اخر الروايات

رواية فتاة القطار الفصل الثالث 3 كاملة بقلم محمد السبكي

رواية فتاة القطار الفصل الثالث 3 كاملة بقلم محمد السبكي 





الفصل الثالث

(ف شقه خالد)
اغلقت المكامله مع ساره وظللت ناظرا للسماء من شرفه المنزل اداعب القمر بعيوني هل انت اجمل مع حوراء القطار ساره هل انت احق بمكوثك ف السماء ام انها لو ظهرت لاطفأت نورك هذا ..ام انها هي من تعكس نورها عليك لتنير به طريق العاشقين ليلا ...
هل احببتها ؟ لا اعلم فقد نسيت طريق الحب منذ سنين عده تركت خيوطه يومها اسفل البحر المسجور تركتها تحترق بعدما رفض البحر ابتلاعي ليخرجني ثانيا لجحيم الشاطئ
قطع خيط افكاري صورت رنين هاتفي
يااااه هو ده وقته
خالد.. االو ايه يا اسلام في حاجه ولا ايه
اسلام .. يابني هو عشان انت نزلت اليكس خلاص هتنسي صحابك بتوع كايرو اه ياعم لعبت معاك خلاص
خالد .. اصلا مسافرتش لقيت شغل ف القاهره هنا ف محطه مصر ومسافرتش
اسلام.. بجد الف الف مبروك ماتشوفلي حاجه معاك انت عارف ان اخوك مأشفر زيك
خالد..هههههه حاضر ياعم بكره لو قبلت ف الانترفيو هنزل بس واثبت نفسي يوم ولا اتنين واكلمهم عنك ادعيلي بقي
اسلام .. ماشي يا عمونا متنساناش بس ع العموم انا كنت بتصل بيك عشان اقولك انا فرح عصام صاحبنا الاسبوع الجاي وهو قالي اعزمك
خالد.. والله طب هو معزمنيش انا ليه ومخليك انت تعزمه فكك مش رايح
اسلام.. ياض هو بيحسبك ف اليكس اصلا وسايبلك دعوه معايا قالي اديهالك
خالد.. ماشي يا اسلام لما اخلص الانترفيو بكره نقعد نتكلم
اسلام .. خلاص سلام
انتهت المكالمه احسست باشتياق كبير لاسمع صوت ساره ولكني فضلت ان اراها بالغد خوفا من ازعاجها لذا قررت النوم لربما زارتني في انامي حتي يأتي الغد المشرق بوجهها الباسم
(ف جامعه القاهره)
''كليه الاعلام""
تنزل ساره من اتوبيس 18 وتدخل من البوابه الرئيسيه بوجهها البشوش
ساره . صباح الخير يا عم حمزه
امن الكليه .. صباح الخير يا بنتي مالك جايه مبسوطه ليه النهارده
ساره مبسوطه عشان شوفتك ها شوفت حد من شلتي النهارده
امن الكليه. اه كلهم جوه جايين من بدري
ساره .. طب تمام هدخل اخد منهم المحاضرات. والحق اروح شغلي
امن الكليه . ربنا معاكي يا بنتي
كانت ساره معروفه لدي كل من في الجامعه وليس كليه الاعلام فقط فقد كانت معروفه بطيبتها واخلاقها العاليه وخفه الظل والجدعنه التي قليلا ما نجدها في هذا الوقت....
كل من يرى ساره بالجامعه كان يلقي بالسلام عليها وكأنها احدي الشهورين لما لا وبصماتها تغزو قلوبهم بين مساعدات لهذا وذاك حتي واخيرا وجدت صديقتها المقربه هدير
تضع سااره يديها علي عيني هدير لتلعب معها تلك اللعبه التي لا يمل منها اي صديق مع صديقه وبالاخص ساره
ساره ... انا ميين
هدير .. مفيش غيرك يقدر يلمسني يا ساره
ساره .. عاااااا عرفتيني زي كل مره هههههههههههه وحشتيني يا جزمه مبتسئليش عليا بقالك كام يوم ليه!!
تنهدت هدير وكأنها تجبر لسانها علي الكلام ثم قالت :. . والله غصب عني اهه بحضر للفرح وخلاص مش باقي غير اسبوع وعصام مستعجل وعايزه أاجله ومش عارفه
اغمضت ساره عينيها باسي ثم اصطنعت ابتسامه لتطمئن صديقتها اخذتها في حضنها ثم همست في اذنها :. مستخسره في نفسك وفينا نفرح ليه يا هبله اعملي الفرح في ميعاده وهتبقي احلي ليله في عمرك دانا هرقصلك من بالليل للصبح هو انا عندي اعز منك يا دودتي
اخدتها هدير جانبا ثم قالت بصوت شبه عالي :.. انا خايفه عصام يكتشف اللي قولتلك عليه
ساره ناهره إياها :.. هسسسس لما نبقي لوحدينا هفهمك تعملي ايه يلا بقي من هنا نجيب المحاضرات وننقلها ونتكلم بقي ف كل حاجه
رفعت هدير احدي حاجبيها وابتسمت بمكر :.. هو انتي بتحبي اسلام صاحب عصام
ساره باستحقار :.. لا هو لمحلي اكتر من مره انه عايز ييجي يقابل ماما بس مش ف دماغي اصلا ده يابنتي عيل تبت ورخم
بمناسبه الرغي فكرتيني صحيح هحكيلك ع واحد اتعرفت عليه امبارح ف الشغل
هدير:. خير اشجيني بس واحنا في الكافيتيريا بقي
يلا بينا
ساره :. يلااااا بينا (بصوت عبدالله الشريف )
ظلتا صامتتين حتي وضع نادل الكافيتيريا المشروبات
تنهدت ساره قائله :. في المحطه امبارح جه شاب اسمه خالد كان واضح انه نفسيته متدمره صعب عليا جدا قعدت اتكلمت معاه فكرني بحسام اخويا الله يرحمه
الله يرحمه وبعدين ؟ قالتها هدير
فاكملت ساره قائله :. بس يا ستي اتكملنا شويه وبعد كده كلمت صاحب الشغل وهينزل معايا
هدير :. طب والله انتي بنت جدعه جدا جدا
قطع حديثها مني قائله :. شجره واتنين لمون هنا للمزز لو سمحت ماهو من لقى صحابه نسي احبابهو
ساره :. لا بضرب معسل ما تيجي ترسيلي حجر ههههه
هدير :. خلاص يا مني يبقي قرص معسل وسجاره بانجو ببذره بتعرفي تبرمي هههههههه
ضحك الجميع علي كلمات ساره وهدير
(في شقه عصام )
عصام ليس له احد سوى ابيه وامه يعملان بالخارج ولذلك كل طلباته مجابه يعيش حياه شبه مترفه
كان جالسا علي المنضده وامامه سجائر ملفوفه
ينفث احدهما باستمتاع
يااااااه السجاير دي احلي حاجه في الدنيا بعد النسوان والله مش عارف من غيرهم كنت عملت ايه
انفتح باب الحمام لتخرج منه فتاه ثلاثينيه قصيره نوعا ما ولكن جسدها ممشوق بيضاء كالحليب وكانها عارضه ازياء ترتدي قميص نوم اسود
تكلمت بغنج قائله:. مكنتش هتيجي يا حبيبي
عصام :. هاه مش فاهم يا سالي
سالي:. ما هو لو ابوك مكنش بيشرب ومكانش متجوز امك كنت هتيجي منين
عصام :. انتي هتقبحي ؟
سالي:. هقبح ايه يابني دي نظريه شديده الاهميه
الكيف والنسوان من قواعد الايمان
عصام :. الايمان بايه يا روح امك!! متدخليش الدين ف الكلام ده
سالي :. هو الايمان بيكون ف الدين بس طب والله شكلك مسطول انا اقصد ان الكيف عموما لذه الحياه لو ملوش لذه مكانش هيحصل تعمير ف الارض اساسا
عصام :. طب وانتي متجوزتيش ليه وايه محببك انك كل يوم مع راجل ؟
سالي :. ماهو عشان انت اهبل وسألتني السؤال كذا مره وكل مره بجاوبك عليه فبتنسي بس برضه هجاوبك
بص ياسيدي انا زمان حبيت شاب وفضلنا خمس سنين سوا كان دايما يقول ظروفي متسمحش اتجوز دلوقتي
وكنت مصدقاه جدا جدا لحد
لحد ما في يوم قالي انه ليه واحده جارته بتعمل جمعيات بمبالغ كبيره ودي الحل الوحيد لجوازنا فحبيت اساعده اتفقت معاه اني اشتغل زيه وفلوس شغلي علي شغله هندخل الجمعيه ونتجوز بيها
وفعلا ده اللي حصل نزلت اشتغلت وبدأنا الجمعيه وبقيت كل شهر اديله مرتبي كله حتي مكنتش باكل ف شغلي عشا خاطر اللي بحبه
فضلنا علي كده اربع سنين لحد ما قبضها وفعلا اشتري الشقه وطلب مني اروح معاه عشان اشوفها
ولما روحتها اغتصبني قاطعها عصام:. ايه؟
اه والله زي ما بقولك كده بس مش بالعافيه ده حطلي منوم في الشاي واستني لحد اما نمت وعمل اللي عمله
لما قومت قولتله اني مش هسيبه وهسجنه
كلمني ببرود وقالي اني هفضح نفسي وانه كمان مصورني
يعني بعد حب تسع سنين منهم اربع سنين مقطعه نفسي شغل عشانه طلع كداب
بعد ما اتهانت ف الشغل طلع بيضحك عليا
اتعرفت بيه وانا تمنتاشر سنه وسابني وانا داخله علي التلاتين
الغريب انه طلع اساسا متجوز وكل ده انا مش حاسه واكيد مراته كمان مش حاسه
عصام:. هو ده اللي خلاكي تشتغلي شغتلك دي؟
سالي :. نسيت اقولك انا اسمي الحقيقي فاطمه مش عارفه ليه حكيتلك حكايتي كامله بس جايز عشان تعرف ان مفيش حب كله كدب انت خاطب صح اؤكدلك انك مبتحبهاش لانك اساسا بتخونها
واعرفك ان الحب من القلب للقلب رسول فاكيد هي مس بتحبك
عصام :. لا علي فكره هي بتحبني وصدقيني لو حصل ايه مقدرش اسيبها مش كل الناس زي حبيبك ع فكره
سالي :. الله يرحمه بقي مانا نسيت اقولك انتي يومها قتلته وسلمت نفسي للشرطه وقدمت شريط الفيديو اللي كان هيذلني بيه
هو كده كده كان هينشره يا اما افضل شغاله واديله فلوس
فالاحسن اتخلص مني وارجع لنفسي جزء من حقي
وبس ياسيدي اخدت خمس سنين سجن مع الشغل ووقتها اتعرفت علي بنات جديده ولما طلعت اشتغلت الشغل ده
انا كنت قبل السجن باخد في الشهر كله الف جنيه دلوقتي الساعه بس بالفين جنيه
عصام :. طب وحياتك والاسره والعيله م فارقين معاكي
سالي :. مكدبش عليك انا كان نفسي اكون بيت بس هجيبهم الدنيا عشان يدعوا عليا
انا نسيت اقولك اني بقالي فتره مبطله شغل بس بشتغل كل كام فتره عشان مزاجي بس
عصام :. مزاج ايه انتي طيرتي الچوان من دماغي
سالي :. طب يلا ولعلنا سجارتين عشان ننسي اللي حكيناه
.......
‏استيقظ خالد من النوم ع الساعه التاسعه حضر وجبه افطاره واخد حمام دافئ ارتدي ملابسه علي عجل ونزل سريعا للحاق بالمقابله
‏ولكن كانت المفاجأه
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close