اخر الروايات

رواية عودة ميت الفصل السابع عشر 17 بقلم عزيزة حامد

رواية عودة ميت الفصل السابع عشر 17 بقلم عزيزة حامد 





انهي آسر عملة وقرر ان يذهب الي البحر ليجلس امامة لبعض الوقت ركب آسر سيارتة ليذهب الي هناك وهو في السيارة كانت حنين تحدثة
حنين:اسر حبيبي انت اتأخرت لية انت فين دلوقتي
اسر:مفيش يا ماما كان الشغل عندي كتير النهاردة وانا رايح دلوقتي البحر شوية وهجيلك
حنين:طب تعالي هنا الاول يا حبيبي انا قلبي واكلني عليك يا آسر تعالي بعدين ابقي روح مكان ما انت عاوز
آسر:يا ماما متقلقيش عليا وعشان خاطرك يا ستي حاضر هجيلك الاول خلاص مرتاحة كدة
حنين:ايوة يا حبيبي يلا مع السلامة
آسر يابتسامة:مع السلامة يا ماما
اغلق معها الخط ووجد رقم غريب يتصل بة فرد علية
الشخص:اهلا بيك يا حضرة الظابط
آسر:مين معايا
الشخص:معقول معرفتنيش بعد السنين دي يا ابن اخويا
آسر:شاهين
شاهين:شاهين حاف كدة اسمي عمو شاهين يا شاطر
آسر بسخرية:هة عمي لا تصدق حلوة
شاهين:اية يا اسر نسيت عمك ولا اية
آسر:لا طبعا هو انا اقدر انساك اصلا
شاهين:طالماكدة بقا مقلتليش انك عايش لية
آسر وهو يضحك بسخرية:تصدق ضحكتني انت فاكرني مش عارف كل اللي انت عملتة وبتعملة انت دمرت حياتي كلها وعاوزني كنت اقلك اني عايش انا واختي عشان تفتلنا زي مقتلت اخوك مش كدة
شاهين بصدمة من معرفتة لهذة الحقيقة
شاهين:انت انت بتقول انا انا مقتلتش حد
آسر:خلاص يا شاهين الكلام دة ميدخلش عليا كل حقايقك انا عارفها وانا اللي بإذن الله هحاسبك علي كل حاجة فااهم افتكر بس الكلام اللي بقلهولك دلوقتي انا مش هرحمك يا شاهين مش هرحمك زي ما انت مرحمتش ابويا وامي والدادة وغيرهم اللي قتلتهم انا اعف كل اسرارك وقريب اووي هتلاقي عزرائيل بيخبط علي بابك
شاهين بسخرية:وانت مفكر انك هتقدر تعمل حاجة اصلا انت مش هتلحق تكمل المكالمة دي اصلا عشان تبدر تعمل الهبل اللي انت بتقولة
آسر:انت تقصد اية
شاهين:ههههه اقصد ان الفرامل بتاعت العربية اللي انت راكبها مش شغالة يعني انت اللي هتروح لعزرائيل مش انا
آسر:هموتك يا شاهين الكلب هموتك وعمرك مهتبدر تخلص مني فاهم
واغلق السر الخط بوحة شاهين واخذ يحاول التحكم في السيارة وكانت سرعتها زادت والفرامل مثلما قال ذالك الحقير بانها لاتعمل ظل آسر يحاول التحكم في السيارة الي ان خبط في الشحرة امامة بقوة كبيرة
وبعد مدة سمع صوت انفجار عالي والسيارة تشتعل بالنيران
***********
حنين كانت تحلس بالمنزل قلقة جدا علي تأخير آسر وكان قلبها يوخزها جداا علي ابنها
حنين:احمد اتصل بآسر تاني كدة قلبي واكلني علية
أحمد:تلفونة مغلق يا حنين مش هو قلك هيحي زمانة جاي ان شاء الله
حنين:لا كدة اتأخر اووي انزل دور علية يا احمد
أحمد وقد قلق ايضا من تأخير ابنة :طب انا هنزل اروح اشوفة ولو ملقتوش هروح القسم اخليهم يشوفوة
جاء احمد يغادر فدق هاتفة
أحمد:الو ايوة يا مجدي
اللوا مجدي:انا اسف اني اقلك ان ان آسر ابنك عمل حادثة والعربية ولعت
أحمد وهو يتهاوي علي الكرسي بصدمة:اية
حنين:احمد احمد فية اية
أحمد:طب طب ا.س.ر. ف.ي.ن
مجدي:للاسف ملقناش جثتة ممكن تكون النار...
أحمد:بس اسكت يا مجدي اسكت
واغلق اسر الخط في وجهة وهو لا يستطيع التنفس
حنين بفزع:احمد احمد اسر جرالة اية احمد فوق قلي ابني جرالة اية😭😭😭
أحمد وهو يتكلم بصعوبة:ا.س.ر.م.ا.ت. م.ا.ت.
واغمي علية فورا
حنين بصدمة:اية اللي انت بتقولة دة احمد فووووق احمددد لاااااااا😭😭
امسكت الهاتف بسرعة لتتصل علي اي شخص ليتقذها فوجدت رقم محمد صديقةاسر فدقت علية فورا
محمد:الو ايوة يا طنط
حنين:الحقني يا محمد الحقني😭😭
محمد بفزع:فية اية يا طنك اية اللي حصل
حنين:احمد اغمي علية دلوقتي ومش راضي يفوق ومش عارفة اسر اية للي حصلة الحقني يا محمد بسرعة
محمد:انا جاي حلا
واغلق الخط فورا وارتدي ملابسة ونزل وركب سيارتة مسرعا ليري ما حدث واتصل باللواء محدي ليطمئن علي اسر بعدما حاول الاتصال باسر ووجد هاتفه مغلق
اللوا مجدي:ايوة يا محمد
محمد:ايوة يا سيادة اللوا معلش اني اتصلت دلوقتي بس عاوز اطمن علي اسر حضرتك تعرف عنة حاجة
اللوا مجدي:للاسف يا محمد احنا فقدنا اسر انهاردة في حادثة اسر عمل حادثة بالعربية يا محمد وعربيتة ولعت ومش لاقين جثتة لحد دلوقتي
محمد بصدمة وهو يوقف السيارة:جثتة انت بتقول اية اسر كويس اكيد انت بتهزر صح قول انك بتهزر
اللوا مجدي:للاسف دي الحقيقة يا محمد
محمد ببكاء علي صديقة:لا لا اسر عايش اسر مش هيسبني لوحدي لا اسر كويس كويس
اغلق في جه اللوا وانطلق بسيارتة ليذهب الي الي منزل اسر
وصل محمد الي منزل اسر فدخل بسرعة الي الداخل
محمد:طنط في اية
حنين ييكاء:الحقني يا محمد احمد جوة مرمي مش عارفة اعملة اية واسر كمان مش عارفة اية اللي جرالة
دلف اسر وحمل احمد الي السيارة مسرعا
مريم وهي تركض باتجاهم:ماما اية اللي حصل لبابا في اية وفين ابية يا ماما
حنين:معرفش معرفش
انطلق محمد بالسيارة الي المستشفي
محمد وهو يدخل الي المستشفي :دكتور بسرعة
جاء الكبيب وادخلوا احمد غرفة العناية المركزة لانهم وجدوا انة تعرض لجلطة بسبب الصدمة التي حدثت لة
حنين:جلطة جوزي جالة جلطة لا انتو كلكو كدابي كدابين لااااا يا ااسرررر انت فيين تعالي يا اسرررر😭😭
وفقدت وعيهاا فتقلوها غرفة حتي تستعيد وعيها
محمد:مريم اقعدي هنا علي مروح اشوف حاجة واجي اوعي تتحركي يا مريم
مريم:هو بابا حصلة اية يا ابية هما هيسبوني ذي بابا وماما اللي سبوني وابية اسر فين روح هاتة يا ابية روح😭😭
محمد وقد بدأت عيناة تدمع:متقلقيش كلهم هيبقوا كويسين وانا هروح اشوف اسر متقلقيش يا حبيبتي
********
خرج محمد من المستشفي وذهب الي قسم الشرطة
محمد دخل الي مكتب سيادة اللوا مجدي:سيادة اللوا قلي فين مكان الحادثة
مجدي:احنا بعتنا ظباك يحققوا هناك
محمد:لو سمحت قلي المكان فين انا لازم اروح اشوف اسر
مجدي:فوق بقااا بقلك اسر مات مااات
محمد بعصبية:لااا اسر مماتش ومش هيموت هو قالي اننا هنفضل صحاب علي طووول ومش هيسبني هو. ووعدني واسر عمرة ميخلف بوعدة فااهم
مجدي:لاحظ ان صوتك عالي يا سيادة الظابط انا مقدر ظروفك والحالة اللي انت فيها دلوقتي. بس دي الحقيقة ومحدش يقدر يغيرها
محمد بهستيرية:لالالالا انتو كلكو كدابين اسر مماتش قلتلك مماتش انا هروحلة هروح واحيبة هو مبيحبش يزعلني واكيد هيرجع اسر هيرجع قلي حالا هو فين قووول
مجدي:هو ف ........
ركض الي الخارج وءهب الي المكان الذي اخبرة بة مجدي
وعندما ذهب الي هناك وجد سيارة اسر مدمرة وافراد الشرطة يقفون في كل مكان يرحثوا عن جثة اسر ولكن لا وجود لة فاستنتجوا ان النار حرقت جثتة وعندما سمع محمد هذا وقع منهار علي الارض
فالتف علية اصدقاءة
يحيي:محمد شد حيلك احنا عارفين ان الصدمة كبيرة عليك بس استهدي بالله كدة لازم تكون قوي
محمد بدموع:ازاي اسر يحصلة كدة ازااي اسررر انت رحت وسيبتني لية انا مبعرفش اعمل حاجة من غيرك طب هعمل فرحي ازاي مش انت اللي قلت هتعملي فرحي طب مين هيعملهولي دلوقتي انت عمرك مخلفت وعدك يا اسر لية هتخلفة دلوقتي
مؤمن:محمد اسر كان بالنسبة لينا كلنا اخ وكلما زعلانين علي فراق بس مش كدة خلي عندك ايمان بربنا
محمد:كان بتقول علية كان اسر دة صديق عمري كلة هو اللي وقف جمبي في وقت شدتي محدض ساعدني ادة
أدم:خلاص اهدي يا محمد ادعيلة دلوقتي ادعيلة
محمد وهو يمسح دموعة التي تساقطت:انا عارف مين اللي عمل فية كدة وانا هنتقملك يا اسر هنتقم من كل اللي اذاك في حياتك
مؤمن:يعني اية يعمي الحادثة دي مدبرة
محمد:اكيدد وانا قريب اوووي هنتقم من اللي عمل كدة
يحيي:طب قلنا مين واحنا اكيد هنساعدك
محمد:مينفعش مينفعش انا لازم امشي
وغادر محمد.مسرعا وهو يغادر وصل الي هاتفة رسالة محمد بصدمة:ايةة؟؟!!!!
********
ذهب محمد الي المستشفي
حنين فاقت من الاغماء ولكنها صامتة لا تتحدث وأحمد قاموا بمعالجتة فهو جاء في الوقت المناسب وانتقل الان الي غرفة عادية ومريم كانت تجلس مع حنين في الغرفة وهي تبكي لا تعرف ما يحدث من حولها
دلف محمد الي غرفة حنين ومريم
محمد:طنط انا انا عاوز اقلك حاجة
حنين وهي تنظر لة واخيرا تحدثت:قول يا محمد قول اللي انت عاوزة بس انا قلبي مش هيصدق غير اللي انا حساة وبس
محمد:انتي عرفتي
حنين:احمد قالي بس انا متأكدة انكو كلكو غلط ابني عايش وهيرجع
محمد:انا هروح اطمن علي سياردة اللوا وهشوف شوية حاجات وهجلكوا تاني
لم يتلقي اي رد فغادر محمد المستشفي ليقوم بما علية الان
*********
قامت محطات التلفاز بنشر خبر وفاة الظابط اسر جمال النجار في حادث مأساوي
*********
في فيلا شاهين
كانت قمر تشاهد التلفاز فوجدت المذيعة تقول:لقد تلقينا اليوم خبر وفاة الظابط آسر جمال المجار في حادث مأساوي ولم يتم العثور علي جثتة حتي الان ومازالت التحقيقات مستمرة حول ماهية الفاعل في هذة الحادثة ام الحادثة طبيعية انتظرونا بتعرفوا باقي الاخبار
قمر بصدمة:اية اسر مات
واخذت تبكي
سمعتها والدتها وهي تبكي فجاءت اليها
إيمان:قمر مالك يا حبيبتي بتعيطي لية
قمر:م.ا.م.ا ا.س.ر. م.ا.ت
إيمان:اهدي بس يا حبيبتي كدة وقليلي براحة
قمر وهي تستجمع شتات نفسها:ماما اسر ابن عمي مات با ماما مات لما عرفت انو ابن عمي لية يا ماما لية يحصل كدة دة انا حتي لسة بقول هيبقا عندي قرايب يروح في ثانية كدة ازااي ازااي يروح يا ماما بعد ما ما....
وصعدت الي غرفتها مسرعة
اغلقت قمر الباب :لية كدة يا اسررر لية لية تروح بعد ماتعلقني بيك ليةة لية بعد ماحبيتك وصارحت نفسي اني اتعلقت بيك تسبني فجأة كدة احنا ملحقناش نتكلم ولا نتعرف علي بعض ولا عرفت حاجة عنك لية يا اسررر ياااارب يااارب اقف جمبي يااارب يارب يكون دة كلة كااابوس وافوق منة اسرررر ارجع يا اسر ارجعلي واوعدك مش هضايقك بأي اسئلة خلاص انا مش عاوز اعرف حاجة انا عوزاك بس ترجع وتعيش اااااةة يااارب😭😭😭😭😭
وتهاوت علي الارض فلم تعد تحملها قدماها
امسكت بهاتفها بسرعة لتتصل بصديقتها
يارا بحذر فهي سمعت الاخبار في التلفاز:قمر انتي كويسة
قمر ببكاء:تعليلي يا ياارا تعالي مش قادرة عاوزاكي جمبي
يارا بحزن علي صديقتها:انا في الطريق ليكي يا قلبي متعيطيش اهدي يا قمر اهدي يا حبيبتي انتي مؤمنة وعارفة انة كل شئ بايد ربنا اللي بتعملية دة غلط
قمر:مش قادرة يا يارا مش قادرة انا اتكسرت يا يارا كنت عاوزاة جمبي يا يارا بس هو سبني سبني بعد متعلقت بية سبني قبل ما نتكلم يا يارا 😭😭😭😭
يارا وقد بدأت تبكي علي بكاء صديقتها:خلاص بقا يا قمر متعمليش في نفسك كدة بصي خليك معايا علي الخط وانا خمس دقايق وهوصلك بس بقا بطلي عياط عشان خاطري ولا انا مليش خاطر عندك يا ريري
قمر وهي تمسح دموعها:خلاص مبعيطش اهة بس تعالي بسرعة بقا
يارا:جاية اهة يا حبيبتي انا قدام باب الفيلا اقفلي بقا علي مطلع مش رصيد رقاصة هو😂😂😥
قمر وهي تحاول الابتسام:دايما بتكلعي بحاجات غريبة في اوقات اغرب
يارا:هههه طب انا طالعة اهو يختي
اغلقت معها الخط وصعدت يارا بعد ان سلمت علي إيمان صعدت الي غرفة قمر
قمر اول ما رأت يارا ارتمت باحضانها وبدأت بالبكاء مرة ثانية
يارا وهي تربت عليها:خلاص يا حبيبتي متعيطيش بقا بعدين بصي انا حيبالك اية
قمر وهي تنظر لها:اية
فتحت يارا شنطتها واخرجت منها شوكولاتة وحلويات كثيرة (مصاصة وايس كريم وغيرها😂)
يارا:اية رأيك بقا جبتلك الحاجات اللي بتحبيها اهة يا ستي يلا هتاكلي ولا تعيطي بقا
قمر :الله مصاصة وشوكولاتة طب بصي انا هاكل بعدين اعيط
يارا وهي تحتضن قمر:يا خلاصي علي الصغنون بتاعي يا ناس
قمر:بس اسر ا.س.ر م.ا.ات يا يارا ويدأت تبكي مرة ثانية
يارا:خلاص بقا يا حبيبتي انا مصدقت انك هديتي بصي لو مسكتيش هاخد الحاجة دي كلها اكلها انا بس
قمر:لا هاكلها معاكي هيةة😥🥺🥺
يارا:خلاصي يا قلبي كليهم كلهم لوحدك بالهنا والشفا علي قلبك
واخذت يارا تداعب قمر كي تنسيها حزنها ولكن قمر تبكي من حين الي حين
يارا في نفسها:ياااة في حب كدة بتزعل علية ومفيش بينهم حاجة ولا قلها انة بيحبها حتي ربنا يقويكي يا قمر انتي طيبة وتستاهلي كل خير)
ظلت يارا جالسة مع قمر حتي غفت قمر من التعب وعيناها وارمة من البكاء
اخذتها يارا الي الفراش واستلقت بجانبها لان قمر رفضت التخلي عنها وجعلتها تبيت معها حدثت يارا والديها واخبرتهم بظروف قمر وانها لاتستطيع تركها وحدها فسمحوا لها بالمبيت


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close