أخر الاخبار

رواية فتاة القطار الفصل الرابع 4 كاملة بقلم محمد السبكي

رواية فتاة القطار الفصل الرابع 4 كاملة بقلم محمد السبكي 






كانت امامي مرتديه تنوره بيضاء تنظر الي من بعيد وخصلات شعرها الكستنائيه تتدلي من فوق منكبيها تضمني عينيها الرماديه بنظرات حب لم اراها من قبل شعرت وكأني مسلوب الاراده وانا اقترب منها
اقتربت اكثر لمست يدها وقبلتها في باطنها اغمضضت عينيها وما ان هممت بضمها الي صدري حتي فتحت اعيني لاكتشف ان رؤيتها مجرد حلم !
نظرت الي الساعه فوجدتها التاسعه والنصف من الصباح
اخدت حمام دافئ وارتديت ملابسي
فبشائر اليوم قد بدأت برؤيتها في حلمي
حاولت الاتصال بها ولكن هاتفها كان مغلقا لربما كانت لازالت نائمه
نزلت علي عجل حتي لا اتأخر على موعدي مع محطه الحب احم اقصد محطه مصر
استقليت مترو الانفاق ووصلت الحمد لله قبل موعدي بنصف ساعه والحمد لله تم قبولي كنادل لكافيتيريا المحطه
بدائت عملي على احر من نار الجمر وانا انتظر محبوبتي تري لماذا كل هذا التأخير انا ف الاساس وافقت على العمل حتي اكون معها بخفه ظلها وليونه كلماتها
مرت ساعه اثنان ثلاث او سنه لا اعلم حقيقه كم مر من الوقت ..... حتي اشرقت شمس بسماتها ورأيتها من بعيد مبتسمه
لازالت ساره محتفظه بابتسامتها :... صباح الخير ياعم مبروك عليك الشغل
خالد مبادلا لها الابتسامه :.. الله يبارك فيكي متشكر ليكي اوي علي فكره
ساره تغمز باحدى عينيها.:. يابني قولنا انا شبراويه يعني اعمل الجدعنه وتديني مرتبك ههههههههه اقصد يعني الجدعنه بلا حدود
فرغ خالد فمه قليلا ثم ابتسم قائلا :.. ههههههه طيب يا جدعه متشكرين وبعدين اتأخرتي ليه صح
ساره :. اه مانتا جديد متعرفش حاجه انا بدرس ف كليه
اعلام فببدأ شغلي الساعه 2 العصر بحضر المحاضرات واجي علي طول
خالد :. ياااه من الاول انا عارف بنت بمليون راجل
بس هو باباكي بيشتغل
ساره.. لا بابا الله ير.... اه بقولك يلا بقي متعطلنيش عشان الحق اغير هدومي وابدأ شغل
خالد :. طب بتغيري الموضوع ليه !!
ساره : .. امممم مش قاصده بس عموما هحكيلك بعدين...
كان يوما طويلا بحق ولكن وجودها اطاح بالوقت ساعات طويله انتهت وكأنها ثواني معدوده
واخيرا انتهت ساعات العمل فطلبت من ساره ان اتكلم معها في اشياء عده
شعرت بالفرح حين وافقت ترجلنا خارج المحطه حتي دخلنا كافيه قريبا من محطه مصر
ساره :. انا بحب الكافيه ده اوي انت تحس انه قهوه بلدي اساسا بس الكاست اللي شغال كله ناس نضيفه
خالد;. ايوه بقي وكمان بنقعد علي قهاوي ده ناقص نلعب عشره طاوله
تكلمت ساره بطفوليه واضحه :. ايه جه انت بتعرف تلعبها ؟
خالد بابتسامه :. اه طبعا ليه انتي بتعرفي !!!
ساره بتحدي :. طبعا ايه رايك توريني نفسك انا بحب العب طاوله جولبهار
خالد بمكر :. انا معاكي في اي نوع طاوله .. واحد وتلاتين جولبهار... محبوسه.. يهوديه.. انجليزيه المهم تبقي اد كلامك
ضحكت ساره فضحكت علي اثر ضحكتها ثم اتي النادل فطلبنا منه قهوه زياده لساره وعصير ليمون لي لانني كنت متوترا اكثر من اللازم
وبدأنا اللعب دون ان نتكلم لن اكذب واقول اني غلبتها لانها اكتسحتني حتي ان نظرات رواد الكافيه كانت تسخر مني لان بنت غلبتني في لعبه مخصصه للرجال خصوصا مع صيحاتها وقت انتهاء اللعبه
انهيت اللعب رغما عنها فضحكت كثيرا من هروبي تعللت اني اريد التحدث معها
خالد:. عارفه انتي شبه مين ؟
ساره :. مين؟
خالد :. شبه سما حبيبتي
ساره :. اوبااااا انت بتحب ايوه بقي
خالد:. اه بحب بنوته اسمها سما وبكتب قصايد عنها هي شبهك بالظبط وللسبب ده لما شوفتك في محطه مصر مقدرتش ابعد عيني عنك مكنتش اتصور اني اقابل سما اساسا
ساره:. مش فاهمه هو انتوا يعني مش بتتقابلوا?
خالد:. هي مكانتش موجوده غير لما قابلتك
ساره بتعجب :. برضه مش فاهمه
خالد :. موضوع يطول شرحه بس كل اللي اقدر اقوله اني كنت مستنيكي من زمان وكنت بدأت افقد الامل لدرجة اني كنت راجع تاني لاسكندريه .....جايز تفتكريني بقول اي كلام او بشتغلك بمعني اصح
ساره:. مش فاهمه يا خالد عايز تقول ايه بالظبط؟
خالد:. بتؤمني بالسحر ؟
ساره:. مذكور ف القران يبقي لازم اؤمن بيه حتي لو مجربتش بس ايه علاقته بكلامك؟
خالد:. مادام بتؤمني بيه يبقي هتفهميني اولا انا مش فاكر تفاصيل كتير في حياتي تقريبا فاكر ملامح ابويا وامي فاكر اخويا الاصغر مني فاكر تفاصيل وانا طفل بس مش فاكر لما كبرت حصل ايه
مش فاكر ماتوا ازاي حتي كل اللي اعرفه انهم ماتوا في حوادث
لحظات كتير بسمع كان نفسي احسها

ساره:. زي ايه؟
خالد:. اللي فاكره بس احاسيس عن حنيه امي بس مش فاكر تفاصيل حتي شكلها مش فاكره اوي
كان نفسي اشوف شدتها وعقابها
كان نفسي اشرب سجايري ف الحمام من الخوف
اخاف اكلم بنات فتزعل وتقولي ترضاها لاختك
اخاف اسهر او اغلط فاتمنع من المصروف
حاجات كتير اللي الناس بتخاف منها نفسي اجربها
زي مثلا اني البس خفيف وامرض والدكتور يقول راحه اسبوعين في السرير والاقيها جنبي خايفه عليا
اكح جامد فتقرصني وتقولي طبعا مانتا بتشرب سجاير
اسهر علي تليفوني وبعدها بشهرين تلاته يجيلي برد فتقولي الفون السبب
او مثلا تطلب مني اظبطلها المنبه وبعد سنتين فونها يبوظ فتقولي انت السبب مانتا ظبطتلي المنبه من سنتين
حاجات كتير سمعت عنها ومشوفتهاش يا ساره
ساره:. علي فكره انا زيك اخويا مات في حادثه ومش فاكره مات ازاي وابويا نفس الحكايه معرفش سبب موته حتي امي مش بتقولي
نظرت ساره إلي نظره مطوله قم اكملت قائله :.تفتكر تعارفنا كان صدفه؟
خالد :. معتقدتش يا ساره لاني فعلا اعرفك اعرفك من غير ما اقابلك ولا نتكلم اعرفك من غير ما اسمع صوتك اعرفك من قبل ما اشم حتي ريحتك..
ساره:. بس برضه ايه علاقه ده بالسحر يا خالد ؟
خالد :. قريت في كتاب قديم عن نظريه بيسموها الاسقاط النجمي ودي بتكون خروج يشبه خروج الروح
في علميا اسمه خروج الجسد المادي عن الجسد الاثيري
ساره:. ايوه يعني ايه مش فاهمه !!!
خالد:. كنت اعرف ان اثناء النوم روحنا بتروح لمكان اسمه البرزخ وده اللي بتتجمع فيه ارواح الاموات بنكون نايمين وبنتنفس رغم ان الروح خرجت !!
لما بحثت في الموضوع ده اكتشفت ان الروح مش بتخرج بره الجسم اساسا لان محدش يعرف اي شئ عن مكنون الروح ربنا نفسه قال ان علمها عنده
قعدت فتره ابحث لحد ما عرفت ان اللي بينفصل عن الجسم هو الجسد الاثيري مش الروح
الجسد الاثيري بيقدر يتواصل مع ارواح الموتي في البرزخ
ساره:. طب واحده واحده بس عشان افهم
خالد :. اللي اقصده اني حاولت اوصل لاي حد جربها لكن فشلت ابتديت ابحث في كتب السحر لحد ما وصلت لكتاب اسمه السحر الاسود
من الكتاب قدرت احضر اسوء ملوك الجن غلظه وشده
ومنه قدرت اوصل لطريقه الاسقاط ومش بس كده
دانا شوفت ابويا وامي واتواصلت معاهم
ساره:. يعني تقصد انك حلمت بيهم ؟

خالد:. لا يا ساره الموضوع مش مجرد حلم اناكنت قاعد في مكاني ونفذت طلسم كان عباره عن رسمه في نجمه داوود علي كل راس للنجمه مرسوم دايره في قلب كل دايره حطيت شمعه وابتديت اردد عزيمه اخدتها من الكتاب نمت مكاني بس زي ما يكون مكنتش نايم حسيت ان روحي طلعت وشوفت نفسي قاعد في النفس المكان يس دي مكانتش روحي ده كان جسدي الاثيري خرج من الاطار المادي كنت بتحرك بانسيابيه
قدرت اسافر لاماكن كتير في ثواني معدوده لاني مجرد طيف
روحي سافرت للبرزخ وقابلتهم عارفه حصل ايه ؟
ساره :. حصل ايه ؟
خالد:. ارواحهم رفضت تقابلني وقالولي انت ملعون !!!!
ساره:. ملعون! طب تفتكر ان اللي قابلتهم دول ارواحهم اساسا؟
خالد:. اه طبعا ارواحهم ماهو مش معقول اغلط في شكل اهلي يا ساره واكيد هكون عارفهم خصوصا اني حققت نظريه الاسقاط
ساره:. بص معتقدتش ان جسدك الاثيري مهما تخطي الزمن مس هيقدر يوصل للبرزخ خلينا نقول ان وقتها مكنتش مدرك فنتركزش مادام بتصلي متخافش بس برضه مقولتليش ايه علاقتي بالسحر
خالد:. ماهو زي ما قولتلك بدايه الحكايه كانت عن طريق السحر انتي نفسك بحس ان ظهورك في حياتي سحر
عموما يا ساره يلا نقوم دلوقتي عشان الوقت اتاخر ولازم تروحي ولو ينفع اتصل بيكي لما تروحي هتصل عشان اقولك ايه علاقتك بكل ده

(في شقه ساره)
ساره .. ازيك يا بطوط عامله ايه
الام .. الحمد لله يا بنتي عملتي ايه ف الجامعه والشغل
ساره.. اه يا ماما الحمد لله قوليلي يا ماما صح هو بابا مات ازاي
الام... يابنتي هوني علي نفسك احنا هنفضل كل شويه نفتح ف السيره دي سيبي اللي مات مات خليه يستريح في دفنته الله يسامحه ويغفرله
ساره.. الله يرحمه بس برضه لازم اعرف علي العموم هسيبك ترتاحي دلوقتي وبعدين نتكلم عن الموضوع ده
الام... تبتلع ريقها طيب يابنتي
ساره تأخذ هاتفها لتتصل بصديقتها هدير
ساره .. ايه يا دود صحي النوم انتي نمتي ولا ايه
هدير .. لا والله صاحيه بس قاعده قلقانه
ساره .. طب عندي خير ليكي بمليون جنيه وهتبوسيني كمان
هدير.. خير فرحيني اوعي يكون اللي ف بالي
ساره.. ايوه يا ستي دكتور ف المقطم اسمه رياض علوان هيخلصلنا الموضوع ب4 الالاف جنيه
هدير .... الحمد والشكر ليك يااااااارب
ساره .. ميعادنا بكره الساعه 10 الصبح
هدير... من 9 هكون عندك ف البيت الحمد لله الحمد لله
ساره... ماشي هستناكي
صوت رنين الهاتف ثانيا

(في شقه اسلام)
لم يكن حال اسلام يختلف عن صديقيه فالوحده والفراغ يصنعان من العالم فاسد ربما الفراغ قاتل اكثر من اصدقاء السوء
فمن يوم مولده لم يعرف له اب او ام كان يظن انه من نسل شيطاني
قضي طفولته مترجلا من زقاق لزقاق حتي اشفق عليه احدهم وقرر ان يتبناه
فاحسن تعليمه ولكنه تمرد عليه فيما بعد فالحرمان الذي عاناه لم يكن شيئا هينا
تعرف وقتها علي تجار للمخدرات بالمنطقه علموه كيف يصرفها لاصدقائه بالمدرسه ثم الجامعه حتي اتم تعليمه واصبح شبه ثري يجول الطرقات ليلا خفيه حتي لا يقع تحت طائله القانون

لم يتخذ له صديقا ابدا حتي الاقربون كان يحترس منهم فالغدر كان طابعا بداخله لم يستطع ان يغيره مما عاناه فكان ينتظر ان يوقع باقرب الناس اليه في الازمات حتي لا يوقعونه يوما ما
كان نائما علي مضعجه سمع رنين هاتفه يهتف باغنيه يا مرسال المراسيل لفاتنه الشرق
فتح عينيه بتثاقل :. الو مين ؟
ليجيبه الطرف الاخر :. ايه يا شقيق انا عصام انت لسه نايم
اسلام:. لا صحيت في حاجه ولا ايه؟
عصام:. اه عايزين حاجه حلوه زيك كده وتجيلي علي شقه الزمالك عشان عندنا قاعده حلوه
اسلام:. يابني اهمد بقي انت فرحك قرب وفر مجهودك ده لعروستك
عصام:. لا مانا مجهوداتي كتير فكك انت وهاتلنا ازازتين فودكا عشان كمان سالي معايا
اسلام:. وكمان سالي معاك طب مش عاملي مفاجاه وخليتها تجيب نادين صاحبتها ؟
عصام:. لا نادين ع وشك تابت
اسلام:. ههههههههعهه يابني هما دول بيتوبوا قولها اسلام هيجيبلك ازازه براندي هتلاقيها قلعت الاسدال وجت جري
علبس واجيلك اشطا
عصام :. يارب بس نلاقيلك نادين فاضيه فاضيه دلوقتي يلا سلام
اسلام:. ماهي طول عمرها فاضيه هههههه سلام
(في شقه خالد)
استيقظت مبكرا ف الثامنه خدت حمام دافئ وابدلت ملابسي ودخلت الشرفه
ظللت انظر للناس الماره ف الشارع كم من روايه تسكنهم وكم من مآساه تضنيهم وتؤرق انامهم
كم من ليل طويل مر عليهم اكلهم عقلاء ام منهم من هو مثلي لا اعلم ولكن ما هذا !!!!!!!!!
خالد :... ايه ده ساره ايه اللي معديها من الشارع ومين اللي معاها دي !..........



تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close