رواية الوردة الجوريا الفصل الثامن 8 بقلم منار ياسر
البارت ال8..
رواية....*الوردة الجورياا....*

جلس ياامن ع الارض بحزن ...اي اللي انا هببته ده انا استاهل اللي بيحصلي ده مش انا اللي جرحتها انا استاهل وبعدين انا بعمل اي هنا انا لازم اروح اشوفها
اخذ ياامن سياارته وذهب الي المدرسه ودخل غرفتها ولم يجدها اتصل بوالديها ولكنهما لم يجيبا اتصل بها ووجد هاتفها مغلق دب اليأس ف نفسه وعاد الي بيته
ياامن....انتي لمي حاجتك دي وبرة
الفتاااه....ياامن بتقول اي
ياامن بضيق.....بقووول برررة
الفتااه...انتا بتكلمني انا كدا انا سيبت كل شاب ف الجامعه وجتلك وحبيتك انتا
ياامن بغضب....بقوول غووري برة
ذهبت الفتااه وتركته وحده وسط الامه* هو يستحق م الذي حدث له لكي يخونها هل هي تستحق ذلك*
.......................*ذهبت جوريااا الي منزل والديهااا
جورياا ببكاء ...بابي
اسر بخووف...جورياا ف اي
مراام برعب......مالك ف اي اللي حصل واي الدم ده
جورياا ببكااء اكبر......انا مش عايزة اقعد ف مصر دقيقه واحدة كمان عايزة امشي م هنا
اسر بقلق.....لي ف اي
جورياا...بابي عشان خاطري متسألش اسمعني المرة دي م غير م تعرف السبب
مراام بتفهم.....اسر احجز تذاكر ع ايطاليا
جورياا....لا بلااش ايطاليا عايزة اروح مكان محدش يعرفني فيه خاالص ي باابي
مراام.....طب ف اي
عادت جورياا الي بكااأها مرة اخري ولم تقوي ع الكلام
اسر محتضناا اياها.....اشششش خلاص اهدي متتكلميش بس كفايا عياااط روحي ي مراام هاتي الضمدات لفيلها ايدها
مراام....حاضر
حجز اسر طائرة خااصه وذهب هو ومراام وجوريا الي سان فرانسيسكو بالولايااات المتحدة
وصلا اسر ومراام وجورياا الي المنزل الذي اشتراه اسر عبر الانترنت
اسر....احكيلي اي اللي حصل
جوريا بدمووع...بابي ياامن خااني
اسر بزعل وغضب....اي ..!!!.....انتي بتقولي اي يااامن عمل كدا ازاي
قصت عليه جوريااا م حدث
مراام....معقوله يااامن يعمل كدا ..بس هو بيحبك مستحيل
اسر بزعيق....سيرته متتجبش هنا تاني ي مرااام
مراام....بس اكيد ف سبب ي ااسر هو مش هيعمل كدا م غير سبب
اسر بغضب....بقوول سيرت الزفت ده متتجبش قداام بنتي تااني مش عايزك تزعلي مني ي مراام فااهمه
نظر اسر ومراام الي جورياا التي بكت بهستريااا
اسر ومراام بخووف.....اهدي اهدي ي حببتي خلاااص بلاااش عيااط
اسر....انا هعرف اخدلك حقك منه
مراام....وانا هتصل بيه واعرف عمل كداا لي
جورياا بهدوء....محدش يجي جنبه ولا يكلمه ولا تتواصلو معااه تاني وصدوقني لو عرفت ان حد فيكم كلمه حتي لو قال الو بس مش هتشوفوا وشي تاني تمم
ذهبت جوريااا وتركتهم
مراام.....انا خايفه عليها ي ااسر شايف عامله ازاي
اسر....عرفتي لي مكنتش عايز اوافق عليه كنت خايف تطلع نزوة مش حب وبنتي تتجرح ي مراام قلبي كان بيقولي كدا وقلبي مكدبش عليا
مراام بدمووع.....كنت فاكرااه بيحبها مكنتش اعرف ان بنتي هتوصل للدرجه دي كسر قلبها ربنا يبعتله اللي يكسرله قلبه ذذي م عمل فيها
احتضنها اسر وبكت بحضنه فهي ابنتها ووحيدتها وصديقتها وليس لها احد غيرها
...................*
عند يااامن حااول البحث عدة مراات عليها ولكن دون فائده حتي انه بحث عنها ف كل المطارات ولكن لم يجد لها اثر نعم هي ارادت ذلك فهي اخذت طائرة خاصه حتي لا يعلم احد الي اين ذهبت
امسك ياامن هاتفه......بابا
مرااد....اهلا بإبني اللي مبيسألش غير م السنه للسنه
يااامن بضيق....بابا انتا عايزني امسك الشركة وابقا مسؤؤل عنها صح!!
مرااد بإستغرااب .....اه لي
ياامن .....خلااص انقل كل حاجه هنا ف مصر وانا م بكرة همسك الشركة
مرااد ....انقل ف مصر ازاي مينفعش
ياامن بضيق....اللي عندي قولته وخلاااص
......................*
عند مرااد وهاجر ف الكويت
هااجر ف اي ي مررااد وشك قالب الوان لي
مرااد....يامن عايزني انقل كل حاجه مصر
هاجر بدهشه.....لي ف اي
مرااد....مش عارف بس صوته باين عليه مدايق
هااجر....خلاص اعمله اللي هو عايزه
مرااد....لا طبعا
هاجر...مرااد اسمع الكلام ياامن مستحيل يطلب طلب ذي ده غير لما يكوون ف سبب كبير
مرراد بتفهم...هحااول......امال فين البنات
يمني.....انا هنااا
مرااد .....يورين فين
يورين....بابي هنا يورين
مرااد....تعالي جنبي
جلس مرااد مع زوجته وبناته ليحادثهم بشأن ذهابهم لمصر
يمني...طب ومدرستي واصحابي ي بابي
هااجر...كل دول هنقدر ننقلهم عادي
يمني بزعل....مامي اصحابي مش هلاقيهم ف مصر
هاجر....افهمي ي يمني ياامن مداايق وهو عايزنا جنبه دلوقتي
يمني بتفكير....هو ياامن هيعيش معانا لو قعدنا ف مصر
مرااد وهاجر....ايوة
يمني بفرح....خلاص موافقه
يورين.....هييييه ياامن عيش معايا
ابتسمت هاجر ع اولادها الذين يعشقون ياامن اكثر م والديهم رغم بعد المسافات
.........................*
بعد شهرين......&
استلم ياامن شركة والده بعد نقل شركاتهم واملاكهم ف مصر واصبح م اشهر رجال الاعمال واصغرهم واوسمهم نعم لا زال ف الصف الثالث الجامعي ولكن غياب جورياا جعله شخص اخر تماما
ذهب ياامن الي شركته ودخل غرفه الاجتماعات .......صبااح الخير
الموظفين....صبااح الخير
ياامن....اي اللي حصل مع الصفقه اللي كنا عايزين نعقدها مع الشركه الروسيه
الموظفين بقلق......هو بصراحه ف مشكله
ياامن بترقب.....مشكله اي
الموظف........واحد م اكبر رجال الاعمال ف امريكا هياخدها هو وبنته
ياامن بغضب......ويااخدها لي وانتوا بتهببوا اي عايز افهم
الموظف....مستر يااامن الشركة دي كبيرة جداااا غير كدا بنت الراجل ده واكله جو الاعمال الفترة دي
ياامن بعصبيه......ميشغلنيش العقد ده لازم ناخده ولو ماخدناهوش كلكم مطرودين
........................*
ف.سان فرانسيسكو بالولايااات المتحدة تحديدا ف شركة اسر
اسر......هاا ي جورياا عملتي اي
جوريا...بابي كل حاجه تحت ايدينا حاليا وهنقدر ناخد العقد بكل سهوله
ابتسم اسر بفخر فإبنته عوضته ع عدم وجود ابن له نعم هي فتااه ولكنها حققت المستحيل واصبحت م اصغر واهم سيداات الاعماال
اسر....هتروحي امتا
جورياا....لسا ف شغل هخلصه وبعدها هروح
اسر....مش نااوية تخرجي مع اصحابك
جوريا....لا مش فاضيه
حزن اسر ع ابنته فهي بالرغم م انها اسعدته بإنجاراتها ونجاحتها الا انها تغيرت كثيرا اصبحت فتاه اخري غير تلك التي كانت تبكي منذ شهرين
جورياا ....بابي عندي اقترااح
اسر بفضول....اقترااح اي وع اي ولمين
جوريا بذهوول.....باابي عايزة اعرف ارد Relax(اهدا)
اسر بضحك....شوقتيني قولي بقا اقتراح اي
جورياا بإبتسامه.....عايزين نستقبل عماال مصريين يشتغلوا ف المصانع والشركاات وهما اولي بالمرتبات اللي بنديهاا للكفرة دول
ضحك اسر بقوة ع قولها........اي ده يبنتي م كلهم بشر ف اي
جوريا بتذمر....لا ي بابي مبحبهمش
اسر ....مش مشكله بس عجبني اقتراحك هقول لعمر يشوف الموضوع ده
جوريا بإبتسامه...اووكاااي Dad
اسر....انا همشي بقا وانتي متتأخريش
جوريا...تمم بااي
خرج اسر م الكتب وترك جوريا وحدها فهو يعلم انها تريد البقاء بمفردها الان
جلست جورياا ع مكتبها واخذت تتذكر كل م حدث ف ذلك اليووم واين كانت واين اصبحت حياتها انقلبت راأسا ع عقب
جورياا بألم.....مش عايزة افتكره مش عايزه
بس بفضل اللي عمله بقيت هناا ومش هسمح لمجرد اسمه يدخل حياتي م جديد
...........................*عند مااهي وامجد
كانت تقرأ ف الجريدة ع رجل الاعمال الصاعد حاليااا
مااهي....هو مين ده الي رجل اعمال وهو معندوش 25سنه حتي
امجد بإستخفاف ....طب اهو مكملش 25وبقا م انجح رجال الاعمال مش ذي اللي ملهمش لازمه ولادك(انجبت مااهي ولدين وبنتين م امجد)
مااهي....طب احنا لسا صااحين بلااش كلامك ده ع الصبح
ثم تابعت قرأتها ف الجريدة.....شكله مش غريب عليا حاسه اني شووفته قبل كداا
امجد....لا اكيد حد تااني انتي هتعرفي الناس النضيفه دي منين
مااهي بضيق...شكرا ده زوقك بردوا
كانت تتابع قرأتها حينما صدمت بأسمه....ياامن مرااد.....ينهااار اسوود ده هوو
امجد بترقب...انتي تعرفيه منين
مااهي....انتا عارفه
امجد...اه صاحب الشركة اللي انا شغال فيها
مااهي بصدمه....اي! !!
امجد...قولي تعرفيه منين
مااهي....ده ...ده
قطع كلامها دخول ابنائها
يزيد....ماما فين الفطاار
امجد...قوومي جهزي لقلب ماما الفطاار
عدي...بابا كفايا تتريقه ع اخويا بقا مش كل يووم ع نفس الموال
كارماا...خلاص ي يزيد انتا وعدي وانتا ي بابا اهدا ع اخواتي شوية
امجد....م هما لو ليهم فايدة مكنتش هتعامل معاهم كدا
كارمن....بابا انتا لي بتحب تهين فينا دايما
امجد بضيق...م انتوا الاربعه مفيش فيكم واحد فالح كلكم ولاد امكم انا سايبهالكم
خرج امجد م الشقه وتركهم مع والدتهم
كارمن...ماما معملتيش فطاار لي ....مامااااا
كانت مااهي مصدومة بالخبر الذي عرفته مذ قليل ولا تري او تسمع اي شيئ فهي لم تخبر امجد بأن لديها ابنااا فهي اخبرته انها تزوجت ولم تنجب
كارما....ماما مش بتردي لي ع كارمن
مااهي ....هاااا
يزيد...اي الي بتفكري فيه
مااهي بخبث....بفكر ازاي اخليكم اغنيااء ي قلب ماما
ابنائها .....ده ازاي ده
مااهي...كارمن هااتي الجريدة دي
احضرت كارمن الجريدة...هاا اي المميز فيها
اشارت مااهي ع الصورة ...شايفين ده
ابنائها بإستغرااب ...مين ده
مااهي بمكر...ده ورقتنا الرابحه
كارما...م توضحي كلامك
مااهي بإبتسامه......ده اشهر واصغر رجال الاعمال الصاعدين
عدي...واخدين بالنا اي المهم ف كداا
مااهي بضحك...ده اخوكم
ابنائها بعدم استيعااب...اخو مين
مااهي بلؤم...اخوكم انتو وابني انا بس م جوزي الاول
يزيد...استني بس عشان انا مش فاهم حاجه هو انتي مش قايللنا انك مخلفتيش
مااهي ...مكنش ينفع اقول
كارمن بضيق...ونفع دلوقتي لما عرفتي ان معااه فلووس مش كداا
ماهي....بالظبط
عدي...ماما ده ابنك لاحظي
ماهي...هو انا قولت هقتله
كارما بصدمه....هي وصلت معاكي للقتل
يزيد...يشيخه ده ابنك لي الكره ده كله وكافيا بس انك سايباه وحتي مبتسأليش عنه مجرد سؤال
كارمن...ولما افتكرتيه وفكرتي تحني ليه كان عشان بقا معاه فلوس انتي ازااي ام
مااهي...وفروا محضراتكم لنفسكم اناا بعمل كدا عشانكم
......................*
عند مرراد وهااجر ف القاهرة
مرااد...جهزي العشااء بدري عشان ياامن هيخلص شغل بدري
هااجر....لا هنتعشي برة
مرااد...اشمعناا
هاجر...ياامن مدايق جداا النهاردة وعايزة اطلعه م الجو ده
مرااد...بلاش عشان هو مش طايق نفسه وممكن يزعلك بكلامه
مهااجر...بس انا عايزة ...
ياامن...مش مشكله ي خالتي اعملي اللي انتي عايزاه
هااجر بفرح....اهو ابني وافق اسكت انتا بقا
نظر لها ياامن بحزن فهي تعامله معامله حسنه لم يلقاها م امه الحقيقيه ولكنه لم يعتاد ع قول امي لها
مرااد...انتو اتفقتوا عليا
هااجر...انا وابني ملكش دعوة
مرااد...وهو ابنك هيخبيكي مني مثلا
ياامن...مرراد ابعد عنها ولو عرفت انك زعلتها انتا حر
مراد....انتا قليل الادب اصلا
هااجر...لا ابني مش قليل الادب هو احسن واحد ف الدنيا اصلا
مرااد...مين يشهد للعروسه
ياامن...عروسه..!!
هااجر...قصدك عريس
تضايق ياامن م تلك الكلمه كثيرااا وتركهم وغادر الي غرفته دون كلاام
...........*
ف مدرسه يمني الاعدداديه كانت تجلس تراجع دورسها ف فنااءالمدرسه وتفاجأت بوجود ذلك الشخص المزعج
ايسر.....بتعملي اي
يمني بضيق...انتا مالك ولو سمحت امشي م هنا
ايسر.....لي بس والله م قصدي اضايقك
يمني...طب لو سمحت امشي م هنا
ايسر....انا عايز افهم انتي مش بتطقيني لي
يمني....امشي م هنا عشان اخويا جااي ولو لقاك هنا هيزعلك
ايسر...طب هقعد هنا اراجع الدروس ومش هتكلم
نظرت له يمني ولم ترد عليه
.................................*
ف ساان فرانسيسكوو ..عادت جورياا الي منزلها ووجدت البيت مظلم ولا يوجد حركة
جوريا بقلق...هو ف اي......ببااااااابي ....مااااميي
لم تجد رد فتحت الباب ودخلت وتفاجأت بالزينه والبلالين والورود ف كل المنزل والاضااءه عادت
جورياا بفرح....الله اي ده
اسر....دي surprise صغنن كدا
جوريا...م مين
مراام ...بصي جنبك كدااا
التفتت جوريا الي ذلك الشخص وتفاجأت بوجود عمر(مدير شركة اسر ف القاهرة وابن صديقه)
جوريا بسعاده...عمر جيت امتا
عمر محتضناا اياها...جيت م ساعتين كدا
جوريا...ولحقت تعمل كل ده
عمر...البركة ف بابا وماما(اسر ومراام)
(عمر اصبح صديق جوريا المقرب ف تلك الفترة وكان يعتبرها اخته الشقيقه وهي ايضا)
جورياا مضيقه عينيها....عشان كدا مستر اسر مااصرش عليا ارجع بدري مش كدا
ا
عمر...exactly بيبي
جورياا...طب انا جعانه
عمر...هنتعشي برة
اسرة...خدها وروحوا اتعشوا ومتأخروش برة بقا
.........................*
ف القاهرة تحدد موعد المؤتمر الصحفي الذي سينااقش عقد الشركاات مع روسيا وبالظبع كاةل م له علااقه بالعقد سيحضر المؤتمر تري هل ستحضره جوريااا؟ اما ياامن فهو المنظم الاساسي لهذاا المؤتمر...!!
رواية....*الوردة الجورياا....*
جلس ياامن ع الارض بحزن ...اي اللي انا هببته ده انا استاهل اللي بيحصلي ده مش انا اللي جرحتها انا استاهل وبعدين انا بعمل اي هنا انا لازم اروح اشوفها
اخذ ياامن سياارته وذهب الي المدرسه ودخل غرفتها ولم يجدها اتصل بوالديها ولكنهما لم يجيبا اتصل بها ووجد هاتفها مغلق دب اليأس ف نفسه وعاد الي بيته
ياامن....انتي لمي حاجتك دي وبرة
الفتاااه....ياامن بتقول اي
ياامن بضيق.....بقووول برررة
الفتااه...انتا بتكلمني انا كدا انا سيبت كل شاب ف الجامعه وجتلك وحبيتك انتا
ياامن بغضب....بقوول غووري برة
ذهبت الفتااه وتركته وحده وسط الامه* هو يستحق م الذي حدث له لكي يخونها هل هي تستحق ذلك*
.......................*ذهبت جوريااا الي منزل والديهااا
جورياا ببكاء ...بابي
اسر بخووف...جورياا ف اي
مراام برعب......مالك ف اي اللي حصل واي الدم ده
جورياا ببكااء اكبر......انا مش عايزة اقعد ف مصر دقيقه واحدة كمان عايزة امشي م هنا
اسر بقلق.....لي ف اي
جورياا...بابي عشان خاطري متسألش اسمعني المرة دي م غير م تعرف السبب
مراام بتفهم.....اسر احجز تذاكر ع ايطاليا
جورياا....لا بلااش ايطاليا عايزة اروح مكان محدش يعرفني فيه خاالص ي باابي
مراام.....طب ف اي
عادت جورياا الي بكااأها مرة اخري ولم تقوي ع الكلام
اسر محتضناا اياها.....اشششش خلاص اهدي متتكلميش بس كفايا عياااط روحي ي مراام هاتي الضمدات لفيلها ايدها
مراام....حاضر
حجز اسر طائرة خااصه وذهب هو ومراام وجوريا الي سان فرانسيسكو بالولايااات المتحدة
وصلا اسر ومراام وجورياا الي المنزل الذي اشتراه اسر عبر الانترنت
اسر....احكيلي اي اللي حصل
جوريا بدمووع...بابي ياامن خااني
اسر بزعل وغضب....اي ..!!!.....انتي بتقولي اي يااامن عمل كدا ازاي
قصت عليه جوريااا م حدث
مراام....معقوله يااامن يعمل كدا ..بس هو بيحبك مستحيل
اسر بزعيق....سيرته متتجبش هنا تاني ي مرااام
مراام....بس اكيد ف سبب ي ااسر هو مش هيعمل كدا م غير سبب
اسر بغضب....بقوول سيرت الزفت ده متتجبش قداام بنتي تااني مش عايزك تزعلي مني ي مراام فااهمه
نظر اسر ومراام الي جورياا التي بكت بهستريااا
اسر ومراام بخووف.....اهدي اهدي ي حببتي خلاااص بلاااش عيااط
اسر....انا هعرف اخدلك حقك منه
مراام....وانا هتصل بيه واعرف عمل كداا لي
جورياا بهدوء....محدش يجي جنبه ولا يكلمه ولا تتواصلو معااه تاني وصدوقني لو عرفت ان حد فيكم كلمه حتي لو قال الو بس مش هتشوفوا وشي تاني تمم
ذهبت جوريااا وتركتهم
مراام.....انا خايفه عليها ي ااسر شايف عامله ازاي
اسر....عرفتي لي مكنتش عايز اوافق عليه كنت خايف تطلع نزوة مش حب وبنتي تتجرح ي مراام قلبي كان بيقولي كدا وقلبي مكدبش عليا
مراام بدمووع.....كنت فاكرااه بيحبها مكنتش اعرف ان بنتي هتوصل للدرجه دي كسر قلبها ربنا يبعتله اللي يكسرله قلبه ذذي م عمل فيها
احتضنها اسر وبكت بحضنه فهي ابنتها ووحيدتها وصديقتها وليس لها احد غيرها
...................*
عند يااامن حااول البحث عدة مراات عليها ولكن دون فائده حتي انه بحث عنها ف كل المطارات ولكن لم يجد لها اثر نعم هي ارادت ذلك فهي اخذت طائرة خاصه حتي لا يعلم احد الي اين ذهبت
امسك ياامن هاتفه......بابا
مرااد....اهلا بإبني اللي مبيسألش غير م السنه للسنه
يااامن بضيق....بابا انتا عايزني امسك الشركة وابقا مسؤؤل عنها صح!!
مرااد بإستغرااب .....اه لي
ياامن .....خلااص انقل كل حاجه هنا ف مصر وانا م بكرة همسك الشركة
مرااد ....انقل ف مصر ازاي مينفعش
ياامن بضيق....اللي عندي قولته وخلاااص
......................*
عند مرااد وهاجر ف الكويت
هااجر ف اي ي مررااد وشك قالب الوان لي
مرااد....يامن عايزني انقل كل حاجه مصر
هاجر بدهشه.....لي ف اي
مرااد....مش عارف بس صوته باين عليه مدايق
هااجر....خلاص اعمله اللي هو عايزه
مرااد....لا طبعا
هاجر...مرااد اسمع الكلام ياامن مستحيل يطلب طلب ذي ده غير لما يكوون ف سبب كبير
مرراد بتفهم...هحااول......امال فين البنات
يمني.....انا هنااا
مرااد .....يورين فين
يورين....بابي هنا يورين
مرااد....تعالي جنبي
جلس مرااد مع زوجته وبناته ليحادثهم بشأن ذهابهم لمصر
يمني...طب ومدرستي واصحابي ي بابي
هااجر...كل دول هنقدر ننقلهم عادي
يمني بزعل....مامي اصحابي مش هلاقيهم ف مصر
هاجر....افهمي ي يمني ياامن مداايق وهو عايزنا جنبه دلوقتي
يمني بتفكير....هو ياامن هيعيش معانا لو قعدنا ف مصر
مرااد وهاجر....ايوة
يمني بفرح....خلاص موافقه
يورين.....هييييه ياامن عيش معايا
ابتسمت هاجر ع اولادها الذين يعشقون ياامن اكثر م والديهم رغم بعد المسافات
.........................*
بعد شهرين......&
استلم ياامن شركة والده بعد نقل شركاتهم واملاكهم ف مصر واصبح م اشهر رجال الاعمال واصغرهم واوسمهم نعم لا زال ف الصف الثالث الجامعي ولكن غياب جورياا جعله شخص اخر تماما
ذهب ياامن الي شركته ودخل غرفه الاجتماعات .......صبااح الخير
الموظفين....صبااح الخير
ياامن....اي اللي حصل مع الصفقه اللي كنا عايزين نعقدها مع الشركه الروسيه
الموظفين بقلق......هو بصراحه ف مشكله
ياامن بترقب.....مشكله اي
الموظف........واحد م اكبر رجال الاعمال ف امريكا هياخدها هو وبنته
ياامن بغضب......ويااخدها لي وانتوا بتهببوا اي عايز افهم
الموظف....مستر يااامن الشركة دي كبيرة جداااا غير كدا بنت الراجل ده واكله جو الاعمال الفترة دي
ياامن بعصبيه......ميشغلنيش العقد ده لازم ناخده ولو ماخدناهوش كلكم مطرودين
........................*
ف.سان فرانسيسكو بالولايااات المتحدة تحديدا ف شركة اسر
اسر......هاا ي جورياا عملتي اي
جوريا...بابي كل حاجه تحت ايدينا حاليا وهنقدر ناخد العقد بكل سهوله
ابتسم اسر بفخر فإبنته عوضته ع عدم وجود ابن له نعم هي فتااه ولكنها حققت المستحيل واصبحت م اصغر واهم سيداات الاعماال
اسر....هتروحي امتا
جورياا....لسا ف شغل هخلصه وبعدها هروح
اسر....مش نااوية تخرجي مع اصحابك
جوريا....لا مش فاضيه
حزن اسر ع ابنته فهي بالرغم م انها اسعدته بإنجاراتها ونجاحتها الا انها تغيرت كثيرا اصبحت فتاه اخري غير تلك التي كانت تبكي منذ شهرين
جورياا ....بابي عندي اقترااح
اسر بفضول....اقترااح اي وع اي ولمين
جوريا بذهوول.....باابي عايزة اعرف ارد Relax(اهدا)
اسر بضحك....شوقتيني قولي بقا اقتراح اي
جورياا بإبتسامه.....عايزين نستقبل عماال مصريين يشتغلوا ف المصانع والشركاات وهما اولي بالمرتبات اللي بنديهاا للكفرة دول
ضحك اسر بقوة ع قولها........اي ده يبنتي م كلهم بشر ف اي
جوريا بتذمر....لا ي بابي مبحبهمش
اسر ....مش مشكله بس عجبني اقتراحك هقول لعمر يشوف الموضوع ده
جوريا بإبتسامه...اووكاااي Dad
اسر....انا همشي بقا وانتي متتأخريش
جوريا...تمم بااي
خرج اسر م الكتب وترك جوريا وحدها فهو يعلم انها تريد البقاء بمفردها الان
جلست جورياا ع مكتبها واخذت تتذكر كل م حدث ف ذلك اليووم واين كانت واين اصبحت حياتها انقلبت راأسا ع عقب
جورياا بألم.....مش عايزة افتكره مش عايزه
بس بفضل اللي عمله بقيت هناا ومش هسمح لمجرد اسمه يدخل حياتي م جديد
...........................*عند مااهي وامجد
كانت تقرأ ف الجريدة ع رجل الاعمال الصاعد حاليااا
مااهي....هو مين ده الي رجل اعمال وهو معندوش 25سنه حتي
امجد بإستخفاف ....طب اهو مكملش 25وبقا م انجح رجال الاعمال مش ذي اللي ملهمش لازمه ولادك(انجبت مااهي ولدين وبنتين م امجد)
مااهي....طب احنا لسا صااحين بلااش كلامك ده ع الصبح
ثم تابعت قرأتها ف الجريدة.....شكله مش غريب عليا حاسه اني شووفته قبل كداا
امجد....لا اكيد حد تااني انتي هتعرفي الناس النضيفه دي منين
مااهي بضيق...شكرا ده زوقك بردوا
كانت تتابع قرأتها حينما صدمت بأسمه....ياامن مرااد.....ينهااار اسوود ده هوو
امجد بترقب...انتي تعرفيه منين
مااهي....انتا عارفه
امجد...اه صاحب الشركة اللي انا شغال فيها
مااهي بصدمه....اي! !!
امجد...قولي تعرفيه منين
مااهي....ده ...ده
قطع كلامها دخول ابنائها
يزيد....ماما فين الفطاار
امجد...قوومي جهزي لقلب ماما الفطاار
عدي...بابا كفايا تتريقه ع اخويا بقا مش كل يووم ع نفس الموال
كارماا...خلاص ي يزيد انتا وعدي وانتا ي بابا اهدا ع اخواتي شوية
امجد....م هما لو ليهم فايدة مكنتش هتعامل معاهم كدا
كارمن....بابا انتا لي بتحب تهين فينا دايما
امجد بضيق...م انتوا الاربعه مفيش فيكم واحد فالح كلكم ولاد امكم انا سايبهالكم
خرج امجد م الشقه وتركهم مع والدتهم
كارمن...ماما معملتيش فطاار لي ....مامااااا
كانت مااهي مصدومة بالخبر الذي عرفته مذ قليل ولا تري او تسمع اي شيئ فهي لم تخبر امجد بأن لديها ابنااا فهي اخبرته انها تزوجت ولم تنجب
كارما....ماما مش بتردي لي ع كارمن
مااهي ....هاااا
يزيد...اي الي بتفكري فيه
مااهي بخبث....بفكر ازاي اخليكم اغنيااء ي قلب ماما
ابنائها .....ده ازاي ده
مااهي...كارمن هااتي الجريدة دي
احضرت كارمن الجريدة...هاا اي المميز فيها
اشارت مااهي ع الصورة ...شايفين ده
ابنائها بإستغرااب ...مين ده
مااهي بمكر...ده ورقتنا الرابحه
كارما...م توضحي كلامك
مااهي بإبتسامه......ده اشهر واصغر رجال الاعمال الصاعدين
عدي...واخدين بالنا اي المهم ف كداا
مااهي بضحك...ده اخوكم
ابنائها بعدم استيعااب...اخو مين
مااهي بلؤم...اخوكم انتو وابني انا بس م جوزي الاول
يزيد...استني بس عشان انا مش فاهم حاجه هو انتي مش قايللنا انك مخلفتيش
مااهي ...مكنش ينفع اقول
كارمن بضيق...ونفع دلوقتي لما عرفتي ان معااه فلووس مش كداا
ماهي....بالظبط
عدي...ماما ده ابنك لاحظي
ماهي...هو انا قولت هقتله
كارما بصدمه....هي وصلت معاكي للقتل
يزيد...يشيخه ده ابنك لي الكره ده كله وكافيا بس انك سايباه وحتي مبتسأليش عنه مجرد سؤال
كارمن...ولما افتكرتيه وفكرتي تحني ليه كان عشان بقا معاه فلوس انتي ازااي ام
مااهي...وفروا محضراتكم لنفسكم اناا بعمل كدا عشانكم
......................*
عند مرراد وهااجر ف القاهرة
مرااد...جهزي العشااء بدري عشان ياامن هيخلص شغل بدري
هااجر....لا هنتعشي برة
مرااد...اشمعناا
هاجر...ياامن مدايق جداا النهاردة وعايزة اطلعه م الجو ده
مرااد...بلاش عشان هو مش طايق نفسه وممكن يزعلك بكلامه
مهااجر...بس انا عايزة ...
ياامن...مش مشكله ي خالتي اعملي اللي انتي عايزاه
هااجر بفرح....اهو ابني وافق اسكت انتا بقا
نظر لها ياامن بحزن فهي تعامله معامله حسنه لم يلقاها م امه الحقيقيه ولكنه لم يعتاد ع قول امي لها
مرااد...انتو اتفقتوا عليا
هااجر...انا وابني ملكش دعوة
مرااد...وهو ابنك هيخبيكي مني مثلا
ياامن...مرراد ابعد عنها ولو عرفت انك زعلتها انتا حر
مراد....انتا قليل الادب اصلا
هااجر...لا ابني مش قليل الادب هو احسن واحد ف الدنيا اصلا
مرااد...مين يشهد للعروسه
ياامن...عروسه..!!
هااجر...قصدك عريس
تضايق ياامن م تلك الكلمه كثيرااا وتركهم وغادر الي غرفته دون كلاام
...........*
ف مدرسه يمني الاعدداديه كانت تجلس تراجع دورسها ف فنااءالمدرسه وتفاجأت بوجود ذلك الشخص المزعج
ايسر.....بتعملي اي
يمني بضيق...انتا مالك ولو سمحت امشي م هنا
ايسر.....لي بس والله م قصدي اضايقك
يمني...طب لو سمحت امشي م هنا
ايسر....انا عايز افهم انتي مش بتطقيني لي
يمني....امشي م هنا عشان اخويا جااي ولو لقاك هنا هيزعلك
ايسر...طب هقعد هنا اراجع الدروس ومش هتكلم
نظرت له يمني ولم ترد عليه
.................................*
ف ساان فرانسيسكوو ..عادت جورياا الي منزلها ووجدت البيت مظلم ولا يوجد حركة
جوريا بقلق...هو ف اي......ببااااااابي ....مااااميي
لم تجد رد فتحت الباب ودخلت وتفاجأت بالزينه والبلالين والورود ف كل المنزل والاضااءه عادت
جورياا بفرح....الله اي ده
اسر....دي surprise صغنن كدا
جوريا...م مين
مراام ...بصي جنبك كدااا
التفتت جوريا الي ذلك الشخص وتفاجأت بوجود عمر(مدير شركة اسر ف القاهرة وابن صديقه)
جوريا بسعاده...عمر جيت امتا
عمر محتضناا اياها...جيت م ساعتين كدا
جوريا...ولحقت تعمل كل ده
عمر...البركة ف بابا وماما(اسر ومراام)
(عمر اصبح صديق جوريا المقرب ف تلك الفترة وكان يعتبرها اخته الشقيقه وهي ايضا)
جورياا مضيقه عينيها....عشان كدا مستر اسر مااصرش عليا ارجع بدري مش كدا
عمر...exactly بيبي
جورياا...طب انا جعانه
عمر...هنتعشي برة
اسرة...خدها وروحوا اتعشوا ومتأخروش برة بقا
.........................*
ف القاهرة تحدد موعد المؤتمر الصحفي الذي سينااقش عقد الشركاات مع روسيا وبالظبع كاةل م له علااقه بالعقد سيحضر المؤتمر تري هل ستحضره جوريااا؟ اما ياامن فهو المنظم الاساسي لهذاا المؤتمر...!!