-->

رواية ابقي معي الفصل السابع 7 كاملة - حنان حسن

رواية ابقي معي الفصل السابع 7 كاملة  - حنان حسن

    رواية ابقي معي الفصل السابع 7 كاملة  - حنان حسن 






    خرجت من غرفة عزت بيه وانا متيقنة بان روز هانم ستشن حربا ضارية ضدي.. تمسكا منها بحلمها في العودة لعصمة عزت بية..
    ولكن انقذني من ذلك الشعور اليآس.. رنين موبيلي .. حيث كان المتصل عزت بيه ..
    فقلت في نفسي ..تري ماذا يريد بعد منتصف الليل؟
    ففتحت الموبيل لارد
    قلت.. الوو
    قال عزت بية في تردد.. هو انا صحيتك يا هند؟
    قلت .. لا خالص انا كنت صاحية اصلا
    قال .. ولما انتي صاحية لية مش بتطمني علي المريض بتاعك و مقصرة في شغلك ؟
    قلت.. ازاي يا فندم حضرتك اخدت العلاج والحقن في ميعادهم النهاردة
    قال..مازحا مش بتكلم عن العلاج العضوي بتكلم عن العلاج النفسي يا دكتورة
    قلت.. واللهي التقصير مش من عندي يا فندم حضرتك الي مش فاضيلي ..بسبب ضيوفك
    قال.. منا محتاجلك يا دكتورة تحديدا بسبب ضيوفي دول
    قلت مستفهمة
    معلش ممكن توضح كلامك
    قال.. كنت عايز استعين برايك في موضوع يخص الضيوف
    قلت ..اتفضل..
    قال .. بفكر ارجع مدام روز لعصمتي تاني بس متردد..
    وصلت كلماتة لمسامعي فا اصابتني بصدمة ..جعلتني اتوقف عن الكلام
    قال.. ايه يا هند ساكتة ليه؟
    قلت .. حضرتك عايز تعرف راي في مدام روز؟
    قال.. ايوة
    قلت.. هي بصرف النظر عن انها قصيرة ومكلبظة وحواجبها شكلها غريب ومتعاليةومتسلطة ومغرورة .. لكن كويسة علي بركة الله
    وفجاءة سمعتة ينفجر بالضحك
    قال ..حرام عليكي يا مفترية انتي شردتي الست خالص
    قلت.. بصراحة موضوع الجواز ده مفروض قرار راجع لاحساسك  ان كنت عايز ترتبط بيها او لا وراي انا او غيري ملوش اي لازمة
    قال.. عندك حق ثم استطرد قائلا..عندي ارق ومش عارف انام من التفكير .. ايه رايك متيجي تسمعيني شوية موسيقي من بتوعك يادكتورة
    قلت.. في نفسي .. لا .. دنتا عايز تتسلي بقي؟..ووجدتني ارد عليه باسلوب حاد
    قلت ..لا مش هينفع يا فندم للاسف
    قال مش هينفع تيجي ليه؟
    قلت..عشان انا استقلت من دلوقتي من شغلانة الدكتورة النفسية دي
    قال في غضب..ماشي وانا قبلت الاستقالة.. واغلق الخط في وجهي
    قلت في نفسي ..ايه الي انا نيلته ده؟
    ازاي اكلمة بالاسلوب ده ؟
    وازاي ارفض طلبة؟
    كده يا هند انتي خربيتيها وقعدتي علي تلها ..والراجل شبة طردك من الشغل
    وبعد فترة طويلة من تانيبي لنفسي.. استسلمت للنوم ..لاصحي في اليوم التالي علي صوت المنبة ..فاخرجت من حجرتي بعدمااخدت الشاور بتاعي وارتديت ملابسي لاذهب لعزت بيه من اجل ان ياخذ حقنة كانت محددة له في الصباح..فوجدت روز هانم مستيقظةفي الصباح الباكر لتعيد توزيع قطع الاثاث علي زوقها وواضح ان ذلك كان تجهيزا منها لبيتها الجديد الذي ستعيش فيه مع عزت بية بعد ان يردها..
    كانت هي وكل من يعملون بالبيت يعملون علي قدم وساق.. حيث كانت بتستعين ب الدادة وزوجهاحارس العمارة والسواق..وكانت روز توزع التعليمات هنا وهناك.. حتي لمحتني اخرج من غرفتي .. فاادعت انها لا تعرف اسمي وعاملتني بازدراء  حيث..قالت للددادة بمنتهي التعالي والغطرسة..
    نادي علي اسمها ايه دي..واشارت ناحيتي..فتجاهلت حديثها..فكررت ندائها..انتي يااسمك ايه..
    قلت في نفسي ..اللهي يسمموكي انتي والي خلفوكي يا شيخة
    ثم ذهبت ناحيتها..
    قلت.. نعم؟
    قالت.. تعالي انضمي مع الشغالين هنا عشان تعرفوا السياسة الي هيمشي عليها البيت من هنا ورايح
    قلت .. طيب وانا مالي ومالكم؟
    قالت.. ليه انتي مش شغالة في البيت ده؟
    قلت..وانا ابتسم في برود
    قلت.. انا مش عايزة افاجئك لكن انا ممرضة في البيت ده
    وكمان مش شغالة عندك .. ثم اضفت..وبعدين انا مش باخد اوامر غير من (صاحب البيت)  واتكييت اوي علي جملة صاحب البيت دي.. وكانت تلك الجملة وحدها كفيلة بان تجعلها تشتعل غضبا ناهيك عن الاسلوب المستفذ الذي كنت اتحدث به فقالت وهي تصرخ انتي تتفضلي تاخدي حسابك وتغوري من هنا حالا
    قلت..بنفس النبرة المستفذة..بردوقرار طردي مش بايدك انتي ثم قلت وانا غير مبالية بها وببرود شديد مستفذ
    ( بايد صاحب
    البيت)
    بصراحة انا معرفش ساعتها انا كنت بتكلم بالثقة دي علي اساس ايه؟
    دنا لسة كبسة عزت بية ومكلماه بقلة زوق .. وخاربة الدنيا مع  الراجل..
    يعني كان لازم اعرضها اوي؟ واعيش في دور فاتن حمامة في فيلم سيدة القصر؟
    تركت تلك الروز.. واسرعت بالذهاب لغرفة عزت بية قبل ان تذهب له روز هانم ويطردني امامها ..فكل ما كنت اتمناه في تلك اللحظة ان يكون الطرد بعيدا عن اعين روز والشغالين في البيت
    ولكن للاسف وجدتها قد سبقتني اليه وهي تصرخ
    قالت.. يا عزت ..اتفضل اطرد الممرضة قليلة الادب دي  من هنا حالا
    قال.. اهدي بس ايه الي حصل
    قالت .. البت دي اتعدت الحدود معايا انا روز هانم واتكلمت معايا بمنتهي السفالة..وقلة الادب
    فنظر عزت بية باتجاهي ..وهو يسال
    قال.. ايه الي حصل يا هند
    قلت ..هقول لحضرتك انا عملت ايه بالظبط
    بس الاول عايزة اسال حضرتك سؤال
    قلت.. هو انا بشتغل ايه هنا بالظبط ممرضة ولا شغالة؟
    قال .. ممرضة
    قلت .. وحضرتك قلت امبارح مين الي في ايده قرار طردي من هنا؟
    قال.. انا هنا الوحيد الي اقول مين يقعد ومين يمشي
    قلت .. تمام هو ده الي انا قلتة فقط لمدام روز
    اني هنا ممرضة ولست خادمة ولما قالتلي اطلعي بره وغوري في داهية قلتلها ان حضرتك الوحيد الي في ايدك قرارانك تمشيني من هنا



    إرسال تعليق

    جميع الروايات والقصص المنشورة علي الموقع هي روايات مجانية أخذنا إذن بنشرها من أصحابها إذا وجدت أي رواية لها حقوق ملكية فكرية أو تُريد إزالتها من الموقع اتصل بنا ، ونقوم بحذفها فوراً .