اخر الروايات

رواية عودة ميت الفصل الثاني 2 بقلم عزيزة حامد

رواية عودة ميت الفصل الثاني 2 بقلم عزيزة حامد 



الفصل الثاني

حنين:انا اعرف باباك كويس اووي باباك يبقا يبقا اخويا (واخذت تبكي يإنهيار لتذكرها ما حدث في الماضي)
آسر وهو في حالة صدمة:انتي بتقولي اية ازاي بابا عمرة مقالي انة عندة اخت
حنين بعد ان هدأت من البكاء:انا هحكيلك كل حاجة
من حوالي 12سنة بابا الله يرحمة كان لة اسمة ومركزة ف معظم بلاد العالم تقريبا وكمان كان لية اعداء اكتر بردة عايزين يتخلصو منة بس مكانوش قادرين بسبب مركزة بس (وبدأت الدموع تتجمع في عينيها)بس في واحد بس هو اللي كان بيكرة بابا جداا وفي يوم واحنا راكبين العربية انا وجمال وماما وشاهين اخونا كان مع مامتة عشان هو كان ابن مرات بابا يعني احنا مش من نفس الام ومامتة مكانتش بتحبة يخرج معانا فالمهم خرجنا كلنا بالعربية فجأةبابا لقي الفرامل مش شغالة والعربية بدأت تسرع وبابا مش قادر يتحكم فيها وكنا خلاص قلنا هنموت مفيش فايدة لكن بابا حاول بأقصي حاجة لية انة يتحكم في العربية لغاية مخبطنا في شجرة ماما الوحيدة اللي ماتت(وتهدج صوتها واخذت تبكي بإنهيار مرة ثانية ولكنها اصرت علي ان تكمل لة ماحدث)بعد ماماما حصلها اللي حصل بابا خاف علينا فقرر انة يعلن خبر وفاتنا ويسفرنا برة لكن شاهين وجمال موافقوش ورفضوا يسافرو ويسيبو البلد شاهين كانت مامتة بتوسوسلة انة احنا هنضحك علية وناخد فلوسة وهو مش هيفضلة حاحة لو سافر وانة لازم يقعد عشان يبقا هو المتحكم الوحيد في املاك بابا عشان كدة رفض يسافر لكن جمال كان خايف علي بابا وقال انة لازم ينتقم من اللي عمل كدة وقتل ماما وحاول يقتلنا لكن انا بقا كنت في حالة صدمة من وفاة ماما مقدرتش اقول لا لاني كنت محتاجة اني ابعد ابعد عن كل مكان بيفكرني باللي حصل لماما فوافقت اني اسافر وفي يوم سفري
Flash back
حسن النجار:حنين خلي بالك من نفسك يا بنتي (وتحجرت الدموع في عينية تأبي الهطول)
حنين وهي تبكي:بابا انت هتوحشني اوي (وقامت باحتضان والدها)
جمال:خلاص بقا يا حنون احنا ان شاء الله هنطمن عليكي كل شوية ومعاكي حراسة يعني محدش يقدر يعملك حاجة
حنين:جمال هتوحشني اوووي😥
وقامت باحتضان اخيها
جمال:وانتي كمان هتوحشيني يا قلبي بس اوعي تغلطي يا حنين وتعرفي حد انتي تبقي مين وبنت مين فاهمة
حنين:بس انا خايفة عليكو انتو مش خايفة علي نفسي انا مش عوزة اسيبكو بس مش قادرة افضل هنا كل حاجة يتفكرني بماما الله يرحمها
شاهين ببرود:متخلصونا بقا يا جماعة اية جو الأفلام القديمة دي
حسن:اتعدل يا ولد في الكلام انت مش شايف ان اختك هتبعد عنك ولا انت صحيح مصدقت
شاهين :قصدك اية يعني
حسن:ولا حاجة يلا عشان طيارتك يا حنين خدي الباسبور بتاعك اهة انتي دلوقتي اسمك حنين خالد الشربيني فاهمة اوعي تنسي
حنين وهي تبكي :بابا هتوحشوني اوي كلكو مع السلامة وابقو طمنوني عليكو
وغادرت حنين البلدة بالكامل وبعدها بسنة عرفت خبر وفاة اباها وانقطعت الاخبار عنهم جميعا وانقطع كل شئ بينهم وحاولت حنين معرفة ما حدث وسبب وفاة اباها الي ان عرفت بعد مدة كبيرة
Back
حنين:وعرفت اخيرا سبب وفاة بابا
آسر:اية هو انا بابا كل مسألة يقولي قضاء وقدر بس انا حاسس ان في حاجة غير كدة
حنين انت عندك حق اللي سبب وفاة بابا هو عدوة مع الاتفاق مع ...مع ...شاهين
آسر بصدمة :اية عمو هو اللي خطط لموت جدو وبابا كمان
حنين بصدمة:اية هو شاهين هو اللي قتل جمال
آسر بحزن:ولع في القصر كلة عشان يتخلص مننا بس احنا طلعنا عايشين بسبب دادة حسنية هي اللي ساعدتنا اننا نهرب وسمعت ناس برة بتكلمة في التليفون وبتقلة ان المهمة تمت وكل اللي في القصر ميت يعني انا واختي بالنسبالو ميتين دلوقتي
حنين بحزن:مش عارفة لية اخونا يعمل كدة فينا مرة يكون سبب ف موت ابوة والتانية يقتل اخوة ازاي جالة قلب يعمل كدة ازززااااي😭😭😭
احمد بعد ان جلب لحنين كوب مياة لتهدأ :حنين خلاص ي حبيبتي متعيطيش بكرة يجيلك حقك وربنا هينتقم منة وهتشوفي وانا معاكي متقلقيش
اخذت حنين تهدأ واخذت تحدث آسر:اسر انت لازم تختفي من ادام اي حد انت تعرفة دلوقتي انت مش هيبقا اسمك اسر جمال النجار هيبقا اسمك آسر احمد جلال فااهم انت هتبقا ابننا من دلوقتي
آسر:بس...
حنين مقاطعة اياة:مش عوزة اعتراض انت حياتك هتبقا في خطر لو حد عرف انك لسة عايش وحياة مريم كمان هتبقا في خطر افهمني يا آسر انا عايزة مصلحتك
آسر:حاضر يا ماما حنين ،بس مقلتليش انتي ازاي رجعتي مصر بعد السنين دي كلها
احمد:انا اكملك بقا اصلي بحب الحواديت اوي هههههه بص يا سيدي طبعا بعد م حنين سافرت والكلام اللي انت عرفتة دة هي كملت دراستها هناك وبعديها بسنة تقريبا اتقابلنا كانت هي ماشية في الشارع واتسرق منها شنطتها وسبحان الله انا كمان كنت ماشي في نفس الشارع انا كظابط بقا وبتاع جريت ورا الحرامي وهددتة بالمسدس انة يسلم نفسة ويجيب الشنطة المهم وقبضت علية وخدتها معاياا الفسم عشان نقفل المحضر وم يوم مبصيت في عنيها وتقول كأن في مغناطيس بيشدني ليها كانت بريئة جدا ومتعرفش حاحة ادتها الكرت بتاعي عشان لو حد اتعرضلها تبلغني ومرة ورا التاتية اتقربنا من بعض لغاية محبينا بعض واتجوزنا وقلتلها كذا مرة اننا ننزل مصر بس هي كانت بترفض لغاية ما سمعت ان كل شئ بقا مستقر ومحدش ف اخواتها حصلة حاحة فجت مصر عشان تشوف باباك وللاسف في اليوم اللي جينا فية هو نفس اليوم اللي قابلناك فية وحصل اللي حصل بقا
آسر:طب انا داخل انام دلوقتي واتجه الي غرفتة وهو شارد الذهن في كل هذة الاحداث التي مرت علية
#بعد مرور عشر سنوات
في فيلا اللواء احمد جلال
شاب جذاب ذو عيون خضراء تجذب كل من حولة وبشرة بيضاء وشعر اسود كثيف ومهندم برقي يخرج بطلتة التي تأسر كل من حول فهو آسر بحق فهو آسر احمد جلال الظابط المعروف بقوتة وصرامتة في عملة ولا احد يقدر علي الوقوف في وجهة او الاعتراض علي شئ فلم يسلم من غضبة اذا فعل هذا هو شاب في عمر22عام فقط ويهابة كل كبير وصغير
آسر وهو يهبط الدرج بوقار رأي والدية منتظرينة علي طاولة الافطار
آسر وهو يقبل يد والدتة ووالدة:صباح الخير يا ماما صباح الخير يا بابا
حنين:صباح الخير يا حبيبي
أحمد:صباح الخير نمت كويس امبارح
آسر:الحمدلله يا بابا
أحمد:طب استعد بقا يا بطل عشان عندك مهمة جديدة النهاردة
آسر:انا دايما مستعد يا سيادة اللوا ولا عندك رأي تاني
أحمد بضحك:انا اقدر اقول غير كدة
آسر:هي لسة الهانم الصغيرة نايمة ولا اية
مريم وهي تهبط الدرج ركض:انا هنا اهة يا ابية ظالمني انت دايما كدة😂😂
ركضت مريم الي آسر وجلست علي قدمية وقالت وهي تقبل وحنتة:صباح الخير يا ابية
آسر:بتثبتيني عشان متعصبش عليكي يعني ماشي يا ستي همشيها المرادي
مريم وهي تدعي البراءة:انا يا ابية هو انت قلت حاجة
آسر وهو يمسكها من وجنتها:اة منك يا شقية انتي
حنين وهي تنظر لهم بابتسامة:ربنا يخليكو لبعض يا حبيبي تعرف يا اسر انا مبشوفش ضحكتك الا وانت مع مريم بس ربنا يفرحك يا ابني كمان وكمان وتلاقي بنت الحلال اللي تسعدك وتفرحك
آسر وقد انقلب وجهة:ماما انا قلت مش عاوز كلام في الموضوع دة انا مش فاضي للكلام الفاضي دة انا ورايا حاجات تانية اهم يلا يا جماعة انا رايح الشغل
حنين:اقعد يا ابني كمل فطارك الاول وبعدين مش هتودي مريم المدرسة
آسر:لا خلاص يا ماما انا خلصت فطار يلا يا روما قومي هاتي شنطتك عشان اوديكي المدرسة
آسر وهو يحدث حنين :عايزة حاحة يا حبيبتي قبل ما خرج
أحمد:اية يا ولد حبيبتي دي نادلها ماما بس فاهم
آسر وهو يضحك:اية دة أحمد بيغير يا جماعة هههههه
أحمد:مراتي حبيبتي يا اخويا واغير عليها براحتي ووضع يدة علي كتف حنين
آسر :اوعا الحب ولع في الدرا ي جدعان😂😂
أحمد:اية الألفاظ البيئة دي يا ولد
آسر:بيئة انا ماشي يا حاج احسن
أحمد:حاج كمان امشي يا ابني امشي
آسر وهو ينادي علي مريم بصوت عالي نسبيا:يلا يا روما نمشي قبل ما سيادة اللوا يطردنا😂😂
مريم وهي تهبط بسرعة من علي الدرج:انا جيت اهة يلا يا ابية
ذهبوا الي الخارج وركب اسر سيارتة مع مريم
مريم وهي تحدثة:تعرف يا ابية في مس عندنا في المدرسة انما اية عسل اووي وطيبة وبتحبني اووي وانا بحبها اويي كمان
آسر:ومين بقا المس دي
مريم:اسمها مس قمر يا ابية وهي قمر اووي يا ابية زيك كدة
آسر وهو يضحك :افهم من كدة انك بتعاكسيني ولا اية😂😂
آسر:بس مش من عوايدك يعني تتعلقي بحد غيري دة المدىسين كانو بيشتكوا انك دايما ساكتة في الفصل ومبتتعامليش مع حد
مريم:مش عارفة يا ابية بس مس قمر دي غير كل المدرسين هي بتعاملني زيك يا ابية بالظبط وانا بحبها اوي وبتجبلي شوكولاتة كمان يا ابية
آسر:ماشي يا روما بس ركزي في دراستك عايزة تبقي متفوقة علي طوول كدة
وسرح آسر في كلمات مريم من هذة التي تعلقت بها خاف آسر ان تفعل شئ سئ باختة فقرر ان يعرف عنها كل شئ
انتهي الفصل
************
ياتري اية هيبقا دور قمر ف الرواية وهل هتأذي مريم ولا لأ

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close