-->

رواية عودة ميت الفصل العاشر 10 بقلم عزيزة حامد

رواية عودة ميت الفصل العاشر 10 بقلم عزيزة حامد

    رواية عودة ميت الفصل العاشر 10 بقلم عزيزة حامد 



    لفصل العاشر
    وصل اصدقاء آسر الي منزلة فاستقبلتهم حنين
    حنين:اهلا نورتونا يا سيادة الظباط تعالو اتفضلوا آسر فوق في الاوضة
    أدم:اهلا بيكي يا طنط
    مؤمن:آسر عاملة اية يا طنط
    حنين:الحمدلله يا حبيبي كويس اطلعولة فوق هو صاحي
    صعد اصدقاء آسر الية في الغرفة ورحب بهم آسر بشدة فهم اصدقاءة الذي لا يستغني عنهم
    محمد:اهلا يا بوص عامل اية
    آسر:تمام دة انا الاسد يلا😂😂
    محمد:طبعا يا بوص حد يقدر يقول غير كدة😂😂
    يحيي:حتي وانت تعبان ارحمنا يا عم شوية😂😂
    مؤمن بخضة:آسر جرحك بينزف
    آسر وهو ينظر الي مكان الجرح فرأي انة ينزف بالفعل
    أدم:احنا لازم نطلبلك الدكتور حالا انا نازل اقول لسيادة اللوا تحت
    محمد:انت علي طول مهمل في نفسك كدة اكيد مفضلتش قاعد في السرير زي ما الدكتور قالك
    يحيي:ايوا عندك حق يا محمد نام علي السرير يلا عشان الجرح ومتقمش تاني
    آسر وهو يرفع احدي حاجبية :لا واللهي دة انتو اتعودتة عليا اووي
    محمد:آسر بجد مش وقت هزار
    آسر:تعرفو اني كل يوم بتأكد انك صحاب جدعة
    يحيي:وانت كنت شاكك ولا حاجة🤨
    آسر بضحك حفيف:ههه انا قلت حاجة يا عم ااة
    أدم:آسر ارتاح ومتتكلمش دلوقتي
    جاء الطبيب وغير لآسر علي الجرح
    الطبيب:استاذ آسر انت لازم تفضل في السرير لان جرحك حساس وهيفتح لو عملت اي مجهود ياريت ترتاح ومتتعبش نفسك
    آسر باقتضاب:حاضر يا دكتور
    محمد بهمس ليحيي:الله يرحم الدكتور كان طيب يا اخي شكل اسر عايز يقوم يقتلة دلوقتي
    يحيي😂:انت بتقول فيها انت مش شايف وشة قلب ازاي
    آسر:انتو بتتوشوشو بتقولو اية ها🤨😡
    محمد:ولا حاجة يا بوص احنا كنا بنطمن عليك بس
    الطبيب:انا همش دلوقتي وهبقا اجي كل يوم اطمن علي حالتك يا حضرة الظابط وياريت تنقذ اللي قلتهولك
    وغادر الطبيب وآسر كان غاضب لانة لا يريد ان يظل بالفراش فهو لا يستطيع ان يظل هكذا بدون حراك
    محمد:استحمل بقا يا بوص اسبوع وهيعدي بسرعة
    آسر:اسكت اصلي حاسس اني عايز اضرب حد دلوقتي
    محمد:انا بقول نمشي احنا بقا ونسيبة يستريح احسن(واخفض صوتة)احسن يطلعة علينا😂
    آسر:بتقول اية
    محمد:بقول نمشي عشان منتعبكش يا بوص
    آسر:اة بحسب
    يحيي:مع السلامة يا بوص بقا عاوز مننا حاجة
    آسر:منتو قاعدين
    يحيي:معلش بقا يا بوص الدكتور قال لازم ترتاح واحنا لو فضلنا هنا هتتعصب علينا ومش هترتاح فبقول نمشي احسن😂😂
    آسر:😂😂ماشي يا اخويا
    وغادر اصدقاء آسر المنزل وجلس اسر وحيد في الغرفة في ملل حتي جاء موعد مغادرة مريم للمدرسة ففكر في كيف ستعود وحدها مع السائق فقط فقرر ان يتصل بقمر ليطمئن عليها وجاء ليمسك الهاتف فوجدها ترن علية فرد بسرعة
    قمر:احم اهلا يا استاذ آسر
    آسر:اهلا يا قمر
    قمر:الف سلامة علي حضرتك
    آسر:الله يسلمك
    قمر:انا كنت عاوزة اطلب طلب من حضرتك ممكن
    آسر:اة اكيد
    قمر:انا ممكن اوصل مريم معايا بالعربية
    آسر:مهو السواق هيجبها
    قمر:عارفة بس بصراحة يعني خايفة عليها تيحي مع السواق متقلقش انا هوصلها لحد البيت
    آسر:ماشي انا موافق يا ستي عشان خاطرك بس
    قمر:شكرا لحضرتك
    آسر:خديها معاكي وانا هكلم السواق يمشي وراكو بالعربية عشان يأمنكو بس
    قمر:ماشي مع السلامة
    آسر:مع السلامة
    اغلق آسر معها الخط وهو يفكر هل ما فعلة صحيح ام لا لماذا هو يأمن لها لدرجة انة يترك اختة معها
    نفض هذة الافكار السيئة عن رأسة واخذ يفكر فيما سيفعلة في الهدف الاساسي لة الذي تناساة بسببها هي فيجب ان يظهر نفسة للجميع ويعرفو حقيقتة ويكفي تأخير فهو انتظر كثيرا حتي يعلن عن نفسة وحان الوقت ليفعل ذلك ولكن بعدما يتأكد من شئ ما اولا
    *******
    في الجهة الاخري
    كانت قمر تأخذ مريم بالسيارة
    مريم:تعبتي نفسك لية يا مس مهو السواق جة اهة
    قمر:يعني انتي مش عوزاني اوصلك بقا ولا اية
    مريم:لا طبعا يا مس انا بحبك اووي ونفسي تبقي معايا علي طول
    آسر:طب خلاص يبقا تسمعي الكلام وتركبي بقا
    جاء السواق باتحاههم:اهلا يا فندم استاذ آسر كلمني وقلي امشي وراكو عشان اأمنكو اتفضلو اركبو
    قمر:شكرا جدا اتفضل انت
    وركبت قمر سيارتها هي ومريم وكان السواق خلفهم
    قمر:روما حبيبتي استاذ آسر عامل اية
    مريم:الحمدلله يا مس بس هو مش بيسمع الكلام ماما قلتلة ميقومش من السرير بس هو قام بردة
    قمر:هههه وانتي بقا مش عارفة تخليا يرتاح ولا ملكيش شخصية بقا😂
    مريم:لا طبعا ابية آسر لو قلتلة حاجة بيعملها هو بيحبني اووي وبيعملي كل اللي انا عايزاة ابية آسر دة اطيب واحد في الدنيا كلها انا بحبة اووي اووي
    قمر:طب بتحبي مين اكتر بقا انا ولا هو
    مريم:بصراحة يا مس انا بحبك اة بس بحب ابية آسر اكتر
    قمر:طبعا مش اخوكي بقا
    مريم:ابية آسر مش بس اخويا دة كل عيلتي اصلاا هو بيحبني اوووي وهو اللي مربيني ومكانش بيخلي حد يأذيني ولما كان حد بيضايقني كان بيضربة (وضحكت وهي تتذكر افعال آسر في الماضي)
    قمر:بتضحكي علي اية
    مريم:اصلي افتكرت آسر كان بيعمل اية في اللي بيتجرأ ويكلمني بس😂
    قمر:طب احكيلي بقا
    مريم:لا مقدرش اصل ابية آسر قالي محكيش لحد علي حاجة من دي عشان محدش يتريق علية😂😂
    قمر:مش انتي بتحبيني احكيلي طب علي حاجة واحدة بس عشان خاطري بقا
    مريم:طب توعديني انة يبقا سر بينا
    قمر:اوعدك
    مريم:كنت قبل كدة وانا في الحضانة فابية آسر كان ابية آسر هو اللي اصر يوديني اول يوم فلما راح وانا داخلة اقعد لقا ولد عاوز يقعد جمبي راح ابية آسر جية وشال الكرسي من تحت الولد وقالة قوم من جمبها بدل ماضربك راح الواد جري بسرعة ومشي وراح ابية آسر هو اللي قعد جمبي فلما المس دخلت بتقلة انت قاعد هنا لية قلها انا قاعد جمب اختي وتقلة يا ابني ماينفعش دي حضانة وانت كبير مينفعش تقعد مع الاطفال انة يقوم ابدااا وفضل قاعد معايا في الحضانة والمس فضلت تضحك اووي انة اخويا بيغير عليا وانا في حضانة كدة ومدراش يوديني الحضانة تاني عشان فيها ولاد وقعد هو اداني دروس تعرفي كان بيغير عليا لما بابا كان بيلاعبني كان بيحي يتحشر في النص بينا كدة عشان ميلعبش معايا😂😂😂
    قمر:😂😂
    مريم:دة في مواقف كتير هي دي حاجة بس الحاجات الباقية بقا لو عرف اني قلتها هينفخني دي كلها مواقف فظيعة😂😂😂
    قمر:لا بلاش احسن لينفخنا احنا الاتنين😂😂
    مريم:احنا وصلنا بقالنا كتير علي فكرة وابية اسر كدة هينفخنا بجد😂
    قمر:طب يلا ننزل بسرعة بقا
    ترجلت مربم وقمر من السيارة وذهبوا ليدقوا باب المنزل
    ففتحت لهم حنين:اية يا مريم اتأخرتي كدة لية دة آسر شايط علي الآخر
    مريم:يا ختااي يا عيني عليكي يا مريم هتتنفخي النهاردة
    حنين وهي تنظر الي قمر:مين دي يا مريم
    مريم:دي مس قمر يا ماما هي اللي وصلتني وابية آسب عارف بس احنا كنا بنتكلم فعشان كدة اتأخرنا هو ابية آسر فوق
    حنين:اهلا يا بنتي اتفضلي اة يا مريم آسر فوق اطلعيلة بسرعة بقا وانتي اتفضلي يا بنتي
    قمر:شكرا يا طنط انا كنت بوصل روما بس
    حنين:لا طبعا مينفعش تيجي لغاية هنا ومتدخليش اتفضلي يا بنتي اتفضلي
    قمر:حاضر يا طنط
    ودخلت قمر مع حنين الي الداخل ومريم صعدت ركض الي غرفة اخيها فهي تعرف عصبيتة
    مريم وهي تدخل غرفة آسر بحذر
    مريم:احم انا جيت يا ابية
    آسر بغضب :واية التأخير دة يا هانم انتي بقالك اد اية خارجة من المدرسة
    مريم:اسفة يا ابية بس كنا بنتكلم انا ومس قمر ومخدناش بالنا اننا اتأخرنا واللهي يا ابية
    آسر:وفين قمر دي بقا
    حنين وهي تدخل الي الغرفة:اهي قمر اهية يا سيدي
    آسر وهو ينظر الي قمر:اية التأخير دة
    قمر بتوتر:انا انا ..
    آسر بعصبية :انتي اية
    قمر وقد بدأت الدموع تتحمع في عينيها:انا.ا.س.فة بس مخدتش بالي من الوقت واحنا بنتكلم انا ماشية
    آسر وقد احس بالندم لغضبة عليها ولكنة قلق علي اختة وعليها ايضا ولان السائق الغبي كان هاتفة مغلق وهم ايضا لم يردوا علي هواتفهم فخاف انويحدث شئ سئ معهم وهو جالس بلا قوة ولا يستطيع ان يفعل شئ
    آسر:استني يا قمر انا اسف اني اتعصبت عليكي بس انتو اتأخرتو وانا قلقت عليكوا احم اقصد يعني قلقت علي روما وانتو مكنتوش بتردو علي الموبايل
    قمر'انا اسفة بس مسمعناش الموبايل بجد
    آسر:خلاص بس متتكررش مرة تانية اقعدو يلا
    مريم:اية دة يعني افرااج خلاص هييية
    آسر:اية يا بت هو انا بموتك ولا حاجة
    مريم:مين قال كدة يا ابية دة انت اطيب واحد في الدنيا كلهاا
    آسر:بتثبتيني يعني عشن مكلمكيش ماش يا ستس مش هكلمك بس عشان خاطر قمر
    حنين:يلا اقعدوا بقا يا ولاد عقبال محضرلكوا الغدا
    قمر:لا يا طنط متتعبيش نفسك انا همشي دلوقتي اصلا
    آسر:مفيش مشي الا لما تتغدي معانا مفهوم
    قمر:حاضر
    مريم:هو حد يقدر يقول لابية لا اصلا
    آسر:مررريم
    مريم وهي تركض خارج الغرفة:انا مشيت خلاص😂😂
    قمر وهي تضحك:مريم عسل اووي
    سرح آسر في ضحكتها فكم هي جميلة وبريئة
    حنين وقد لاحظت نظرات آسر
    حنين:انا هنزل احضر الغدا بقا
    قمر:استني يا طتط انا هاجي اساعدك
    حنين:لا يا حبيبتي ارتاحي انتي
    قمر:لا يا طنط واللهي ماينفعش بس.....
    حنين:انا قلت اقعدي خلاص اقعدي يلاا
    آسر:خلاص ادادم ماما قالت كلمة يبقا تسمعي الكلام وتقعدي احسن😂😂
    قمر:حاضر يا طنط
    خرجت حنين من غرفة آسر لتتركهم وحدهم
    آسر:هتفضلي واقفة كتير متقعدي (وهو يشير الي الكرسي بجانبة
    قمر:حاضر هقعد اهة
    آسر بعد ان جلست قمر:انتي عاملة اية بقا
    قمر:انا الحمدلله الف سلامة عليك
    آسر:الله يسلمك تعرفي ان انتي السبب اني فوقت من الغيبوبة
    قمر بصدمة:اناا ازاي
    آسر بضحك:متتصدميش اوي كدة بس انا سمعت كل الكلام اللي قلتهولي وقت مكنت في الغيبوبة كلامك اثر فيا وخلاني افكر فية تاني وافكر اتمسك بالحياة
    قنر:وانت اية اللي كان مخليك مش عاوز تتمسك بالحياة
    آسر وهو سارح:حاجات مينفعش حد يعرفها
    آسر لكي يغير الموضوع:تعرفي انة انا معرفش اسمك كامل لحد دلوقتي معرفش غير ان اسمك قمر
    قمر:انت عشان ظابط يعني مش قادر متسألش 😂😂
    آسر:😂😂امال اية انا لازم ابقا عارف كل حاجة
    قمر:علي العموم انا اسمي قمر........
    *******
    انتهت ال


    إرسال تعليق

    جميع الروايات والقصص المنشورة علي الموقع هي روايات مجانية أخذنا إذن بنشرها من أصحابها إذا وجدت أي رواية لها حقوق ملكية فكرية أو تُريد إزالتها من الموقع اتصل بنا ، ونقوم بحذفها فوراً .