رواية عشقتها ولكن الفصل السابع والعشرون 27 بقلم دينا دخيل
لبارت ال ٢٧
طلع مالك من السوبرماركت وسامح شغل عربيته ومشي في اتجاهه بسرعه كبيره
وريان اخد باله من العربيه اللي جايه بسرعه ومالك مش واخد باله
طلع بسرعه من عربيته وهو بيحذر مالك وبيجري عليه
ريان .... مااالك حاااسب
وجري ريان وزق مالك علي الرصيف قبل العربيه ما تخبطه
بس العربيه بتاعت سامح خبطته هو وطلع يجري قبل حد ما يشوفه
مالك قام من ع الأرض ولقي ريان هو اللي اتخبط وهو بينقذه
رياااااااااااااااااااااان
طلع جري عليه ولقاه واقع علي الارض والدم مغرق هدومه
مالك ... رياااان ريااان متخافش هلحقك ومش هيحصلك حاجه
ريان بتعب.. حتي ... حتي لوو... مت ... أهم حاججه ..إنككك.... كويس
مالك بصراخ وهو بيحاول يقومه .... بعد الشر عليك متقولش كداااا
مش هقدر اعيش من غيرك أقسم بالله
ريان .... قووول لإسراءء..... إن ........ بحبهاااا.... وعمري ... ما ..... حبيت ...غيرها
واغمي عليه
مالك .... رياااااااان لاااااااا
فوق فوووق
والناس اتجمعت علي صراخه وفي اللي كان شاف الحادثه
وساعدوا مالك وحطوه بالعربيه
ومالك ساق بأقصي سرعه علي أقرب مستشفى عشان ينقذه
مالك طول ما هو بيسوق بيبص علي ريان اللي غرقان في دمه وهو بيدعي ربنا
يااااارب ياااارب انا معترضتش لما أهلي كلهم ماتوا
بس ريااااان لا .... ماليش غيره ياااارب
هو اللي باقيلي .... ياااارب بلاش اتعاقب بذنب عملته في رياااان يااارب
ياااااااااارب
عند اسراء
أمل... مالك يبنتي قلقانه كدا ليه
اسراء بخوف ... قلبي مقبوض من الصبح يا امل
وحسيته وجعني اووي دلوقتي
خايفه علي ريان اووي وبرن عليه موبايله مقفول
أمل.... حبيبتي اهدي بس
زمان مفيش شبكه ...وبعدين مفيش داعي للقلق ومالك معاه
اسراء.. اااه مالك
طب رني علي مالك الله يخليكي يا أمل طمنيني
وبعياط ... خايفه عليه اووي
أمل... إنتي بتعيطي
طب اهدي اهدي يروحي
حاضر هرن وتطمني دلوقتي
أمل رنت علي مالك بس مكنش بيرد
أمل... مالك مش بيرد
اسراء... ياااربي بقا قلبي هيقف من الخوف
وكمان مالك مش بيرد
أمل... يبنتي احسني الظن
اكيد في اجتماع وعامل فونه صامت ولا حاجه
هجرب لحد ما يرد
عند مالك وصل المستشفى ودخل جاب سرير ومعاه الممرضين بيساعدوه يشيلوا ريان من العربيه
ودخلوا بيه جوا المستشفى
مالك بصريخ لكل اللي في المستشفى
دكتوووووور .... شوفووو دكتووووووووووور بسرررررررعه
_ لو سمحت اهدي بلغنا الدكتور وهو جاي دلوقتي
مالك بصريخ .... طب اعملوا ايه حااااااااجه وقفو النزيف داااااااا
الدكتور كان وصل
اهدي لو سمحت بلاش الصوت العالي في مرضي هنا كتير
ياريت تراعي دا
مالك بزعيق .... وانتو ياااريت تراعوا إن اللي نايم دا وبيموووووت يبقي أكتر من اخويااااا
اتصررررررف يالااااااا مش أنت دكتوووووور
الدكتور والممرضين اخدوا ريان اوضه العمليات ومالك واقف برا هيموت من الخوف عليه وهو شايف الممرضه كل شويه بتجري برا الأوضه وتدخل تاني بسرعه
وهو مفيش علي لسانه غير يارب اشفيه
وموبايله رن برقم أمل ومكنش عارف يعمل ايه
بس في الاخر رد
مالك ...ألو
أمل... مالك..... أخيرا رديت
ومال صوتك
اسراء قامت من مكانها وهي بتبصلها
أمل... مالك لو ريان جمبك خليه يكلم اسراء قلقانه عليه
مالك بصوت يقطع القلب
رياااان عمل حادثه واحنا دلوقتي في المستشفى
أمل بصدمه .... ايههههههه .... مستشفى ايه بسرعه
اسراء اول ما سمعت كلمه مستشفى عرفت إن ريان حصله حاجه و..
اسراء... رياااااااان
واغمي عليها
أمل بصريخ ... اسرااااااااااء
مالك سامع صريخها علي الفون وبقا مش عارف يلاقيها من صاحبه اللي بيموت جوا
ولا مرات صاحبه اللي مش عارف حصلها إيه
أمل بتحاول تفوق اسراء والبيت كله جه علي صوتها وصريخها
وبيحاولوا يفوقوها بس هي مش بتفوق خالص
مالك .... أمل... أمل ... سمعاني
أمل وهي بتمسك الموبايل
اه يا مالك
مالك ... هاتوا اسراء علي مستشفى...... دي اللي فيها ريان
أمل... ماشي
سلام
مالك ... سلام
مالك وقف قدام بابا العمليات وشايف الدكتور بيعمل العملية لريان
ومقدرش يشوفه بيتوجع
وراح المسجد اتوضي وصلي
وقعد يدعي ربنا
مالك ... يااااارب ياااارب اشفيه انا ماليش غيره ياااارب
هو سندي في الحياه دي
من يوم ما اهلي ماتوا وهو بيعاملني كأني إبنه مش صاحبه
ريان لو حصله حاجه همووووت
يااااااارب
وقام راح المستشفى وكانت أمل واهلها وصلت ومعاهم اسراء اللي كان لسه مغمي عليها
وكانت في دكتوره بتكشف عليها والكل خايف وبيسأل مالك ايه اللي حصل
وجات سما وسميرة وهما منهارين
سما بعياط ...مااالك ... حصل اييههه
ريان كويس صح ...رد علياااااا
مالك ... اهدي يا سما الله يخليكي أنا مش قادر
ريان اللي حصل أنه كان في عربيه هتخبطني وانا بعدي الطريق
فريان كان بيزقني عشان ما اتخبطش ف عمل هو حادثه وجبته ولسه الدكاترة بيشوفوه
سميره بعياط ... ابنييييي
مالك ... عشان خاطري اهدي يا طنط هيبقي كويس
اسراء فاقت وقامت بتصرخ بإسم ريان
اسراء... ريااااان ... رياااان فين
رياااااان
انا كنت بحلم صح
أمل وهي بتحضنها
اسراء اهدي يحبيبتي والله هيبقي كويس
هو هنا في المستشفى والدكاتره عنده وهيبقي كويس
اسراء قامت من سريرها بعياط
هروحله هو فيييين
أمل وهي بتسندها
هو في الأوضه اللي جمبنا بس لسه في العمليات
اسراء طلعت تجري علي برا ووقفت قدام العمليات
وهي بتدعي ربنا وبتقرأ قرآن وهي بتعيط
ومش قادره تتخيل حياتها من غير ريان
سميره بزعيق
كله منك يا اسررراء كله منك
من ساعه ما دخلتي حياه ابني وانتي نحس
لسه متجوزين من عشر ايام وعمل حادثه وبين الحياه والموت بسببك
اقسم بالله لو حصله حاجه لهقتلك
اسراء همها ووجعها زاد عليها من كلام سميرة
هي بتحبه وبتدعيله بالسلامه دايما ازاي تبقي هي السبب
وغمضت عينيها بوجع
سما ... مااااماااا
اسراء ملهاش ذنب
كفايه اللي هي فيه ..... حرام عليكي بقاااا
سميره... اسكتي انتي خالص
أمل .... لو سمحتي يا طنط دا مش وقته ولا مكانه لكلامك دا أصلا
وعيب اللي بتقوليه دا ... المهم نطمن علي ريان دلوقتي
سما كانت بتعيط وعبدالرحمن كان بيحاول يقولها ايه حاجه يهديها وكان نفسه يمسحلها دموعها
ولفت انتباهه إنها لبست حجاب واد إيه هي جميله بيه وبقت احلي من الأول
الممرضه خرجت بسرعه
محتاجين كيسين دم فصيله -O لان المريض نزف كتير والدم اللي هنا خلص
اسراء بسرعه ... شوفي لو نفس فصيلته خدي مني المهم يبقي كويس
مالك ... لا إنتي أصلا تعبانه يا اسراء مش هتقدري
وغير كدا انا نفس فصيله دم ريان
اتفضلي لو سمحتي خدي مني انا
الممرضه ... بس كيسين دم لو اخدناه من حضرتك يبقي كتير اووي وممكن تتعب
مالك ... مش مهم اناااا
المهم ريان يبقي كويس ويعيش
يالاااا مفيش وقت
الممرضه اخدت مالك جوا العمليات عشان يتبرع بالدم لريان
ومالك مكنش قادر يشوف ريان نايم علي السرير من غير حركه والأجهزة متعلقه بكل جسمه
والممرضه اخدت منه دم
وهو كل اللي في باله أنه ريان صاحبه يبقي كويس مهما كانت النتيجة
مالك خرج بعد ما اتبرع بالدم وامل شربته عصير عشان الدم اللي اتاخد منه
الدكتور بعد فتره خرج والكل جري عليه
مالك ... ها يا دكتور هو كويس
اسراء... هو فاق وكويس ولا ايه
الدكتور... اهدوا ياجماعه هي العمليه نجحت الحمد لله والجرح متعمقش اووي واحنا عالجنا دا وهو لسه مفاقش
ممكن يفوق النهارده او بكره أن شاء الله وساعتها هنحدد هو كويس ولا لا
مالك اول ما سمع كدا نزل علي الارض وسجد لربه وهو بيعيط إن ربنا نجي ريان
الدكتور اعجب بموقفه دا وكانت أول مره يلاقي صاحب يخاف ويحب صاحبه كدا وأنه في صحاب فعلا اكتر من الاخوات
الدكتور... المفروض اللي يقعد مع المريض شخص واحد بس
والباقي لو سمحتم امشوا وتعالوا الصبح
ومشي الدكتور
مالك .... روحوا كلكم وهبقي انا هنا جمبه
اسراء... لا يا مالك انا اللي هفضل معاه لو سمحت
أنت كمان تعبت كتير النهارده روح وتعالي بكره
مالك ... بس يا اسراء...
اسراء بعياط... عشان خاطري يا مالك والله ما هقدر امشي واسيبه
مالك ... خلاص اهدي اهدي
ماشي
هنمشي ونيجي من بدري
اسراء... تمام
ونزل مالك الاول جاب أكل لإسراء وهي قالتله إنها مش عايزه تأكل ولا تقدر طول ما ريان لسه مطمنتش عليه
وهو اخدوهم وروح الكل وروح بيته هو وامل
أمل.... مالك أنت كويس
مالك زي ما يكون ما صدق إنها سألت وأنهم روحوا
اترمي في حضن امل وهو بيعيط وكانت اول مره امل تشوفه في الحاله دي
مالك بعياط ... هبقي كويس ازاي وريان مش كويس
عارفه يا امل هو مش صاحبي وبس
دا اخويا وكل حياتي .... عارفه لما كنت صغير كانوا صحابي بيضربوني في المدرسه
بس كان ريان بيروح يضربهم ويخليهم يعيطوا من الوجع
وكان يخلوهم يعتذرولي
ومكنش حد يقدر يقرب مني بسببه
وعارفه لما أهلي ماتوا كنت في تالته ثانوي ساعتها
وكانت نفسيتي وحشه ومكنتش عايز اكمل دراسه في الوقت دا
ولا كان عندي طاقه للامتحانات
بس هو كان بيجي وبيزاكر. معايا ومكنش بيسبني خالص وكان بيحاول يخرجني من حالتي دي
طب إنتي عارفه أنا ازاي عارف فصيلة دمه زيي
عشان في مره كنت يأست من الدنيا بعد ما اهلي ماتوا وكنت في وقت محتاجلهم وساعتها كنت لوحدي وحاولت انتحر وقطعت شراييني بس ريان اللي لحقني وهو اللي اتبرعلي بدمه عشان يلحقوني يومها
وحتي لما كبرت ودخلنا الجامعه مع بعض هو اللي قالي اشتغل معاه في شركه باباه كانت لسه صغيره
بس ساعتها انا وهو كبرناها بتعبنا
لو فضلت اقولك عمل معايا إيه مش هخلص يا أمل
وبعياط وصوت يقطع القلب
عارفه ريان لو كان حصله حاجه كنت هموت والله من بعده
مكنتش هقدر اعيش في الحياه دي من غيره
انا محبتش حد قده يا امل بحسه ابوياااا
وكان بيعيط وهو حاضن امل
وامل عيطت من وجعه ومن عياطه وعرفت أد إيه هو بيحب ريان
أمل... حبيبي الحمد لله أنه بقا كويس ومحصلوش حاجه
وبكره نطمن اكتر لما نروحله
وطول ما انت معاه مش هيحصله حاجه
ممكن بقا تاكل عشان انت تعبت جامد
مالك ... مش قادر اكل حاجه
أمل... لا هتاكل يحبيبي وبعدين عشان تقدر تقف جمب ريان كمان
وبعدين أنا كمان مكلتش يرضيك انام جعانه
مالك بابتسامه.. لا ميرضنيش
ماشي يستي
أمل حاولت تطلع مالك من حالته وقعدوا ياكلوا وتهزر معاه
وبعدها نام وهو في حضن امل زي الطفل الصغير في حضن مامته
عند اسراء قاعده جمب ريان بعد ما نقلوه اوضه عاديه
اسراء بدموع... إيه بقا يا ريان مش هتفوق
أنت عايز تشوف غلاوتك عندي ولا ايه
ريااان عشان خاطري فوق بسرعه وارجعلي
انا لما عرفت انك هنا كنت هموت .... حسيت روحي بتتسحب مني
أنت بقيت روحي يا ريان ومش هسمحلك تبعد عني
أنا من غيرك حاسه إني تايهه وقلبي واجعني
انا من غيرك مقدرش اكمل يا ريان والله والله ما اقدر
وقعدت تعيط
وبعدها طلعت مصحفها تقرأله قران لحد ما نامت وهي علي الكرسي جمبه
عند سامح بيتكلم بعصبية
فلت منها مااالك بسبب الزفت ريان
صالح (صاحبه )
طب حد شافك
سامح ... لا معتقدش انا جريت بسرعه
ومالك كان ملهي في ريان ومحدش كان في الشارع كتير
محدش شافني
صالح ... كويس
هتعمل ايه بقا
سامح بشر ... مش هسكت بردو
هختفي بس شويه وهشوف خطه تانيه اخد منه امل
مهما حصل هعمل اللي عايزه حتي لو هخطفها
هههههههههههه
صالح ... هههههههههههه دا انت ابليس يتعلم منك
سامح ... هههههههههههه