📁 آخر الروايات

رواية حب الفيروز الفصل السادس 6 بقلم اسماء محمد

رواية حب الفيروز الفصل السادس 6 بقلم اسماء محمد



اهلا بكم في مدونة مكتبة حواء نقرأ لكم ونكتب من اجلكم 
رواية: حب الفيروز
بقلم: أسماء محمد
الفصل السادس
___________________♡
ممرضة متوترة: أنتم أهل المريض اللي في غرفة العمليات 6؟
عز مخضوض وقلبه هيقف: عمار هو أنهي غرفة؟ أنا من التوتر نسيت!
عمار بتوتر: 6 تقريباً.. اهدأ يا أمي.
الممرضة هزت رأسها بأسف: البقاء لله...
عز مصدوم والدنيا اسودت في وشه، سيدة مفزوعة صرخت صرخة شقت المستشفى، وجميلة مصدومة حطت إيدها على بوقها.
وفي نفس اللحظة، من آخر الطرقة، خرج دكتور بيجري:
الدكتور بصوت عالي: أهل مراد العمري فين؟! المريض في غرفة 9 نزيفه وقف بس حالته حرجة جداً!
سيدة بفرحة وبكاء: يا حبي يا بني الحمد لله.
عز بيتنهد براحة: الحمد لله.
الممرضة محرجة: أنا آسفة لحضراتكم... حصل لغبطة في أرقام الغرف.
جميلة بغيظ: خلاص روحي إنتي، حصل خير.
_في غرفة فيروز بعد مرور 24 ساعة_
دخلت جميلة وحبيبة لها:
حبيبة بدموع: قومي يا فيروز إنتي أجمل حاجة في حياتنا، مش ممكن تسيبينا كده إحنا من غيرك ولا حاجة.
جميلة بتماسك: إن شاء الله هتقوم وتصدعنا زي الأول متخافيش.
فيروز بدأت تفوق بوجع: آآاه... أنا فين؟
جميلة بفرحة: حمد الله على سلامتك يا فوز.
فيروز بتوهان: أنا فين؟
حبيبة بحنية: إنتي في المستشفى.
فيروز بتتذكر بخوف: مراد... مراد فين؟
جميلة بقلق: اهدي هو دلوقتي في الأوضة اللي جنبك، حالته اتحسنت.
فيروز بإصرار: عايزة أشوفه.
حبيبة بهدوء: مينفعش لازم ترتاحي لحد ما تقومي بالسلامة.
فيروز بعناد: بقولكم عايزة أشوفه يلا.
جميلة مستسلمة وهي عارفة مش هتقدر توقفها: طيب يلا تعالي أسندك.
_في غرفة مراد:_
مايا بدلع: هاتي عنك يا طنط أنا هأكل مراد بإيدي.
سيدة ببرود: لا شكراً.
مراد بتعب: احم... سيبيها يا أمي ارتاحي إنتي.
سيدة متضايقة: ماشي يا مراد... ماشي.
مايا بمياصة: خد دي من إيدي يا حبي.
في الوقت ده دخلت فيروز الغرفة.
مايا بتمثيل: آسفة وقعت بالغلط استني أمسحه.
سيدة بترحيب: إنتي فيروز؟ حمد الله على سلامتك يا بنتي.
مراد مصدوم: إنتي إزاي قومتي في حالتك دي؟
فيروز بضعف نطقت أخيراً: أ... أنا بس جيت أطمن عليك وأقولك حمد الله على سلامتك... وشكراً جداً.
مراد بهدوء: الله يسلمك يا فيروز.
سيدة بحنية: تعالي اقعدي يا بنتي.
فيروز بانسحاب: لا معلش هستأذن... هسيبك، مع السلامة.
مراد بحزن فضل يبص لظلها: أنا آسف يا فيروز... وكمل لمايا ببرود: كفاية يا مايا شبعت.
_في غرفة فيروز:_
حبيبة مستغربة: إنتي بتعملي إيه؟
فيروز بعناد: هلبس أنا عايزة أمشي من هنا.
جميلة برفض: لا طبعاً مينفعش إنتي لسه مش خفيتي بشكل كامل.
فيروز بإصرار: همشي يعني همشي.
حبيبة مستسلمة: خلاص يا جميلة دي دماغها ناشفة مش هتقدري عليها.
فيروز بابتسامة: أيوه... قولي لها بقى يلا بينا.
جميلة بيأس: مفيش فايدة يلا.
_في مكان مهجور:_
جابر بغضب: ها حصل إيه؟
البودي جارد بخوف: العربية اتقلبت بيهم بس للأسف قام منها وهو دلوقتي في المستشفى.
جابر بصراخ: أغبياء أنا قولتلك اتأكد إن طلعت روحه بعد كده سيبه.
البودي جارد مبرراً: الناس اتلمت حواليهم معرفتش أتصرف فمشيت.
جابر بزعيق: اختفي من قدامي دلوقتي.
مازن بقلق: هنعمل إيه دلوقتي؟
جابر بتفكير: مش عارف هنفكر.
معاذ بخبث: الموت الحقي مش إنك تموت الشخص اللي أذاك.
جابر بعصبية: مش عايز حكم ومواعظ مش فايقلك.
معاذ موضحاً: أنا أقصد إن الانتقام اللي بجد هو موت الحبايب.
مازن بحماس: فهمتك هو ده المطلوب.
جابر بابتسامة شر: تمام هنشوف.
_في مديرية أمن الدولة، مكتب اللواء:_
اللواء بغضب: إزاي هرب منكم يا أغبياء؟ ده إحنا ما صدقنا قبضنا عليهم.
أحد الضباط بتوتر: حضرتك يا فندم...
اللواء مقاطعاً: حضرتك إيه؟ ما خلاص بقت سايبة! كل ما نمسك مجرم وخلاص نخلص يهرب، بقت زريبة هي؟
اللواء بأمر: استدعيلي فرقة الوحوش بسرعة.
أحد الضباط بانضباط: تمام يا فندم.
بعد وقت:
عز وعمار بأداء عسكري: تمام يا فندم.
اللواء بقلق: ألف سلامة على مراد هو عامل إيه دلوقتي؟
عز: بخير حالته بقت أحسن يا فندم.
اللواء: الحمدلله.
عز مستغرب: هو إزاي جابر ومعاذ ومازن هربوا؟ هي الحراسة مش كانت مشددة كفاية؟
اللواء بضيق: معرفش رجالة جابر كتير بس مكنتش متخيل ده يحصل.
عمار بجدية: هنعمل إيه دلوقتي؟
اللواء بتحذير: محتاجين إننا ناخد حذرنا كويس وبالأخص أنتم. أول حد اتأذى مراد ويمكن حد فيكم. أنا أهم حاجة عندي سلامتكم فاهمين؟
عز وعمار بطاعة: فاهمين يا فندم.
_في سكن البنات:_
جميلة بتوتر: بكرا رايحة الشغل عند عز.
حبيبة بتشجيع: بالتوفيق يا قلبي.
جميلة بخجل: أنا بتوتر أوي من نظراته معرفش ليه.
حبيبة بتضحك: صو صو... عصافير الحب بتناديكي هه.
جميلة بغيظ: يا بت إنتي محدش قالك إنك ظريفة؟
حبيبة بغرور: يااه كتير أوي يا حبي.
جميلة بزعل: امشي يا بت امشي من جنبي.
فيروز داخلة: في إيه مالكم؟ عاملين زي الديك الرومي ماسكين في بعض.
جميلة بتبرر: هي مش أنا.
حبيبة بتضحك: لا هي.
فيروز بصداع: هشش... صداع.
جميلة مستغربة: هو إيه كل شوية هشش؟ اتعلمتها منين؟ دايماً بتقولي بس، اسكتوا. هش جديدة عليكي.
فيروز بتتذكر أول لقاء بينها وبين مراد: ها... لا عادي.
حبيبة بحماس: إيه رأيكم أغني ليكم أغنية الشامي؟
فيروز وجميلة ذهبوا للنوم وتركوها.
حبيبة بزعل: إنتم الخسرانين أصلاً جتكم القرف... سميتك سما...
فيروز بتعب: حرام عليكي نامي صوتك وحش وحش.
جميلة بتضحك: أدعم فوز في هذا اصمتي يا فتاة.
حبيبة بغيظ: تباً لكم.
_بعد مرور أسبوع:_
في صباح يوم جديد:
عز بابتسامة: صباح الخير يا أمي.
سيدة بحب: صباح النور يا حبي.
عز بتوتر: احم... هو جميلة مجتش لسه؟
سيدة باستغراب: لا شكلها مش جاية ولا إيه؟ الساعة 9 ص.
عز بقلق: طيب هتصل بيها أشوفها اتأخرت ليه.
مراد داخل: صباح الخير يا جماعة.
عز رد عليه وبعد.
سيدة بحنية: صباح الورد يا قلبي.
مراد مستغرب: بتعملي إيه ده؟
سيدة بتوضح: بشوف الدكتورة جميلة اللي كانت في المستشفى.
مراد ببرود: اممم طيب أنا هروح الشغل.
سيدة بخوف: شغل؟ شغل إيه ده؟ إنت لسه محتاج ترتاح يا بني.
مراد بإصرار: متخافيش عليا أنا لو قعدت في البيت أكتر من كدا هتعب أكتر صدقيني.
سيدة بحزن: طلعت لأبوك الله يرحمه... ماشي يا مراد روح بس خد بالك من نفسك متشتغلش كتير ها؟
مراد بطاعة: حاضر يا أمي سلام.
_في سكن البنات:_
حبيبة بنعاس: إنتي يا كلب البحر يا جميلة شوفي فونك عايزة أناام.
جميلة بنعاس: مين الحمار بيرن دلوقتي؟ وردت.
عز بهدوء: ألو.
جميلة بعصبية: يا حمار في حد يرن دلوقتي على الصبح؟ جتكم القرف... وأغلقت السكة وأكملت نومها.
فيروز خارجة من الحمام وهي بتصرخ: الحقونيي!
جميلة وحبيبة بخضة: فيي إيه؟
فيروز بضحك: صباح الخير لا مفيش كنت بصحيكم بس.
جميلة وحبيبة قاموا يجروا وراها.
فيروز بتضحك: آآاه خلاص مش قادرة اهدوا... اتأخرتوا على الشغل.
جميلة بصدمة: شغل؟ شغل؟ اعع ده أنا نسيت! وركضت للحمام فوراً.
حبيبة بتخبط في الباب: افتحي يا بت مزنوقة.
جميلة بتضحك: نفسي مرة تقولي متأخرة على الشغل مش مزنوقة. هو إنتي كلب؟ هه.
حبيبة بتعيط: طب أوعي كده همووت.
_في مطعم العمري، مكتب مراد:_
مراد بجدية: أتمنى تحددي معاد مع والدك عشان نتفق على الخطوبة.
مايا بفرحة: بجد؟ مرادي بحبك أوووي! اعتبر المعاد اتحدد خلاص بكرة العصر هستناك.
مراد بهدوء: تمام يا حبيبتي بكرة هكون عندكم.
مايا بحماس: طيب أنا هروح عشان أجهز نفسي بقى وأقول لصحابي.
مراد ببرود: تمام.
خارج المكتب:
مايا بتكبر: ما لسه بدري إيه التأخير ده؟
فيروز ببرود: وإنتي مالك؟ اتأخر متأخرش مش يخصك.
مايا بعصبية: إنتي بنت قليلة الأدب ولازم تتربي.
فيروز بتحدي: متربية أحسن منك يا زبالة إنتي.
مايا بصدمة: إنتي بتكلميني أنا كده يا حيوانة؟ وزقتها بعنف،
فيروز بألم رأسها خبطت في المكتب والجرح فتح: آآاه.
في الوقت ده خرج مراد مخضوض: في إيه؟ فيروز مالك؟
مايا بتمثيل: الحقيرة دي بتغلط فيا إنت لازم تفصلها فوراً.
مراد بغضب: اخفي من قدامي يا مايا قبل ما أفقد أعصابي عليكي امشي.
مايا بخوف وغيظ: ماشي يا مراد وغادرت.
فيروز بضعف: سيبني هبقى كويسة.
مراد بقلق: كويسة إيه؟ تعالي معايا الجرح فتح لازم يتخيط تاني.
فيروز بعناد: مفيش داعي هروح لوحدي.
مراد بحزم شالها وطلع بيها.
فيروز بخجل: نزلني إنت بتعمل إيه؟
مراد بهمس نظر لعيونها: هشش... اسكتي.
سامي مستغرب لأحد الموظفين: مالكم بتبصوا على إيه متنحين؟
الموظف بدهشة: بص مستر مراد شايل مين؟
سامي بخبث وهو ينظر: أنا قولت فيه حاجة بينهم.
_في فيلا العمري:_
عز بابتسامة: صباح الخير.
جميلة بخجل: صباح النور.
عز بعتاب: بقى أنا حمار صح؟
جميلة ببراءة: مين البقرة اللي قال كده؟
عز بيضحك: إنتي.
جميلة باستغراب: أنا؟ إمتى ده؟
عز بمكر: شوفي فونك.
جميلة بصدمة نظرت للهاتف ورجعت نظر لعز: أكيد مش أنا.
عز بثقة: هو أنا هتوه عن صوتك يعني؟
جميلة بتلعثم: ما هو مش أنا ده لساني إلهي يتشل...
عز قاطعها بخوف: هشش بعد الشر عليكي.
عمار داخل: إيه المحن ده؟
جميلة بكسوف: احم... طيب هي الوالدة فين؟ معاد العلاج جه.
عز بهدوء: آه في الأوضة جوا اتفضلي.
عمار لعز: خف شوية ده إنت وقعت أوي.
عز بتحذير: لم نفسك يا عمار ها... وبلاش إنت يا واقع.
عمار بتنهيدة: ده أنا واقع وقعة بس اسكت متفكرنيش. فين مراد؟
عز ببساطة: راح الشغل.
عمار بصدمة: طيب إيه؟ شغل إيه وهو في الحالة دي؟
عز بضحك: هو كده لو مرحش الشغل يطق.
عمار بقلق: طيب أنا هروحله أخوك ده مجنون أصلاً.
عز بسرعة: خدني معاك اتأخرت على الشغل.
_في غرفة سيدة:_
جميلة بأدب: صباح الخير يا طنط.
سيدة بحنية: صباح النور يا بنتي اتأخرتي انهارده؟ ممكن تناديني ماما بلاش طنط دي لو مش يزعلك.
جميلة بفرحة بابتسامة كلها حب: راحت عليا نومه معلش حقك عليا. طبعاً يا ماما. في سرها بغباء: بس كده مش هجوز عز ولا إيه؟ هبقى أسأل فوز.
سيدة ببساطة: أحلى كلمة سمعتها انهارده. طيب تعالي نقعد في الجنينة.
جميلة بمهنية: طيب الأول فطرتي عشان تاخدي العلاج؟
سيدة بطاعة: فطرت.
جميلة باهتمام: طيب فين العلاج عشان أدهولك؟ وقته جه.
سيدة بتشاور: في الدرج هناك يا بنتي.
جميلة أعطتها العلاج وذهبا للجنينة.
_في المستشفى:_
الدكتور بطمأنة: متقلقش إحنا خيطنا الجرح تاني بس تخلي بالها متخبطش فيه أو تنام على ناحية الجرح.
مراد باحترام: حاضر يا دكتور عن إذنك.
فيروز بخجل: شكراً.
مراد بهدوء: العفو ده واجبي.
فيروز بتحدي: واجبك ليه؟ هو أنا خطيبتك ولا مراتك؟
مراد ببرود نظر لها وأكمل طريقه وده استفز فيروز.
فيروز بعصبية: أوووف إنت رايح فين؟ مش ده طريق المطعم.
مراد بهدوء: هنروح كافيه نقعد شوية محتاج أريح دماغي من الشغل. عندك مانع؟
فيروز بغيظ: لا... آه وصلني شغلي.
مراد بحزم: للأسف إنتي سكرتيرة ملزمة تبقي موجودة معايا في كل مكان.
فيروز بضيق: طييب.
_في أحد الأماكن المهجورة:_
جابر بأمر: خلي عينك عليهم واحد فاهم؟ وعرفلي أقرب الناس ليهم.
البودي جارد بطاعة: تمام يا باشا.
معاذ بملل: إحنا هنفضل هنا كتير؟
جابر بسخرية: عايز تخرج من هنا اتفضل بس أما تتمسك متقولش على مكانه بقى.
مازن بخوف: وعلى إيه؟ خلينا هنا أحسن.
معاذ بغيظ: إمتى نخلص من الكلاب دول بس؟
جابر بشر: قريب أوي هنخلص.
_في أحد أقسام الشرطة:_
ميرنا بدلع: حمد الله على سلامتك يا حبي.
إسلام بشفقة: كفارة يا عم ده البت طلعت واصلة أوي وحبستك.
أحمد بحقد: وعهد الله ما أسيبها في حالها.
ميرنا بصدمة: إيه اللي في وشك ده يا بيبي؟ هم عملوا فيك إيه؟
إسلام بضحك: تلاقيهم مرجحوه هه.
أحمد بغيظ: بس بقى يا أخي متفكرنيش.
عز داخل القسم بغضب: إنت يا لا.
أحمد بخوف: أنا؟
عز بتهديد: آه إنت تعالى.
أحمد برعب وهو ينظر له بخوف ويحاول الإخفاء.
عز بصوت عالي: إنت لو قربت للآنسة جميلة تاني قسماً بالله ما أخلي فيك حتة راكبة على بعض فاهم يا لا؟
أحمد برعب: فاهم فاهم.
عز بزعيق: غور من هنا.
أحمد لصحابه: يلا بينا يا شباب.
إسلام بفضول: كان بيقولك إيه؟
أحمد بكذب: بيقولي خد بالك من نفسك وبلاش شقاوة وكده.
إسلام بشك: امممم تمام.
_في أحد الكافيهات:_
مراد بهدوء: تشربي إيه؟
فيروز ببساطة: حلبة باللبن.
مراد باستغراب: حلبة؟
فيروز بابتسامة: آه مشروبي المفضل بيخليني أركز.
الجرسون بأدب: تأمر بإيه يا أستاذ مراد؟
مراد بطلب: قهوة وحلبة باللبن.
الجرسون بصدمة: ها؟
مراد بحدة: حلبة باللبن ولو مش موجود يتوجد يلا.
الجرسون بتوتر: تمام يا فندم طبعاً.
فيروز بضحك: هي الأماكن الغالية كده؟
مراد بحنية: الغالي يرخصلك.
فيروز بجدية: هو إنت عايز إيه؟
مراد بهدوء: أنا مش عايز حاجة خالص بس حبيت أقعد معاكي أعتذر عن اللي حصلك بسببي.
فيروز بفضول: هم دول كانوا مين؟
مراد بكذب: معرفش يمكن أعداء شغل إنتي شايفة شركة العمري في كل مكان ومعروفة.
فيروز بشك: امممم يمكن.
الجرسون وهو بيحط المشروبات: اتفضل يا فندم.
فيروز بفرحة: شكراً... وشربت من الحلبة باللبن بقرف: اتفوو اعع.
مراد وهو بيبعد: إنتي تاني؟
فيروز بأسف: أنا آسفة والله ما قصد هي اللي مقرفة أوي.
مراد بيضحك: أنا جبتو لنفسي والله أنا عارف.
فيروز بحماس: طيب إيه رأيك تيجي أوديك مكان أحسن من هنا؟
مراد مستسلم: أمري لله يلا... استني في العربية هنضف القميص.
فيروز بطاعة: حاضر.
_بعد مرور وقت قدام عربية كبدة:_
مراد بصدمة: إيه ده؟
فيروز بفخر: عم محمد بتاع الكبدة. بقولك إيه هتاكل كبدة ولا إيه يا ولا؟
مراد بقلق: فيروز إنتي واثقة إنه مش ملوث؟
فيروز بثقة: ده عمو محمد تلوث؟ بس كل وإنت مطمن عادي.
مراد مستسلم: بعد تلوث دي هاكل وأمري لله.
فيروز للراجل: عشرة سندوتشات كبدة يا عمو محمد.
محمد بفرحة: من عنيا يا ست البنات.
مراد لفيروز: بيفهم على فكرة.
فيروز باستغراب: في إيه؟
مراد بابتسامة: عشان إنتي فعلاً ست البنات.
محمد بترحيب: اتفضل يا قمرتنا أهلاً يا باشا منور.
مراد بشك: بنورك يا عم محمد هو المكان ده مرخص؟
محمد بخوف: ها... ليه بس السيرة دي يا باشا؟ إحنا بنسترزق بس.
مراد بضحك: ماشي يا عم محمد... وبدأ ياكل.
فيروز بحماس: إيه رأيك في الكبدة؟
مراد بإعجاب: تجن أول مرة آكل كده.
فيروز ضحكت: شفت؟ مش قولتلك الغالي هو البسيط
مراد بحب: عندك حق يا عم محمد 20 كمان.
محمد بفرحة: عنيا يا باشا إنت تأمر. اتفضل.
فيروز بقلق: مش كتير كده؟ إنت ممكن تتعب.
مراد بثقة: متخافيش مش هتعب.
_بعد وقت عند سكن البنات:_
مراد بابتسامة: انبسطت باليوم معاكي.
فيروز بخجل: وأنا كمان انبسطت جداً شكراً يا مستر مراد.
مراد بحنية: بلاش ألقاب قولي مراد عادي.
فيروز بتوتر: مينفعش.
مراد بإصرار: أنا بقولك ينفع جربي كده.
فيروز بتلعثم: ماشي يا... مس... قصدي يا مراد.
مراد بحب نظر لها: تصبحي على خير.
فيروز بخجل: وإنت من أهل الخير باي.
دخلت السكن في غرفة البنات:
حبيبة بخوف: كنتي فين يا فوز؟ أنا خفت عليكي أوي بيقولوا إن حصل مشكلة في الشغل هي إيه؟
جميلة بقلق: إنتي كويسة؟ حصل إيه؟
فيروز قصت لهم ما حدث معاها.
حبيبة برومانسية: حيح... روميو وجولييت يا ناس.
فيروز بغيظ: بس يا رخمة إنتي.
جميلة بغضب: البت مايا دي لازم تتربى على الحركة دي.
حبيبة بحماس: ده كده كده أنا محضرة لها خطة متخرش مية... عصير المانجا.
فيروز ضربتها: بقولك مية عصير إيه؟ هو أي كلام؟
حبيبة بضحك: بحبه يا عم إنتي مالك إيه؟
جميلة بيأس: سيبك منها دي هبلة.
حبيبة بزعل: طلعتلك يا أختا.
جميلة بغيظ: يا بت امشي من وشي.
حبيبة بعناد: لأ.
جميلة بتساؤل: بقولكم إيه هو أنا لو قولت يعني لمامت حد يا ماما أبقى أخته؟
فيروز وحبيبة سابوها وناموا.
جميلة بصدمة: طب ردوا عليا طيب إيه؟
فيروز بتعب: نرد في إيه؟ هنتشل منك نامي يا جميلة وراكي كلية بكرة. إنتي دخلتي طب إزاي مش فاهمة؟
جميلة بفخر: بكرني وبرجلي اليمين.
حبيبة ضربتها بالمخدة: نامي يا آخرة صبري.
جميلة بزعل: ماشي يا عيال يا رخمة.
وذهبت كل منهن للنوم.
_في صباح يوم جديد:_
فيروز بنشاط: صباح الخير أخيراً صحيتوا بدري.
جميلة بتوتر: عشان متأخرش النهاردة عليا محاضرات كتير.
فيروز بحب: ربنا معاكي يا حبيبتي خدي بالك من نفسك ماشي؟
جميلة بطاعة: حاضر يا فوز وإنتي كمان. باي باي يا رخمة.
حبيبة بتضحك: باي يا عبيطة هه. وأنا كمان بقى هروح الكلية وأشوفك في الشغل بعد كده.
فيروز بحنية: ماشي يا بيبو خدي بالك من نفسك.
وخرجت كل منهن متجهة لطريقها.
_في فيلا العمري:_
مراد باستمتاع: تسلم إيدك يا أمي.
عز بمدح: الأكل حلو من إيدك متعودناش بقى عشان الحلو ميتعبش.
سيدة بحب: تعبي ليكم راحة يا حبايبي.
عمار داخل: شكلي جيت في وقت صح.
مراد بضحك: حماتك بتحبك.
عمار بغرور: ده كده كده ده أنا شاب عسول وأتحب بسرعة أصلاً.
عز بسخرية: ربع ثقتك دي ودوس على الخلق يا بني والله.
_في كلية الطب:_
جميلة كانت في الحمام وحاسة بحركة غريبة بس حاولت متهتمش.
فجأة جميلة حست بإيد خشنة بتكتم صرختها... الدنيا اسودت مرة واحدة.
مكتبة حواء
مكتبة حواء
موقع مكتبة حواء هو منصة إلكترونية عربية متخصصة في نشر الروايات والقصص، ويستهدف بشكل أساسي محبي الأدب الرومانسي والاجتماعي، مع حضور قوي لاهتمامات القرّاء.
تعليقات