رواية عودة ميت الفصل الرابع عشر 14 بقلم عزيزة حامد
ل الرابع عشر
عاد آسر الي المنزل وصعد الي غرفتة فور وصولة كي لا يحدث اي شخص
صعد أحمد الي غرفة آسر عند معرفتة بقدومة لكي يحدثة حول ما سيفعلة بعد معرفتة بحقيقة قمر
أحمد وهو يدق علي غرفة آسر
آسر:أدخل
دلف أحمد الي الغرفة وجلس بجانب آسر
أحمد وهو يضع يدة علي كتف آسر :آسر
آسر:نعم يا بابا
أحمد:اللوا مجدي قالي باللي انت نويت تعملة متأكد يا بني من الخطوة دي
آسر:ايوة يا بابا انا متأكدة جدااا وخلاص انا ضيعت وقت كتير اووي
أحمد:بس يا بني كدة هيبقا في خطر عليك انت واختك وحنين كمان حياتكوا هتبقا في خطر
آسر:متقلقش يا بابا انا مأمن كل حاجة ومخطط كل حاجة من زمان ودلوقتي وقت التنفيذ
أحمد:طب وقمر
آسر:مالها
أحمد:اوعا تكون عاوز تنتقم من ابوها فيها يا آسر احنا منعرفش هي تعرف حاجة عن شغل ابوها ولا لا
آسر:متقلقش يا بابا انا عارف انا هعمل اية كويس وعمري مهظلم حد
أحمد:عارف يا بني انك عمرك مهتظلم حد برئ انا هسيبك دلوقتي عشان تفكر هتعمل اية بكرة
غادر أحمد الغرفة ليترك لآسر المساحة الكافية للتفكير بطريقة صحيحة فيما ينوي فعلة
اتصل آسر علي اصدقاءة ليأتوا لة ليراجعوا خططتهم
*******
بعد فترة جاء اصدقاء آسر الية
محمد:بوص انت متأكد من الي انت هتعملة دة واية اللي غير رأيك كدة انت مكنتش ناوي تكشف كل حاجة دلوقتي اية اللي جد يعني
آسر:اللي جد اني عرفت حاجة مهمة عرفت ان ان قمر تبقا بنت شاهين
الجميع بصدمة:اية؟!!
آسر:ايوة قمر طلعت بنتة بنت شاهين بنت شاهين النجار
يحيي:اية شاهين النجار اكبر راجل في البلد في تهريب المخدرات والاعضاء
أدم:احنا ازاي معرفناش دة كلة
آسر:ذي مبقلكوا كدة هي دي الحقيقة
محمد:طب وانت هتعمل اية دلوقتي
آسر:ذي مقلت الخطة مش هتتغير هتفضل ذي مهيا
مؤمن:آسر انت كويس
آسر:اة مالي يعني منا كويس اهة
نظروا جميعا الي بعضهم وهم يدركوا بأن آسر تأثر بمعرفة ان قمر بنت اكبر اعداءة
محمد:طيب يا بوص احنا جاهزين ومعاك في اي حاجة
آسر:انا عايز منكوا خدمة بس
يحيي:انت تؤمرنا يا بوص
آسر:انا عايزكوا تأمنو مريم وماما عشان هيبقا في خطر علي حياتهم لما الحقيقة تنكشف
محمد:احنا نفديهم بروحنا يا بوص
آسر:هو دة اللي كنت منتظرة منكم بردة يلا كلة يروح علي بيتة عشان تناموا كويس عشان تجهزو لبكرة
*********
في اليوم التالي
قام آسر وتوضأ وصلي كعادتة ثم ذهب الي غرفة اختة ليراها قبل مغادرتة
دخل اسر غرفة مريم فوجدها مستيقظة
آسر:صاحية بدري لية يا حبيبتي
مريم:مش جايلي نوم يا ابية مش عارفة وشفت حلم غريب
آسر:شفتي اية يا حبيبتي
مريم:شفت اتنين لبسين ابيض جايين ياخدوني وبعدين في واحد شرير كدة يا ابية جة وشدني منهم بالعافية وانا قعدت اعيط واقلة يسيبني بس مرداش وانت جيت انقذتني منة وضربتة وبعدين الاتنين الطيبين مشيوا وصحيت مش عارفة بقا اية مين الناس دي
آسر وقد فهم ما تفسير هذا الحلم:متركزيش يا حبيبتي في الحاجات دي ركزي معايا بس انتي انهاردة مش هتروحي المدرس واقعدي مع ماما متخرجيش برة الفيلا ماشي
مريم:لية يا ابية
آسر:اعملي اللي قلتلهولك وخلاص مفهوم
مريم:حاضر يا ابية
آسر:يلا انزلي افطري واقعدي مع ماما
مريم:حاضر يا ابية
نزلوا الي الاسفل
حنين وهي تنظر لآسر:آسر انت متأكد من اللي هتعملة يا ابني هيبقا في خطر عليك
آسر وهو يقبل يدها :متقلقيش يا امي ادعيلي بس انتي
حنين:بدعيلك يا حبيبي من غير ما تقول
آسر :طيب انا همشي يا ماما دلوقتي بقا تؤمريني بحاجة
حنين:لا يا حبيبي بس خلي بالك من نفسك وابقا طمني عليك
آسر:حاضر يا ماما مع السلامة
****ذهب آسر الي المكان المخصص ورأي ان الصحافة اتت فدخل وبدأ يتكلم
آسر:حضراتكوا طبعا عارفني عارفين انة انا الظابط اسر احمد جلال لكن انا دلوقتي جاي هنا عشان اقول لكل الناس ان انا اسمي مش اسر احمد جلال (وصمت آسر ليري ردة فعلهم)
حدثت ضجة في المكان وهمهمات علي كيف يعقل ان يكون هذا ليس اسمة
آسر:هدوووء لو سمحتم ايوااا عارف انكم هتتعجبوا من اللي انا هقولة بس هي دي الحقيقة انا اسمي الحقيقي هو (وانتظر قليلا واخذ نفس عميق ثم قال)اسمي آسر جمال النجار
الجميع صدموا من الخبر وصمت آسر ليري وقع هذا الخبر علي اسماعهم
قالت احدي الصحفيين:بس حضرتك اللي احنا نعرفة ان قصر النجار كلة اتحرق من عشر سنين بكل اللي فية اساذ جمال النجار وعيلتة كلها
آسر:عارف كل دة بس اللي انتو متعرفهوش انة االدادة انقذتني انا واختي مريم
*****في شركة شاهين النجار
دخل احد الاشخاص مكتب شاهين وهو يبدو علية الرعب
شاهين:انت اواي تدخل كدة يا بني آدم
الشخص:كارثة يا شاهين بية كارثة
شاهين:فية اية انطق
الشخص وهو يشغل التلفزيون:شوف اللي جاي في التلفزيون دلوقتي
فتح التلفاز فرأي اآسر وهو يقول بأنة اسر جمال النجار
شاهين بصدمة:اييية آسر جمال المجار ازززاي هو مش مات هو واختة ازاي عايشين ازاي وقام بتكسير كل شئ بالمكتب ازااي يحصل الكلام دة
********
عند آسر:ايوة الدادة هي اللي انقذتنا واخذ يقص لهم كيف حدث هذا وكيف هرب لكن لم يخبرهم بالشخص الذي قام بكل ذلك فهوو يريد ان ينتقم منة بنفسة
آسر:ودة كل شئ حصل وفي حقيقة كمان عارف انكو هتتصدموا منها بردة انا بعد ممشيت من البيت فضلت الف في الشوارع مش عارف اروح فين لقيت شخص هو اللي خدني لبيتة ورباني لحد مكبرت وبقيت زي منتو شايفني دلوقتي الشخص دة بيكون حنين النجار اخت بابا الله يرحمة جمال النجار عارف اني بصدمكوا كتير انهاردة بس هي دي الحقيقة اللي مخبيها من عشر سنين ماما حنين هي اللي ربتني بعد موت بابا وماما هي كانت مسافرة برة مصر من مدة طويلة جداا قبل موووت جدي حسن النجار لان كان فية شوية مشاكل اكيد كانت معروفة ليكوا زمان عشان كدة جدو سفرها وقال ان هي ماتت عشان ميبقاش في خطر علي حياتها وبعديها بمدة جدي مات وانقطعت كل اخبارها عن بابا بس رجعت في نفس اليوم اللي بابا مات فية وخدتي لبيتها ولما حكتلها عني وعن اسمي بابا قالتلي علي الحقيقة كلها
احد الصحفين:طب وحضرتك معرفتش مين اللي عمل كدة
آسر:السؤال دة اعذروني مش هجاوب علية انهاردة هحاوب في الوقت المناسب
الصحفي:طب وانت لية.مقلتش من زمان
آسر: مكانش ينفع عشان ظروف معينة هتعرفوها بعدين
بس دلوقتي هو الوقت الصح عشان اقلكوا كل دة واكشف عن نفسي وانا دلوقتي امتلك كل شركات بابا واللي انتو مش عارفينو ان الضخص اللي مسك الشركات بعد موت بابا كان بابا كاتب كل الميراث باسمي انا واختي بس عشان انا كنت صغير ماما عمل لصحبة توكيل عشان يدير الشركات لغاية منا اكبر بس بسبب الحادثة اللي حصلت صاحب بابا افتكر ان كلنا موتنا بس دار الشركة بكل اخلاص بالتوكيل دة وانا رحتلة وكلمتة وعرفتة اني عايش ودلوقتي انا اللي هستلم كل الشركات انا كنت بتحكم في الشركات بس من بعيد بس خلاص دلوقتي جة الوقت اللي انا اللي امسك بية كل ممتلكات بابا الله يرحمة
اتفضل تعالي يا استاذ حسن
اسر وهو يشير الي حسن دة استاذ حسن ابو الدهب صاحب بابا اللي كان بيدير الشركات اكيد كلكو عارفينة وافتكرتو انة هو اشتري الشركات من بابا وبقا المسؤول عنها تعالي اتفضل يا استاذ حسن قلهم كل اللي تعرفة
حسن:انا في اليوم اللي حصل في الحادثة كنت رايح لاستاذ جمال عشان كان في ورق مهم لازم يتمضي ويومها شفت الحريقة اللي حصلت في القصر كلة وعرفت بعديها ان كلهم اتوفو بس بعديها باسبوع جية آسر عندي البيت اول ماشفتة مصدقتش نفسي لاني كنت فاكر انا اتوفي معاهم في الحريق لكن هو فهمني كل حاجة وازاي قدر يهرب وانا قلتلة علي حكاية التوكيل اللي باباة عاملهولي وهو قالي اني مجبش سيرة لحد ع انو عايش وادير كل الشركات لحد مهو يكشف عن نفسة ويبلغ سن الرشد وفضلت فهلا ماسك الشركات وبديرها وطبعا كنت بستشير اسر في كل حاجة مع انة كان صغير بس عقلة عقل شخص كبير كان باباو بيقولة علي كل تكاية في الشغل وهو اللي خلي الشركات تفضل واقفة علي رجليها لحد ما وصلت للمركز اللي هي فية دلوقتي
آسر:ودلوقتي بعد ماسمعتة كل حاجة من استاذ حسن مبقاش عندكم مجال للشك
احد الصحفيين:تعرف ان حضرتك شبة والدك استاذ جمال النجار بس حضرتك مقلتلناش فين اختك وفين مدام حنين مظهروش لية
آسر:انا اسف بس مقدرش اظهرهم دلوقتي عشان هيبقا في خطر علي حياتهم لو ظهروا ودلوقتي المؤتمر خلص تقدروا تتفضلوا
وقام آسر بالمغادرة والحفيين خلفة يسألو ااكثير من الاسئلة ولكنة غادر فهو قلق علي عائلتة بعد القنابل الذي فجرها في وجوة كل الاشخاص الان وهو متأكد من ان شاهين وصلت لة الاخبار الان ويخطط كيف يتخلص من اسر فهو كان يريد الاستيلاء علي شركات والدة لولا كتابة ابية الممتلكات لنا والتوكيل الذي فعلة لصديق فهو حاول مرارا ان يقتل حسن ابو الدهب ولكن كان اسر يحمية دائما