اخر الروايات

رواية فتاة القطار الفصل الثاني 2 كاملة بقلم محمد السبكي

رواية فتاة القطار الفصل الثاني 2 كاملة بقلم محمد السبكي 






الفصل الثاني
غادرت محطه القطار بعد ان ودعت ساره لابدء حياه جديده ممزوجه بالامل والتفائل. استقلت اول سياره اجره من محطه مصر للمقطم واخيرا وصلت لمنزلي بعد محادثات ومفاوضات كثيره مع سائق التاكسي عن الكره والسياسه وموضوعات كتير لا احبها من الاساس ولكن مضطر في التحدث عنها معه فالسائق كان ثرثارا كعادة اصحاب تلك المهنه
دخلت منزلي لاجده خاليا كعادته بلا نفس بلا روح بلا حياه تنبض بعد
شعرت باحتياجي الي الله فتوضأت وقررت الصلاه بعد سنوات في الظلام
ان اخبرتكم اني بحثت عن سجاده الصلاه لاكثر من نصف ساعه لن يصدقني احد ربما قررت السجاده الرحيل بعدما يأست من ان اقتنيها في أي يوم
يبدو ان بيتي لم يعد يشبه أي بيت من بيوت المسلمين ولكن بعد مشقه وجدتها في حاجيات امي الراحله بلا سبب .... الحاضره في قلبي

ربما كانت عائلتي اخر صله بيني وبين الاسلام حتي قررت التوبه من جديد
(في محطه القطار)
تسير ساره مضطربه حتي تصل الي مكتب صاحب الاستراحه بالمحطه
طرقت علي الباب مرتين فأذن لها بالدخول
ساره.باضطراب:.. استاذ محسن ممكن اطلب من حضرتك طلب ؟
محسن :. اتفضلي يا ساره
تلعثمت ساره ثم اردفت :. امممم في شاب جه النهارده وسئل ع شغل وانا عارفه ان حضرتك محتاج ويتر معانا
ضياء .. تمام ماشي خليه يعدي عليا بكره وانا اشوفه لو لبق وعنده خبره هنزله
بدت الفرحه علي ملامح ساره بعدما قالت : .. متشكره جدا لحضرتك يا استاذنا وعموما حضرتك شوفته امبارح كان قاعد وسط الزباين وطلب سندوتشين وعصير اكيد شوفته صح ؟
نظر اليها ضياء رافعا احدي حاجبيه وهو يخفي ابتسامته ثم اردف قائلا :. ع اساس ياساره ان هو طلب حاجه مختلفه فهاخد بالي منه ولا انتي شايفاه مميز في حاجه
احمرت وجنتي ساره فتراجعت خطوتان الي الوراء ثم قالت بعجل تريد ان تنهي ما بدأته :. هاه اه فعلا عندك حق اسفه
ضياء تملكه الفضول فتنهد قائلا :. غريبه اوي !
مهتمه بيه كده ليه خصوصا اني اول مره اشوفك مبسوطه عشان هشغل حد...

ساره متفكره :. انا لالا ابدا بس عشان بيفكرني باخويا الله يرحمه فيه شبه منه فحبيت اساعده وبس وللسبب ده حسيته مميز فيمكن عشان انا ركزت فافتكرت حضرتك اخدت بالك زيي
ضياء بحنو .. الله يرحمه انا اسف يا ساره طيب يلا شوفي شغلك عشان ورديتك قربت تخلص
ساره بارتياح:. . بعد اذنك يا فندم
ضياء بابتسامه :. اتفضلي يابنتي
لم تفارق ابتسامه ضياء حتي اختفت من امام ناظره
اسرعت ساره في المضي من امام ضياء وظلت تتفكر هل سيظن انها تحبه
نفضت افكارها ولكن ف داخلها كانت تنتظر مكالمه خالد لتخبره عن موافقه المدير حتي تدخل البهجه الي قلبه من جديد
انهت ساره ورديتها بالعمل بعد ساعه فاتجهت الي مترو الانفاق متجهه الي شبرا وما ان وصلت الي بيتها حتي تفاجئت بأمها مستلقاه علي الارض مغشيا عليها

خرجت مسرعه لتستنجد بالجيران ولحسن حظها كان الطبيب ماهر الذي يقطن بجوارها لازال بالبيت وعلي فوره استجاب لندائها احضر حقيبته الطبيه ثم حقنها بالجلوكوز انتظروا وقتا ليس بالقليل حتي استفاقت الام لتجد ابنتها ساره جالسه هي باكيه بجوارها وحين افاقت ظلت تقبل يدها ورأسها شاكره الله علي سلامتها
فتحت الام عينيها بثقل فوجدت ساره تقبلها فتعجبت !!
الام .. ايه ياساره حصل ايه؟
ساره.. ماما حمدلله علي سلامتك مش انا قولتلك متعمليش حاجه لحد ما اجي من الشغل كده تقلقيني عليكي يا بطوط
الام بحنو :. والله انا قلت اخف الحمل عليكي بتروحي الجامعه وتخلصي تروحي شغلك وكمان بتيجي تخدميني حبيت يكون عندي دم واشيل عنك
ساره بلوم :. ياماما ده كله علي قلبي زي العسل وبعدين انا ما اشتكيتش بالعكس انا مبسوطه اوي اوي يلا يا ماما متعمليش كده تاني عشان خاطري
شوفتي كمان جيراننا بيحبوكي ازاي وكلهم كانوا جنبي وكانوا خايفين عليكي جدا
تنظر الام لتجد انها محاطه بنظرات الجيرات المبتسمه لها لتتكلم بخجل :. انا متشكره اوي ليكم مش عارفه من غيركم كنت عملت ايه
ابتسم الطبيب اليهم ثم اردف قائلا .. لا شكر علي واجب يا حاجه ولا اقولك يا بطوط هههه عمتا انا كتبتلك علي ادويه هتجيبيها وساره تديهالك بانتظام واهم شئ الراحه التامه
تكلمت ساره آمره وكانها هي الام وليست الابنه :. سمعتي اهه مجيبتش حاجه من عندي
شعرت الام بالخوف فسألت الطبيب .. هو انا عندي ايه يا دكتور
لا يزال الطبيب يحمل ابتسامته فاجابها مبتسما .. متقلقيش ضغطك كان واطي بس لازم تستريحي عشان الضغط يتظبط واكمل بابتسامه مطمئنه :. اطمني يا حاجه انتي بخير يلا ياجماعه نسيبها عشان تستريح
يخرج الجيران ومعهم الطبيب بعدما اطمئنا عليها تخرج بعدهم ساره مسرعه لتشتري لها الدواء

ساره بابتسامه :. يلا بطوط خدي الدوا بسرعه عشان ناكل واحكيلك ع يومي بالتفصيل
الام بلهفه :. يلا بينا واحكيلي واحنا بناكل
علي ترابيزه السفره
ساره. يالهوي يا ماما النهارده كنت ف الكافيتريا ودخل
علينا واد انما ايه شبه اخويا حسام الله يرحمه
الام بحزن :. الله يرحمه وبعدين
ساره .. ولا قبلين حسيت انه مهموم وواضح انه كان فاته القطر وشكل الدنيا مبهدلاه اوي افتكرت حسام وافتكرت ازاي كان واقف لوحده وشايل همنا فكلمته وعرضت عليه يشتغل معانا وكلمتله المدير ومستنيه اتصاله
الام.. واديتيله رقمك ليه بس مخوفتيش يكون حد مش كويس
ساره .. متقلقيش ع بنتك يا بطوط انا بمليون راجل وانا بفهم ف الاشخاص دا ياعيني كان عامل زي الطفل خصوصا لما شوفته وعنيه مدمعه فكرني بحسام بجد دخل قلبي من اول ما شوفته
الام .. اهم شئ تعملي حدود بينكم حتي لو زي اخوكي برضه ده ميمنعش انك تاخدي حذرك منه
سمعت ساره رنين هاتفها فامسكته لتجد ان الاتصال من رقم مجهول
ساره .. الو
خالد بلهفه .. الو انسه ساره معايا انا خالد اللي قا..
ساره بتفكر :. ايوه ايوه ازيك عامل ايه كنت لسه بحكي لماما عنك دلوقتي
خالد :. عني انا اشمعنا؟
ساره:. لا متقلقش بس انا متعوده احكي لماما كل حاجه علي العموم بكره تيجي المحطه الساعه 12 الظهر عشان الانترفيو ولو عجبت صاحب الشغل هتستلم شغلك ف نفس اليوم ومتقلقش انا موصياه عليك معاك بطاقه
خالد:. ههههههههه هتحبسوني ولا ايه
ساره:. لا طبعا بس عشان هياخد صوره للبطاقه وكده

خالد :. اه تمام هجيب صوره بطاقه ليا نسيت اقولك
متشكر اوي ليكي بجد
ساره مقطبه حاجبيها .. من غير شكر ع فكره لو انا مكانك وادامك شغل اكيد هتقولي
خالد :. اه طبعا من غير ما تقولي والله اه صحيح في حاجات كتير حابب اقولك عليها مش عارف ليه ومش عارف امتي هحكيها بس عارف اني لازم احكيها فاهمه حاجه من اللغبطه اللي قولتها دي؟
ساره :. عارفه انت تقصد ايه احيانا بنحاول نطلع شئ جوانا بس مش بنلاقي المساحه او الوقت المناسب اللي نتكلم فيه بس اظن ده بيكون بعد عشره مع الشخص نفسه مش من اول كام ساعه هيكون جوانا كلام !!!
خالد :. لو كونتي مكاني كنتي فهمتيني احنا عباره عن مسلسلات ماشيه ع الارض كل واحد فينا ليه سيناريو ملتزم عليه مبيخالفوش بس التغيير للسيناريو بيكون عن طريق وجه جديد فبيحصل اندماج بين السيناريوهين ونتيجه ده اما نجاح دائم او موت محقق
ساره:. قصدك ان تعارفنا مكانش صدفه وانه ترتيب القدر لسبب ما ؟
خالد :. بالظبط كده اتمني مكونش تقلت عليكي هسيبك تقفلي وتريحي مني شويه ومن الشغل وبكره هقولك حاجات كتير حابب اقولها
ساره :. اتفقنا تصبح علي خير
وانتي من اهلي..... اقصد من اهله

انتهت المكالمه لتسبح ساره ف قسمات اخاها الجديد اما خالد فيتوهم باحساس اخر وتبداء رحله الاحلام

الفصل الثالث من هنا


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close