-->

رواية عودة ميت الفصل الحادي عشر 11 بقلم عزيزة حامد

رواية عودة ميت الفصل الحادي عشر 11 بقلم عزيزة حامد

    رواية عودة ميت الفصل الحادي عشر 11 بقلم عزيزة حامد 



    فصل الحادي عشر

    قمر:انا اسمي قمر......
    قاطع حديثها دخول مريم الي الغرفة
    مريم:انا جييت
    آسر:ادي جت مفرقة الجماعات
    مريم:😂😂كلهم بيقلولي كدة بردة شفتي يا مس ظالمني دايما
    قمر:😂😂لا معندهمش حق
    آسر:بتقفوا مع بعض ضددي يعني
    قمر ومريم في نفس الوقت:ايوااا😂😂
    ضحكوا جميعا
    دخلت عليهم حنين وهي تراهم يضحكوا
    حنين:بتضحكوا من غيري ينفع كدة
    آسر:لا طبعاا مينفعش تعالي اقعدي يا ماما
    حنين:لا يلا انتو عشان تتغدو بقا تعالي يا آسر يلا يلا يا قمر
    مريم:طب وانا اقعد يعني
    حنين:تعالي يا شقية انتي😂😂
    نزلوا جميعا الي الاسفل لتناول الغداء وهم علي طاولة الغذاء كان آسر كل فترة ينظر الي قمر ورأت حنين نظرات ابنها ففرحت كثيرااا
    انهو تناول الطعام بصمت فقط من تتكلم هي العيون
    قمر:انا همشي بقا يا طنط عشان متأخرش اكتر من كدة
    حنين:ماشي يا بنتي بس تعيدي الزيارة تاني بقا
    قمر وهي تسلم علي حنين وتحتضنها:اكيد يا طنط مع السلامة
    حنين:مع السلامة يا بنتي
    آسر:قمر خلي السواق يمشي وراكي بالعربية عشان يأمنك
    قمر:لا عادي متقلقش انا هرو..
    قاطعها آسر:انا قلت اية اسمعي الكلام من غير مناقشة مفهوم
    قمر:حاضر
    وخرجت قمر من الفيلا وفعلت ما اخبرها بة
    آسر جاء ليصعد الي عرفتة فقاطعتة حنين:آسر استني عوزة اكلمك في موضوع
    آسر:نعم يا ماما
    حنين:تعالي يا حبيبي اقعد بس
    جلس آسر علي الكرسي المجاور لوالدتة
    آسر:اديني قعدت اهة يا ستي قليلي بقا عاوزاني في اية
    حنين:آسر قلي بصراحة كدة اية رأيك في قمر
    آسر بسرحان:قمر بنت جميلة ومحترمة ورقيقة و...ثم ادرك ما تفوة بة لتوة
    آسر:قصدي يعني هي هي....
    حنين بابتسامة:خلاص مفيش داعي انك تقول حاجة تاني انا فهمت عاوز تقول اية تاني
    آسر:بس انتي بتسأليني عنها لية يعني
    حنين:انت مش ناوي تفرحني بيك بقا يا حبيبي احنا مش هنعشلك طول العمر
    آسر بضيق:اولا بعد الشر عليكو ثانيا انا قلت يا ماما متكلمنيش في الموضوع دة تاني انت قفلت علي قلبي من زمان ومش هفتحة لحد تاني
    جاء آسر ليقوك ولكن يد حنين منعتة:آسر انت لسة شاب وكل البنات تتمناك متعلقش نفسك عشان واحدة متستهلش
    آسر مقاطعا اياها:ماما ارجوكي متجبيش سيرتها انا قلت مش عاوز اسمع حاجة عنها بعد كدة
    حنين:لا يا آسر مش كل مرة تسكتني انت لازم تفوق بقا مش كل البنات ذيها هي مكانتش تستاهلك وانا مكنتش مستريحه ليها وقلتلك بس هي مش عارفة كانت عملالك ايو عشان تتعلق بيها اووي كدة
    آسر:ماما ارجوكي كفاية كفاية
    وصعد آسر الي غرفتة وهو متعصب ومضايق جدا من تفكير والدتة لة بالذي مضي
    آسر وهو نايم علي الفراش كان يتذكر كل شئ بالماضي تذكر محبوبتة الخائنة فهي غدرت بو بعدما علقتة بها كان يحبها كثيرا ويعطيها كل شئ تطلبة وكان يخبرها اسرارة كلها تذكر اليوم الذي كشف فية خيانتها
    Flash back
    كان آسر جالس في مكتبة الي ان جاءت لة رسالة علي هاتفة وعندما فتحها وجد فيها شخص يقول ان (خطيبتك نرمين ضحكت عليك يا سيادة الظابط كانت شغالة جاسوسة عليك عشان تنقل الاخبار للبوص الكبير اللي بتشتغل عندة وكانت بتقولة بكل حاجة عن تحركاتك 😂😂مبرووك يا سيادة الظابط)
    اشتعل آسر غضبا فور رؤيتة لهذة الرسالة ولكنة لم يصدق هذا فقرر ان يذهب الي منزل نرمين ليحدثها بشأن هذة الرسالة
    وعندما وصل الي المنزل جاء ليدق علي الباب لكنة سمع حديث مع نرمين مع احد الاشخاص
    نرمين:انا خايفة لآسر يعرف حاجة دة هيقتلني لو عرف اني بتجسس علية
    الشخص:ولا يهمك خلاص انتي دلوقتي تروحي تبلغية انكو هتفترقوا عن بعض وتختفي خالص هتسافري مع البوص الكبير برة البلد
    نرمين:ماشي بس انا خايفة اروحلة
    الشخص:متقلقيش البوص هيأمنك يلا انا همشي انا بقا
    نرمين:ماشي سلام
    كسر آسر الباب ودخل واشهر بالمسدس في وجههم
    نرمين:آسر انا انا
    آسر:انتي واطية انتي اوطي بني أدمة انا عرفتها اتفضلوا انتو الاتنين مقبوض عليكوا
    الشخص بسخرية:وياتري بتهمة اية بقا
    آسر:انا هعرفك منك ليها بتهمة اية وقام آسر باخراج الهاتف من بنطالة واسمعهم التسجيل الذي سجلة لهم وهم يتحدثوا وفيديوهات وصور بعتها نفس الشخص الذي بعت الرسالة لتكون كدليل ضدها
    نرمين:اسر ههون عليك تحبسني حرام عليك يا آسر انا هشتغل حتي لو خدامة تحت رجليك بس ارجوك متسجنيش😭😭آسر انا بحبك
    امسكها آسر من شعرها:انتي متقوليش الكلمة دي انتي احقر من انك تعرفي كلمة حب اصلا يعني اية
    يلاا قداامي انتو الاتنين واي مقاومة هضرب في المليان
    وقام آسر بالقبض عليهم ومن بعدها وحدث لآسر حالة نفسية لفترة ليست بالقصيرة في صمت ولم يتكلم مع اي احد ولكنة قاوم بعدها حتي خرج من هذة الحالة وعاد الي حياتة الطبيعية
    Back
    آسر ودمعة حارة تنزل من عينية:انا لا يمكن اكرر غلطة الماضي
    **********
    في اليوم التاالي
    قمر وهي تغادر المنزل صباحا
    شاهين:قمر استني انا عاوز اكلمك
    قمر وقد عرفت ما يريد ابيها ان يحدثها بشأنة
    قمر:بابا ارجوك مش وقتة انا رايحة الشغل
    شاهين:انا مش عارف اية الشغل اللي طالعالي بية السما دة هو انتي ناقصك فلوس عشان تشتغلي امال لو مكنتيش بنت اغني واحد في البلد كنتي عملتي اية
    قمر:بابا مش كل شوية هتقعد تكلمني في الموضوع دة انا قلتلك انا عوزة اشتغل لاني بحب شغلي مش عشان فلوس ادخل في الموضوع اللي عوزة وخلاص يا بابا
    شاهين:سامر كلمني تاني وعاوز يعمل الخطوبة قريب
    قمر:بابا انا قلتلك مش عوزاة
    شاهين:وانا قلتلك بردة اني اديتو كلمة ووافقت خلاص
    قمر:بابا ارجوك متجبرنيش علي حاجة انا مش عوزاها انا هكلمك سامر دة وافهمة
    شاهين بتغكير:طب خدي رقمة اهة وكلمية واتقابلو
    مريم:ماشي يا بابا
    واخذت منة رقم سامر وخرجت من المنزل واتصلت بصديقتها يارا :الو يارا انتي فاضية انهاردة
    يارا:هي دي صباح الخير😂😂علي العموم يا ستي ايوة خير فية اية
    قمر:اصلي هكلم الواد الرخم اللي متقدملي دة عشان نتقابل واقلة اني مش عاوزاة فمش عوزة اقابلة لوحدي فلو فاضية تعالي
    يارا:اووك عشان انفخهولك بقا هحرمة يقربلك تاني😂😂
    قمر:مهو عشان كدة كلمتك😂😂
    يارا:هههه اشطا شوفية ولما تعرفو هتتقابلو امتي وفين قليلي وانا اجيلك
    قمر:ماشي تسلميلي يا قلبي
    يارا:باي باي يا قلبي
    واغلقت الهاتف معها وقامت قمر بالرن علي هذا السامر لتحادثة
    قمر:الو استاذ سامر معايا
    سامر:ايوة انا بس مين الصوت العسل اللي معايا بقا
    قمر بتقزز من:انا قمر شاهين النجار اللي حضرتك طالب ايدها
    سامر:وانا اقول بردة الصوت دة لازم يبقا لوحدة قمر كدة
    قمر:ياريت تحترم نفسك يا استاذ سامر وانا كنت متصلة عشان نتقابل ونتكلم شوية
    سامر:اممم عايزة تقابليني وانا اكيد عمري مرفض العرض الحلو دة انا موافق اختاري المكان اللي انتي عاوزاة ولا اختار انا
    قمر:لا هنتقايل في كافية..... الساعة اتنين
    سامر:هتلاقيني مستنيكي هناك علي نار
    اغلقت قمر في وجهة:شخص تافهة
    وذهبت قمر الي المدرسة واتصلت علي يارا لتخبرها بالوعد والمكان
    جاء موعد اللقاء فذهبت قمر مع يارا الي هذا المكان ليقابلوا سامر الشهاوي
    ********

    إرسال تعليق

    جميع الروايات والقصص المنشورة علي الموقع هي روايات مجانية أخذنا إذن بنشرها من أصحابها إذا وجدت أي رواية لها حقوق ملكية فكرية أو تُريد إزالتها من الموقع اتصل بنا ، ونقوم بحذفها فوراً .