رواية عودة ميت الفصل التاسع عشر 19 بقلم عزيزة حامد
وصل اسر واصدقاءة الي قسم الشرطة وقاموا بحبس اللواء مجدي
اللوا أحمد(والد اسر):برافو عليكوا يا شباب طلعتوا أد ثقتي
مجدي:أحمد انت انت واقف معاهم انت اتجننت انت مصدقهم دول كدابين يا أحمد دة انت صاحبي وعارف اني معملش كدة
أحمد:للأسف كنت مخدوع فيك انا عرفت حقيقتك متأخر اووي للأسف وعرفت اني كنت مخدوع فيك كل السنين دي واسر بس هو اللي كشفلي حقيقتك انت دمرت حياة ابني وبدمر حياة شباب كتير بالممتوعات اللي بدخلها البلد انت كنت فاكر انك مش هتتكشف كل واحد لية يومة يا مجدي للأسف كنت عندي فيك ثقة كبيرة لدرجة انهم لما قالولي مصدقتهمش الا لما شفت بعيني
مجدي:لا يا احمد متصدقهمش يا احمد هما كدابين انا كنت هناك عشان اقبض علي شاهين ورجالتة و.....
قاطعة احمد بعصبية:اسسسكت بقا بطل كدة كفاااية اية مبتزهقش من الكدب اعمل لأخرتك يا اخي طب مش خايف مننا ماعملتش حساب هتقابل ازاي ربنا في الاخرة وانت بتدمر في حياة الشباب لا وبتاجر في الاعضاء كمان مش خايف علي ولادك طيب من الزفت اللي بتاجر فية دة يعني انت مفكتش ان ولادك ممكن يشربوا ويموتو بسببة او حد غيرك يخطفهم ويتاجر في اعضائهم هتبقا فرحان ساعتها مش حاسس بقلب كل اب وام ولادك بيموتو بسبب البلاوي اللي بيشربوها ولا الناس اللي بتتسرق منها اعضاءها وهي راحة عشان تتعالج في المستشفيات كل دة بيحصل بسبب ناس معندهاش ضمير ذيك انت فاكر انك لو نفدت من عقاب الدنيا هتنفد من عقاب الاخرة دة ربنا مبيسبش حقة استغفرة استغفرة يمكن يسامحك علي كل حاجة عملتها وذكي عن فلوسك لان فلوسك كلهاا حراام وبتأكل مراتك وولادك من فلوس حراام للأسف بسبب ناس ذيك احنا هنفضل ورا وبيقولو احنا لية مبنتقدمش للأسف دة كلة بسبب الناس اللي ذيك بتعمل كل حاجة عشان الفلوس ولا بتفكر في بلدها ولا في ربها بيفكروا بس في نفسيهم وازاي يبقا معاهم فلوس من غير ما يتعبوا بس عادي عندهم انهم يدمرو البلد ويفسدوا شبابها وان البلد بتتأخر بسببهم لكن للأسف محدش بيفكر غير في نفسة وبس وعادي البلد تولع بقا مش مشكلة مش هو دة تفكير يا يا سيادة اللوا يا بتاع القانون يلي مفروض انت اللي تنقذ الناس من الجرايم بس للأسف تطلع اكبر واحد فاسد للأسف انت شوهت صورة الشرطة عشان كدة الناس مبقتش تثق في الشرطة بسببك انت واللي ذيك اللي بيستغل منصبة عشان مصالحة الشخصية وبس انت ولا حاجة انت دلوقتي تلنتس كلها هتحتقرك وتدعي عليك بسبب اللي بتعملة في ولادهم وشفوف نظرات ولادك لك هتبقا عاملة ازاي هتقدر تبص في عينيهم بعد كدة ها رد عليك شكلك اية دلوقتي بقا فرحان فرحان بالفلوس اللي انت عملتها ياتري هتاخد الفلوس تدافع عنك ادام ربنا للاسف تفكير البني أدمين اللي ذيك دنئ وميستاهلش ان حد يتكلم معاة حتي اتفضل عشان هفتح المحضر وهتتعرض علي النيابة بكرة
مجدي بندم:أحمد سامحني انا غلطت وندمان دلوقتي انت كلامك فوقني انا لازم استغفر ربنا عشان يسامحني انا كنت طماع مرضتش باللي في ايدي وفي اول فرصة جاتلي اني اعصي ربنا عملتها فورا من غير ما اندم ابداا انا اسف يا احمد انا خدعتكوا كلكوا مش عارف انا عملت دة ازااي ياريت تقدر تسامحني وقول لولادي ومراتي يسامحوني انا مش هقدر ابص في عينهم قلهم يدعولي يا احمد ارحووك يا احمد ارجووك واما هعترف بكل حاجة وعلي كل الناس اللي معايا
أحمد:ياريت تبقا ندمان بجد يا مجدي ياريت ومتقلقش علي ولادك ولادك في عنيا
مجدي :شكرا يا أحمد
***********
في المستشفي
كام اسر ومحمد يجلسون خارج غرفة شاهين كي لا يهرب
محمد:اسر احنا لازم نكلم بنتة ونقلها
آسر:مقدرش يا محمد مقدرش قمر مش هتتحمل كل الحقيقة دي هي فاكرة ان ابوها ملاك لو قلتلها الحقيقة هتنصدم وممكن يحصلها حاجة
محمد:بس هي كدة كدة هتعرف فاحسن انك تقلها الأول وبعدين يارا كلمتني وقالتلي انها مصدومة من خبر موتك وانهارت من العياط ولحد دلوقتي بتعيط عشانك قمر بتحبك يا اسر بجد قلها الحقيقة يا اسر وشوف اية اللي هيحصل
اسر:انا خايف يا محمد خايف لتسبني بعد ما تعرف اني انا اللي عملت في ابوها كدة
محمد:بس هو اللي دمر حياتك انت مغلطش يا اسر مجرم واتعاقب علي جرايمة انت تقلها لو بتحبك كدة هتقف جمبك لكن لو غير كدة يبقا انت اللي كسبت مش هي عشان هتبقا عرفت قيمتك عندها بجد
اهي يارا بترن عليا اهة ثانية هشوفها
رد محمد علي هاتفة
محمد:الو ايوة يا يارا
يارا:الو اذيك يا محمد
محمد:انا كويس انتي عاملة اية
يارا:كويسة انا كنت بكلمك عشان عاوزة اقلك حاجة
محمد:قولي
يارا:قمر عمالة تعيط جامد علي اسر ممكن اقلها عشان اريح قلبها
محمد:حبيبي اللي قلبة طيب بقا ماشي يا حبيبتي قللها اسر جمبي اهة وكان لسة هيكلمها بس عشان البت متمتش من الصدمة فقللها انتي يا يارا
اومأ لة اسر بالموافقة
يارا بكسوف:اوك هقلها
محمد:لولا ان الزقت مش مناسب بس كنا قضناها رومنسيات بقا
يارا بكسوف :عيب علي فكرة انت خطيبي بس
محمد:بكرة تبقي مراتي يا جميل لا تقوليلي عيب ولا مش عيب
يارا:اقفل يا محمد اقفل
محمد:حاضر متزوقيش بس
اغلقت يارا الهاتف وهي تبتسم فمحمد يجعلها تبتسم في اشد لحطاتها من الحزن
ذهبت يارا الي غرفة قمر لتخبرها بالحقيقة
دخلت يارا الي قمر فوجدتها تجلس علي الفراش ممسكة بهاتفها وتنظر الي صورة اسر وهي تبكي
يارا:ريري حبيبتي تعالي عاوزة اقلك علي حاحة.
قمر:عاوزة اية يا يارا
قمر:بصي اهدي كدة واسمعيني واوعي يحصلك حاجة او تزعلي مني ماشي اوعديني الاول
قمر:فية اية يا يارا قلقتيني
يارا:قمر بصراحة احم يعني اسر عايش
قمر بصدمة:اية اسر اية انتي متأكدة من اللي بتقولية دة
يارا:ايوة يا قمر اسر عايش العربية لما انفحرت هو مكنش فيها هو قدر يهرب من العربية
قنر:بس بس هما قالوا انة انة..
قاطعتها يارا:كل دي كانت خطة
قمر بتعجب:خطة خطة لية
يارا:كل دة هيقلهولك اسر انا معرفش اكتر من كدة هو قالي اقلك كدة بس لكن هو هيكلمك ويقلك كل حاجة
قمر :طب مين اللي قالك
يارا:محمد خطيبي هو اللي قالي
قمر:طب هو فين دلوقتي انا عاوزة اشوفة
يارا:معرفش انا هكلم محمد اخلية يخليكي تكلمي اسر
قمر وهي تمسح دموعها بفرحة:طب بسرعة بسرعة رني علية
يارا:ماشي استي امال لو كان حبيبك ولا جوزك بقا كنتي عملتي اية
قنر بكسوف:بس يا بت
يارا:هههههه ماشي
دقت يارا علي هاتف محمد
محمد:اية لحقت وحشتك
يارا:قلتلك عيب هقفل لو مسكتش بس
محمد:سوري يا مس مش هعمل كدة تاني
يارا:انت فظيع بجد اسكت هتنسيني متصلة لية اصلا
محمد:طب يا ستي هسكت اهة قولي بقا كنتي عاوزة اية
يارا:قمر عاوزة تكلم اسر
محمد:طب ثانية هسألة
يارا:اوك
كانت قمر تخبط يارا في ذراعها كي تقول لها ما قالة محمد
وكان اسر اخذ الهاتف من محمد فسمع ما قالتة يارا وقمر
يارا:يا بت اتقلي شوية قالي هيقلة اهة
قمر:اخلصي بقالك ساعة بتكلمي محمد
يارا:الله مش خكيبي انتي بقا عاوزة تكلمي اسر لية
قمر بارتباك عشان عشان..
يارا وهي ترفع حاجة وتخبرها:عشان حبيبك مش كدة
قمر باحراج وقد احمرت وجنتيها:بس بقا عيب الله شوفية يلا
ابتسم اسر وهو يسمع هذا
يارا:الو يا محمد ها قلت لاسر
اسر:انا اسر يا انسة يارا ممكن تديني قمر
يارا:اة اكيد يا استاذ اسر اتفضل قمر معاك اهية
اعطت يارا الهاتف لقمر
اسر:اهلا يا قمر
قمر بارتباك:اسر انت انت بجد
اسر:انا بجدد اووي كمان عشان سمت صوتك
قمر بكسوف:الحمدلله انك عايش انا كنت خايفة عليك اوي(عضت علي شفتيها علي ما قالتة)قصدي يعني عيلتك كانت زعلانة وخايفة عليك
اسر:اسف كان لازم اعمل كدة
قمر:دة اللي انا عوزة افهمة لية انت تعمل كدة
اسر:فية حاجات كتير انا عاوز اقلهالك بس مينفعش في التلفون ممكن نتقابل دلوقتي لو معندكيش مانع
قمر:لا معنديش اي مانع انا عاوزة الهم حاجات كتير اووي ومفيش غيرك اللي هيقدر يفهمني
اسر:اوك نتقابل بعد نص ساعة في نفس المطعم فاكراة
قمر:دة مطعمي المفضل اصلاسر:اوك هستناكي هناك بقا
اغلقت قمر معة الخط وهي تبتسم
يارا:تيراراراراخيرا القمر ضحك يا ناس
قمر:بس ي بت
قمر:يلا بقا عشان هقابلة كمان نص ساعة في المطعم وانتي هتيجي معايا
يارا:هو محمد جاي
قمر وهي ترفع حاجبها:واللهي يعني لو محمد مجاش مش هتيجي مثلا
يارا:انا لا طبعا يا قلبي هاجي مين قال كدة
قمر وهي تضحك:ايوة كدة اتعدلي
ارتدت قمر ملابسها هي ويارا وذهبا الي المطعم
*********
في المطعم
كان محمد واسر يجلسان علي الطاولة في انتظار قمر
ذهبت قمر ويارا الي اسر ومحمد
قمر وهي تنظر الي اسر:اهلا يا استاذ اسر
اسر :اهلا يا قمر مش كفاية استاذ بقا انا مش كبير اوي كدة يعني
قمر:خلاص يا اسر
اسرر:اخيرااا اول مرة اعرف ان اسمي حلو كدة
محمد بضحك:نحن هنا
قمر باحراج :مش هنقعد ولا اية
اسر:لا اتفضلوا اكيد
محمد:اتفضلي يا يارا
جلس كلا من يارا وقمر
محمد :ها تاكلو اية الاول بقا
قمر:لا شكرا مش عاوزين
محمد:بس يارا عاوزة مش كدة يا يارا
يارا بارتباك:اة اة عاوزة
محمد:هههههه شفتي انا بقول نقوم يا ؤارا انا وانتي نقعد علي طرابيزة تانية عشان ناكل بقا علي ماهما يتكلمو
يارا:يلاا
محمد:نسيبكوا بقا
قام كل من يارا ومحمد الي طاولة اخري
علب طاولة اسر وقمر
قمر:اسر انا كنت عاوزة اعرف لية خبيت علي بابا انك عايش وكل الحاجات اللي حصلت مش لاقيالها تفسير وخصوصا خبر موتك الاخير دة انا مبقتش فاهمة حاجة
اسر:انا هفهمك كل حاجة من وانا صغير لحد دلوقتي بصي وانا عندي عشر سنين حصل....................
حدثها اسر عن كل شئ حدث في حياتة حتي الان وقبضة علي والدها علي ما يفعلة
قمر بصدمة:اية بابا عمل كل دة
اسر:للاسف يا قمر ومتفتكريش اني قبضت علية عشان انتقم منة لا طبعا انا عمري ماظلم حد او انتقم بالطريقة دي بس للاسف هي دي الحقيقة باباكي كان من اكبر تجار الممنوعات والاعضاء في البلد واللي خلاني اقلك كدة دلوقتي عشن متتفاجئيش لما تعرفي من برة لأني لاني لازم اطلع في مؤتمى عشان الناس تعرف اني عايش وبابكي دلوقتي في المستشفي واول ما يتعالج هيتعرض علي النيابة
قمر ببكاء:يتني بابا هيحبس
اسر بحزن عليها:للأسف يا قمر ارجوكي انا عايزك تبقي قوية وعندك ايمان ان ربنا مبيظلمش وعقابنا احني مش هيبقا زي عقاب ربنا يمكن ربنا يخفف عنة لما يتعاقب في الدنيا
قمر:طر هو انت ممكن تسامحة
اسر:مقدرش اقلك اني سامحتة او هقدر اسامحة باباكي دمر حياتي كلها قتل امي وابويا ادام عنيا ودمرني وعيشت يتيم لولا ماما حنين كان زماني في الشارع دلوقتي
قمر:انا عارفة ان اللي حصل معاك صعب جدا وانك مش هتقدر تسامحني بس ارجوك عشان خاطري سامحة حاول علي الاقل
اسر:ماقدرش اوعدك بس هحاول عشان خاطرك بس
تحبي تروحي لوالدك
قمر:لا مش هقدر ابص في عنية دلوقتي مش هقدر ممكن تسبني لوحدي شوية
اسر :ماشي يا قمر هسيب معاكي صاحبتك بس خلي بالك من نفسك
اسر وهو يذهب الي محمد:يلا يا محمد وانسة يارا روحي لقمر وخليكي جمبها لغاية ماتهدي وخلي بالك منها يا انسة يارا لو سمحتي
يارا:اكيد يا استاذ اسر قمر في عنيا
محمد:مع السلامة يا يارا وخلي بالك من نفسك
يارا:حاضر
وغادر كل من اسر ومحمد المطعم ليذهبوا الي منزل اسر
*********
كان هناك احد الاشخاص يراقبهم خارح المطعم وفور خروج اسر ومحمد
دق الشخص علي هاتف احد الاشخاص
الشخص:ايوة يا باشا الظباط اسر ومحمد خرجوا من المطعم لوحهم البنات جوة لسة
الشخص الاخر:طب تمام اول ما يخرجوا نفذ اللي قلتلك علية
الشخص:تمام يا باشا سلام
**********
كانت يارا تحاول تهدئة قمر لأنها كانت تبكي كثيرا لما سمعتة من اسر فهي تفاجئت بان ابيها يفعل كل هذا المثل الاعلي لها يصبح انسان سئ لهذة الدرجة
يارا:اهدي يا حبيبتي ارجوكي الناس بتبص عليكي
قمر:مش قادرة يا يارا مش مصدقة ان بابا يعمل كل دة ازاي يا يارا ازاي ابويا انا يبقي وحش اوي كدة
يارا:خلاص يا حبيبتي اهدي صدقيني كل شئ هيبقا كويس يلا نروح البيت احسن
قمر وهي تمسح دموعها :يلا يا يارا
سندت يارا قمر لتوقفها
يارا:يلا يا حبيبتي
خرجا قمر ويارا من المطعم وجاءا ليذهبا للسيارة وجدا شخصان ملثمان يعا شئ علي فمهما ووضعوهم في سيارة سوداء
حاولا قمر ويارا التخلص ولكنهم لم يستطيعوا فقد فقدا وعيهما
وذهبت السيارة بسرعة كبيرة واتصل الشخص الذي كان يراقبهم بنفس الشخص:الو ايوة يا باشا كلا تمام هنوديم علي .....
الشخص:طب تمام وديهم وانا جاي اهة