رواية عشق الليل الفصل الثاني 2 بقلم سماح محمود
الحلقه التانيه ..
من روايه عشق الليل ..
.
.
---------
ريم بصدمه شديده-انت ليل الصاوي .
.
ليل بعصبيه -ايه مش عاجب حضرتك كمان الاسم ولا ايه ..قسما بالله لو ما كان عمرو ما كنتي هتشوفي نور لي الدنيا تاني.
.
عمرو بجديه -اهدا بقي يا ليل مينفعش كده .
.
ريم فسرها-يالهوي ياني هو ده ليل منك لله يا ملك انتي ومؤمن ده اول مقابله كان هيموتني وده هعمل معاه ايه هو انا قده .
.
رسم لي ليل بخوف مكتوم حاولت تبأين الشجاعه قصاده -بص يا استاذ ليل ولا نهار حتي ميفرقش..انا معملتش فيك حاجه مش ذنبي انك بتشكل دبان وشك يعني .
.
ليل بغضب لعمرو اللي ماسكه-مشيها من قودمي بدل ما اموتها.
.
ريم بجديه -ويمشيني ليه ان شاء الله هو انا هجي معاك انت
.
ليل بصدمه وعصبيه-انتي عندك ذهن ابت ولا بتستهبلي انتي تعرفيني ...عمرو يلا نمشي لان مش عايز اضيع حياتي فواحده زيهاا
..
عمرو -يلا يا ليل بس اهدا انت.
.
ريم بجديه-قولتلك استني يا ليل عيب عليك لما تسبني في المطار كده ! اروح فين انا دلوقتي.
.
ليل بغضب رجع ليها-يابنت الناس بلاش استفزاز انتي تعرفيني اسيبك ايه هو انا اعرفك انتي غبيه اسيبك ايه وزفت ايه هو انا كنت اتجوزتك وسيبتك؟؟؟؟لا والنبي تعالي معايا ارجعك.
.
ريم -انت متطولش تتجوزني اصلا وبعدين ايوه تعرفني وعز المعرفه كمان لاننا دم واحد .
.
ليل بنظره جديه وغضب -كلمه زياده وهخلي الدم ده يطلع من نفوخك.
.
ريم بخوف -ليل انا ريم ...ريم الصاوي بنت عمك اخت مؤمن !
.
ليل بصدمه -ايه !!! انت اختك مؤمن الصاوي ..
.
ريم ببتسأمه-وبنت عمك يا ليل.
.
ليل بغضب -ومين قالك اني ليا اعمام !!!؟ ثم اني مش معتبرك بنت عم ولا غيره كلامك مأثرش فيا يلا يا عمرو نرجع نشوف عمتك ونمشي ..
.
.ريم-واحنا عملنا فيك ايه بقي ان شاء الله ايه الكره ده عشان اخويا اتجوز اختك صحيح زي ما قالو عليك ذئب الليل مش ليل لا
.
ليل تجاهل كلامها ومشي وهيا واقفه مصدومه ..
عمرو همس لليل -مينفعش يا ليل حتي لو بتكرهم دي بنت هتسيبها لوحدها في نص الليل كده فين.
.
ليل لي عمرو-اومال اظن هأخدها معايا انا مش طايقهم اصلا
وثم ان البني ادمه دي كرهتني فيهم اكتر انا لو اخدتها معايا هموتها في الطريق.
.
عمرو -انت عمرك ما كنت كده يا ليل افرض حصلها حاجه هتروح فين هيا وهياا شكلها متعرفش فين بيتكم لو حصلها حاجه ضميرك هيوجعك.
.
ليل بضيق- روح شوف عمتك خلينا نمشي وبطل رغي.
.
عمرو-عمتي طيارتهاا بكره قالولي جوه اتلغت الرحله
هاتها معانا ونروح سوا
.
ليل بعصبيه -لا واطلع يلا خلينا نمشي لا اما همشي اناا.
.
عمرو بضيق-طب يلا نمشي .
ركب ليل وعمرو العربيه وبدأ يمشوا بيها.
.
وريم اللي وافقه مصدومه من اول مقابله ويطلع قليل الذوء كده.. ودانا كنت هموت منوا الحمد لله اني لحقت اخد نفسي
انا احسن حاجه اشوف اوتيل النهارده واسافر بكره انا مالي بي الموضوع ده.
...
في عربيه عمرو
ليل قاعد ينفخ بضيق -عمرو متبصليش كده انا مش ناقصك هاه
.
عمرو بضيق-وهو انا كلمتك ما انت حر كل واحد حر اللي انت شايفه صح اعمله انا تعبت معاك كلام.
.
ليل برد تلقائي لف بي العربيه.
عمرو بصدمه واستغراب -ليه.
.
ليل بعصبيه -قولتلك لف وخلاص اقسم بالله ارجع فرايي.
.
عمرو ببتسأمه مكتومه -لا اهدا خلاص خلاص هلف
...
ليل -متستفزنيش انزل هسوء انا يلا انزل يلا
.
كانت ريم ماشيه بتدوور علي تاكس فجأه سمعت صوت عربيه فرملت جامد من وراها ..
صرخت ريم .
.
ليل بصلها بغضب-اركبي.
.
ريم بخوف-انت مجنون كنت هتخبطني بي العربيه ايه اللي عملته ده .
.
ليل تنهد بضيق-اركبي انا مش ناقص طولت لسان هنزلك.
.
ريم بعصبيه-مش هركب معاك هو عافيه ان شاء الله.
.
نزل ليل بغضب -اه عافيه وهتركبي فتح ليل العربيه وركب ريم وطار بي العربيه
ريم مازالت مصدومه منوا ومن طريقته
.
عمرو شاور لريم تطنش بس ريم مقدرتش تسكت حاولت علي قد ما تقدر تمسك اعصابهاا.
.ريم فسرها
ده اكيد مجنون هعيش ده معاه ازاي او اغيرو اازاي ربناا يستر ي رب من الايام الجايه.
.
ليل وقف العربيه وشاور لعمرو يجي يكمل هو وهو رجع مكانه وفتح اغنيه وغمض عنيه تاني ...
.
غريبه انك دبحتينى ، ما كنتى تقولى م الاول ، انا و قلبى بنستنى ، واتارى البعد بيطول ، خلاص انا لازم اتعود ، بقيت وحدى بعادك ، مفيش غير انى اققول يارب ، يصبرنى على فراقك ، خايف من بكره ، حاسس بالوحده ، تايه ف الفرقه ، ببكى و بحرقه ، قلبى بينادى ،
..
عمرو بص لي ليل بحزن وكمل الطريق..
وريم فضلت تبصلو رغم انه قاسي واسلوبه صعب
ريم لنفسها دانت حكايتك حكاايه ..
..
غريبه انك دبحتينى ، ما كنتى تقولى من الاول ، انا و قلبى بنستنى ، واتارى البعد بيطول ، خلاص انا لازم اتعود ، بقيت وحدى بعادك ، مفيش غير انى اققول يارب ، يصبرنى على فراقك ، خايف من بكره ، حاسس بالوحده ، تايه ف الفرقه ، ببكى و بحرقه ، قلبى بينادى ،
.
فلااااش بااااك
ليل بضحك-بقي زعلانه مني عشان اتأخرت عليكي 5دقايق
.
مي بزعل مصطنع-ايوه مش قولتلي هتأخدني معاك عيد ميلاد صاحبك.
.
ليل -ايوه يا حبيبتي هأخدك متخافيش بس المهم ..تكوني مبسوطه وبس.
.
مي مسكت ايد ليل وباستهاا-مبسوطه لانك معايا ياحبيب قلبي
.
ليل- روح قلبي انتي يلا نروح العيد ميلاد ولماا اجي هفسحك فسحه حلوه جدا.
.
مي بفرحه- يلا ي روحي
ليل اخد مي وراحو العيد ميلاد
ومي كانت معجبه بأحمد اوي وبي لمه البنات حوليه.
.
احمد شاف ليل -
احمد بضحك -يا ليل دانا هغنيلك
.
ليل بضحك-يلا يا رخم مش هعمل فيك حاجه دلوقتي عشان مي بس معايا
.
احمد بضحك- ليه بقي داحنا كليه شرطه واحده
دي بقي مي اللي صدعتنا بيها.
.
مي ببتسأمه لي أحمد ورقه -يا تري قال كلام عني
.
احمد بصلهاا بإعجاب -جدا جدا
.مي -كل سنه وانت طيب
.
احمد-مسك.ايدها وباسهاا.
.
ليل بضحك -ياا ادبكك يا اخي اشمعنا قودم حبيبتي بقي بتعمل برستيج
.
احمد -عشان متأخدش فكره كده او كده .
.
باااااااك
ليل بصوت مسموع وهو مغمض عنيه ودموع ما بين عنيه .
كلكم خاين ..خاين..
.
عمرو وقف العربيه بخضه -ليل انت كويس.
.
ليل لعمرو بصوت موجوع-وديهاا فيلتناا بابا هناك انا هنزل هنا عايز امشي لوحدي.
.
عمرو -اسيبك فين انت اتجننت المكان كله صحرا.
.
ليل بضيق شديد- هقعد هنااا متجيش ورايا يا عمرو ابدا
نزل ليل ومشي .
.
وعمرو بضيق كمل طريقه وهو ساكت زعلان علي حالته...
..
ريم -استاذ عمرو؟
عمرو بضيق-نعم
.
ريم -ممكن تنزلني هناا
.عمرو بصدمه -نعم
ريم -هو ايه اللي نعم نعم بقولك نزلني ارجوك انت يرضيك حاله ليل اللي هو فيها دي وعصبيته وتقلبه المفأجيء.
.
عمرو بستغراب-وانتي يهمك ايه وبعدين انتي تعرفي اصلا هو فيه ايه واظن بعد اللي عملوا معاكي مش هيصعب عليكي لو مخنوق يعني.
.
ريم -ليه هو مش ابن عمي !
عمرو -ابن عمك ايه اظن ده اول مره تشوفيه فحياتك واول تعرفكم كان بطريقه زباله ..انا حاسس ان وراكي حاجه ياريت تعرفيني اللي في دماغك اايه وانا علي فكره قد الثقه .
.
ريم بإرتباك -ايه خلاك تقول كده.
.
عمرو بضيق-حاسس لان انتي اخت مؤمن جوز ملك اخت ليل...
ايه نزلك مصر مره واحده كده اكيد في اسباب ..اوقف العربيه وتحكيلي وانزلك ولا ؟نكمل الطريق .
.
ريم برتبأك -انت قد الثقه انا معرفكش
.عمرو -جربيني ....
.
ريم بقلق -تمام بصراحه يا استاذ عمرو ملك بتعيط كتير جدا ومؤمن مضايق من كده ان شايف مراته مخنوقه علي طول نفسها تشوف اهلها وليل ممانع انا طول عمري عايشه في المانيا وكنت بدرس هناك..
مؤمن وملك طلبو مني اجي مصر..
ملك طلبت مني اتعرف علي ليل واغير استحمله واغيرو اولاً هيا مقالتليش هو قاسي كده لي مرضتش تقول السبب بس قالتلي اني اخليه يحبني واغير اطبعه وساعتها هيا هترجع لي اهلها.
.
عمرو بصلها بإرتياح
عمرو فسره معقول تغيرو !
.
عمرو لريم-تمام انزلي روحي وواوعدك الكلام اللي قولتيه وعد بيناا .
.
ريم ببتسأمه -تمام ميرسي ليك انا والله ارتحت اني عرفتك لان حسه ان صعب التعامل معاه
.
عمرو ببتسأمه-رقمك اهو وانا هساعدك بس ميعرفش حاجه يفضل بينا
.
ريم -متشكره بجد واكيد بيناااا يا استاذ عمرو
.
عمرو بتتسأمه-لا عمرو بس احنا فرندس من النهارده
-----------.
.
عند محمود الصاوي كانت سحر بتلبس هدومهاا. .
هتنزل يا حبيبي دلوقتي.
.
محمود-اه يا حبيبتي انا اتاخرت علي الشركه دلوقتي ولازم اروح الفيلا عشان اطمن علي ناهد قبل ما ليل يجي
.
سحر بضيق -وهتقعد معاها بقي.
.
محمود-مش بدخلها بس هطمن من الممرضين انتي ناسيه انها مريضه كانسرر.
.
سحر بستغراب-وحتي لو عندها كانسر مبتدخلوش ليه ..
.
محمود-بكل بساطه لاني بقرف وبخاف.
.
سحر -بتقرف؟؟ وبتخاف
يعني انا لو كان جالي .
.
قطعها محمود-بعد الشر عليكي انتي ياعمري انتي اكيد مش هيجيلك حاجه وهنفضل انا وانتي سوا لاني بحبك انتي .
.
سحر بتتسامه-ويخليك ليا ...بس مراتك كبيره.
.
محمود-اه عاديه يعني بس مشوفتهاش من زمان معرفش بعد الكيماوي شكلهاا ايه .
.
سحر-ربنا يشفيها.
محمود-ربنا يخليكي انتي ليا..انتي وليل وملك اغلي حاجه عندي.
-------------
في المانيااا.
ملك -حبيبي تفتكر اتصل بي ريم فاتها وصلت .
.
مؤمن حضنهاا-اهدي ياعمري هنتصل بس مش دلوقتي ابداً وحتي لو سافرت هتغيرو في يوم وليله اكيد عايز وقت اهدي بقي.
.
ملك ببتسأمه-حاضر يا حبيبي .
مؤمن -روح حبيبك اللي مدوخه وراكي انتي.
.
ملك مسك وشه بإيديها-لازم ادوخك ورايا ما انا بعت الدنياا وجيت معاك انت .
.
مؤمن-طب تعالي فحضني بقي عشان حضنك وحشني ممكن !
..
ملك بمكر-يا تري عايز حضن بس ..
.
مؤمن بضحك وغمزه-استني افكر
------------
نزلت ريم من عربيه عمرو وشالت الشنطه وسابتهاا علي الارض وعمرو مشي..
ريم فضلت ماشيه تدور علي ليل ..
لحد ما شافت خيال قاعد علي جبل لبعيد ..
فضلت ريم تمشي لحد ما قربت من ليل كان نايم علي الجبل مغمض عنيه.
.
ريم اخدت نفسها بصعوبه وبدأت تنطق.
ريم -ليل!
ليل فتح عنيه بصدمه وقام اتنفض -
ليل بعصبيه-انتي جيتي هنا ازاي وفين عمرو انتو مش مشيتو
.
ريم برد تلقائي
-هقعد معاك مش هسيبك وانت مخنوق كده
.
ليل بغضب-وهو انتي تعرفيني يعني ايه بنت عمي انا معرفكيش اصلا ثم انتي مالك بقي انا مخنوق ولا مش مخنوق ارجعي من هنااا احسنلك متطلعيش جناني عليكي لاحسن لو قتلتك محدش هيعرف ليكي طريق واحنا في صحرا...
.
ريم بخوف مكتوم-طيب لو قتلي هيريحك اقتلني .
.
ليل بعصبيه-انتي جايه ورايا ليه متجننيش انا مش طايق نفسي انتي ظهرتلي منين .
.
ريم حبت تلطف الجو وتجرب تهزر معاه.
ريم ببتسأمه-ظهرت من المانيا كنت عايشه مع اسره جميله قولت اجي اشوفك يا سكر بس مكنتش اعرف شكلك وبس عشان كده احنا اتخنقنا وانا اسفه يا سيدي بس روق كده.
.
ليل بضيق-بجد ! ايه خفه الدم اللي فيكي دي .
يلا قودمي اشوف اي تاكسي يروحك او شوفي انتي عايزه تروحي فين شيء ميخصنيش .
.
ريم -هقعد معاك يارب يخليك خليني معاك مش هتسمع ليا حس انا جايه عشانك
.
ليل بستغراب وضيق-جايه عشاني لي ان شاء الله
.
ريم -يعني عندي ابن عم ظابط وانا معرفوش ده اسمه كلام لازم اتعرف عليه مش يمكن يشوفلي عريس.
.
ليل غمض عنيه بضيق-امشي قودمي يلا.
.
ريم جت تنطق .
قطعها ليل بزعيق-قولتلك يلا فيه ايه ؟؟؟ امشي قودمي هشوفلك اي زفت تركبي فيه لو ملاقتش اتصرفي زي ما جيتي امشي .
.
ريم بدموع -حاضر زي ما تحب ..
.
ليل غمض عنيه بوجع لانه مش قادر فعلا-انتي بتعيطي ليه انا ناقص مرار ارحميني بطلي نق.
.
ريم بعياط-خليني معاك .
ليل -عايزه تفضلي معايا ليه مش خايفه علي نفسك مني في عصبيتي اموتك واريحك وارتاح من اخوكي.
.
ريم بدموع-لا مش خايفه ومعتش تزعقلي عشان بتخوفني.
.
ليل بعصبيه -يا ربي في ايه مش خايفه وفي ايه خايفه بصي يا بنت الناس عشان شكلك كده غبيه اناا صنف بنات بكرهم فاهمه يعني ايه يعني كلكم في نظري رخاص اوي ...يعني لو موتك مش هتصعبي عليا بالعكس هبقي مبسوط.
.
.ريم برد تلقائي من كلامه - ليه بقي بتكره صنف البنات ميكونش كنت بتحب واحده وخانتك ولا سابتك ياا عيني شكلي دوست علي الجرح عيط بقي ..
.
ليل بنظرات غضب خلت ريم قلبهاا يتنفض ...
من روايه عشق الليل ..
.
.
---------
ريم بصدمه شديده-انت ليل الصاوي .
.
ليل بعصبيه -ايه مش عاجب حضرتك كمان الاسم ولا ايه ..قسما بالله لو ما كان عمرو ما كنتي هتشوفي نور لي الدنيا تاني.
.
عمرو بجديه -اهدا بقي يا ليل مينفعش كده .
.
ريم فسرها-يالهوي ياني هو ده ليل منك لله يا ملك انتي ومؤمن ده اول مقابله كان هيموتني وده هعمل معاه ايه هو انا قده .
.
رسم لي ليل بخوف مكتوم حاولت تبأين الشجاعه قصاده -بص يا استاذ ليل ولا نهار حتي ميفرقش..انا معملتش فيك حاجه مش ذنبي انك بتشكل دبان وشك يعني .
.
ليل بغضب لعمرو اللي ماسكه-مشيها من قودمي بدل ما اموتها.
.
ريم بجديه -ويمشيني ليه ان شاء الله هو انا هجي معاك انت
.
ليل بصدمه وعصبيه-انتي عندك ذهن ابت ولا بتستهبلي انتي تعرفيني ...عمرو يلا نمشي لان مش عايز اضيع حياتي فواحده زيهاا
..
عمرو -يلا يا ليل بس اهدا انت.
.
ريم بجديه-قولتلك استني يا ليل عيب عليك لما تسبني في المطار كده ! اروح فين انا دلوقتي.
.
ليل بغضب رجع ليها-يابنت الناس بلاش استفزاز انتي تعرفيني اسيبك ايه هو انا اعرفك انتي غبيه اسيبك ايه وزفت ايه هو انا كنت اتجوزتك وسيبتك؟؟؟؟لا والنبي تعالي معايا ارجعك.
.
ريم -انت متطولش تتجوزني اصلا وبعدين ايوه تعرفني وعز المعرفه كمان لاننا دم واحد .
.
ليل بنظره جديه وغضب -كلمه زياده وهخلي الدم ده يطلع من نفوخك.
.
ريم بخوف -ليل انا ريم ...ريم الصاوي بنت عمك اخت مؤمن !
.
ليل بصدمه -ايه !!! انت اختك مؤمن الصاوي ..
.
ريم ببتسأمه-وبنت عمك يا ليل.
.
ليل بغضب -ومين قالك اني ليا اعمام !!!؟ ثم اني مش معتبرك بنت عم ولا غيره كلامك مأثرش فيا يلا يا عمرو نرجع نشوف عمتك ونمشي ..
.
.ريم-واحنا عملنا فيك ايه بقي ان شاء الله ايه الكره ده عشان اخويا اتجوز اختك صحيح زي ما قالو عليك ذئب الليل مش ليل لا
.
ليل تجاهل كلامها ومشي وهيا واقفه مصدومه ..
عمرو همس لليل -مينفعش يا ليل حتي لو بتكرهم دي بنت هتسيبها لوحدها في نص الليل كده فين.
.
ليل لي عمرو-اومال اظن هأخدها معايا انا مش طايقهم اصلا
وثم ان البني ادمه دي كرهتني فيهم اكتر انا لو اخدتها معايا هموتها في الطريق.
.
عمرو -انت عمرك ما كنت كده يا ليل افرض حصلها حاجه هتروح فين هيا وهياا شكلها متعرفش فين بيتكم لو حصلها حاجه ضميرك هيوجعك.
.
ليل بضيق- روح شوف عمتك خلينا نمشي وبطل رغي.
.
عمرو-عمتي طيارتهاا بكره قالولي جوه اتلغت الرحله
هاتها معانا ونروح سوا
.
ليل بعصبيه -لا واطلع يلا خلينا نمشي لا اما همشي اناا.
.
عمرو بضيق-طب يلا نمشي .
ركب ليل وعمرو العربيه وبدأ يمشوا بيها.
.
وريم اللي وافقه مصدومه من اول مقابله ويطلع قليل الذوء كده.. ودانا كنت هموت منوا الحمد لله اني لحقت اخد نفسي
انا احسن حاجه اشوف اوتيل النهارده واسافر بكره انا مالي بي الموضوع ده.
...
في عربيه عمرو
ليل قاعد ينفخ بضيق -عمرو متبصليش كده انا مش ناقصك هاه
.
عمرو بضيق-وهو انا كلمتك ما انت حر كل واحد حر اللي انت شايفه صح اعمله انا تعبت معاك كلام.
.
ليل برد تلقائي لف بي العربيه.
عمرو بصدمه واستغراب -ليه.
.
ليل بعصبيه -قولتلك لف وخلاص اقسم بالله ارجع فرايي.
.
عمرو ببتسأمه مكتومه -لا اهدا خلاص خلاص هلف
...
ليل -متستفزنيش انزل هسوء انا يلا انزل يلا
.
كانت ريم ماشيه بتدوور علي تاكس فجأه سمعت صوت عربيه فرملت جامد من وراها ..
صرخت ريم .
.
ليل بصلها بغضب-اركبي.
.
ريم بخوف-انت مجنون كنت هتخبطني بي العربيه ايه اللي عملته ده .
.
ليل تنهد بضيق-اركبي انا مش ناقص طولت لسان هنزلك.
.
ريم بعصبيه-مش هركب معاك هو عافيه ان شاء الله.
.
نزل ليل بغضب -اه عافيه وهتركبي فتح ليل العربيه وركب ريم وطار بي العربيه
ريم مازالت مصدومه منوا ومن طريقته
.
عمرو شاور لريم تطنش بس ريم مقدرتش تسكت حاولت علي قد ما تقدر تمسك اعصابهاا.
.ريم فسرها
ده اكيد مجنون هعيش ده معاه ازاي او اغيرو اازاي ربناا يستر ي رب من الايام الجايه.
.
ليل وقف العربيه وشاور لعمرو يجي يكمل هو وهو رجع مكانه وفتح اغنيه وغمض عنيه تاني ...
.
غريبه انك دبحتينى ، ما كنتى تقولى م الاول ، انا و قلبى بنستنى ، واتارى البعد بيطول ، خلاص انا لازم اتعود ، بقيت وحدى بعادك ، مفيش غير انى اققول يارب ، يصبرنى على فراقك ، خايف من بكره ، حاسس بالوحده ، تايه ف الفرقه ، ببكى و بحرقه ، قلبى بينادى ،
..
عمرو بص لي ليل بحزن وكمل الطريق..
وريم فضلت تبصلو رغم انه قاسي واسلوبه صعب
ريم لنفسها دانت حكايتك حكاايه ..
..
غريبه انك دبحتينى ، ما كنتى تقولى من الاول ، انا و قلبى بنستنى ، واتارى البعد بيطول ، خلاص انا لازم اتعود ، بقيت وحدى بعادك ، مفيش غير انى اققول يارب ، يصبرنى على فراقك ، خايف من بكره ، حاسس بالوحده ، تايه ف الفرقه ، ببكى و بحرقه ، قلبى بينادى ،
.
فلااااش بااااك
ليل بضحك-بقي زعلانه مني عشان اتأخرت عليكي 5دقايق
.
مي بزعل مصطنع-ايوه مش قولتلي هتأخدني معاك عيد ميلاد صاحبك.
.
ليل -ايوه يا حبيبتي هأخدك متخافيش بس المهم ..تكوني مبسوطه وبس.
.
مي مسكت ايد ليل وباستهاا-مبسوطه لانك معايا ياحبيب قلبي
.
ليل- روح قلبي انتي يلا نروح العيد ميلاد ولماا اجي هفسحك فسحه حلوه جدا.
.
مي بفرحه- يلا ي روحي
ليل اخد مي وراحو العيد ميلاد
ومي كانت معجبه بأحمد اوي وبي لمه البنات حوليه.
.
احمد شاف ليل -
احمد بضحك -يا ليل دانا هغنيلك
.
ليل بضحك-يلا يا رخم مش هعمل فيك حاجه دلوقتي عشان مي بس معايا
.
احمد بضحك- ليه بقي داحنا كليه شرطه واحده
دي بقي مي اللي صدعتنا بيها.
.
مي ببتسأمه لي أحمد ورقه -يا تري قال كلام عني
.
احمد بصلهاا بإعجاب -جدا جدا
.مي -كل سنه وانت طيب
.
احمد-مسك.ايدها وباسهاا.
.
ليل بضحك -ياا ادبكك يا اخي اشمعنا قودم حبيبتي بقي بتعمل برستيج
.
احمد -عشان متأخدش فكره كده او كده .
.
باااااااك
ليل بصوت مسموع وهو مغمض عنيه ودموع ما بين عنيه .
كلكم خاين ..خاين..
.
عمرو وقف العربيه بخضه -ليل انت كويس.
.
ليل لعمرو بصوت موجوع-وديهاا فيلتناا بابا هناك انا هنزل هنا عايز امشي لوحدي.
.
عمرو -اسيبك فين انت اتجننت المكان كله صحرا.
.
ليل بضيق شديد- هقعد هنااا متجيش ورايا يا عمرو ابدا
نزل ليل ومشي .
.
وعمرو بضيق كمل طريقه وهو ساكت زعلان علي حالته...
..
ريم -استاذ عمرو؟
عمرو بضيق-نعم
.
ريم -ممكن تنزلني هناا
.عمرو بصدمه -نعم
ريم -هو ايه اللي نعم نعم بقولك نزلني ارجوك انت يرضيك حاله ليل اللي هو فيها دي وعصبيته وتقلبه المفأجيء.
.
عمرو بستغراب-وانتي يهمك ايه وبعدين انتي تعرفي اصلا هو فيه ايه واظن بعد اللي عملوا معاكي مش هيصعب عليكي لو مخنوق يعني.
.
ريم -ليه هو مش ابن عمي !
عمرو -ابن عمك ايه اظن ده اول مره تشوفيه فحياتك واول تعرفكم كان بطريقه زباله ..انا حاسس ان وراكي حاجه ياريت تعرفيني اللي في دماغك اايه وانا علي فكره قد الثقه .
.
ريم بإرتباك -ايه خلاك تقول كده.
.
عمرو بضيق-حاسس لان انتي اخت مؤمن جوز ملك اخت ليل...
ايه نزلك مصر مره واحده كده اكيد في اسباب ..اوقف العربيه وتحكيلي وانزلك ولا ؟نكمل الطريق .
.
ريم برتبأك -انت قد الثقه انا معرفكش
.عمرو -جربيني ....
.
ريم بقلق -تمام بصراحه يا استاذ عمرو ملك بتعيط كتير جدا ومؤمن مضايق من كده ان شايف مراته مخنوقه علي طول نفسها تشوف اهلها وليل ممانع انا طول عمري عايشه في المانيا وكنت بدرس هناك..
مؤمن وملك طلبو مني اجي مصر..
ملك طلبت مني اتعرف علي ليل واغير استحمله واغيرو اولاً هيا مقالتليش هو قاسي كده لي مرضتش تقول السبب بس قالتلي اني اخليه يحبني واغير اطبعه وساعتها هيا هترجع لي اهلها.
.
عمرو بصلها بإرتياح
عمرو فسره معقول تغيرو !
.
عمرو لريم-تمام انزلي روحي وواوعدك الكلام اللي قولتيه وعد بيناا .
.
ريم ببتسأمه -تمام ميرسي ليك انا والله ارتحت اني عرفتك لان حسه ان صعب التعامل معاه
.
عمرو ببتسأمه-رقمك اهو وانا هساعدك بس ميعرفش حاجه يفضل بينا
.
ريم -متشكره بجد واكيد بيناااا يا استاذ عمرو
.
عمرو بتتسأمه-لا عمرو بس احنا فرندس من النهارده
-----------.
.
عند محمود الصاوي كانت سحر بتلبس هدومهاا. .
هتنزل يا حبيبي دلوقتي.
.
محمود-اه يا حبيبتي انا اتاخرت علي الشركه دلوقتي ولازم اروح الفيلا عشان اطمن علي ناهد قبل ما ليل يجي
.
سحر بضيق -وهتقعد معاها بقي.
.
محمود-مش بدخلها بس هطمن من الممرضين انتي ناسيه انها مريضه كانسرر.
.
سحر بستغراب-وحتي لو عندها كانسر مبتدخلوش ليه ..
.
محمود-بكل بساطه لاني بقرف وبخاف.
.
سحر -بتقرف؟؟ وبتخاف
يعني انا لو كان جالي .
.
قطعها محمود-بعد الشر عليكي انتي ياعمري انتي اكيد مش هيجيلك حاجه وهنفضل انا وانتي سوا لاني بحبك انتي .
.
سحر بتتسامه-ويخليك ليا ...بس مراتك كبيره.
.
محمود-اه عاديه يعني بس مشوفتهاش من زمان معرفش بعد الكيماوي شكلهاا ايه .
.
سحر-ربنا يشفيها.
محمود-ربنا يخليكي انتي ليا..انتي وليل وملك اغلي حاجه عندي.
-------------
في المانيااا.
ملك -حبيبي تفتكر اتصل بي ريم فاتها وصلت .
.
مؤمن حضنهاا-اهدي ياعمري هنتصل بس مش دلوقتي ابداً وحتي لو سافرت هتغيرو في يوم وليله اكيد عايز وقت اهدي بقي.
.
ملك ببتسأمه-حاضر يا حبيبي .
مؤمن -روح حبيبك اللي مدوخه وراكي انتي.
.
ملك مسك وشه بإيديها-لازم ادوخك ورايا ما انا بعت الدنياا وجيت معاك انت .
.
مؤمن-طب تعالي فحضني بقي عشان حضنك وحشني ممكن !
..
ملك بمكر-يا تري عايز حضن بس ..
.
مؤمن بضحك وغمزه-استني افكر
------------
نزلت ريم من عربيه عمرو وشالت الشنطه وسابتهاا علي الارض وعمرو مشي..
ريم فضلت ماشيه تدور علي ليل ..
لحد ما شافت خيال قاعد علي جبل لبعيد ..
فضلت ريم تمشي لحد ما قربت من ليل كان نايم علي الجبل مغمض عنيه.
.
ريم اخدت نفسها بصعوبه وبدأت تنطق.
ريم -ليل!
ليل فتح عنيه بصدمه وقام اتنفض -
ليل بعصبيه-انتي جيتي هنا ازاي وفين عمرو انتو مش مشيتو
.
ريم برد تلقائي
-هقعد معاك مش هسيبك وانت مخنوق كده
.
ليل بغضب-وهو انتي تعرفيني يعني ايه بنت عمي انا معرفكيش اصلا ثم انتي مالك بقي انا مخنوق ولا مش مخنوق ارجعي من هنااا احسنلك متطلعيش جناني عليكي لاحسن لو قتلتك محدش هيعرف ليكي طريق واحنا في صحرا...
.
ريم بخوف مكتوم-طيب لو قتلي هيريحك اقتلني .
.
ليل بعصبيه-انتي جايه ورايا ليه متجننيش انا مش طايق نفسي انتي ظهرتلي منين .
.
ريم حبت تلطف الجو وتجرب تهزر معاه.
ريم ببتسأمه-ظهرت من المانيا كنت عايشه مع اسره جميله قولت اجي اشوفك يا سكر بس مكنتش اعرف شكلك وبس عشان كده احنا اتخنقنا وانا اسفه يا سيدي بس روق كده.
.
ليل بضيق-بجد ! ايه خفه الدم اللي فيكي دي .
يلا قودمي اشوف اي تاكسي يروحك او شوفي انتي عايزه تروحي فين شيء ميخصنيش .
.
ريم -هقعد معاك يارب يخليك خليني معاك مش هتسمع ليا حس انا جايه عشانك
.
ليل بستغراب وضيق-جايه عشاني لي ان شاء الله
.
ريم -يعني عندي ابن عم ظابط وانا معرفوش ده اسمه كلام لازم اتعرف عليه مش يمكن يشوفلي عريس.
.
ليل غمض عنيه بضيق-امشي قودمي يلا.
.
ريم جت تنطق .
قطعها ليل بزعيق-قولتلك يلا فيه ايه ؟؟؟ امشي قودمي هشوفلك اي زفت تركبي فيه لو ملاقتش اتصرفي زي ما جيتي امشي .
.
ريم بدموع -حاضر زي ما تحب ..
.
ليل غمض عنيه بوجع لانه مش قادر فعلا-انتي بتعيطي ليه انا ناقص مرار ارحميني بطلي نق.
.
ريم بعياط-خليني معاك .
ليل -عايزه تفضلي معايا ليه مش خايفه علي نفسك مني في عصبيتي اموتك واريحك وارتاح من اخوكي.
.
ريم بدموع-لا مش خايفه ومعتش تزعقلي عشان بتخوفني.
.
ليل بعصبيه -يا ربي في ايه مش خايفه وفي ايه خايفه بصي يا بنت الناس عشان شكلك كده غبيه اناا صنف بنات بكرهم فاهمه يعني ايه يعني كلكم في نظري رخاص اوي ...يعني لو موتك مش هتصعبي عليا بالعكس هبقي مبسوط.
.
.ريم برد تلقائي من كلامه - ليه بقي بتكره صنف البنات ميكونش كنت بتحب واحده وخانتك ولا سابتك ياا عيني شكلي دوست علي الجرح عيط بقي ..
.
ليل بنظرات غضب خلت ريم قلبهاا يتنفض ...