اخر الروايات

رواية اميرة في بيتنا الجزء الثالث كاملة - زهرة الجبل


رواية اميرة في بيتنا الجزء الثالث





لحلقه الاولي

اميره في بيتنا
الجزأ الثالث



في منزل صالح
داخل غرفه امل
امل٠٠بتكبر٠٠يابيبي قول الحمد لله إني وافقت عليك
جلال ٠٠يابت دا آنتي كنتي ملهوفة عليا لهفه البت إللي عدت سن التلاتين وما صدقت حد عبرها
أمل ٠٠ بتهديد أنا ممكن أغير رأي في ثواني
جلال ٠٠غيري دلوقتي والنبي
امل٠٠هو إنت تقدر علي بعدي
جلال ٠٠ عادي جدا على فكره وبعدين هو أنا طفل وهبعد عن لبن الام الطبيعي
أمل ٠٠بحزن مصطنع والله إنت غلس ومتكلمنيش تآني
جلال ٠٠ حاضر سلام
امل٠٠بلهفه ولا إنت ماصدقت
جلال ٠٠الله هو مش آنتي إللي عاوزه كده
أمل٠٠بدلع لا أنا عاوزه أفضل جمبك علي طول
جلال ٠٠يابت اتقلي
امل٠٠لا أنا عاوزه أبقى خفيفه عشان يوم الفرح تشلني
جلال ٠٠هههههه اوبا آنتي بترسمي علي تقيل
امل٠٠بتهديد إيه عندك مانع
جلال ٠٠دا يوم المني والله
أمل ٠٠ بأبتسامة أيوا كدا اتعدل
في شقة جليله
نسمه ٠٠بحزن هو إحنا خلاص هنمشي
جليله٠٠بغيظ مش هيحصل



سماح ٠٠ بحزن كل إللي عملته راح على الفاضي
جليله٠٠لا مش هيروح وإحنا مش هنسيب البيت
سماح ٠٠ إزاي جدي قرر خلاص وأكيد مش هيرجع في قراره ما آنتي عرفاه
جليلة ٠٠كلمتين حلوين منيكم مع شويه خوف إن إحنا نفضل لوحدينا والدنيا مش أمان هيرجع في كلامه وخصوصا مش معانا راجل
نسمه ٠٠هنحاول ويارب ينفع
في شقة صالح ٠٠
في غرفه أولاد صالح
عاصم ٠٠بفرح يااااه خلصت من بنت جليلة دي كانت مصيبه وحلت على دماغي أخيرا هعرف أنام وأنا مبسوط
نظر إلي عمر وجده في عالم اخر
مالك يا عموري هو إنت مش مبسوط عشان خلصنا من الحربايه وبناتها
عمر٠٠بعصبيه صدعتني هو إنت مش بتفصل روح نام وخليني انام
عاصم ٠٠الله الله في إيه مالك داخل فيا شمال هو الواحد م يعرفش يفك معاك بكلمتين أقول لك روح نام ونوم الظالم عباده
في الصباح
في شقة يوسف
يوسف ٠٠بصوت هادي وهو يلمس علي شعرها
ميرو ميرو قومي صحي النوم



أميره ٠٠بنعاس جو سبني أنام أنا مش عاوزة اصحي دلوقتي
يوسف ٠٠ بجدية معاكي مذاكرة يلا قومي
أميره ٠٠بنعاس أنا خلصت التمارين إللي قولت لي عليها روح صححها وهتلاقيني وراك علي طول
يوسف ٠٠ بأبتسامة خفيفة ماشي هسيبك تنامي شويه كمان
أميره ٠٠بنعاس ماشي
ذهب يوسف إلي المكان الذي نعتاد أميره المذاكرة فيه صحح لاميره التمارين الذي إعطائها إياها بالأمس ابتسم بفرحة حين وجدها لم تخطئ بشئ
وهو جالس يقلب في دفاتر وكرسات أميره لفت انتباهه دفتر احمر مكتوب عليه (يوميات) مسك الدفتر وبدأ يقلب فيه وفهم من خلال التواريخ هذه يوميات أميره
قبل أن يتزوجها بدأ يضحك حين قرأ بعض يومياتها فهي عقلها أصغر من عقل طفل صغير
بعض مذكرات أميره
النهاردة زعلت من بابا آوي عشان خالتي جت عندنا وشافت القطط الصغيرة إللي عندنا وقالت عاوزة وحده رد عليها وقالها خديهم كلهم أنا قرفان منهم كفاية علينا القطه الكبيرة كل كام شهر بتجيب وقرفان منهم وهو عارفني بحبهم ليه عايزها تاخذهم
يوسف ٠٠هههههههوالله هبله زعلت من أبوها عشان قال لخالتها خدي القطط
وقلب في دفتر أميره وضحك بشده حينما قرأ ما كتبت



اليوم زعلت من جلال عشان قالي تخنتى وقلبظتي طيب من النهاردة مش هاكل لحد ما اخس وابقا شبه البقسماته
يوسف ٠٠ هههههه بقسماته
وفي صفحه اخري
محمود دا حبيبي ديما يقولي كل يوم بتحلوي مش هجوزك غير إللي يستاهل حلوتك ويستاهل ياخد دكتورة بغمازات
سرح يوسف في جمله مش هجوزك غير إللي يستاهل حلاوتك
قطع تفكيره صوت أميره
في سنتر عاصم
عاصم ٠٠ بأبتسامة فرح
السلام عليكم
ولاء٠٠يووووه إنت تآني
عاصم ٠٠وتالت ورابع وعاشر
ولاء٠٠بزهق هو أنا مش هخلص منك ماكنا ارتحنا منك وكأنو هيجوزوك بنت عمك
عاصم ٠٠يابت أنا أقدر ومش عاصم إللي يتجوز وحده مش داخله مزاجه أنا هتجوز إللي قلبي رقص علي أنغام صوتها واللي بحلم بيها في النهار قبل الليل
ولاء٠٠وانا إيه دخلي في إللي إنت بتقوله
عاصم ٠٠ببتسامه ما آنتي إللي عليكي العين والننى
ولاء ٠٠ والله إنت واحد فاضي
عاصم ٠٠عيب تقولي علي جوزك كدا
ولاء ٠٠ ياحبيبي الكلام ده كبير عليك
عاصم ٠٠ بفرحة شديده حبيبك آنتي قولتي حبيبي االله الله الله والله ما أنا مصدق واخيرا سمعتها
ولاء٠٠بستغراب إيه دا كله إنت فهمتني غلط خالص
عاصم ٠٠ بفرح المهم قولتيها
آنتي اعترفتي بلسانك والاعتراف سيد الادله
ولاء٠٠عاصم بطل هزار أقول لك سلام أنا مليش مزاج ادخل في حوار معاك وقفلت السكه
عاصم ٠٠حضن الفون وباسه
واخيرا سمعتها سلام يا قلب جوزك
داخل شقة يوسف
قطع تفكيره و سرحانه صوت أميره



اميره٠٠لو أنا كنت عملت كدا كنت عملت ايه
يوسف ٠٠بلا مبالاه وايه إللي أنا عملته
أميره ٠٠لو لقيت مذكراتك وقريتها بدون اذنك كنت هتعمل إيه
يوسف ٠٠انا م عنديش حاجه اخبيها لو معايا مذكرات كنت خليتك تقريها
اميره٠٠وانا م عنديش حاجه اخبيها
يوسف ٠٠امال ليه زعلانه
اميره٠٠وانا مش زعلانه
يوسف ٠٠ طريقة كلامك بتقول إنك زعلانة
أميره ٠٠مش زعلانه وأهي مذكراتي عندك اقراها كلها
يوسف ٠٠مش هجوزك غير إللي يستاهل حلوتك



ونظر إليها بحزن هو أنا استاهلك؟
ودق جرس الباب ذهب يوسف لكي يفتح الباب
يوسف ٠٠ بدهشه منال إيه إللي جابك علي الصبح كده
منال بحزن٠٠وحشتوني
يوسف ٠٠ طيب ادخلي
دخلت منال وعندما رأت أميره حضنو بعض وظلو وقت قصير يبكو فكل واحدة منهم تحمل هم خاص بها
أميره ٠٠تعالي في ا ضتي
نظرت منال إلي يوسف ٠٠هو في إيه مالكم وشكم اصفر
يوسف ٠٠ مفيش آنتي إللي في إيه جوزك عملك حاجه
منال بحزن ٠٠مش عاوزة أتكلم دلوقتي
أميره ٠٠طيب تعالي نعمل عصير ونحكي مع بعض شويه
وسمعوا طرق علي الباب وفتح يوسف
عاصم بعصبيه ٠٠ والله لاعلمه الادب إبن المضايقه دا أنا هروح فيه السجن ليه مش معاكي رجاله يعرفوا يردو عليه
يوسف ٠٠ في إيه هو مين ده
منال ٠٠ خلاص يا عاصم مش وقته
عاصم ٠٠ لا وقته وأنا هعلمو الادب طالما أبوه وأمه مش علموه
يوسف ٠٠ هو عمل إيه
ودخلت أميره تحمل أميره الصغيرة
كريمه ٠٠شوف جوز أختك عمل اية
يوسف بدهشه وحزن ٠٠ مين عمل كده
رأي يوسف على أميره الصغيرة اثرحروق
منال ٠٠اميره وبنت أخته الصغيرة اتخانقو مع بعض أخته ضربت أميره واميره شتمتها أمه حكت لجوزي وقالتلو بنتك قليله الادب ولازم تتعلمها متردش علي الكبير سخن معلقة وحرق أيدها ولما حوشته ضربني معاها
يوسف بشخط٠٠دا حيوان وإنتي ملكيش عيش معاه
منال وهي تبكي ٠٠انا عاوزه اتطلق
كريمه ٠٠تطلقي ومعاكي عيلين إحنا نعلمه الادب وتفهمه غلطه
يوسف ٠٠ كفاية غلط لحد كدا منال مش هترجع للحيوان ده تاني
كريمه ٠٠ ومين هيرضي باختك دي معاها عيلين
منال وهي تبكي ٠٠ ومين قالك إني عايزه حد تآني أنا خلاص خت حظي من الدنيا
يوسف ٠٠ تقعدي علي كده ولا ترجعي للحيوان ده تآني
واللي عملو مش هيعدي بالساهل
كريمه بحزن ٠٠لا حول ولا قوة إلا بالله ربنا يهدي النفوس
رحلت كريمه وعاصم وتركو منال عند يوسف
منال نظرت إلي أميره ويوسف وجدت ملامحهم جامده أي مالكم ساكتين ليه
يوسف بشخط٠٠منال ممكن متدخليش في حاجه متخصكيش
منال بحزن ٠٠ ماشي يا يوسف أنا مكنش قصدي حاجه عن اذنكم ودخلت غرفة أميره
أميره ٠٠ بنظرات غضب هو إنت متعرفش تقول كلام حلو
يوسف ٠٠ مردتيش علي سوالي هو أنا استاهلك
اقتربت منه ٠٠وانا استهلك ولا لا٠٠٠٠ماليه عينك ولا لا٠٠٠٠ماليه قلبك ولا لا
يوسف ٠٠ودا كله علي أساس إيه
أميره ٠٠ دكتور شاطر وابن عيلة وادعت الكسوف وأمور ورومانسى وعسليه
يوسف ٠٠ههههههه عسلية
برضة جاوبي علي سؤالي
أميره ٠٠ والله بحبك وبموت فيك ومالي عيني وروحي وقلبي وياريت أنا إللي استهلك
يوسف ٠٠حضنها وإنتي أميره قلبي
داخل شقة حسن
داليا بجدية ٠٠ ياحسن افهم افهم إنت إللي شايل الشغل فوق دماغك وإنت إللي تعبان ليه تاخد زيك زي إخواتك ليه تتقارن بيهم هما مش تعبانين في حاجه
حسن ٠٠انا بشتغل وباخد قد شغلي
داليا بضيق٠٠هو أنا هعيد نفس الكلام تآني يا حبيبي بقولك حرام تتقارن باخواتك إنت تعبان آكتر منهم وبعد عمر طويل لجدك وابوك هتاخد زيك زيهم وإنت السبب في الخير دا كله ليه تاخد زيهم مش حرام
ظل حسن لوقت يفكر في كلام زوجته
حسن ٠٠وانتي عاوزاني أعمل إيه
داليا بابتسامته أنا هقول لك تعمل اية
في شقة جليلة
جليلة بفرح ٠٠ يعني جدكم وافق نفضل هنا
بسمه ٠٠ بعد عياط ومحايله وترجي وافق بس علي شرط منعملش مشاكل وخصوصا انتي
جليلة بضيق ٠٠مش مهم إللي قاله المهم هنفضل هنا
سماح ٠٠ هنعمل اية
جليلة ٠٠ نهدى اللعب شوية عشان جدكم وبعدين هرد القلم لكل واحد فيهم بدل الواحد عشره
في شقة يوسف
في غرفه أميره
منال بابتسامته ٠٠ والله مش زعلانه من يوسف أنا مبزعلش منه عشان عارفاه عصبي بس طيب
أميره ٠٠ والله هو بيحبك وبيخاف عليكي
منال ٠٠انا عارفة إنه بيحبني آنتي هتعرفيني أخويا يا بت أنا عارفاه آكتر منك
أميره بفرح٠٠يعني مش زعلانه منه
منال ٠٠ههههههه لا مش زعلانه منه
وسمعوا صوت عالي خارج الغرفه وخرجو ليرو ما يحدث
يوسف ٠٠ يابت كفاية خلاص أنا صدعت منك



نسمة ببكاء شديد ٠٠ والله مش مصدقه يعني إنت شايفني
يوسف ببتسامه ٠٠ايوا شايفك وكفاية وشك احمر من العياط
نسمه٠٠تبكي وتضحك أنا فرحانة اوي عشان رجعت تشوف تآني
يوسف ٠٠ الحمد لله بس كبرتي و احلويتي
أميره ٠٠نونا وحشاني آوي آوي حضنت نسمه أميره ومنال
نسمه ٠٠انا فرحانه عشان يوسف لما قالولى مصدقتش
بدأت أميره تبكي هي ونسمه نظر يوسف إلي منال بدهشه
حضنتهم منال وبدأت في البكاء
يوسف بصوت عالي ٠٠بس بس إيه ما صدقتو حنفية وجلدتها باظت
ودخلت امل
أمل ٠٠انا عارفاهم يموتو في النكد
أميره ٠٠انا مبسوطة عشان اتجمعتو تآني
نسمه ٠٠ وهي تمسح دموعها أنا هخلص الترم الأول عقبال الترم الثاني
أميره ٠٠ يابختك هتخدي راحه من المذاكرة
يوسف بهمس ٠٠بيت اللاجئين
منال ٠٠ بتقول حاجه يا جو
يوسف ببتسامه صفرا ٠٠بقول منورين ياحبايبي
أميره بفرح ٠٠تعالو تعالو أوضتي أنا عامله كيكه وهعمل شاي وهنفضل نحكي للصبح



في شقة صالح
داخل غرفة أولاد صالح
عاصم بتردد احم ٠٠ مضايق ومخنوق هروح علي السطح أشم شوية هوا
عمر٠٠هو إنت مش بتوب ونظر إليه نظره لؤم هو في إيه مالك شكلك وراك حاجه
عاصم ببتسامه ٠٠ ورايا حيطة
عمر بضيق٠٠بطل لؤم وقول وراك إيه
عاصم ٠٠ وحياتك عندي ورايا حيطه
عمر٠٠ مسكه من لياقه التيشرت وبعنف هو إنت بتكلم ولاء
عاصم ٠٠ عيب هو أنا وش خيانة
عمر بعصبيه ٠٠دا إنت الخيانه نفسها
عاصم ٠٠ عيب تقول علي شقيقك كده
عمر٠٠ والله أنا شاكك إنك شقيقي وغور نام بلا سطح بلا بدرون
عاصم ٠٠ بدرون٠٠تعليم حكومي فحت
عمر بعصبيه ٠٠بقولك غور نام
عاصم ٠٠ طيب طيب هدي أعصابك تصبح على خير يا شقيقي
عمر نظر له نظرات غضب وإنت من أهله
في شقة يوسف
داخل غرفة اميره
شربو شاي واكلو كيك وسمعوا مسرحية كوميديه وضحكو وهزرو



منال ٠٠مش كفاية لحد كده ويلا ننام أميره وامل معاهم مذاكرة بكرة
أميره ٠٠اهو يوم وعدي خلونا مع بعض شويه
أمل ٠٠انا مش بحب المذاكرة ولا الكتب ارتاحوا مني وجوزوني
منال بغضب٠٠يوسف ليسمعك
نسمه ٠٠ يا بت اتقلي شويه
أمل بحزن ٠٠مش كفاية هو إللي تقيل دا أنا إللي بزن عليه عشان يكلمني
نسمه بضيق٠٠اتقلي عليه زي ما هو بيتقل
أميره ٠٠اه يا ولعه اهدي شويه
نسمه ٠٠ الله أنا بوعي أختي
أميره ٠٠هو آنتي كدا بتوعيها
نسمه٠٠ايوا بوعيها والمفروض هو إللي يسأل دا لو بيحبها و بعدين اخواتك متكبرين وشيفين نفسهم
منال بشخط٠٠نسمه في إيه أميره بتهزر آنتي ليه قلبتى الموضوع جد وبعدين أخوات أميره محترمين جدا
أميره بحزن ٠٠هوانتي عرفتيهم ولا عشرتيهم عشان تقولي عليهم كدا
نسمه بحزن٠٠معرفش وعن اذنكم وسابتهم ومشيت
منال باسف٠٠وحضنت أميره متزعليش أكيد متقصدش هي بقالها فتره متغيره واعصابها تعبانه
امل٠٠ايوا صح بس أكيد من الامتحانات والضغط
أميره ببتسامه ٠٠لا مش زعلانه بس روحو شوفوها أكيد مضايقه ومينفعش تسبوها لوحدها
منال ٠٠ يعني خلاص صاف يا لبن
أميره ٠٠اكيد يا منوله
منال ٠٠ حبيبتي يا ميرو ونظرت إلي امل يلا نشوف أختك الهبله
أمل ٠٠ روحي وأنا هاجي وراكي علي طول
منال ٠٠ طيب متتاخريش
امل٠٠ماشي
في شقه صالح
في غرفه بنات صالح
دخلت منال الغرفه وجدت نسمة ضامه قدميها إلي صدرها و وجهها احمر من البكاء
منال بخوف ٠٠ نسمه في إيه مالك
نسمه وهي تبكي ٠٠هو ليه بيعمل فيا كدا
منال ٠٠هو مين ده وعمل إيه
نسمه ٠٠ محمود
منال بدهشه٠٠محمود مين
نسمه ٠٠اخو اميره
دهشت وصدمت لبعض الوقت وبعد مده من الصمت تكلمت بصعوبة
منال ٠٠وانتي مالك ب محمود أخو أميره
نسمه وهي تمسح دموعها٠٠
أخدت رقمه صدفة عجبني رجولته وحبه وخوفه علي أخواته وإنه مستعد يضحي عشانهم بقالي آكتر من ثلاث شهور بكلمه عمره ما قالي كلمه حلوه دايما يقولي متكلمنيش وعملي حظر وكلمته من كذا خط تآني كل مره يقولي ابعدي عني واخر مرة قالي إنه بيحب وآحده تانيه



سكتت منال ولم تستطيع الرد على أختها من الصدمه
منال ٠٠متفكريش فيه انسيه خدي إللي يحبك ومتخديش إللي تحبيه إللي يحبك هيدور علي سعادتك
نسمه ٠٠وهي تبكي بشده مش قادره والله ما قادره
منال٠٠حاولت إن تتماسك حاولي مرة و آتنين وتلاته
نسمه ٠٠ حاضر هحاول
(في شقه يوسف)
أمل بحزن ٠٠ أميره هو جلال كان بيحب واحدة من إللي خطبهم قبلي
أميره ٠٠ لو بيحبهم مكنش سابهم
أمل ٠٠امال ليه بيعاملني كده
أميره بابتسامته ٠٠بيتقل عليكي شوية
أمل بتحدي٠٠وانا كمان هتقل عليه
أميره ٠٠ متضيعيش جلال من ايدك
امل٠٠وليه هو ميخفش إني أضيع من ايده
أميره ٠٠الحب مفيهوش هو أو هي إللي قادر يبسط التاني وكل واحد لازم يقدر كدا مش المهم مين إللي يسأل المهم العلاقة تكون صادقه ومن القلب ومفيهاش أي مصالح
الحب مش بالكلام الحب أفعال
ورن هاتف أمل
أميره ٠٠ أكيد هو
امل٠٠وعرفتي ازاي
أميره ٠٠ عشان ربنا بيثبت ليكي إن هو بيحبك أهو عشان اتأخرتي عليه رن عليكي اهمدي بقا


الفصل الثاني من هنا 
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close