؟
ريان : اه .... محتاجه حاجه اجبها وانا جاي ؟
نجوي: لا يحبيبي مش محتاجه حاجه
بس هو فين مالك
ريان : هيقابلني هناك في الشركه
نجوي : ماشي
ربنا يسهلك حالك ويفتحها في وشك
ريان بابتسامه : دا اي الدعوات الحلوه اللي علي الصبح دي
نجوي : هو انا عندي اغلي منك
سميره : خلصتوا وصله الغزل بتاعتكم
ريان بضيق : طب حتي قولي صباح الخير
سميره : صباح الخير.... حلو كدا
المهم كنت عايزاك
ريان : خير !؟
سميرة : انا عازمه ساميه صحبتي وبنتها الهام علي الغدا
ريان : اه وانا داخلي ايه .... ما براحتكم
سميره : تخلص شغل بدري وتيجي تتغدي معانا
ريان : انتي وصحبتك وبنتها ايه لازمتي انا ..... وبعدين عندي شغل كتير
سميره بنرفزه : انا قولتها كلمه تيجي ع الغدا يعني تيجي
انا قلت للناس انك هتبقي هنا
فاهم
ريان بضيق : ربنا يسهل
سلام ي نوجا انا ماشي
ومشي ريان علي شركته
نجوي : ايه اللي ف دماغك من العزومه دي ي سميره
سميره : مفيش حاجه ي حماتي
نجوي : لا والله
اصرارك أنه يحضر وكمان الهام يبقي في حاجه
بس عايزه اقولك أن الهام مش مناسبه لريان ولا هو بيطقها أصلا
سميره : بكره يطيقها ويحبها كمان متقلقيش
نجوي: براحتك ....بس انا قولتلك الصح وانتي حره
عند اسراء وامل
التاكسي عطل بيهم
_ للاسف التاكسي وقف خالص
امل : يعني ايه...مش هتعرف تكمل للشركه
_ انا متأسف بس مش هيتحرك
ممكن تاخدوا تاكسي تاني بقا والمسافه مش بعيده
اسراء: ماشي شكرا ....اتفضل
الراجل وهو بياخد الفلوس : شكرا
ونزلت اسراء وامل يستنوا تاكسي بس ملقيوش خالص
امل : اووف بقا هنتأخر كدا
اسراء :والنهارده كمان اول يوم
مالك كان راكب عربيته للشركه وشاف أمل واسراء اللي افتكرهم لما عمل معاهم الانترفيو ووقف ونزل من عربيته وهو لابس بنطلون جينز وتيشيرت أبيض وجاكت ازرق
مالك : مش انتو اللي قدمتوا للوظيفه امبارح واتقبلتوا
اي موقفكم كدا
امل : أصل كنا راكبين تاكسي ووقف
ف مستنين تاكسي تاني وشكل مفيش
مالك : طب لو كدا انا ممكن اوصلكم معايا
اسراء : يعني هووو.....
امل :احم .... اسفين لحضرتك بس مش هينفع نركب العربيه معاك
مالك : يعني هتفضلوا واقفين في الشارع
امل : اكيد لا
ممكن يجي تاكسي دلوقتي
مالك: مفيش اي تاكسي هنا
طب طالما مش عايزين تركبوا معايا
هطلبلكم أوبر يجيلكم ومش هيتأخر
أمل: بس كدا تعب لحضرتك... مالوش لزوم
مالك وهو بيبص لأمل : تعبكم راحه ... متقوليش كدا
وطلب مالك الاوبر واستني لما وصل
مالك : اتفضلوا الاوبر وصل
امل : متشكرين جدا لحضرتك
مالك : العفو سلام
وحاسب مالك السواق من غير ما ياخدوا بالهم
وركب مالك عربيته
ومشي الاوبر للشركه
أمل : محترم اووي مستر مالك
اسراء : فعلا والله
امل : وذووق اووي ....شوفتي مرضاش يمشي غير لما الاوبر وصل ....شوفتي كدا قبل كدا
اسراء: وايه كمان يختي
ما تتلمي ابت
أمل: يخربيتك فصلتيني
سكت اهوو
ووصلت امل واسراء
وجات أمل تحاسب السواق
_ الاستاذ اللي اتصل بيا حاسب حضرتك
امل باستغراب : بجد حاسبك ؟
_اه يفندم ....كله تمام
امل : اوك ....شكرا
امل : دا حاسب كمان السواق
اي دااااااا بقا
اسراء : في ايه
امل : أصل يبنتي الناس اللي بيبقوا أغنياء مش بيبقوا بالاخلاق دي ف مستغربه.
اسراء : كل حاجه فيها الحلو والوحش
يالا نطلع
وصل مالك قبلهم
هناء : صباح الخير يفندم
مالك : صباح الخير ي هناء
ريان وصل
هناء : اه مستر ريان وصل
مالك :. تمام انا هدخله
ودخل مالك عند ريان
مالك : صباح الخير
ريان : صباح النور ي مالك
الموظفين الجداد وصلوا؟
مالك : هو وانا جاي حصل .....
وزمانهم هيوصلوا دلوقتي
ريان : ومن امتا الشهامه دي ي مالك
مالك : طول عمري
ريان : عليا بردو ....ماشي
اهم حاجه ميتأخروش عن ميعاد الشغل والا هيتخصم لهم
مالك : هما كانوا لحقوا عشان يتخصم منهم
ميبقاش خلقك ضيق كدا
ريان : انت عارفني في الشغل معرفش امي
مالك : بخصوص سميره اخبارها ايه
ريان : قال اي عازمه صحبتها وبنتها الهام علي الغدا وعايزاني اروح .... ومش فاهم ليه
مالك : دا مشروع جواز
اسمع مني ....امك عايزه تجوزك
ريان : انا يوم ما اتجوز هتجوز الهااام دي بت ملزززقه اصلا
مالك : هتدخل قفص الزوجيه يبيضه
ريان : نفسي تتعامل معايا أن صاحبك مش ابن اختك
مالك : معلش
والباب خبط
ريان : ادخل
هناء: البشمهندسه اسراء وامل وصلوا دلوقتي
ريان : دخلي البشمهندسه اسراء
هناء : تمام
مالك : اطير انا بقااا
وطلع مالك
اتفضلي ي بشمهندسه امل اعرفك علي باقي التيم بتاعنا
امل : تمام
ودخلوا اوضه باقي البشمهندسين
مالك : اعرفكم بالبشمهندسه أمل معانا جديده
مي : اهلا بيكي انا مي وسلمت عليها
امل : اتشرفت بيكي ي مي
سامح : وانا سامح زميلك بردو وبيمد ايده يسلم عليها
امل : سوري مش بسلم علي رجاله
سامح بخبث هتكسفي ايدي يعني
مالك بعصبيه : ايه ي بشمهندس سامح .... ما قالتلك مش بتسلم مش شغلانه هي
وياريت محدش يضايق البشمهندسه
مي هتفهمك نظام الشغل بتاعنا
امل : تمام
شكرا لحضرتك جدا وان شاء الله اكون عند حسن ظنك حضرتك
مالك : متأكد انك قد المسؤولية
عن اذنكم اسيبكم لشغلكم
وشرحت مي ل أمل طريقه الشغل
وسامح كان قاعد ومتغاظ من الموقف اللي حصل
عند اسراء دخلت ل ريان
ريان : حضرتك هتشتغلي معايا ي انسه اسراء وانا في الشغل جادي جدا
وعشان كدا هتاخدي الملفات دي وتخلصيها قدامك ساعتين
اسراء بذهول : ساعتين!!!!
بس الملفات كتيره اوي
ريان : اكيد انتي عارفه أن الشركه اسمها كبير مش صغير وفي شغل كتير ف لازم تتعودي علي الكميه دي
اتفضلي
واخدت اسراء الملفات وطلعت علي مكتبها وهي مضايقه من ريان ومن الملفات دي كلها
وقعدت تخلص فيها
ريان بيبتسم وبيكلم نفسه : انا عارف انك هتخلصيهم
باين من عنيكي انك متحمسه وبتحبي شغلك أوي عشان كدا متأكد انك هتخلصي الملفات