-->

رواية عودة ميت الفصل الثالث عشر 13 بقلم عزيزة حامد

رواية عودة ميت الفصل الثالث عشر 13 بقلم عزيزة حامد

    رواية عودة ميت الفصل الثالث عشر 13 بقلم عزيزة حامد 




    صل الثالث عشر
    ذهب الفتيان والفتيات كلا منهم الي منزلة وهو يفكر في الآخر وكانت الفتيات تفكر في هل توافق ام لا وقرروا ان يخبروهم بعد انتهاء المهلة المتفق عليها
    ******
    عند آسر بالغرفة
    اتصل بة اللواء مجدي
    آسر:اهلا بسيادة اللواء
    مجدي:اهلا يا آسر انت عامل اية دلوقتي
    آسر:الحمدلله يا سيادة اللوا
    مجدي:انا كنت عاوزك في موضوع مهم جدا يا آسر
    آسر:اتفضل قول يا سيادة اللوا
    مجدي:الحاجة اللي كنت عاوز تعملها من زمان خلاص آن اوانها
    آسر بفرحة:بجد يا سيادة اللوا اخيرا هتسمحلي اعمل كدة
    مجدي:ايوة يا آسر بس بعد متقوم وتخف كدة عشان تبقا بكامل قوتك
    آسر:انا اقدر من دلوقتي يا سيادة اللوا
    مجدي:غلط يا آسر تسرعك دة مش هيجيب فايدة لازم تتعافي تماما عشان تكمل مهمتك يا سيادة الظابط
    آسر:حاضر يا فندم
    مجدي:سلام دلوقتي وجهز كل خططك عشان تتفذها اول ما تخف
    آسر:حاضر يا فندم مع السلامة
    واغلق آسر الخط مع اللواء مجدي وهو يفكر في الذي سيفعلة واخيرا سيكشف عن هويتة للجميع اخيراا سينتقم من الذي دمر حياتة اخيرااا سيحقق حلمة الذي عاش لتحقيقة فقط
    ونام آسر بسعادة لانة سيحقق ما يريد قريبا قريبا للغاية:قربت نهايتك يا شاهين قربت اوووي وهتبقا علي ايدي ان شاء الله
    ****في الصباح الباكر
    استيقظ آسر وقت الفجر وقام وتوضأ وصلي فرضة وخرج الي البلكونة ليأخذ هواء نقي يريح بة صدرة ويصفي ذهنة
    آسر وهو يحدث الله :يارب اهديني للطريق الصحيح ياتري اللي هعملة صح ولا غلط انا عايز انتقم لاهلي وف نفس الوقت مش عاوز اكسر القانون او اعمل حاجة تغضبك يااارب انت الوحيد اللي حاسس بيا يارب وعارف اد اية قلبي بيوجعني كل اما التكر شكل امي وابويا وهما غرقانين في دمهم ودادة حسنية اللي ضحت بحياتها عشان احنا نعيش كل يووم بقوم علي نفس الكابوس اللي من عشر سنين بيجيلي مش عارف اعمل اية دلوقتي يارب انا بقوي بيك يارب قويني وخليني اقدر اريحهم في تربتهم ومقصرش في حق اختي وماما حنين وبابا احمد وسامحني يااارب لو عملت او هعمل حاجة غلط😥
    ادمعت عينا آسر عند تذكرة لابواة ولكنها مسحها بسرعة(لا انا مش هضعف انا لازم ابقا قوي عشان اقدر اخد حقي لاززم)
    دخل آسر الي غرفتة مرة أخري رأي الساعة السابعة صباحا فجاء ليخرج من الغرفة ليوقظ اختة ولكنة وجدها تدلف الي الغرفة
    مريم:اية دة يا ابية انت كنت قايم لية مش الدكتور قالك متقومش من السرير
    آسر:انتي هتأمريني ي بت ولا اية
    مريم وهي تضع يدها في خصرها:ومأمركش لية يا ابية مش انت اللي تعبان 😂😂
    آسر:بقا كدة يعني😂
    مريم:ايواا😂😂
    آسر:طب اصبري عليا بس اخفلك واوريكي
    مريم:ماشي يا ابية يلاا اقعد بقا في السرير علي مجبلك الفطار
    آسر:لا هنزل افطر تحت
    مريم:لا يا ابية لازم تقعد هنا الدكتور قال متتحركش من السرير
    آسر:ماشي يا ست مريم
    مريم بضحك:شاطر يا ابية
    آسر:ههههه ماشي يا ستي
    جاءت حنين بالافطار الي غرفة آسر
    آسر:تعبتي نفسك لية بس يا ماما
    حنين:تعبك راحة يا حبيبي
    تعالي كل يلا
    بعدما تناول آسر الافطار دق علي اصدقاءة ليخبرهم بالخطة الجديدة التي سينفذوها
    بعما حاكاهم آسر عرف منهم ان كل واحد منهم طلب يد واحدة من اصدقاء قمر
    فأخبر آسر والدتة ليفرحها فهي تعتبر اصدقاءة كآسر
    حنين:بجد انا فرحتلهم جدا وان شاء الله البنات توافق
    آسر:بس تحسي ماسورة الجواز ضربت في الشلة كلها😂😂
    حنين:طب والماسورة دي خلصت عندك ولا اية مش ناوي تعمل زيهم ولا اية
    انقلب وجة آسر:ماما انا قلت اية في الموضوع دة انا قلتلك يا ماما اني مبفكرش في الحاجات دي
    حنين:يا ابني متوجعش قلبي هتفضل لغاية امتي مش عاوز تتجوز كدة
    آسر:ماما اقفلي علي الموضوع دة لو سمحتي
    حنين:آسر قمر بنت حلال وطيبة و....
    قاطعها آسر:قمر ومين قالك اني عاوز انجوز قمر
    حنين:نظاتكو لبعض متضحكش علي نفسك يا آسر انت بدأت تحب قمر مش كدة
    آسر نافيا:لا طبعا مفيش حاجة من اللي بتقوليها دي
    حنين:بكرة تعرف ان عندي حق
    وخرجت حنين وتركتة وحيدا يفكر في كلماتها
    ظل آسر يفكر فيما قالتة:اكيد مفيش حاجة من اللي هي بتقولها اكيد هي بيتهيألها بس عشان عوزاني اتجوز وخلاص
    *******
    مر اسبوع علي ابطالنا وكل منهم يفكر في مستقبلة كيف سيكون
    عند آسر سمح لة الطبيب بالحركة
    وعندها قرر انا سينقذ ماكان يخطط لة من مدة طويلة
    قمر قررت ان تأتي لزيارة آسر لسماح الطبيب لة بالحركة
    وافق كلا من اصدقاء قمر علي طلب اصدقاء آسر وعند تلقي اصدقاء آسر هذا الخبر فرحوا فرحة كبيرة جدااا واتصلو بآسر ليخبروة بهذا الخبر السعيد.فسعد لهم آسر كثيرااا
    وكذلك اتصلت الفتيات بقمر ليخبروها بموافقتهم ففرحت لهم ايضاا
    *****
    جاءت قمر الي فيلا آسر لزيارتة
    فتحت لها مريم
    مريم:مس قمر اذيك
    قمر:اذيك يا روما
    مريم:تعالي اتفضلي يا مس
    دلفت قمر الي الداخل مع مريم وكان آسر يجلس في الصالون مع والدية
    قمر:اهلا بحضراتكوا
    حنين:اهلا يا بنتي اتفضلي تعالي
    جلست قمر علي الكرسي امام آسر
    أحمد:اهلا يا بنتي
    قمر:اهلا يا عمي حمدالله علي السلامة يا استاذ آسر
    آسر:الله يسلمك انتي اية اخبارك
    قمر:انا الحمدلله
    أحمد:الا صحيح يا قمر هو انتي اسمك اية
    قمر بضحك:اسمي قمر
    أحمد بضحك:مش قصدياق اسم باباكي اية
    قمر:انا اسمي قمر شاهين النجار
    كلهم بصدمة:اية؟!!!
    قمر يتعجب:ايو مش عارفين شاهين النجار صاحب شركات النجار في مصر
    آسر بصدمة:انتي بنت شاهين النجار
    قمر:ايوة لية يعني
    حنين وقد ادمعت عيناها:ان.ا.لازم .ا.ط.لع
    قمر:هي لية طنط يتعيط يا آسر هو انا قلت حاجة غلط
    آسر في حالة صدمة لا يسمع اي شئ
    قمر:استاذ آسر
    آسر:اية
    قمر احست بأحراج فرأت ان افضل لها انا تغادر
    قمر:طب انا همشي بقا
    لم تلقي رد فغادرت وهي حزينة
    آسر:انت سمعت يا بابا اللي انا سمعتة
    أحمد:ايوة يا ابني طلعت بنتة
    آسر:انا ماشي عاوز الف بالعربية شوية حاسس اني مخنوق
    ذهب آسر بالسيارة الي البحر وعندما وصل ترجل من السيارة
    ووقف امام البحر
    آسر لنفسة: ازاي ازااي تطلع بنتة البنت الوحيدة اللي ارتاحلها تطلع بنت اكبر اعدائي واللي بجهز للانتفام منة من زمان اززاااااااي ازاااااي البني آدم الحقير دة تكون دي بنتة اكيد انا بحلم دة انا كنت خلاص حبيتها لا لا انا محبتهاش ومش هحبها اكيد دي اوهااام خلاص مبقاش ينفع حتي لو بحبها مبقاش ينفع لية كدة لية يحصل كمة معايا البني أدمة اللي احس معاها بالامان تطلع بنت الشخص الوحيد اللي دمرلي حياتي والشخص اللي بكرهة اكيد الشيطان عمرة ما يخلف ملاك اكيد هو اللي مسلطها عشان تيجي تجسس عليا بردة عشان انا اللي بحفر وراة اكيد انا لازم اندمة ندم حياتة علي اللي عملة انا هنتقم منة اشد انتقام
    ولازم اظهر نفسي واعرف كل الناس انا مين وابن مين
    ثم امسك الهاتف واتصل علي صديقة محمد
    محمد:ياااة البوص بيكلمني بنفسة
    آسر:محمد.مش وقت هزار اسمع اللي انا هقلهولك وتنفذة بالحرف
    محمد:فية اية يا بوص قلقتني
    آسر:جهزلي مؤتمر صحفي بكرة
    محمد:مؤتمر بكرة بس احنا كنا قايلين...
    قادعة آسر:انا قلت بكرة ومش عاوز كلام كتير مفهوم
    محمد:حاضر يا بوص
    واغلق معة الهاتف وعاد آسر الي المنزل وهو يقسم في نفسة انا سينتقم من كل الذين خانووة وغدرو بة زدمروا حياتة
    ********
    في منزل آسر كانت حنين تبكي بشدة في غرفتها فدخل اليها أحمد
    أحمد:حنين حبيبتي اهدي خلاص
    حنين:شفت قمر طلعت بنت مين طلعت بنت اخويا اللي دمر حياتنا كلنا وانا اللي كنت بقول لآسر يتجوزها هيية ليكوون شاهين هو اللي باعتها وعرف عننا كل حاجة
    أحمد:لا هو لو عرف كان اتحرك من زمان لكن هو أكيد. ميعرفش حاجة عنكوا بس هو اللي شكك انة عارف ان آسر هو الظابط اللي بيحفر وراة فممكن يكون..
    قاطعتة حنين:ممكن يكون مسلط علية قمر عشان تعرف تحركاتة زي نرمين يا عيني عليك يا ابني تتخدع مرتين لا ازاااي بس 😭😭
    واخذت تبكي علي كل شئ في حياتها
    *********
    انتهت الحلقة
    ياتري اية اللي هيحصل بعد ما آسر عرف ان قمر بنت شاهين وياتري هينتقم منة فيها ولا هيعمل حاجة تانية


    إرسال تعليق

    جميع الروايات والقصص المنشورة علي الموقع هي روايات مجانية أخذنا إذن بنشرها من أصحابها إذا وجدت أي رواية لها حقوق ملكية فكرية أو تُريد إزالتها من الموقع اتصل بنا ، ونقوم بحذفها فوراً .