أخر الاخبار

رواية شبح المخابرات الفصل الثاني 2 بقلم ملك شاهين


رواية شبح المخابرات الفصل الثاني بقلم ملك شاهين 






أشرقت الشمس في سماء القاهره معلنه عن بدايه يوم جديد تفتح عينها لتجد نفسها في المشفي وتتذكر كل ما حدث ليله امس غير مصدقه تدخل عليها الممرضة 

الممرضة : دكتور لينا انتي فوقتي 
لينا بتعب : ااه ي نسمه انا بقيت كويسه 
نسمه : بس دكتور مازن قال لو فوقتي متقوميش عشان متتعبيش
لينا بالضيق : وهو ماله هو بيا انا حره وجه امتي ده كمان 
نسمه : هو خلص إجراءات الدفن وقال لما تفوقي اقولك انه ملوش لازمه وخليكي تستريحي 
لينا بعصبيه  : هو ماله اصلا بيا ولا بابااا إجراءات دفن ايه الي يخلصها 
يدخل مازن من بابا الغرفه ببرود : ليه ي دكتوره هو الي مات ده مش عمي 
لينا  ساخره : عمك هو انت لسه جاي تفتكر انك ليك عم دلوقتي ولا جاي بعد اما راح علشان تاخد فلوسه 
مازن : طول عمري اقول عليكي ذكيه ي بنت عمي 
لينا  باستفزاز: بطل كلمه بنت عمي دي انا ميشرفنيش ان يبقي ليا ابن عم تاجر أعضاء ولا شغال مع مافيا خليني ساكته احسن  
مازن ساخرا : ودي عرفتيه لوحدك ولا حد قالهالك اومال  لو مكنتيش  شغاله  معايا  
لينا سكتت ومردتش عليه 
مازن : ع عموم عمي ادفن خلاص وعرفت انه طالب ميتعملش ليه عزا فأعمالي حسابك هنقعد مع المحامي بالليل عشان عايزنا سلام يبنت عمي 
                  

في شركه السيوفي 
أسر بصدمه  : يعني ايه انت بتقول ايه ي راجل انت عمو سليم مات امتي وإزاي محدش يقول ازاي اصلا  معرفش انه في المستشفي 
المحامي  : يا أسر  بيه مازن بيه رجع من امريكا النهارده ودفنه وقال انه طالب محدش يعمل ليه عزا حتي 
أسر بصدمه اكبر : انت بتقول ايه مازن كمان رجع 
المحامي  : ايوا يا أسر بيه انا كاان لازم اقول لان مازن بيه طلب مني اجاي بالليل عشان نفتح الوصيه ولازم تتفتح في حضورك انت ووالدتك ده كان طلب سليم بيه 
أسر ساخرا: هو لحق كمان عايز يفتح الوصيه وبنت عمي المصونه رجعت هي كمان ولا لسه 
المحامي : لينا هانم رجعت قبل اما سليم بيه يموت 
أسر : خلاص تمام هاجي انا ووالدتي بالليل اغلق الخط ونزل لكي يفطر مع والدته 
بهيرة : في ايه ي أسر مالك 
أسر  بتوهان : عمو سليم مات 
بهيرة : لا حول ولا قوه الا بالله امتي حصل ده واحنا اخر من يعلم وبنته رجعت ولا لا 
أسر ساخرا : بنته رجعت من يومين ومازن بيه رجع هو كمان لا ودفنه الصبح من غير اما يعرف حد وطلب ان الوصيه تتفتح النهارده 
بهيره : ايه ده مازن كمان رجع وإزاي يفتح الوصيه دلوقتي هو اتجنن
أسر : والله ي امي المحامي اتصل وقال كده وقال لازم نكون موجودين بالليل فانا هعدي عليكي بالليل بعد الشغل اخدك يلا سلام 
  
            

......................
في الصعيد 
على مائدته الفطار تتجمع العائلة كلها معادا ندي فيدق جرس الباب معلنا عن وصول احد 
الخادمه لهارون بيه : حازم بيه وصل ي حج 
حازم ساخرا : واضح ان العيله كلها مستناني ده الموضوع مهم 
هارون : كيفك ي ولدي 
حازم : معتقدش انك جايبني المشوار ده كله علشان تقولي كده عايزني في ايه يجدي 
هارون : طول عمرك لماح ي ولدي 
حازم بتريقه: طالعلك 
هارون : اعمل حسابك كتب كتابك على بنت عمك اخر سبوع 
حازم بتريقه : لا ي راجل وانا المفروض أنفذ كلامك بقي 
هارون ببرود : المفروض  
حازم : هو حد قالك ان بنت وهتجوزها غصب عنها ولا ايه 
هارون : وليه متوافجش ولا لازم بالعافيه  
حازم ساخرا : لا والله  انك جايبني المشوار. ده كله علشان تقولي وعايزني أوافق وكمان هي بنت عمي دي متعمله بقي ولا هتجوزني واحده جاهله اشغلها خدامه ليا 
سامح بعصبيه : انت اتجننت انت بتتكلم على بتي انا كده 
حازم : هو انا اعرف بنتك اصلا ولا عمري شوفتها بس هتطلع ايه غير واحده واحده جاهله زيها زي الباقي 
هارون : وانت بقي رايد   واحده مصرويه اكيد طالما رافض اكده 
حازم : انا لا عايز اتجوزها ولا غيرها سيبوني في حالي بقي 
محمود  بحزم : جرا اي ي حازم هو محدش مالي عينك ولا ايه جدك قال كلمته خلاص كتب كتابك علو بت عمك اخر أسبوع وإلا تعتبر نفسك برا العيله دي وملكش اهل 
حازم سكت وبتفكير قال بخبث : وانا موافق 
اندهش الجميع من رده
في غرفه ندي كانت جالسه شارده في حديثها مع  جدها  امس
# فلاش باك # 
ندي بصدمه : يعني ايه الكلام هو انا مليش رأي ولا ايه 
هارون : لا ليكي ي بتي طبعا بس ده لمصالحتك 
ندي بتعجب : مصلحتي اتجوز غصب عني 
هارون : تعالي ي بتي نتحدتو جوا عندي وانا هخبرك كل حاجه سمعت ندي له وذهبت معه الي غرفه المكتب هارون : بصي ي ندي الي هقوله ده محدش خابر بيه واصل  ولازم يفضل سر بيناتنا انا وانتي ماشي ي بتي 
ندي : حاضر ي جدو 
هارون : اولا انا خاابر انك بتشتغلي تبع المخابرات مش مجرد دكتوره عاديه علشان كده  لازم تتزوجيه
 ندي بصدمه وصوت مهتز  :........
رأيكم ؟ 
توقعاتكم ؟
بقلمي /ملك شاهين 
  
     

أشرقت الشمس في سماء القاهره معلنه عن بدايه يوم جديد تفتح عينها لتجد نفسها في المشفي وتتذكر كل ما حدث ليله امس غير مصدقه تدخل عليها الممرضة 
الممرضة : دكتور لينا انتي فوقتي 
لينا بتعب : ااه ي نسمه انا بقيت كويسه 
نسمه : بس دكتور مازن قال لو فوقتي متقوميش عشان متتعبيش
لينا بالضيق : وهو ماله هو بيا انا حره وجه امتي ده كمان 
نسمه : هو خلص إجراءات الدفن وقال لما تفوقي اقولك انه ملوش لازمه وخليكي تستريحي 
لينا بعصبيه  : هو ماله اصلا بيا ولا بابااا إجراءات دفن ايه الي يخلصها 
يدخل مازن من بابا الغرفه ببرود : ليه ي دكتوره هو الي مات ده مش عمي 
لينا  ساخره : عمك هو انت لسه جاي تفتكر انك ليك عم دلوقتي ولا جاي بعد اما راح علشان تاخد فلوسه 
مازن : طول عمري اقول عليكي ذكيه ي بنت عمي 
لينا  باستفزاز: بطل كلمه بنت عمي دي انا ميشرفنيش ان يبقي ليا ابن عم تاجر أعضاء ولا شغال مع مافيا خليني ساكته احسن  
مازن ساخرا : ودي عرفتيه لوحدك ولا حد قالهالك اومال  لو مكنتيش  شغاله  معايا  
لينا سكتت ومردتش عليه 
مازن : ع عموم عمي ادفن خلاص وعرفت انه طالب ميتعملش ليه عزا فأعمالي حسابك هنقعد مع المحامي بالليل عشان عايزنا سلام يبنت عمي 
  

في شركه السيوفي 
أسر بصدمه  : يعني ايه انت بتقول ايه ي راجل انت عمو سليم مات امتي وإزاي محدش يقول ازاي اصلا  معرفش انه في المستشفي 
المحامي  : يا أسر  بيه مازن بيه رجع من امريكا النهارده ودفنه وقال انه طالب محدش يعمل ليه عزا حتي 
أسر بصدمه اكبر : انت بتقول ايه مازن كمان رجع 
المحامي  : ايوا يا أسر بيه انا كاان لازم اقول لان مازن بيه طلب مني اجاي بالليل عشان نفتح الوصيه ولازم تتفتح في حضورك انت ووالدتك ده كان طلب سليم بيه 
أسر ساخرا: هو لحق كمان عايز يفتح الوصيه وبنت عمي المصونه رجعت هي كمان ولا لسه 
المحامي : لينا هانم رجعت قبل اما سليم بيه يموت 
أسر : خلاص تمام هاجي انا ووالدتي بالليل اغلق الخط ونزل لكي يفطر مع والدته 
بهيرة : في ايه ي أسر مالك 
أسر  بتوهان : عمو سليم مات 
بهيرة : لا حول ولا قوه الا بالله امتي حصل ده واحنا اخر من يعلم وبنته رجعت ولا لا 
أسر ساخرا : بنته رجعت من يومين ومازن بيه رجع هو كمان لا ودفنه الصبح من غير اما يعرف حد وطلب ان الوصيه تتفتح النهارده 
بهيره : ايه ده مازن كمان رجع وإزاي يفتح الوصيه دلوقتي هو اتجنن
أسر : والله ي امي المحامي اتصل وقال كده وقال لازم نكون موجودين بالليل فانا هعدي عليكي بالليل بعد الشغل اخدك يلا سلام 
  

في الصعيد 
على مائدته الفطار تتجمع العائلة كلها معادا ندي فيدق جرس الباب معلنا عن وصول احد 
الخادمه لهارون بيه : حازم بيه وصل ي حج 
حازم ساخرا : واضح ان العيله كلها مستناني ده الموضوع مهم 
هارون : كيفك ي ولدي 
حازم : معتقدش انك جايبني المشوار ده كله علشان تقولي كده عايزني في ايه يجدي 
هارون : طول عمرك لماح ي ولدي 
حازم بتريقه: طالعلك 
هارون : اعمل حسابك كتب كتابك على بنت عمك اخر سبوع 
حازم بتريقه : لا ي راجل وانا المفروض أنفذ كلامك بقي 
هارون ببرود : المفروض  
حازم : هو حد قالك ان بنت وهتجوزها غصب عنها ولا ايه 
هارون : وليه متوافجش ولا لازم بالعافيه  
حازم ساخرا : لا والله  انك جايبني المشوار. ده كله علشان تقولي وعايزني أوافق وكمان هي بنت عمي دي متعمله بقي ولا هتجوزني واحده جاهله اشغلها خدامه ليا 
سامح بعصبيه : انت اتجننت انت بتتكلم على بتي انا كده 
حازم : هو انا اعرف بنتك اصلا ولا عمري شوفتها بس هتطلع ايه غير واحده واحده جاهله زيها زي الباقي 
هارون : وانت بقي رايد   واحده مصرويه اكيد طالما رافض اكده 
حازم : انا لا عايز اتجوزها ولا غيرها سيبوني في حالي بقي 
محمود  بحزم : جرا اي ي حازم هو محدش مالي عينك ولا ايه جدك قال كلمته خلاص كتب كتابك علو بت عمك اخر أسبوع وإلا تعتبر نفسك برا العيله دي وملكش اهل 
حازم سكت وبتفكير قال بخبث : وانا موافق 
اندهش الجميع من رده
في غرفه ندي كانت جالسه شارده في حديثها مع  جدها  امس
# فلاش باك # 
ندي بصدمه : يعني ايه الكلام هو انا مليش رأي ولا ايه 
هارون : لا ليكي ي بتي طبعا بس ده لمصالحتك 
ندي بتعجب : مصلحتي اتجوز غصب عني 
هارون : تعالي ي بتي نتحدتو جوا عندي وانا هخبرك كل حاجه سمعت ندي له وذهبت معه الي غرفه المكتب هارون : بصي ي ندي الي هقوله ده محدش خابر بيه واصل  ولازم يفضل سر بيناتنا انا وانتي ماشي ي بتي 
ندي : حاضر ي جدو 
هارون : اولا انا خاابر انك بتشتغلي تبع المخابرات مش مجرد دكتوره عاديه علشان كده  لازم تتزوجيه
 ندي بصدمه وصوت مهتز  :........
رأيكم ؟ 
توقعاتكم ؟
بقلمي /ملك شاهين
  




تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close