رواية مغسلة الموتي الفصل الخامس كاملة بقلم مي علي
الجزء الخامس ...اتمني تتفاعلو عشان التفاعل ضعيف ووالله تشجيعكم مهم
بقلمي :: مي علي 💜🖋️
سيد بيه قال لفتحيه...اقعدي عشان عاوزك ...وفأجأها بطلب انو عاوز يتجوزها
فتحيه ...بتقول اي يا سعادة البيه..تتجوزني !!!
- اه يافتحيه اتجوزك ...انا عارف ان فرق السن بنا كبير وعارف انك من دور زينات بنتي ...بس يافتحيه انا برتحلك ...برتاح لدماغك وتدبيرك وصبرك ... وفكرت كتير من ساعه ما ابوكي مات واترددت كتير ف القرار ده...بس انا دلوقتي محتاجك جمبي يافتحيه ...قولتي اي
- يابيه....انا .....انا مينفعش اوافقك عيالك مش هيوافقو دول كارهني وانا جايه هنا بخدمهم...اومال لما ابقي مرات ابوهم هيعملو فيا اي بس....لا ياساعدت البيه سامحني مش هقدر اوافقك
- فتحيه....عيالي مش هيمشوني علي مزاجهم انا حر....يافتحيه انا عاوز اريحك واستتك واعوضك عن سنين الشقا اللي شوفتيها....وعاوزك وعاوز حنيتك واخلاقك وكل حاجه حلوه فيكي يافتحيه عاوزك بالحلال....ورحمة ابوكي يافتحيه ما ترفضي ....فكري كويس انا مش مستني رد دلوقتي...هسيبك تروحي وتفكري براحتك
- بس ياسعادة البيه...
- يافتحيه قولتلك مترديش دلوقتي ...يلا روحي روحي انا هبعت معاكي طه يوصلك
ومشيت فعلا وانا دماغي فيها الف حاجه وحاجه ..البيه عاوز يتجوزني....ياواقعه بيضه
زينات سمعت كل كلمه قالها ابوها لانها كانت واقفه تتصنت ....طلعت جري علي علاء وإبراهيم
- ياعلاء ....الحقني ....يا ابراهيم...يا علاء
- اي يا زينات مالك في اي ؟!!
- ابوك ياعلاء ابوك اتجن علي كبر
- في اي يا زينات حصل اي متنطقي
- حصل يا ابراهيم اللي ياما حذرتكو منو ....اللي كنت عارفه ان بنت الكلب دي هتعملو وتضحك علي ابوكو وتاكل بعلقه حلاوه بمسكنتها وتمثيلها أنها غلبانه
- يا زينات انتي بتتكلمي عن مين ؟!
- عن العقربه اللي دخلت حياتنا ....خدامه الغيط....تربيه الزرايب اللي اسمها فتحيه
- مالها بس فتحيه عملتلك اي ؟!
- عملتلي......لا ياخويا معملتليش انا ...عملت لابوكو ....ابوكو اللي عرض عليها انو يتجوزها
- اي ؟!😲 انتي بتخرفي بتقولي اي ...ابونا يتجوز خدامه....لا وكمان من دور عياله
- مش مصدقني يا ابراهيم ....طب والله سمعتهم بوداني وهما بيتكلمو ....كان عامل زي العيل اللي بيحب علي كبر وبيتذللها توافق ومترفضش وتفكر وقال ايه....عاوز يعوضها عن كل الشقا والهم اللي شافته....جتها الغم هيا واللي خلفوها
- لا يا زينات....احنا مش لازم نسكت احنا لازم نمنع الحكايه دي ونقطع رجلها من هنا
- وهتعمل اي يا سبع البرومبه
- هننزل انا وعلاء لابوكي ...ونكلمه
- لا ....لا ...كده هيعرف أن انا اللي قولتلكو
- ياستي ومين هيجبله سيره...متخفيش انا هقوله اني سمعته بالصدفه وانا معدي ....وحتي لو اتعصب ومصدقش مش مهم المهم المصيبه اللي هو عاوز يعملها
- طب استنو انا هنزل معاكم
- لا متخليكي يا زينات بقي
- وانت مالك انت ..اسكت ...انا هنزل معاكو يعني هنزل معاكو
وفعلا نزلو لابوهم تحت
علاء وإبراهيم دخلو ووراهم زينات
- بابا......عاوزين نتكلم معاك كلمتين
- كلمتين ؟! كلمتين اي الساعه دي
- بابا...انت صحيح ناوي تتجوز فتحيه
- استني يا زينات محدش قالك تنطقي
- استني بس ياعلاء ....صحيح الكلام ده يابابا؟!
- انتو متفقين عليا بقي.....هيا حصلت تتصنتو عليا
- بابا متغيرش الموضوع ....ايوه اتصنت عليك طلاما الموضوع ليه علاقه ببتنا وسمعتنا يبقي نتصنت عليك ...ولعلمك يا بابا محدش فينا هيسمحلك تعمل اللي ف دماغك ....ده احنا نطربقها فوق دماغها ودماغ اللي خلفوها
- اخرسي ...وضربها بالقلم وقال...هيا حصلت صوتك يعلي عليا ....لا انا لسه معجزتش واجيب اجلك واللي انتي بتتكلمي عليها دي....انضف منكم كلكم ...ربنا منصفنيش ف ولا واحد فيكم ....محدش فرح قلبي ادها ....وانا هتجوزها واعوضها عن سنين الشقا اللي قضيتها ف خدمتكم يا خلفه الندامه ياعرر....واللي مش عاجبه الباب يفوت الف جمل
- كده يا بابا.....تضربني عشانها وتقولنا الباب يفوت الف جمل ....ماشي يا بابا .....طب والله مانا قعدالك فيها
طلعت زينات تجري علي فوق ووراها علاء وإبراهيم اللي كانو بيحاولو يهدوها ....قعد سيد بيه وحط ايدو علي وشو مش عارف يفكر
دخلت زينات علي اوضتها وراحت جابت شنطه وعاوزه تلم فيها هدومها
علاء مسكها وقلها....
- يا زينات لا مش هتمشي ...اوعي تعملي كده ...عاوزه تسيبلها الجمل بلا حمل
- ده ضربني بالقلم ياعلاء ...عشان خاطرها....حتت الخدامه المقيحه اللي مستنضفش ألبسها جزمه ف رجلي
- مهي فعلا كده ..يبقي احنا لازم نهدي ونطيرها من هنا وبعدين حتي لو ابوكي اتجوزها ابوكي عجز ولو عاشلها النهارده مش هيعشلها بكره
- علاء عندو حق يا زينات اهدي كده وصلي ع النبي وكل حاجه وليها صرفه
- هو مش عاوز يتجوزها ....خليه يتجوزها وانا هوريها نار جهنم ع الأرض عامله ازاي كلبه السرايا دي
- اهدي يا زينات ....ورجعي حاجتك مكانها ومتقلقيش هنشوفلها غوره
- طب بصو انا عندي فكره....احنا لازم نبين لها اننا مش زعلانين لأن هيا كانت خايفه مننا ف انا عاوزه بس نفتحلها السكه لحد متدخل وبعدين نطلع عين ابوها وهيا لو طلعت ولا نزلت هتفضل حتت خدامه وعلي رأيك ابوك مش عايشلها
- ايواااا الله ينور عليكي ....اهدي بقي كده والصبح نفكر....الصباح رباح
وفعلا كل واحد راح علي قوضتو وكل واحد ناوي علي نيه وحشه جدا لفتحيه الغلبانه دي
الصبح فتحيه اترددت تروح السرايا واتأخرت عن معادها ولكنها فضلت تفكر كتير ف اللي قالتهولها ام محمود امبارح لما حكتلها علي اللي قالو البيه
قالت لها...
يابت متبقيش وش فقر ...دي فرصه العمر ومش هتتكرر ولو علي عياله ف انتي هتبقي ست البيت والكل ف الكل والكلمه هتبقي ليكي.....فكري متبقيش عبيطه
فتحيه فضلت قاعده والوقت سرقها ....وفجأه لقت الباب بيخبط
- مين....مين
- انا سيد يافتحيه
،- سيد مين ؟!
- سيد بيه يافتحيه
فتحت فتحيه الباب....سيد بيه؟!!!!
- اي يا فتحيه مجيتيش ليه ....انا قولت انتي زعلتي من اللي حصل امبارح ....ومش هتيجي تاني
- والله يابيه منمت من امبارح بسبب الموضوع ده
- طب هنقف ع الباب كده ....مش تقوليلي اتفضل
- لا مؤاخذه يابيه....بس ميصحش انا لوحدي والبيت فاضي...وانت اهل من يفهم ف الأصول
- ايوه يافتحيه عندك حق ...معلش ....طب ها قولتي اي انا جاي لحد عندك اهو اخد منك الرد
- بسرعه كده ؟!
- يافتحيه ..انا علي نار والعمر بيجري ....قوليلي بقي قولتي اي
- يابيه ....انا مش هقدر ..وعيالك ....محدش هيوافقك علي كده
- مين قال ....عيالي موافقين وجايين ورايا يطلبوكي ياستي ...عاوزه حاجه تاني
- بتقول اي يابيه؟!
- اه والله زي مابقولك ...زينات جت الصبح وحبت علي راسي وقالتلي طلاما انت مرتاح يابويا احنا هنبقي مرتاحين ....بعد ما اتخنقت معاها ومع العيال خناقه كبيره عشانك.....عيالي حنينين يا فتحيه وقت الجد يهمهم راحتي ...زي مانا طول عمري هاممني راحتهم
- يابيه بس....
- يافتحيه معندكيش حجه تاني
- بس انا لازم اقول لأخواتي طيب
- عملت حسابي وشيعت لاخوكي وحماه وانشالله يكونو علي وصول
وفعلا شويه وعياله جم ووراهم اخوها اللي مكنش فاهم حاجه واتصدم لما عرف واخد فتحيه علي جمب وقالها...
- مبسوطه كده يافتحيه ...هتتجوزي راجل اد ابوكي
- البيه طيب ياخويا ....وعمري مشوفت منه حاجه وحشه .....خالتك ام محمود قالتلي انها فرصه عمرها متتعوض
- متسمعيش كلام حد ....شوفي مصلحتك وفكري
- منا فكرت.... وشوفت أن الباشا ده هيعوضني عن كل اللي فات يا اخويا
- وانا مكرهلكيش الخير يافتحيه ...اللي يريحك وعلي بركه الله
وفعلا خرجو كلهم والبيه كان مستعجل وجاب المأذون وكتب الكتاب اوام اوام وفتحيه محستش بحاجه كلو حصل بسرعه ....بس حست بعيالو اللي كانو بيبصولها بنظره كره بس مخبينها بإبتسامه صفرا ....واتجوزت فتحيه البيه واخدها حتي من غير شنطه هدومها وجبلها هدوم جديده واخدها فسحها ف احسن اماكن وشافت معاه احلي ايام وبقت بتاكل احلي اكل وكانت بتحمد ربنا انه عوضها خير ...وبالرغم أن البيه كان كبير عنها لكنه كان بيحبها اوي وعمرها محست انو اكبر منها ....وعدت الايام وبعد سنتين جواز فتحيه حملت ومع بدايه حمل فتحيه البيه تعب ورقد
فتحيه بقت بتخدمه بعنيها وابتدت تظهر قذاره ولاده ومعاملتهم الوحشه ليها بالذات لما ابوهم وقع ...هو اللي كان حايشهم عنها ...فتحيه استحملت منهم العجب بس بردو كانت صلبه وقويه وهيا ست البيت زي مدخلته من سنين وهيا عيله لحد ما ولدت وسمت المولود رجب ....البيه كان راقد لسه وتعبان وكان خايف عليها وعلي رجب اللي رغم انو كان لسه ف اللفه بس قلبو حبه اووي واتعلق بيه وخاف عليه من اخواته اللي عارف انهم وحشين وقلبهم كله سواد من جوه
رجب يادوبك كمل خمس شهور ....وانتقل البيه لرحمه ربه ...سايبب وراه حتة لحمه حمرا وواحده ست غلبانه متكتبلهاش نصيب ف الدنيا تفرح ....وعياله زي الذئاب عاوزين ينهشوها ويقطعو من لحمها ويرمو للكلاب
دفنوه وعدي اسبوع علي وفاته وولاده مقدروش يستنو اكتر من كده واستدعو المحامي بتاعه عشان يفتح الوصيه ويقسمو الورث ... لكن فتحيه مكنتش مهتمه حبست نفسها ف اوضتها واخدت ابنها ف حضنها وكانت خايفه من اللي جاي وبتدعي ربنا يقف جمبها
جابو المحامي وفتح الوصيه وكانت الصدمه ....
البيه كتب تلت ارباع الورث بإسم رجب ابن فتحيه وساب لعياله الباقيين الربع ...
لما عرفوا قالو ...
- لا انت كداب الورق ده مزور
- المحامي قال...لا مش مزور ومتوثق قبل ميموت انا مش جايب حاجه من عندي
فضلو يتخانقو مع المحامي اللي تعب منهم وقالهم
- انا هطلع اقول للست فتحيه
زينات قالت....لا لا استني متقولهاش حاجه دلوقتي
المحامي رد....ليه انشالله...ده حقها ولازم تاخدو هيا وابنها
زينات قالت...ادخل بس نتفاهم ...اقفل الباب يا ابراهيم
بص ياعم انت ميرضكش واحده زي دي تضحك علي ابونا وتاخد ورثنا وانت المحامي بتعمل ومعانا من زمان
المحامي قال ..والمطلوب اي؟!
زينات قالت....ابونا يمتلك فلوس كتير اوي هنديلك منهم اللي انت عاوزه بس الورق ده يتقطع ونعتبر انو مكنش ومحدش هيدور وراك ..وهنديك اللي انت عاوزو انشالله تاخد الورث كلو بس الكلبه دي وابنها ميطولوش مليم واحد ...قولت اي
المحامي ده كان وسخ ...قالهم...
كلام جميل....بصو انا مش طماع انا يكفيني بس اخد العزبه باللي فيها ها اي رأيك
ابراهيم قال...يازينات لا بلاش نعمل كده
زينات بحقد وكراهيه.....اي يا خويا فوقت دلوقتي....مفوقتش ليه لما حملت وخلفت....انا مش هسمحلها تاخد مليم من ميراث ابويا سامع
وفعلا ظبطو كل حاجه ...وظبطو الورق وظلمو فتحيه وابنها اللي يعيني مكنتش تعرف حاجه ولا فارق معاها فلوس اد ما كان فارق معاها ابنها اللي أتيتم بدري
جمعو بعض واتفقوا عليها وزينات راحت ندهت عليها
نزلت فتحيه ....تشوف عاوزين اي
- فتحيه كانت هزلانه ومبتاكلش ونشفت خالص والمفروض أنها بترضع ...بصت لزينات بانكسار وقالت
- ايوه يا زينات عاوزه حاجه
- اه عاوزه ياختي....فين ابنك؟!
- ابني .....فوق يا زينات
- اسمي زينات هانم يا فتحيه ولا نسيتي نفسك
- لا إله إلا الله...لا يا زينات منستش...عاوزه اي من ابني
- عوزاكي يا اختي تطلعي تجيبيه وتاخديه لحد الباب ومنشوفش وشك هنا تاني لا انتي ولا هو
- انتي بتقولي اي؟! ومين اداكي الحق تطلعيني من بيتي
- بيتك ..هيهيهي....قال بيتك قال ...والله وبقيتي تقولي بيتي يا تربيه الزرايب.....بصي ياختي بالعربي كده ابونا مات الله يرحمه بقي مطرح مراح ومسبلكيش انتي ولا ابنك ولا مليم ولو مش مصدقاني اجبلك المحامي بالورق والمستندات وانتي خلاص مبقاش ليكي عيش هنا
- يا زينات حرام عليكي اللي فوق ده مش اخوكم وانا ..انا عيشت اخدمكم طول عمري حتي وانا مرات ابوكم
- بس جاك قطع لسانك قال اخونا قال...ابونا مكنش متفق معاكي علي خلفه انتي خلفتي عشان تربطيه وينوبك من الحب جانب .....ابونا كان جايبك لينا خدامه من ساعه ما جيتي هنا لحد يوم ما مات وانتي خدامه وهتفضلي طول عمرك خدامه ...واحنا خلاص استغنينا عن خداماتك ...يلاااااا خدي ابنك ويلا ياختي براااااااا
فتحيه اللي عينيها جفت من الدموع وبقي قلبها هو اللي بيبكي ....بصتلها وقالت....
حسبي الله ونعم الوكيل.... حسبي الله ونعم الوكيل يارب
وطلعت جابت رجب اللي كان ف اللفه وشنطه هدومهت وجايه تخرج زينات وقفتها وقالت...
استني هنا هاتي شنطه الهدوم دي ...ابويا لما اخدك اخدك بجلبيتك المعفنه احمدي ربنا اني سبتك تخرجي ب الجلابيه النضيفه دي.....يلا غوري ..داهيه لا ترجعك
خرجت فتحيه اللي دموعها غرقت الكون وقلبها مبطلش ينطق بحسبي الله ونعم الوكيل ....مبقتش عارفه تروح فين ...مرضتش تروح لاخواتها وبيت ابوها وامها اتهد واتبني مكانو مصنع والبيوت اللي جنبيه ...حتي ام محمود متعرفش مكانها