اخر الروايات

رواية فتاة القطار الفصل الخامس 5 كاملة بقلم محمد السبكي

رواية فتاة القطار الفصل الخامس 5 كاملة بقلم محمد السبكي 






الفصل الخامس

نزلت من بيتي مسرعا كي الحق بساره وصديقتها ولكنني لمحتها وهما يهمان بالدخول لبيت الدكتور رياض فهو طبيب نساء وتوليد فصل من النقابه بعدما تسبب في موت معظم مرضاه ويعمل الان بلا قيد في العمليات المشبوهه ما بين اجهاض او تصحيح عذريه(ترقيع)
كدت ان اكذب نفسي تسحبت وراءهما كي اعرف سر هذه الزياره المريبه لمثل ذلك الطبيب سئ السمعه
وقفت خارج البيت لبعض الوقت بالتقريب نصف الساعه او اكثر
حتي سمعت صرخات اقشعر بدني لها
دخلت سريعا لاجد صديقة ساره غارقه ف دمائها وساره تضرب الطبيب بكل ما بها من عزم
خالد لائما اياها :. ايه ده ايه اللي حصل هنا ومين دي ؟
نظرت ساره الي صاحب الصوت فوجدته خالد فردت بفزع :.. خالد انت جيت هنا ازاي !!!
الطبيب :. خدوها بسرعه علي اقرب مستشفي ولو حصل حاجه متجيبوش سيرتي
نظرت اليه ساره باستحقار واردفت محذره إياه قائله ... وحياه امي ما هسيبك لو حصلها حاجه فاهم
خالد بسلاسه :.. احنا ف ايه ولا ف ايه يلا بسرعه
اخذت صديقة ساره وساره واستقلينا اول سيارة اجره لاقرب مستشفي
خالد بلوم:.. انتوا ايه اللي جابكم هنا اصلا ده دكتور زباله جدا وشغله كله شمال
ساره بتلعثم .. والله غصب عني يا خالد هدير صحبتي عندها مشكله وفرحها قرب وهي مش بنت اضطريت احللها المشكله بس الدكتور طلع واطي وحاول يغتصبها بدل ما يساعدها
نظر اليها خالد خائبا الوفاض :. ايه !!!! بتقولي ايه ؟
ساره برجاء:. مش وقته دلوقتي الاهم ياخالد نطمن عليها
ظللت صامتا اثر الصدمه حتي اخرجنا السائق من صمتنا
سائق التاكسي.. يلا يا استاذ وصلنا
خالد .. حاضر ياسطي اتفضل حسابك اهه
اخذت هدير صديقه ساره وحملتها الي المستشفي حتي اتي المسعفون سريعا من استقبال المستشفي لعمل اللازم
اتصلت بصديقي اسلام حتي يساعدني ف مصيبتي ولم يتاخر بالعكس ظل بحذونا جانبا الي جنب
تقرير الطبيب كان انه انتهاك لجهاز هدير التناسلي مما سبب لها نزيفا
والحمد لله استفاقت هدير ظلت ناظره لساره فاخبرتها اني بالخارج طلبت هدير ان تراني بالتاكيد كان خجله مما حدث
دخلت انا واسلام اليها ولكن الصدمه كانت اكبر مما ينبغي
نظرا اليها اسلام لدقائق مصدوما ثم خرج عن
صمته قائلا
اسلام... ايه ده هدير وساره ايه اللي حصل
ساره.. اسلام هو انت صاحب خالد
اسلام .. ايوه يا استاذه صاحب عصام خطيب صحبتك المحترمه
ساره.. يابني انت مش فاهم حاجه هدير مضحوك عليها ضحيه مجني عليها
خالد:. ياجماعه فهموني ف ايه
ساره.. انت تخرس خالص انت السبب ف كل اللي بيحصل ده
خالد واسلام ف نفس واحد ليه هو انا اللي مش بنت بنوت ولا ايه ولا انا اللي فرطت في نفسي!!
ساره.. طب متقولوش لعصام حاجه لحد مانفهم الحكايه مممن
اسلام غادر المستشفي بعدما همهم همهمات غير مفهمومه
وظللت انا معهما اريد ان افهم ما يجري
خالد. والله يا ساره انا معرفش ان هدير خطيبه صحبي والله مكنت اعرف حاجه فعلا
ساره.. خلاص اللي حصل حصل
خالد:. عمتا انا هسيبكم دلوقتي والف سلامه عليكي يا هدير وانا اخدت رقمك وهتصل بيكي دلوقتي سجلي رقمي وانا هقف جنبك ف اي وقت متخافيش من اي شئ بجد
هدير باكيه .. اسفه جدا ومتشكره ع وقفتك معايا
غادرت المستشفي ف الحال لم يكن لي رغبه ف العمل هذا اليوم انطلقت الي بيتي افكر فيما حدث اليوم من ساره وهدير وماذا سيفعل عصام حين يخبره اسلام بما حدث ......
ظللت افكر ف رد فعل عصام حين يخبره
اسلام بما حدث
غرقت في كم طويل من الافكار اللامتناهيه اواسي صدمتي بكلام ساره فربما صديقتها تكون مجني عليها حتي رن هاتفي برقم هدير
خالد:. سلام عليكم ازيك يا انسه هدير دلوقتي
هدير... لا يابني انا مش هدير انا مامتها بنتي حكتلي على اللي انت عملته عشانها وعايزاك تيجي تتعشي معانا عايزه احكيلك كل حاجه
خالد:. متشكر يا امي انا ماعملتش حاجه المهم هي كويسه؟
الام.. تعالي بس هبعتلك العنوان ف رساله دلوقتي عشان هدير حكيتلي كل حاجه وعايزاك تقف جنبنا انا عارفه هنتعبك معانا بس صدقني يابني ملناش غير ربنا ويمكن يكون ربنا رمانا في سكتك عشان تساعدنا خصوصا يعد كلام ساره عنك وانك جدع وابن بلد
خالد:. حاضر يا امي مستني الرساله سلام
ماهي الا دقائق معدوده حتي رن هاتفي ليخبرني برساله بها عنوان هدير
ارتديت ملابسي للمره الثانيه
ولكني اتصلت بساره لاخبرها بأمر المكالمه وطلبت ان اقابلها قبل الزياره فوافقت علي الفور
انتظرتها في نفس ذات المكان الذي تقابلنا فيه بالامس لاكثر من نصف ساعه حتي أتت بابتسامه باهته تحاول ان تداري بها خجلها مني
وقفت ومددت يدي لاسلم عليها
ازيك يا ساره انا اولا بعتذرلك على كل اللي حصل صدقيني مش ذنبي انا لما شوفتك انتي وهدير داخلين العياده دي اتصدمت وعشان كده جيتلكم
ساره:. مش ملاحظ حاجه يا خالد ؟
خالد:. حاجه ايه ؟
ساره :. اننا بنتقابل في كل مكان بنروحه حتي صحبتي طلعت خطيبه صاحبك مش غريبه دي؟
خالد:. انا عارف انك ممكن تفتكري اني براقبك او مم.....
قاطعته ساره قائله:. لا مكنتش بفكر في كده انا كنت بحلم بحد شبهك كتير بس مش فاكره ايه الحلم في وغوشه مش عارفه
لدرجه اني لما شوفتك حسيتك تشبه اخويا حسام
اسلوبك نفس الاسلوب حسيتك نفس الدم
وللسبب ده حابه تكمل كلامك اللي قولته امبارح
ساره:. عايزاك تكمل كلام المره اللي فااتت يا خالد
خالد:. اني كلام ?
ساره:. لما كنا في الكافيه فاكر كنا بنقول ايه ؟
خالد:. اه طبعا موضوع الاسقاط وانتي وقتها قولتي انك قريتي عنها في كتاب للسحر لقيتيه عندك
ساره:. لا انا عايزاك تحكيلي عني انا خصوصا انك قولت انك تعرفني من قبل ما تشوفني صح كده؟
خالد :. تمام بصي يا ستي هحكيلك الحكايه من اولها
ايام مراهقتي واول حب وده هيربطلك كل الاحداث ببعضها
ساره بفضووول:. احكي

خالد:. لما يكون شاب وحيد تماما وفقد كل عيلته بيحس بفراغ موحش جدا بيحس انه لو مات محدش هيعرف بيحس انه زي الارض البور اللي جار عليها الزمن لا بتفيد حد ولا بتنفع حد اي كلمه من اي حد بتاثر فيه
بيكون ماشي ودايما خايف .....خايف حتي من خطواته .
ده اللي حصلي يا ساره.... انا شخصيا تعبت كتير جدا
لحد ما ابتديت اخد علي كده ......واشتغلت في ورشه من الورش الحرفيه
كان في سنترال علي اول الشارع كنت بتصل بصاحب الشغل يوميا اتابع معاه اللي بعمله خصوصا ان مكانش معايا فون وقتها....
ساره:. وبعدين كمل
خالد:. كان في بنت اصغر مني بسنه بتقف في السنترال فيما بعد اكتشفت انه سنترال ابوها ....من اول ما شوفتها مبقتش حاسس بنفسي
بقيت كل تلت دقايق اروح اعمل اتصال حتي لو لارقام مجهوله عشان بس اشوفها
وفي يوم لقيت ابوها مكانها في السنترال عرف اني شغال في الورشه اللي جنبهم
وعشان صغر سني عرض عليا اشتغل معاه بدل البهدله اللي كنت فيها بصراحه مترددتش ثانيه ووافقت ماهو فعلا قدملي شئ كنت بتمناه كان كفايه جدا اكون جنبها
وبقيت شغال معاه عشان بس اشوفها .....
ساره:. تقريبا انت كنت مراهق صح
خالد:. اه تقريبا سن 18سنه بس منسميهاش مراهق لان اول حب ده بيفضل معانا لحد اما نتجوز ونخلف وولادنا يتجوزوا
اول حب هو الحب الوحيد اللي منقدرش ننساه......
سوري زي اول لمسه ايد اول بوسه اول كلمه بحبك
زي ليله العيد في قلب طفل
زي ليله الفرح في قلب عروسه بكر
ساره:. احم كمل يا خالد
خالد:. اشتغلنا سوا كنت بفضل طول الوقت متابعها بعيني
مش بعمل حاجه ابدا غير بس ابصلها
اخدت بالها اكيد ماهو الحب فضاح مبيستخباش يا ساره
ساره:. زي نظرتك ليا كنت بتبصلها نفس النظره ؟
خالد:. انتي حقيقه تانيه يا ساره وليكي معايا قصه طويله اووي مش عارف اساسا عيشتها ولا تخيلت اني عيشتها
لو 1+1=3 زي ما اثبت علماء الرياضه يبقي انا عيشت الحقيقه
ساره:. وايه هي الحقيقه ؟
خالد:. اني شوفتك وقعدت معاكي بس خلينا نكمل حكايه غاده وبعدها حكايتي معاكي
ساره:. طب كملها بسرعه طاه
خالد:. هههه حاضر
المهم فضلت معاها فتره لحد ما اعترفتلها اني بحبها وقتها مفرقش معايا الشغل لاني اساسا وافقت علي الشغل عشان اكون جنبها وارتبطنا وبقينا صبح وليل سوا
لحد ما في يوم شوفتها وكانت مبسوطه جدا
والله كنت مبسوط عشانها بس سالتها ايه مفرحها كده
عرفت ان ابن صاحب البرج اللي هي ساكنه فيه اتقدملها
وانها موافقه كمان تخيلي !!!
سألتها طب وانا ؟!!
قالتلي اني لسه صغير ادامي سنين عقبال ما اقدر اتقدم
وكمان انها مش هتسيب بيت ابوها غير لو راحت بيت اكبر
ماهو مش هتسيب بيت صاحب السنترال وتتجوز واحد شغال عندهم
علي فكره ده كان كلامنا ولازالت الجمله محفوره في دماغي (انت شغال عندنا يا خالد )
ساره:. والله انت الكسبان يابني غارت في داهيه
بص يا خالد دايما اللي بيبص للمظاهر وينخدع فيها بيقع في واقع اسود يسود عيشته
المهم كمل رد فعلك كان ايه احكيلي ?
خالد:. سلبي كالعاده سيبتلها المنطقه بالقاهره كلها وسافرت اسكندريه
منا مليش حد في القاهره
ساره:. طب واهلك يا خالد فين انت قولت المره اللي فاتت ان ليك ذكريات معاهم بس مش فاكر كل حاجه معني كلامك انك فقدتهم وانت كبير طب هما فين
خالد:. كل شئ له وقته يا ساره انا بحكيلك وبجمع اللي اعرفه ها اكمل ؟
ساره :. كمل يا خالد


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close