-->

رواية عودة ميت الفصل الثامن عشر 18 بقلم عزيزة حامد

رواية عودة ميت الفصل الثامن عشر 18 بقلم عزيزة حامد

    رواية عودة ميت الفصل الثامن عشر 18 بقلم عزيزة حامد 




    في شركة شاهين النجار
    كان شاهين في قمة سعادتة بعدما سمع خبر وفاة اسر النجار فهو الان اثبت للباشا الكبير انة جدير بالثقة ونفذ المهمة بسهولة
    جاءة اتصال وكان من الباشا الكبير
    شاهين:ايوة يا باشا ها اية رأيك فيا بقا
    الباشا:لا تمام كدة يا شاهين اثبت انك لسة مكبرتش وخرفت
    شاهين:تسلم يا باشا
    الباشا:دلوقتي بقا الحاجة نقدر ندخلها بكل سهولة عشان اكبر عائق كان عندنا راح خلاص
    شاهين:تمام يا باشا هبلغ الرجالة عشان يجهزوا كل حاجة
    الباشا:تمام يا شاهين عايزك تركز في الشحنة دي اووي لان دي اكبر شحنة هندخلها البلد وحطين فيها نص فلوسنا تقريبا فمش عاوز اي خسارة
    شاهين:متقلقش يا باشا
    واغلق شاهين الهاتف ونادي علي حسين
    شاهين:حسين ادخلي عشان عاوزك
    حسين:تمام يا فندم
    دلف حسين الي مكتب شاهين
    حسين:نعم يا شاهين بية
    شاهين:جهو الرجالة يا حسين وبلغهم ان موعد التسليم هيبقا بكرة مفهوووم ومش عاوز اي غلطة وخليهم يةخدو بالهم كويس اووي الباشا لو حصل اي غلطة هيطير رقابنا كلنا مفهوم يا حسين مش عاوز غلطة
    حسين:متقلقش يا شاهين بية انا مظبط كل حاجة
    شاهين:طب يلا امشي دلوقتي
    حسين:حاضر يا باشا
    غادر حسين المكتب ليفعل ما امرة بة شاهين
    بعدما خرج حسين من الشركة اتصل علي احد الارقام
    حسين:الو ايوة يا باشا كل شئ تمام
    الشخص:طب كويس ابعتلي رسالة بكل التفاصيل
    حسين:تمام يا فندم
    ********
    في المستشفي
    كانت حنين في انتظار احمد خارج غرفتة كي يخرجوا من المستشفي
    عندما خرج أحمد وقفت حنين لتسندة ومريم جاءت اليهم كي يغادروا المستشفي وكل منهم يذهب ولا يعي ما يحدث حولة
    وصل محمد اليهم لكي يقوم بتوصيلهم الي المنزل
    وعندما عادوا الي المنزل دق هاتف احد كان احد الاشخاص يخبرة بامر الاخبار التي نشرت في التلفاز حول وفاة اسر
    أحمد:انت اتجننت ابني مماتش اواي تعملو حاجة زي كدة ايني عايش انتو كلكو بهااايم مبتفهموش اسر عايش مفهووووم عايش ورمي الهاتف علي الارض
    حنين بهيستيريا:لا لا لا اسر مماتش اسر لااااااااااااااا اسرررررر انت فين يا ابني تعالي قلهم انك عايش كلهم كدابين يا اسر انا حاسة بيك تعالي انا امك يا اسرر تعلالي تعالي يا حبيبي انا مليش غيرك في الدنيا تعالي يا اسر 😭😭
    مريم بصدمة وهي تذهب الي والدتها:م.ا.م.ا ا.ب.ي.ة ا.س.ر م.ا.ت
    حنين وهي تحتضنها:لا لا اكيد مماتش هيرجع هو قالي انة هيرجعلي ومش هيسبني لا اكيد اسر هيرجع هيرجع😭😭
    مريم وهي تحرك رأسها برفض وتبكي :ابية ابية محصلوش حاجة لا ابية لاا انت فين يا ابية ماما ابية مماتش يا ماما لا انا عوزة اخويا يا ماما عاوزااااة فين اخويا لية بيقولو علية كدة
    أحمد:حنين ارحوكي اهدي عشان نعرف نعنل اية
    حنين ببكاء:نعمل نعمل اية في اية انا مش عايزة غير اسر دلوقتي
    أحمد:اهدي يا حنين اهدي
    ارتمت حنين في احضانة ابني ضاع مني يا احمد اسرر راااح اسر رااح يا احمد😭😭
    ركضت مريم الي غرفتها وهي تبكي واغلقت الباب علي نفسها
    فركض محمد خلفها:مريم مريم افتحي مريمم اوعي تعملي حاجة مريم اخرجي هقلك حاجة معمة اووي اخرجي بسرعة اسر هيزعل منك لو عملتي حاجة في نفسك
    خرجت مريم من الغرفة:عاوز تقول اية
    محمد وهو يمسكها من يدها:تعالي ننزل تحت عشان عاوز اقلكوا حاجة
    نزل محمد الي الاسفل
    محمد:لو سمحت يا سيادة اللوا انا عاوز اقلكوا حاجة
    أحمد:عاوز تقول ايو يا محمد
    محمد:انا عاوز اقول انة..........
    وقال لهم ما يريدة
    ***********
    بعد مرور يومان جاء موعد تسليم الشحنة الذي اتفق عليها شاهين والباشا الكبير
    الباشا:الو ايوة يا شاهين كلة تمام قول للناس تجهز
    شاهين:حاضر يا باشا
    ابلغ شاهين رجالة بان يستعدوو لان ساعة الصفر حانت
    حسين وهو يأتي باتجاة شاهين:كلة تمام يا باشا والبضاعة وصلت ومستنين الفلوس عشان ناخد البضاعة
    شاهين:ماشي يا حسين بس خليهم يستنوا لحد ما الباشا يجي عشان هو اللي هيشرف علي كل حاجة بنفسة المرادي
    حسين بدهشة:اية يعني الباشا الكبير هيجي النهاردة
    شاهين:ايوة يلا بقا بلاش لكاعة روح شوف شغلك
    حسين:حاضر يا باشا انا اسف
    ذهب حسين بعيدا وبعث برسالة لشخص ما
    بعد مدة تجمع جميع رجال شاهين لاستلام البضاعة
    اتصل شاهين بالباشا لكي يعرف اين هو
    شاهين:الو ايوة يا باشا الرجالة جهزت ومستنيينك يا باشا
    الباشا:ايوة انا جاي اهة يا شاهين بلغهم يتسعدو بس
    بعد فترة قليلة جاء الباشا الكبير
    ذهب شاهين الية:اهلا يا باشا اتفضل اتفضل
    الباشا:يلا يا شاهين عايزين نستعجل قبل ما اي حاجة تحصل
    شاهين:لية يا باشا هو في حاجة
    الباشا:لا بس مش عاوزين حد يحس بينا دي اكبر شحنة هتتنقل عشان كدة انا جاي بنفسي يلا اجهزوا
    جاءو ليسلموا البضاعة فسمعوا صوت اطلاق النار ورجال ملثمين امسكوا بهم
    شاهين:اية دة يا باشا ازاي دة يحصل وحضرتك موجود لازم نتصرف ونهرب بسرعة
    جاء شخص متخفي الوحة وقام بامساك الباشا وهو يهددة بالقتل اذا تحرك
    الشخص:لو اتحركت هيبقا اخر يوم في عمرك
    الباشا:انت مين زعايز مني اية
    السخص:انا مين فدي هتعرفها بعدين بس عايز منك ايو فانا عاوز اندمك علي كل حاجة عملتها في حياتك اشتغليت منصبك عشان اغراضك الدنيئة برافووو عليم يرافو عليك يا (بسخرية) يا سيادة اللوا يااة بقا لما الناس كلها تعرف ان سيادة اللوا بنفسة هو اكبر تاجر مخدرات في البلد هية تصدق هيبقا مانشت فظيع خبر عاجل اللوا مجدي الشربيني رئيس العصابة يعني هو البوص الكبير اللي بيدير كل حاجة ومغفل الحكومة كلها وطبعا مساعدة العظيم الاستاذ شاهين النحار صاحب شركات النحار
    هتبقوا حلوين جداا وانتو في الكلبشات دي
    مجدي وهي يحاول التخلص منة
    مجدي:انت اتجننت انا سيادة اللوا تقلي الكلام دة دة انا جاي عشان اقبض عليهم ابعد احسنلك بدل ماسجنك
    الشخص وهو يضحك بسخرية:تصدق ضحكتني جاي تقبض عليهم تصدق اني صدقتك كدة انت مش هتمشي من هنا الا علي مكان واحد بس السجن يا هية يا سيادة اللوا
    مجدي:شاهين اتحرك وساعدني يا متخلف
    كان احد الاشخاص الملثمين ايضا ممسكين بشاهين
    شاهين:انا اللي عايز حد ينقذني يا باشا
    مجدي:انتو مين لو رجالة كنتو وريتونا وشكو
    الشخص الممسك بشاهين بسخرية:تصدق كدة بقا هنقلك لا اقنعتنا بجد
    الشخص الممسك بمجدي:اية رأيك نوريهم ولا نلعب شوية
    الشخص الاخر بضحك:لا بقول نلعب شوية
    مجدي:انتو هتهزروا سيبونا احسنلكو هي فين الرجالة يا شاهين
    شاهين:معرفش يا باشا
    حسين وهو قادم
    شاهين:حسين تعالي الحقنا يا حسين
    حسين:الحق مين يا باشا
    شاهين:بقلك تعالي اضربهم
    حسين بضحك:معلش يا باشا بقاا المرادي مش هسمع كلامك
    شاهين:انت اتجننت يا حسين وبعدين فين الرجالة
    حسين:الرجالة كلهم خلصنا عليهم معلشي يا باشا اصلي معاهم
    شاهين بصدمة:اية معاهم انت يا حسين
    حسين:ايوة يا يا شااهين
    الشخص:ها تحب تشوف بقيت المفاجأة
    تعالووو
    قدم فرقة الاسود (ادم ويحيي ومؤمن)
    اللوا مجدي:انتو انتو بتعملو اية هنا
    يحيي:مفاجأة مش كدة يا سيادة اللوا مكناش نتوقع انك تطلع صاحب البلاوي دي كلهاللاسف كنت قدوتنا
    مؤمن:فعلا وانت اللي بتقلنا ازاي نهاجم ونقبض علي الناس اللي بتاجر في الممنوعات وانت تطلع رئيس العصابة
    أدم:لا واية مش ممنوعات بس دي اعضاء كمان لا وهو اللي كان بيخططلنا اننا نقبض عليهم ونخلص البشرية من فسادهم بس للاسف كل دة طلع كدب وخدااع
    مؤمن:عندك حق يا أدم احنا كنا ماشيين وراة من غير نانعرف نواياة اتارية بينيمنا عشان يخطط للعملية الكبيرة
    مجدي:بس انتو عرفتو ازاي
    الشخص الممسك بة :انا هقلك بقا عرفوا منين
    قام الشخص الملثم بكشف وجهةة
    شاهين بصدمة:اسرر انت عايش ازاي
    اللوا مجدي:اية اسر انت ممتش
    اير بسخرية:لا طلعتلك من الترب عشان اموتك وارجع تاني ايوة عايش انتو فاكرين هتقدرو تخلصوا مني بالسهولة دي دة في الحلم
    الشخص الاخر وهو يكشف وجهة
    الشخص:وانا كمان مش عاوزين تعرفوني
    اللواء:محمد انت كمان معاة
    محمد:وانا اقدر اسيبة لوحدة بردة
    آسر:دة صديقي الصدوق عاوزة يسبني ولا اية
    أدم بصدمة:اسر انت عايش
    مؤمن:انا بحلم ولا اية
    يحيي:اية دة في اية حد يقرصني
    محمد:العيال اتهبلو يا اسر
    اسر:احنا في اية ولا اية ركزوا شوية ايوة انا عايش وانا ومحمد خططنا لكل دة
    كلهم وهم ينظروا يصدمة الي محمد:يعني انت كنت عارف
    محمد:ايوة طبعا
    يحيي:امال اية الانهيار اللي انت كنت فية دة
    محمد:انا مكنتش اعرف من الاول الحادثة حصلت من غير منعرف بس اسر لحق نفسة في اخر دقيقة وكلمني اول ماقدر يكلمني بعديها بفترة صغيرة
    يحيي:بس انت قدرت تعيش ازاي دي العربية انفجرت
    اسر:هتعرفو كل حاجة بس مش وقتة دلوقتي لازم نخلص منهم الاول ونوديهم القسم يلا
    وقام اسر بامساك الكلبشا ووضعها في يد اللوا مجدي وقام محمد بذلك ايضا
    اسر:يلا قدامي
    وقاموا بوضعهم بسيارة الشرطة وذهبوا الي الشرطة
    اللوا مجدي:انتو بتغلطوا غلطة عمركوا انتو مش معاكوا اي ادلة ضدنا
    اسر:اية دة هو انا مقلتلكش
    محمد:لا مقلتلوش يا اسر😂
    اسر :طيب بالمناسبة بقا انا مسجلك كل حاجة كنت بتقلها انت وشاهين وحسين مصوركوا صوت وصورة وانتو بتتفقوا علي كل حاجة لا وكمان معايا ورق يخليكوا في السجن طوول عمركو
    صمت مجدي بصدمة
    شاهين:انت كدة سمعتك اللي هتتشوة عشان انا ابقا عمك لو حصلي حاجة انت اللي هتخسر يا اسر
    اسر:متقلش عمي بس انت لا عمي ولا اعرفك اصلا انت فاكرني مش فاهم حاجة لا دة انا فاهم كل حاجة كويس اووي وبنتك كمان هعرفها كل حقيقتك
    شاهين بتركي:لا يا اسر ابوس ايدك متقلش لقمر حاجة هي ملهاش ذنب
    اسر:يعني انا اللي كان ليا ذنب اما دمرت حياتي انا هدمر حياتك ذي ما انت دمرتني
    شاهين:اسر ارجووك كلة الا قمر دي بنتي الوحيدة ارجوك يا اسر اوعا تعمل كدة
    اسر:كل الناس هتعرف حقيقتك مش بس بنتك انا بكرة هطلع في التلفزيون وهقول للدنيا كلها انت عملت فيا اية وكمان بتعمل اية في البلد وهتشوف يا شاهين انا هدمر حياتك هدمرها ذي مدمرتني
    شاهين:اسر ارجو...
    وامسك قلبة واخذ يتنفس بصعوبة الي ان فقد الوعي
    اسر:هنروح علي القسم بسرعة بعدين نودية المستشفي استعحلوا يلاا


    إرسال تعليق

    جميع الروايات والقصص المنشورة علي الموقع هي روايات مجانية أخذنا إذن بنشرها من أصحابها إذا وجدت أي رواية لها حقوق ملكية فكرية أو تُريد إزالتها من الموقع اتصل بنا ، ونقوم بحذفها فوراً .