-->

رواية شبح المخابرات كاملة بقلم ملك شاهين

رواية شبح المخابرات كاملة بقلم ملك شاهين

    رواية شبح المخابرات كاملة بقلم ملك شاهين 




    شبح المخابرات
    الفصل الاول
    في المساء تحديدا في شركات السيوفي في مكتب مدير اداره الشركه يدخل عليه صديقه
    حازم :ايه ي عم مالك قالب وشك كده ليه
    أسر :بص ي حازم انا مش فايق لك عندك حاجه عدله تقولها قول معنكدش اتفضل اطلع بره
    حازم يتصنع الحزن :انت بطدرني من مكتبك مكنش العشم ي صحبي يلي كنت فكرك صحبي
    أسر :خلصت فقره الدراما الي انت بتعملها اطلع بره
    حازم :وانا الي كنت جايب ليك خبر حلو يلا ملكش نصيب
    أسر: قول ي زفت في ايه خلص
    حارم :زفت ماشي هعديهالك ي سيدي على العموم المناقصة رسيت علينا النهارده ابسط ي عم تحدث بفخر والله انا خساره في الشركه
    أسر ببرود :طب مانا عارف
    حازم :تصدق ياخي ان انا غلطان اني قاعد مع واحد زيك ده بدل اما تتبسط ان ارسلان الشافعي او مراد الهاشمي مكسبوهاش
    أسر : اهو علشان دول عايزك تصرف مكأفاه لكل الي في الشركه
    كاد حازم ان يرد لكن قاطعه اتصال هاتفه
    حازم :الو
    الجهه الاخري :.........
    حازم :يعني ايه خلاص هاجي الصبح
    الجهه الاخري :.........
    حازم ساخرا: وهي فرقت ايه الصبح عن دلوقتي يعني وايه المهم الي عايزني فيه
    الجهه الاخري :........
    حازم بضيق : خلاص خلاص جاي
    أسر : في ايه
    حازم بشرود : معرفش عايزني مش عارف ليه
    أسر : طب متتحرك الصبح
    حازم : مش عارف قالي لازم دلوقتي علشان اوصل الصبح
    أسر : خلاص ابقي طمني عليك
    حازم وهو يغادر : ان شاء الله
    ...........................
    في احد المستشفيات
    كانت جالسه والدموع تنهمر على وجهها فسمعت صوت يخرج من غرفه العناية معلننا عن توقف القلب ذهبت مهروله وهي غير مصدقه صرخه مدويه هزت ارجاء المستشفي ووقعت مغشيا عليها
    .........................
    في احد الاحياء الشعبيه
    في غرفه فوق سطوح منزل تسكن فيها سيده في أواخر العقد الثاني من العمر مع ابنها الصغير الذي لا يتجاوز العامان
    يدق الباب فتنتفض من مكانها من هذا الذي يدق الباب ومن غيره صاحب العماره
    دينا : خير ي عم محمد
    عم محمد : بصي ي بنتي ربنا يعلم انا بعزك اد ايه بس لازم تقدري الظروف انا معروض عليا مستأجر للأوضه بسعر اعلي وانا الصراحه يبنتي محتاج الفلوس فأنتي لازم تفضي الاوضه في يومين
    دينا : حاضر ي عم محمد استني عليا بومين ألاقي مكان تاني
    عم محمد : اعذريني ي بنتي بس انتي عارفه الظروف
    دينا بحزن : عارفه ي عم محمد عارفه
    عم محمد : ربنا معاكي ي بنتي
    دينا : يارب ادعيلي ي عم محمد كتيير
    عم محمد : بدعيلك ي بنتي ربنا يعلم انتي زي بنتي واكتر والله يلا اسيبك انا بقي فوتك بعافيه
    دينا : الله يعفيك ي عم محمد
    ........................
    نذهب بعيدا الي احد محافظات الصعيد
    في منزل عائله الهواري
    تتجمع العائلة الكبيرة على مائدته الطعام يرؤسها كبير العائلة
    الجد هارون الهواري لولده سامح : بص ي ولدي بتك عاودت خلاص البلد وفي طريجها على اهنا كتب كتابها على بن عمها اخر السبوع
    سامح بتوتر : بس ي ابا مش لازم ناخد رأيها الاول
    هارون بعصبيه: ومن ميتا بناخد رأي الحريم البنت لابن عمها بارادتها او غير
    سامح : الي تؤمر بيه ي حج
    هارون لمحمود ولده الكبير بصرامه : وانت ابقي خبر ابنك لما يجي وايااه ميوافجش وإلا المرادي هيطلع برا العيله وينسى ان له عيله
    محمود : العفو ي ابا بس قطعه صوت أبنت أخيه
    ندي بفرح : انا جيييييت قامت باحتضان جدها فهي حفيدته الوحيده فكل احفاده اولاد وهي الفتاه الوحيده

    رواية شبح المخابرات كاملة بقلم ملك شاهين



    هارون : حمد لله على السلامة ي بتي
    ندي : الله يسلمك يجدي محدش متخيل وحشتوني اد ايه
    هارون : واحنا كمان توحشناكي يبنت الغالي
    ندي بعد ان سلمت على الجميع قالت بمرح : ايه ده انا حماتي بتحبني بقي
    هارون : إيوا طبعا بتحبك عندك شك ولا ايه مش بنت الغالي ومرات ولدها لو كانت عايشه اكيد كانت هتحبك
    ندي بعدم فهم : ايه ي جدي انت بتتكلم ولا كأن ليا حماه فعلا وايه كانت عايشه انت خلاص قررت ان حماتي هتكون ميته
    هارون : مهو فعلا ي بتي ليكي حماه وميته
    ندي بعدم فهم : يعني ايه ي جدو مش فاهمه
    هارون بحزم وهو يقوم : اعملي حسابك كتب كتابك على ابن عمك اخر السبوع
    ندي بصدمه :...........


    رواية شبح المخابرات pdf بقلم ملك شاهين


    ............................
    أشرقت الشمس في سماء القاهره معلنه عن بدايه يوم جديد تفتح عينها لتجد نفسها في المشفي وتتذكر كل ما حدث ليله امس غير مصدقه تدخل عليها الممرضة
    الممرضة : دكتوره لينا انتي كويسه
    لينا بتعب : ااه ي نسمه انا بقيت كويسه
    نسمه : بس دكتور مازن قال لو فوقتي متقوميش عشان متتعبيش
    لينا بالضيق : وهو ماله هو بيا انا حره وجه امتي ده كمان
    نسمه : هو خلص إجراءات الدفن وقال لما تفوقي اقولك انه ملوش لازمه وخليكي تستريحي
    لينا بعصبيه : هو ماله اصلا بيا ولا باباا إجراءات دفن ايه الي يخلصها
    يدخل مازن من بابا الغرفه ببرود : ليه ي دكتوره هو الي مات ده مش عمي
    لينا ساخره : عمك هو انت لسه جاي تفتكر انك ليك عم دلوقتي ولا جاي بعد اما راح علشان تاخد فلوسه
    مازن : طول عمري اقول عليكي ذكيه ي بنت عمي بس طلعتي غبيه
    لينا باستفزاز: بطل كلمه بنت عمي دي انا ميشرفنيش ان يبقي ليا ابن عم تاجر أعضاء ولا شغال مع مافيا خليني ساكته احسن
    مازن ساخرا : ودي عرفتيه لوحدك ولا حد قالهالك اومال لو مكنتيش شغاله معايا كنتي هتعملي ايه
    لينا سكتت ومردتش عليه
    مازن ببرود : ع عموم عمي ادفن خلاص وعرفت انه طالب ميتعملش ليه عزا فأعمالي حسابك هنقعد مع المحامي بالليل عشان عايزنا سلام يبنت عمي

    تحميل رواية شبح المخابرات كاملة بقلم ملك شاهين

    .......................
    في شركه السيوفي
    أسر بصدمه : يعني ايه انت بتقول ايه ي راجل انت عمو سليم مات امتي وإزاي محدش يقول ازاي اصلا معرفش انه في المستشفي
    المحامي : يا أسر بيه مازن بيه رجع من امريكا النهارده ودفنه وقال انه طالب محدش يعمل ليه عزا حتي
    أسر بصدمه اكبر : انت بتقول ايه مازن كمان رجع
    المحامي : ايوا يا أسر بيه انا كاان لازم اقول لان مازن بيه طلب مني اجاي بالليل عشان نفتح الوصيه ولازم تتفتح في حضورك انت ووالدتك ده كان طلب سليم بيه
    أسر ساخرا: هو لحق كمان عايز يفتح الوصيه وبنت عمي المصونه رجعت هي كمان ولا لسه
    المحامي : لينا هانم رجعت قبل اما سليم بيه يموت تقريبا باربع ايام
    أسر : خلاص تمام هاجي انا ووالدتي بالليل اغلق الخط ونزل لكي يفطر مع والدته
    بهيرة : في ايه ي أسر مالك
    أسر بتوهان : عمو سليم مات
    بهيرة : لا حول ولا قوه الا بالله امتي حصل ده واحنا اخر من يعلم وبنته رجعت ولا لا
    أسر ساخرا : بنته رجعت من كام يوم ومازن بيه رجع هو كمان لا ودفنه الصبح من غير اما يعرف حد وطلب ان الوصيه تتفتح النهارده
    بهيره : ايه ده مازن كمان رجع وإزاي يفتح الوصيه دلوقتي هو اتجنن
    أسر : والله ي امي المحامي اتصل وقال كده وقال لازم نكون موجودين بالليل فانا هعدي عليكي بالليل بعد الشغل اخدك يلا سلام
    ......................
    في الصعيد
    على مائدته الفطار تتجمع العائلة كلها معادا ندي فيدق جرس الباب معلنا عن وصول احد
    الخادمه لهارون بيه : حازم بيه وصل ي حج
    حازم ساخرا : واضح ان العيله كلها مستناني ده الموضوع مهم
    هارون : كيفك ي ولدي
    حازم : معتقدش انك جايبني المشوار ده كله علشان تقولي كده عايزني في ايه يا هارون باشا
    هارون : طول عمرك لماح ي ولدي
    حازم بتريقه: طالعلك انجز
    هارون : اعمل حسابك كتب كتابك على بنت عمك اخر سبوع
    حازم بتريقه : لا ي راجل وانا المفروض أنفذ كلامك بقي
    هارون ببرود : المفروض
    حازم : هو حد قالك ان بنت وهتجوزها غصب عنها ولا ايه
    هارون : وليه متوافجش ولا لازم بالعافيه
    حازم ساخرا : لا والله انك جايبني المشوار ده كله علشان تقولي وعايزني أوافق وكمان هي بنت عمي دي متعمله بقي ولا هتجوزني واحده جاهله اشغلها خدامه عندي
    سامح بعصبيه : انت اتجننت انت بتتكلم على بتي انا كده
    حازم : هو انا اعرف بنتك اصلا ولا عمري شوفتها بس هتطلع ايه غير واحده واحده جاهله زيها زي الباقي
    هارون : وانت بقي رايد واحده مصرويه اكيد طالما رافض اكده
    حازم : انا لا عايز اتجوزها ولا غيرها سيبوني في حالي بقي جوزها لادم وكده بردو خدت بنت عمها
    محمود بحزم : جرا اي ي حازم هو محدش مالي عينك ولا ايه جدك قال كلمته خلاص كتب كتابك على بت عمك اخر أسبوع وإلا تعتبر نفسك برا العيله دي وملكش اهل
    حازم سكت وبتفكير قال بخبث : وانا موافق
    اندهش الجميع من رده
    في غرفه ندي كانت جالسه شارده في حديثها مع جدها امس
    "فلاش باك "
    ندي بصدمه : يعني ايه الكلام هو انا مليش رأي ولا ايه
    هارون : لا ليكي ي بتي طبعا بس ده لصالحك
    ندي بتعجب : مصلحتي اتجوز غصب عني
    هارون : تعالي ي بتي نتحدتو جوا عندي وانا هخبرك كل حاجه سمعت ندي له وذهبت معه الي غرفه المكتب هارون : بصي ي ندي الي هقوله ده محدش خابر بيه واصل ولازم يفضل سر بيناتنا انا وانتي ماشي ي بتي
    ندي : حاضر ي جدو بس خير
    هارون : اولا انا خاابر انك بتشتغلي تبع المخابرات مش مجرد دكتوره عاديه علشان كده ده السبب الي رايدك تتزوجيه علشانه
    ندي بصدمه وصوت مهتز :........
    رأيكم ؟
    توقعاتكم ؟
    بقلمي /ملك شاهين


    الفصل الثاني من هنا


    إرسال تعليق

    جميع الروايات والقصص المنشورة علي الموقع هي روايات مجانية أخذنا إذن بنشرها من أصحابها إذا وجدت أي رواية لها حقوق ملكية فكرية أو تُريد إزالتها من الموقع اتصل بنا ، ونقوم بحذفها فوراً .