رواية عودة ميت الفصل الثاني عشر 12 بقلم عزيزة حامد
لفصل الثاني عشر
وصلت قمر الي الكافية هي ويارا فوجدت سامر جالس في انتظارهم
قمر وهي تشير الي سامر:اهو يا يوري هو دة يس زفت سامر
يارا وهي تنظر الي المكان الذي تشير الية قمر
يارا:بس تعرفي الواد مز يا خسارة
قمر:مز اية وخرة اية بس بقلك بني ادم مش محترم منا قلتلك اما كلمني كمان قلي اية المهم انتي لازم تطفشية انا مليش دعوة
يارا:من عنيا يا قليي هنطفشوة يعني هنطفشوة
قمر:طب يلا يختي
ذهبوا الي المكان الذي يجلس بة سامر وعندما رآهم سامر قام من مكانة ليسلم عليهم
سامر وهو يمد يدة لهم
سامر:اهلا يا قمر
قمر:اولا اسمي انسة قمر ثانيا قلتلك مبسلمش
ارجع سامر يدة في مكانها باحراج ثم نظر الي يارا:طب انتي عادي ولا معقدة زيها
يارا:لا يا ظريف زيها وهي مش معقدة وبعدين طالما هي معقدة عاوزة تتجوزها لية
سامر:ههههه انتي دخلة علياا سخن اوي كدة لية طب اقعدي طيب الاول وبعدين انا عاوز اتجوزها عشان الك عقدتها بقا
بعدما جلسوا نظرت قمر لة نظرة استحقار
سامر:الاول تحبوا تشربوا اية يا بنات
يارا:شكرا مش عاوزين حاجة احنا جايين خمس دقايق ونمشي
سامر:اية هي جايباكي المتحدثة بتاعتها انهاردة
يارا وهي ترفع احد حاجبيها:اة عندك مانع
كتمت قمر ضحكتها علي حديث صديقتها
نظر سامر الي قمر:طب وانتي اية رأيك في اللي بيحصل دة مش مفروض انتي حاية تكلميني
جاءت قمر لتتحدث فمنعتها يارا:اولا انا اللي جاية اكلمك مش هي عشان هي كلمتك قبل كدة والبعيد مبيفهمش ثانيا بقا هي عاوزة تقلك انها مش عاوزاك هي رافضة انها ترتبط بيك وهي قالت كدة لباباها بردة اية هو الجواز بالعافية
سامر بغضب:قمر انتي شايفة صاحبتك بتقول اية دي اهانة ليا وانا لايمكن اقبلها
يارا:طب خلاص ادام عندك كرامة كدة ليا مصر انك تتقدم لقمر طالما عارف انها مش بتحبك
قام سامر وهو في قمة غضبة:انا ماشي يا قمر بس ابقي افتكري الكلام اللي صاحبتك قالتة وانا خلاص هلغي عرضي بطلب ايدك شكلي كنت غلطان
وغادر سامر وهو في قمة غضبة من هذة الفتاة التي جرحت رجولتة وكبرياءة
بعدما غادر سامر غرقت قمر في نوبة ضحك وشاركتها بها يارا
قمر:يخربيتكطلعتي قوية ومفترية
يارا:امال انتي مفكرة اية دة لو بصلك تاني يبقا بحق
بعدما هدأ الاثنان
قمر:تعرفي اني كنت كاتمة الضحكة بالعافية
يارا:عارفة يختي وعشان كدة مخلتكيش اتكلمتي
قمر:بس انتي زودتيها شوينين يا يوري
يارا:يلا بقا اللي طلع معايا هو اللي مستفز استي
سيبك منة انا عوزة اكل بقا تعالي نروح المطعم بتاعنا
قمر بضحك:امتي خلاص خلتية المطعم بتاعنا
يارا:شوفي بقالنا كام بناكل فية
قمر:مهو كلة علي قفايا
يارا:عندك اعتراض ولاحاجة يا ريري
قمر:انا اقدر اصلا
يارا:طب يلا ونكلم الشلة بقا ونروح كلنا ناكل هناك
قمر:ما صحيح انتي غرمانة حاجة
يارا بضحك:لا يلا بقا يا ستي
قمر:يلا ي ختي
قامت قمر بالاتصال بباقي اصدقاءها لتخبرهم بلقائهم في المطعم الذي اعتادو اللقاء بة من فترة طويلة
عندما وصلوا الي هناك وجدوا اصدقاء اسر جالسين علي طاولة في المطعم
رأي محمد صديق آسر يارا وهي تدلف الي المطعم فقام وذهب اليهم:اهلا يا انسات اهلا يا انسة يارا اتفضلوا ياريت تقعدوا معانا
يارا:مينفعش احنا كتير هنقعد فين بس
محمد:ولا يهمك انا حلال العقد تعالو انتو بس
يارا وهي تنظر الي قمر:اية رأيك
قمر:عادي اللي انتو عاوزينة
محمد:خدتي الاذن كدة يعني تعالو بقا
يارا:مش اذن ولا حاجة احنا بنحب نستشير بعض مش كدة يا ريري
قمر:كدة اووي
ذهبوا ليجلسوا مع بعضهم علب نفس الطاولة
محمد:ها بقا تحبوا تاكلوو اية
وهو ينظر الي يارا
قمر وهي توكز يارا في ذراعها :شوفي الواد باصصلك ازاي ردي عليا يا ختي ولا لسانك كلتة القطة
قام كلاا منهم باملاء ما يريد ان يأكل الا يارا كانت صامتة وتنظر الي الاسفل بخجل
محمد:انسة يارا مقلتيش هتاكلي اية
ندي:ايو يا بت سكتة كدة لية دة انتي مبتبطليش رغي
عهد:هههههه البت اتخرست يا ولاد
مروة:لا يا جماعة متظلموهاش دي الارض عاجباها بس
يارا وهي تنظر لهم بغيظ:هيهيهي يا ظريفة انتي وهي
محمد:اخيراا نطقتي قولي بقا هتاكلي اية
يارا:احم هاكل زي قمر
محمد:ماشي
املي محمد الطلبات للنادل
محمد:انسة يارا ممكن اتكلم معاكي شوية علي انفراد بس
يارا:اناا
محمد:ايوة انتي مش هاكلك يعني متخافيش
يارا:مبخفش علي فكرة
محمد:طب خلاص قومي يلا بقا ادام مبتخافيش
يارا:ماشي
وقامت يارا مع محمد وذهبوا ليجلسوا علي طاولة اخري بعيدة قليلا عن طاولة اصدقاءة
يارا:نعم عاوز اي
محمد:اية يا بنتي الدبش دة انتي بنت علي فكرة
يارا:تصدق مكنتش اعرف معلومة جديدة
محمد:يا بت اهدي بقا وانا اللب كنت عاوز اكلمك في حاجة بس انتي شكلك هتشليني قبل ما اقول
يارا بضحك:انا اسفة قول اللي انت عاوزة انا سكت اهة
محمد بهيام:تعرفي ان ضحكتك حلوة
يارا بكسوف:احم علي فكرة اللي انت بتقولة دة عيب
محمد بجدية: بصي بقا انا من اول ما شفتك وانا اعجبت بيكي وعاوز اتقدملك ها اية رأيك
يارا:اية دة كلة بس انت متعرفنيش اصلا عشان تتقدملي ولا هتتقدم ع العمياني يعني
محمد:لا يا ستي بس انا مش عارف بس حاسس اني اعرفك من زمان ها بقا موفقة ولا موافقة
يارا:علي فكرة الموضوع دة مفيهوش هزار
محمد:عارف يا ستي انا مبهزرش انا بتكلم بجد يا يارا انا لما قابلتك حسيت ان فيكي حاجة بتجذبني ليكي
يارا:بص بصراحة انت فاجئتني انا مش عارفو بص اديني فرصة افكر
محمد:طب قدامك عشر ثواني تفكري وتقولي
يارا:تصدق المدة طويلة اووي متخليها ثانيتين وخلاص
محمد:تصدقي فكرة خلصوا الثانيتين اية رأيك.بقا
يارا:ههههه لا دة انت مجنون رسمي بقا
محمد:يا ستي احنا في عصر السرعة
يارا:لا بجد انا لازم اخد فرصة عشان افكر كويس في الموضوع دة اية رأيك في اسبوع
محمد:ايو دة لا اسبوع ايو يا ستي لا كتيير
يارا:يا ابني انت مستعجل علي اية بس انت مش عارف انت داخل علي اية
محمد:يا ستي انا موافق بأي حاجة عادي ملكيش دعوة انتي بس
يارا:انت حر انت شكلك مستغني عن نفسك بقايلا نروحلهم بقا شكل الاكل جة
محمد:الله اكبر شكلنا هنبقا كابل عسل اووي دة انتي نسخة مني ابنتي
يارا:ههههه طب يلا يا خويا
ذهبا الاثنان الي طاولة اصدقاءهم
يحيي:اية يا عم كل الرغي دة(وهو يغمز لة)
بعدما جلست يارا تحمع عليها اصدقاءهة ليسألوها عن الذي كانت تتحدث بة مع محمد
ندي :اية يا بت كان عاوز اية ها احكي
عهد:يلا يا كوكو احكي بقاا
مروة :ها سمعينك
قمر:اية يا عيال براحة علي البت ادهوها فرصة تتكلم طيب
يارا:يخربيتكوا كل دة رغي طب متسكتوا وانا اقلكو
عهد:اية اية
يارا بكسوف:محمد طلب ايدي
قمر بفرحة:اية دة بجد اوعا بقا وانتي قلتيلة اية
يارا:قلتلة سيبني افكر واما نمشي بقا ابقا اقلكوا بالتفصيل
قمر:شكلة طيب علي فكرة وبيحبك وكمان ظابط بقاا اوعاا لعبت معاكي
يارا:هشش خلاص بقا هنتفضح
عند الشباب
*********
يحيي:اية ياض كنت بتقلها اية
أدم:قول قول احنا صحابك بردة
مؤمن:اية يا بني سلكت لية
محمد:اية يا عيال هو انتو سيبنلي فرصة اتكلم اصلا
مؤمن:طب خلاص سكتنا اهة قول
يارا:كنت بقولها اني عاوز اتحوزها
أدم:طب وهي قالتلك اية
محمد بحزن:قالتلي هتفكر
يحيي بضحك:امال انت عاوزها تقولك انا موافقة يلا نتحوز انت اهبل يا ابني
بس تصدق انت طلعت جرئ يلا يا بختك وعقبالنا بقا
انتهو جميعا من تناول الطعام وقاموا ليغادروا عرض الشباب علي البنات بان يقومو بتوصيلهم فقام كل شاب بأخذ فتاة التي في طريقة
مروة ركبت مع يحيي
وندي مع أدم
وعهد مع مؤمن
ويارا مع محمد وقمر
*****
في سيارة مؤمن
مؤمن:ازيك يا انسة عهد عاملة اية
عهد :الحمدلله
مؤمن:انا ممكن اقولك حاجة
عهد :اتفضل
مؤمن:تعرفي انك غير كل اللي البنات
عهد باستغراب:لية يعني
مؤمن :اقصد انك شخصية محترمة وهادية وعصبية في نفس الوقت وفيكي حاجات كتير جميلة تعرفي ان فيكي طفلة مستخبية انتي مش عارف لية مش بتطلعيها او ممكن تكون بتطلع مع صحابك بس
عهد:عادي يعني كيعتبر كل البنات بيبقا جواهم طفلة مبتطلعش غير للي يستحق يشوفها
مؤمن:عندك حق تعرفي اني بردة زيك كدة مش قصدي نفس الحالة يعني بس انا مبحبش التفاهات اللي شباب اليومين دول بيعملوها
عهد:وانا كمان ضد الفكرة دي
مؤمن:طب معلش ممكن اسألك سؤال اخير
عهد:اكيد اتفضل
مؤمن:انتي اية رأيك فيا
عهد باحراج:انت انت
مؤمن بضحك:انا اية بس
عهد:انت انسان كويس يعني انا شايفاك محترم
مؤمن:طب يعني لو اتقدمتلك هتقبلي
عهد:هاا
مؤمن:ايوة يا عهد انا عاوز اتقدملك
عهد:مش عارفة
مؤمن:طب اية رأيك تاخدي مهلة تفكري في االموضوع وبعدين تقوليلي رأيك
عهد:ماشي
*******
قام ايضا يحيي بالتقدم لمروة وأدم تقدم لندي وكل منهم طلب مهل