رواية دهب بين أيادي الشيطان الفصل الثاني والعشرين 22 بقلم اميرة خالد
اهلا بكم في مدونة مكتبة حواء نقرأ لكم ونكتب من اجلكم
الفصل 22
وثاني يوم صحيت عاليه وهي حاسه بوجع في ضهرها وافتكرت اللي حصل لها وحطت ايديها بسرعه على بطنها وحمدت ربنا اني لقيت بطنها لسه عاليه وقالت بدموع انا فين بتكلم يونس انتي في المستشفى يا حبيبتي
ردت عليه كل حاجه كويسه يا يونس وابني كويس رد عليها ما تخافيش يا حبيبتي كل حاجه كويسه والدكتور طمنا بس اهم حاجه ما تتحركيش الايام دي كتير ردت عاليه ماشي بس اتصل لي بزين يجي ياخدني رد يونس ليه يا عاليه عايزه تسيبينا وتمشي ردت عليه بدموع انا تعبت من اللي امك بتعمله فيا وانا عارفه ومتاكده انها السبب في وقعتي من على السلم
دخل همام في اللحظه دي وقال لها لا يا حبيبتي امك مش السبب انتي اللي وقعت لوحدك واتزحلقتي ردت عليه بدموع انا تعبت قوي يا بابا مش مرتاحه ولا في بيت زين ولا في بيتنا رد عليها خلاص يا عاليه انا هتصل بزين وهقول له يشتري لك بيت لوحدك وتقعدي فيه فرحه عاليه وقالت له يا ريت يا بابا
قال لها طب يا حبيبتي ارتاحي لغايه ما دكتور يجي طمنا عليك ونشوف هتخرجي امتى ردت عليه بس انا عطشانه قوي وجعانه بس ليونس وقال له انزل هات فطار لاختك وعصاير رد يونس من عيني الاتنين يا ابوي ونزل وقعت جنب عاليه وحاطط ايده على شعرها وبيتكلم معاها وقال لها في موضوع كنت عايزه اقوله لك يا عاليه ردت عليه قول يا ابوي اللي انت عايزه كله
قال لها بس الموضوع هيبقى سر بيننا وما حدش يعرفه ردت عليه سرك في بئر يا ابوي قال لها انا لقيت دهب وكمان ولدت وجابت رسلان فرحت عاليه وقالت له مبروك يا بوي استغرب همام وقال لها يعني انتي مش زعلانه قالت له ابدا يا ابوي انا عارفه ان انت طول عمرك بتقاسي مع امي وبصراحه ما اكدبش عليك اول ما عرفت ان انت اتجوزت دهب في الاول زعل بس بعد كده شفت بعدك عن البيت وزعلك على فراقها عرفت انك حبيتها ويمكن اكتر من امي وانا اتمنيت لك السعاده
رد عليها وهو بيبوس دماغها ربنا يخليك ليا يا قلب ابوكي وما يحرمنيش منك ابدا باست ايديه وقالت له ولا منك ابدا يا ابوي
اما في شقه بدر صحيت اكابر من النوم وقامت دخلت الحمام غسلت وشها وخرجت بصت في المرايه واستغربت منظرها وقالت ايه ده اللي انا عامله في نفس ده وراحت على شنطتها واطلعك عبايه ولبستها وعدلت حجابها

وبعد كده وراحت عشان تفتح الباب لقيته مقفول استغربت اكتر وفضلت تدور على المفتاح عشان افتكرت انها اللي قفلت عن نفسها ولما ما لقيتهوش خبطت على الباب جامد قرب بدر وفتحه وقالت له باستغراب انت قافل الباب ليه يا بدر
رد عليها ما فيش يا امي انتي اللي قلتي لي اقفلي امبارح قالت له ازاي انا مش فاكره حاجه هو ايه اللي حصل امبارح اتصدم بدر وقال لها ما فيش حاجه يا امي تعالي بس افطري عشان نروح لعاليه المستشفى اتخضت اكابر وقالت بنت فيها ايه وايه اللي حصل رد عليها ما فيش يا امي عاليه كانت طالعه على السلم ووقعت بس ابويا خدها المستشفى والحمد لله بقت كويسه وهنروح لها دلوقتي
قالت له طب يلا يا ولدي خلينا نطمن على خيتك الاول قال لها بس تعالي افطري وبعد كده هنروح وخرجت اكابر مع بدر ونزلوا على السفره ونهله كانت محضره الفطار قالت لها صباح الخير يا مرات خال ردت عليها صباح النور يا نهله ونوح كان قاعد وخايف من اكابر
وهي قالت له تعالى يا حبيب ستك قاعد ليه لوحدك عيط نوح وقربت نهله منه وشالته وقالت لها معلش يا مرات خال اصله زعلان من اللي حصل لعاليه رده اكابر مفيش مشكله وبص لبدر وقالت له يلا خلينا نروح نطمن على اختك قال لها ماشي ونزلوا كلهم وركبوا العربيه وطلعوا على المستشفى
اما يونس جاب الفطار ياكل مع همام وعاليه ودخله الممرضه وادتها العلاج ونامت عاليه ويتكلم يونس تعالى يا ابوي خلينا نشرب قهوه في الكافتيريا رده همام تعالى يا ولدي وراحوا الكافتيريا وطلبوا قهوه وقعدوا على الترابيزه
واتكلم يونس هو الكلام اللي بدر قاله حقيقي يا بوي رد همام انت زعلان مني يا يونس رد عليه ابدا يا ابوي ولا عمري هزعل منك بس انت ليه سكت السنين دي كلها رد عليك انا ما ينفعش اتكلم مهما كان دي بنت عمي وام عيالي رد عليه ربنا يخليك لنا يا ابوي وما يحرمناش منك ابدا اتكلم همام انا في موضوع كنت مخبيه عليك بس عاليه وبدر عرفوا وحابب انت كمان تعرف
رد يونس في ايه يا بوي وحكى له همام كل حاجه عن دهب رسلان رد يونس يتربى في عزك يا ابوي رد همام انا قلت لك عشان لو حصل لي حاجه تبقى عينك على اخوك وتخلي بالك من دهب رد يونس بعد الشر يا ابويا عنا وانت اللي هتعيش وتربيه
اما عند بدر كان وصل المستشفى ونزلوا وبدر تليفونه رن وقال لهم خشوا على الاوضه 107 عقبال ما اخلص التليفون رده اكابر طيب يا ولدي ونوح كان خايف وماسك في ايد امه وقال لها انا عايزه اخش الحمام ياما ردت اكابر خديه يا نهله وادي الحمام وانا هروح اطمن على عاليه ردت نهله خليني معاكي يا مرات خال عشان ما تتوهيش ردت اكابر ما تخافيش انا عارفه رقمي الاوضه هي 107 روحي انتي ونهله خدت نوح ومشيت
وراحت اكابر على الاوضه ودخلت وشافت عاليه نايمه وقالت يعني بعد كل اللي انا عملته امبارح وفي الاخر ما تموتيش واقربك وقعدت على الكرسي وهي بصه لبطنها بغل وحقد اما عند همام هو ويونس خارجين من الكافتيريا وشافوا بدر وقالوا له واقف بره ليه رد عليهم كان معايا تليفون بس امي ونهله دخلوا العاليه واستغرب همام وقال له هي امك جات معاك
رد عليه ايوه حتى نسيت كل اللي حصل امبارح واستغرب همام وقربت نهله ونوح منهم وقالت لهم انتم واقفين كده ليه واتصدم همام والشباب وقال هو انتب ما دخلتيش مع اكابر ردت نهله لا ما دخلتش يا خال عشان نوح كان عايز يروح الحمام
ويجري همام من ناحيه اوضه عاليه ووراء الشباب فعند عاليه اكابر لسه بتتكلم بجنون وعاليه كانت سمعاها بس مغمضه عينها خايفه تفتحها بتعمل فيها حاجه هي وابنها والباب اتفتح بسرعه ودخل همام وقال لها بتعملي ايه اكابر ردت عليه ما بعملش حاجه انا دخلت ولقيت عاليه نايمه فقلت اقعد جنبها لغايه ما تصحى
وهمام بص على عاليه ولقى الدموع على خدها وفهم ايه اللي بيحصل ودخل يونس وبدر ونهله ونوح وهم بينهجوا ونوح كان خايف وماسك في ايد امه وخرج همام وقال خليك انت يا يونس مع امك واختك وتعالى يا بدر انا عايزه رد بدر حاضر يا ابوي وخرجوا
وقال همام انت اديت لامك دواء امبارح رد بدر اديتها مهدئ للاعصاب وفي مخدر عشان كده نامت على طول رد همام طيب ومسك التليفون واتصل على طارق وحكى له ورد طارق وانت ما اتصلتش بيا من امبارح ليه قال همام كنت تايه بين عاليه واكابر رد طارق طب انا جاي لك المستشفى دلوقتي وقفل معاه
واستغرب بدر وقال له ليه يا ابوي اتصلت بالدكتور طارق وقال همام انا لما دخلت على امك و عاليه كانت امك قاعده على الكرسي وعاليه نايمه ومغمضه عينيها من الخوف والدموع على خدها وانا مش عارف سببها ايه عشان كده ما رضيتش اسيبهم لوحدهم لغايه ما اقعد مع عاليه وافهم اكابر عملت ايه
رد بدر شكلها كده الحاله بتاعه امي كبيره يا بوي وانا من رايي تدخلها المستشفى رد همام لا يا بدر امك مش هتخش المستشفى غير لما نطمن عليها الاول ونشوف كلام الدكتور ايه ومشي وراح ناحيه الحمام
اما في الفيلا عندي دهب كانت قاعده قلقانه وشايله ابنها ومسكت التليفون واتصلت تاني عليها همام ورد عليها همام بتنهيده طويله وقال لها ايوه يا دهب في حاجه حصلت ردت دهب ما فيش ياسي همام انا قلقت عليك رد همام معلش يا دهب انا عارف اني مقصر معاكي بس عاليه بنتي دخلت المستشفى وكانت تعبانه
رد الدهب قلق ليه في ايه حكى لها همام اللي حصل وانها وقعت من على السلم بس الحمد لله انها عدت على خير رده دهب الحمد لله انها بخير بس ابقى طمني عليك اول باول ما تسيبنيش قلقانه رد عليها طيب يا حبيبتي اقفلي بقى عشان الناس جات لي قالت له طيب وقفلت معاه
وتكلم طارق اللي موقفك بره كده يا همام رد عليه ما فيش كان معايا تليفون يلا بينا ندخل رد طارق ماشي ودخلوا الاوضه وطارق سلم على الشباب وقعد معاهم وعاليه كانت قاعده خايفه هي ونوح وطول الوقت حاطه ايديها على بطنها كحمايه لابنها وطارق كان بيتكلم معاهم كلهم وبص الاكابر
وقال لها فاكراني يا ست اكابر ردت عليه طبعا فاكراك مش انت صاحب همام رد عليها ايوه انا صاحبه وجيت قعدت معاكم شهر بس من زمان ردت اكابر ايوه انا فاكره اهلا وسهلا بيك رد طارق المهم انتي صحتك عامله ايه ردت عليه الحمد لله انا كويسه وفضلوا يتكلموا
وطارق لاحظ خوف عاليه ونوح وخرج وخرج وراه همام وقال له شايف ايه يا طارق رد عليه الموضوع ما يطمنش الست اكابر محتاجه جلسات مكثفه وهي المشكله مش معترفه انها مريضه نفسيه عشان كده لازم تيجي المستشفى عشان اقدر ابشرها بشكل مباشر رد همام يعني ما فيش غير الحل ده رد طارق اكيد
وفجاه سمع صوت صويت ودخلوا الجري وشافه اكابر ماسكه المشرط وحطاه على رقبه عاليه والشباب واقفه مصدومه وعاليه بتبكي ونوح ماسك في ايد امه بيعيط وقرب همام وقال لها اهدي يا اكابر وسيبي اللي في ايدك
ردت عليه بعصبيه مش هسيب حاجه وانت فاكر انك ممكن تسيبني وتدخلني المستشفى فاهم همام ان سمعت الكلام اللي دار بيني وبين طارق واتدخل طارق وقال لها اهدي بس يا ست اكابر واللي بتعمليه ده كده غلط دي بنتك ضحكه بسخريه وقالت له لا مش بنتي هو اللي كان عايزها انا ما كنتش عايزاها انا كنت مبسوطه بخلفتي ليونس وبدر وهي جت غصب عني
واتكلم همام اهدي بس يا حبيبتي وفهميني دي بنتنا عاليه ردت عليه بعصبيه وصوت عالي قلت لك دي مش بنتي وقال همام طب اهدي هي مش بنتنا وانتي عايزه تقتليها وتخشي السجن وتسيبيني اعيش لوحدي ازاي ردت اكابر وانت فاكرني عبيطه انا عارفه ومتاكده انك لقيت دهب وعايز ترتاح مني وترميني في المستشفى وكده اسمك عملت اللي عليه
رد همام ابدا اهدي بس يا حبيبتي وهي بنت عمي ضحكت وقالت له انت عارف يا همام انا عملت ايه عشان جوازتنا مع ان ابويا كان رافض وطارق غمز لهمام بمعنى اللي كمل الكلام وقال لها عملت ايه اكابر ردت عليه عملت كتير انا اللي لبستك قضيه السرقه مش ابويا عشان هو كان خايف عليك اكثر مني وانا اللي قلت له لما اتجوزتش همام هقتل نفسي كل ده عشان حبيتك وهو قال لي انك اكبر منك وكلام الناس عليا هيبقى كتير بس انا رفضت ده كله وعملت اللي في دماغي
ولما حب يكتب كل حاجه باسم ابنه انت عارف انا عملت ايه اتصدم همام انه اول مره يعرف اللي عمو كان عنده ابن وقال لها ابنه مين ردت عليه ابنه من المصراويه اللي اتجوزها بعد ما امي ماتت بكذا سنه وقال لها طب هو فين ضحكه اكابر وقالت له ما انت لو عرفت هو مين اتصدم رد همام ليا يا اكابر قالت له عشان هو يبقى ابو دهب اللي انت اتجوزتها اتصدم الكل واولهم همام
وقال لها ازاي وقالت له مع مراته لما ولدت انا خدت الولد ورحت اديته الست فوزيه وهي ربته مع بنتها ولما كبر اتجوز بنتها والست فوزيه خبت عليا انها ما قتلتهوش وانا ساعتها اتصلت انا راجل من رجاله ابويا وخليته يعملوا حادثه على الطريق ومات هو ومراته والبنت فضلت عايشه مع الست فوزيه وابويا ساعتها عرف انه عايش وبدات ادي له الحبوب اللي جابت له الجلطه في القلب ومات على طول وانا ما كنتش اعرف ان بنته لسه عايشه
غير لما الست فوزيه بعتت لي قبل ما تموت وفاكره ان ابقى حنينه عليها وعيشها في ورث ابوها بس طبعا انت حبيتها يا همام واتصدم وقال لها وانتي ليه كنت عايزه تجوزيها للغفير ضحكه اكابر بسخريه وقالت له عشان كنت قرفانه منها عشان شبه ابوها وامه المصراويه اللي خدت ابويا مني وهو كان بيعذبني بسببها رد همام وهو شايف طارق لف ناحيه اكابر وفي ايده ابره طيب يا اكابر سيبي البنت وانا هعمل لك اللي انتي عايزاه كله
ضحكه اكابر وقالت له ما ينفعش يا همام لازم تموت هي واللي في بطنها قبل ما يجي وياخد الورث كله وانا ما طولش حاجه ولسه اتحرك المشرط على رقبه عاليه صوتت نهله وطارق ادى الابره لاكابر في رقبتها وقرب الشباب بعدوها عن عاليه اللي كانت بتعيط
واترمت في حضني همام وقال انت كويسه يا قلب ابوكي وعاليه ما كانتش عارفه تنطق من كتر العياط وهمام بيمشي ايده على ضهرها واتكلم طارق بعد ما اكابر غمضت عينيها وقال لازم تخش المستشفى يا همام انا قلت لك انها بقت خطر عليكم رد همام بيجمود وانا موافق تخش المستشفى يا طارق وماسك التليفون واتصل على ناس من المستشفى عشان يجوا ياخدوها
وهنام بص ليونس وبدر وقالوا له معنى كده دهب بنت خالي رد همام شكله كده رد بدر هتعمل ايه يا ابوي في الموضوع ده سكت همام وبص على اكابر وقال في نفسه شكلك عملت بلاوي كتير يا اكابر وربنا يستر من اللي جاي ودخل طارق وقال له العربيه جايه بتاعه المستشفى وقال له يا همام شكلها كده مش اكابر بس اللي هتتعالج كمان الطفله وعاليه لازم يقول العياده رد همام ماشي يا طارق ربنا يعدي الايام دي على خير رد طارق ان شاء الله ويونس شال اكابر وحطها على السرير اللي جنب سرير عاليه
بعد وقت وصلوا عربيه المستشفى وشالوا اكابر وخدوها في العربيه وقال بدر انا اروح مع امي رد همام طب يا ولدي ابقى طمني وبص ليونس وقال له خذ مرتك وابنك وروحها على البيت وخلي بالك من ابنك رد يونس مش هينفع يا ابوي اسيبكم لوحدكم رد همام لا ينفع يا ولدي انت مش شايف منظر نوح اعمل ازاي واللي شافه كتير رد يونس اللي تشوفه يا ابوي واخذ مراته وابنه ومشوا
وقعد همام بعد ما الدكتور ادت مهدئ لعاليه ونمت وفكر في موضوع دهب وشاف ان جوازهم باطل عشان ده حرام من شرعا وماسك التليفون واتصل على صديقه هشام وحكى له كل اللي حصل ورد هشام هسال لك في الموضوع وارد عليك رد همام انا متاكد من اللي بقوله لك عشان كده عايزك تجهز لي اجراءات الطلاق ورد هشام هتطلق دهب
رد همام لا طبعا يا اذكى اخواتك انا ما اقدرش اسيبها دي قلبي من جوه انا هطلق اكابر وكده مش هيكون حرام رد هشام برده سيبني اسال الاول واشوف وابقى اقول لك نعمل ايه رد همام طيب بس ما تقولش حاجه دهب لغايه لما اجي واقعد معاها وافاهم مع كل حاجه رد هشام ماشي يا صاحبي وقفل معي
وثاني يوم صحيت عاليه وهي حاسه بوجع في ضهرها وافتكرت اللي حصل لها وحطت ايديها بسرعه على بطنها وحمدت ربنا اني لقيت بطنها لسه عاليه وقالت بدموع انا فين بتكلم يونس انتي في المستشفى يا حبيبتي
ردت عليه كل حاجه كويسه يا يونس وابني كويس رد عليها ما تخافيش يا حبيبتي كل حاجه كويسه والدكتور طمنا بس اهم حاجه ما تتحركيش الايام دي كتير ردت عاليه ماشي بس اتصل لي بزين يجي ياخدني رد يونس ليه يا عاليه عايزه تسيبينا وتمشي ردت عليه بدموع انا تعبت من اللي امك بتعمله فيا وانا عارفه ومتاكده انها السبب في وقعتي من على السلم
دخل همام في اللحظه دي وقال لها لا يا حبيبتي امك مش السبب انتي اللي وقعت لوحدك واتزحلقتي ردت عليه بدموع انا تعبت قوي يا بابا مش مرتاحه ولا في بيت زين ولا في بيتنا رد عليها خلاص يا عاليه انا هتصل بزين وهقول له يشتري لك بيت لوحدك وتقعدي فيه فرحه عاليه وقالت له يا ريت يا بابا
قال لها طب يا حبيبتي ارتاحي لغايه ما دكتور يجي طمنا عليك ونشوف هتخرجي امتى ردت عليه بس انا عطشانه قوي وجعانه بس ليونس وقال له انزل هات فطار لاختك وعصاير رد يونس من عيني الاتنين يا ابوي ونزل وقعت جنب عاليه وحاطط ايده على شعرها وبيتكلم معاها وقال لها في موضوع كنت عايزه اقوله لك يا عاليه ردت عليه قول يا ابوي اللي انت عايزه كله
قال لها بس الموضوع هيبقى سر بيننا وما حدش يعرفه ردت عليه سرك في بئر يا ابوي قال لها انا لقيت دهب وكمان ولدت وجابت رسلان فرحت عاليه وقالت له مبروك يا بوي استغرب همام وقال لها يعني انتي مش زعلانه قالت له ابدا يا ابوي انا عارفه ان انت طول عمرك بتقاسي مع امي وبصراحه ما اكدبش عليك اول ما عرفت ان انت اتجوزت دهب في الاول زعل بس بعد كده شفت بعدك عن البيت وزعلك على فراقها عرفت انك حبيتها ويمكن اكتر من امي وانا اتمنيت لك السعاده
رد عليها وهو بيبوس دماغها ربنا يخليك ليا يا قلب ابوكي وما يحرمنيش منك ابدا باست ايديه وقالت له ولا منك ابدا يا ابوي
اما في شقه بدر صحيت اكابر من النوم وقامت دخلت الحمام غسلت وشها وخرجت بصت في المرايه واستغربت منظرها وقالت ايه ده اللي انا عامله في نفس ده وراحت على شنطتها واطلعك عبايه ولبستها وعدلت حجابها

وبعد كده وراحت عشان تفتح الباب لقيته مقفول استغربت اكتر وفضلت تدور على المفتاح عشان افتكرت انها اللي قفلت عن نفسها ولما ما لقيتهوش خبطت على الباب جامد قرب بدر وفتحه وقالت له باستغراب انت قافل الباب ليه يا بدر
رد عليها ما فيش يا امي انتي اللي قلتي لي اقفلي امبارح قالت له ازاي انا مش فاكره حاجه هو ايه اللي حصل امبارح اتصدم بدر وقال لها ما فيش حاجه يا امي تعالي بس افطري عشان نروح لعاليه المستشفى اتخضت اكابر وقالت بنت فيها ايه وايه اللي حصل رد عليها ما فيش يا امي عاليه كانت طالعه على السلم ووقعت بس ابويا خدها المستشفى والحمد لله بقت كويسه وهنروح لها دلوقتي
قالت له طب يلا يا ولدي خلينا نطمن على خيتك الاول قال لها بس تعالي افطري وبعد كده هنروح وخرجت اكابر مع بدر ونزلوا على السفره ونهله كانت محضره الفطار قالت لها صباح الخير يا مرات خال ردت عليها صباح النور يا نهله ونوح كان قاعد وخايف من اكابر
وهي قالت له تعالى يا حبيب ستك قاعد ليه لوحدك عيط نوح وقربت نهله منه وشالته وقالت لها معلش يا مرات خال اصله زعلان من اللي حصل لعاليه رده اكابر مفيش مشكله وبص لبدر وقالت له يلا خلينا نروح نطمن على اختك قال لها ماشي ونزلوا كلهم وركبوا العربيه وطلعوا على المستشفى
اما يونس جاب الفطار ياكل مع همام وعاليه ودخله الممرضه وادتها العلاج ونامت عاليه ويتكلم يونس تعالى يا ابوي خلينا نشرب قهوه في الكافتيريا رده همام تعالى يا ولدي وراحوا الكافتيريا وطلبوا قهوه وقعدوا على الترابيزه
واتكلم يونس هو الكلام اللي بدر قاله حقيقي يا بوي رد همام انت زعلان مني يا يونس رد عليه ابدا يا ابوي ولا عمري هزعل منك بس انت ليه سكت السنين دي كلها رد عليك انا ما ينفعش اتكلم مهما كان دي بنت عمي وام عيالي رد عليه ربنا يخليك لنا يا ابوي وما يحرمناش منك ابدا اتكلم همام انا في موضوع كنت مخبيه عليك بس عاليه وبدر عرفوا وحابب انت كمان تعرف
رد يونس في ايه يا بوي وحكى له همام كل حاجه عن دهب رسلان رد يونس يتربى في عزك يا ابوي رد همام انا قلت لك عشان لو حصل لي حاجه تبقى عينك على اخوك وتخلي بالك من دهب رد يونس بعد الشر يا ابويا عنا وانت اللي هتعيش وتربيه
اما عند بدر كان وصل المستشفى ونزلوا وبدر تليفونه رن وقال لهم خشوا على الاوضه 107 عقبال ما اخلص التليفون رده اكابر طيب يا ولدي ونوح كان خايف وماسك في ايد امه وقال لها انا عايزه اخش الحمام ياما ردت اكابر خديه يا نهله وادي الحمام وانا هروح اطمن على عاليه ردت نهله خليني معاكي يا مرات خال عشان ما تتوهيش ردت اكابر ما تخافيش انا عارفه رقمي الاوضه هي 107 روحي انتي ونهله خدت نوح ومشيت
وراحت اكابر على الاوضه ودخلت وشافت عاليه نايمه وقالت يعني بعد كل اللي انا عملته امبارح وفي الاخر ما تموتيش واقربك وقعدت على الكرسي وهي بصه لبطنها بغل وحقد اما عند همام هو ويونس خارجين من الكافتيريا وشافوا بدر وقالوا له واقف بره ليه رد عليهم كان معايا تليفون بس امي ونهله دخلوا العاليه واستغرب همام وقال له هي امك جات معاك
رد عليه ايوه حتى نسيت كل اللي حصل امبارح واستغرب همام وقربت نهله ونوح منهم وقالت لهم انتم واقفين كده ليه واتصدم همام والشباب وقال هو انتب ما دخلتيش مع اكابر ردت نهله لا ما دخلتش يا خال عشان نوح كان عايز يروح الحمام
ويجري همام من ناحيه اوضه عاليه ووراء الشباب فعند عاليه اكابر لسه بتتكلم بجنون وعاليه كانت سمعاها بس مغمضه عينها خايفه تفتحها بتعمل فيها حاجه هي وابنها والباب اتفتح بسرعه ودخل همام وقال لها بتعملي ايه اكابر ردت عليه ما بعملش حاجه انا دخلت ولقيت عاليه نايمه فقلت اقعد جنبها لغايه ما تصحى
وهمام بص على عاليه ولقى الدموع على خدها وفهم ايه اللي بيحصل ودخل يونس وبدر ونهله ونوح وهم بينهجوا ونوح كان خايف وماسك في ايد امه وخرج همام وقال خليك انت يا يونس مع امك واختك وتعالى يا بدر انا عايزه رد بدر حاضر يا ابوي وخرجوا
وقال همام انت اديت لامك دواء امبارح رد بدر اديتها مهدئ للاعصاب وفي مخدر عشان كده نامت على طول رد همام طيب ومسك التليفون واتصل على طارق وحكى له ورد طارق وانت ما اتصلتش بيا من امبارح ليه قال همام كنت تايه بين عاليه واكابر رد طارق طب انا جاي لك المستشفى دلوقتي وقفل معاه
واستغرب بدر وقال له ليه يا ابوي اتصلت بالدكتور طارق وقال همام انا لما دخلت على امك و عاليه كانت امك قاعده على الكرسي وعاليه نايمه ومغمضه عينيها من الخوف والدموع على خدها وانا مش عارف سببها ايه عشان كده ما رضيتش اسيبهم لوحدهم لغايه ما اقعد مع عاليه وافهم اكابر عملت ايه
رد بدر شكلها كده الحاله بتاعه امي كبيره يا بوي وانا من رايي تدخلها المستشفى رد همام لا يا بدر امك مش هتخش المستشفى غير لما نطمن عليها الاول ونشوف كلام الدكتور ايه ومشي وراح ناحيه الحمام
اما في الفيلا عندي دهب كانت قاعده قلقانه وشايله ابنها ومسكت التليفون واتصلت تاني عليها همام ورد عليها همام بتنهيده طويله وقال لها ايوه يا دهب في حاجه حصلت ردت دهب ما فيش ياسي همام انا قلقت عليك رد همام معلش يا دهب انا عارف اني مقصر معاكي بس عاليه بنتي دخلت المستشفى وكانت تعبانه
رد الدهب قلق ليه في ايه حكى لها همام اللي حصل وانها وقعت من على السلم بس الحمد لله انها عدت على خير رده دهب الحمد لله انها بخير بس ابقى طمني عليك اول باول ما تسيبنيش قلقانه رد عليها طيب يا حبيبتي اقفلي بقى عشان الناس جات لي قالت له طيب وقفلت معاه
وتكلم طارق اللي موقفك بره كده يا همام رد عليه ما فيش كان معايا تليفون يلا بينا ندخل رد طارق ماشي ودخلوا الاوضه وطارق سلم على الشباب وقعد معاهم وعاليه كانت قاعده خايفه هي ونوح وطول الوقت حاطه ايديها على بطنها كحمايه لابنها وطارق كان بيتكلم معاهم كلهم وبص الاكابر
وقال لها فاكراني يا ست اكابر ردت عليه طبعا فاكراك مش انت صاحب همام رد عليها ايوه انا صاحبه وجيت قعدت معاكم شهر بس من زمان ردت اكابر ايوه انا فاكره اهلا وسهلا بيك رد طارق المهم انتي صحتك عامله ايه ردت عليه الحمد لله انا كويسه وفضلوا يتكلموا
وطارق لاحظ خوف عاليه ونوح وخرج وخرج وراه همام وقال له شايف ايه يا طارق رد عليه الموضوع ما يطمنش الست اكابر محتاجه جلسات مكثفه وهي المشكله مش معترفه انها مريضه نفسيه عشان كده لازم تيجي المستشفى عشان اقدر ابشرها بشكل مباشر رد همام يعني ما فيش غير الحل ده رد طارق اكيد
وفجاه سمع صوت صويت ودخلوا الجري وشافه اكابر ماسكه المشرط وحطاه على رقبه عاليه والشباب واقفه مصدومه وعاليه بتبكي ونوح ماسك في ايد امه بيعيط وقرب همام وقال لها اهدي يا اكابر وسيبي اللي في ايدك
ردت عليه بعصبيه مش هسيب حاجه وانت فاكر انك ممكن تسيبني وتدخلني المستشفى فاهم همام ان سمعت الكلام اللي دار بيني وبين طارق واتدخل طارق وقال لها اهدي بس يا ست اكابر واللي بتعمليه ده كده غلط دي بنتك ضحكه بسخريه وقالت له لا مش بنتي هو اللي كان عايزها انا ما كنتش عايزاها انا كنت مبسوطه بخلفتي ليونس وبدر وهي جت غصب عني
واتكلم همام اهدي بس يا حبيبتي وفهميني دي بنتنا عاليه ردت عليه بعصبيه وصوت عالي قلت لك دي مش بنتي وقال همام طب اهدي هي مش بنتنا وانتي عايزه تقتليها وتخشي السجن وتسيبيني اعيش لوحدي ازاي ردت اكابر وانت فاكرني عبيطه انا عارفه ومتاكده انك لقيت دهب وعايز ترتاح مني وترميني في المستشفى وكده اسمك عملت اللي عليه
رد همام ابدا اهدي بس يا حبيبتي وهي بنت عمي ضحكت وقالت له انت عارف يا همام انا عملت ايه عشان جوازتنا مع ان ابويا كان رافض وطارق غمز لهمام بمعنى اللي كمل الكلام وقال لها عملت ايه اكابر ردت عليه عملت كتير انا اللي لبستك قضيه السرقه مش ابويا عشان هو كان خايف عليك اكثر مني وانا اللي قلت له لما اتجوزتش همام هقتل نفسي كل ده عشان حبيتك وهو قال لي انك اكبر منك وكلام الناس عليا هيبقى كتير بس انا رفضت ده كله وعملت اللي في دماغي
ولما حب يكتب كل حاجه باسم ابنه انت عارف انا عملت ايه اتصدم همام انه اول مره يعرف اللي عمو كان عنده ابن وقال لها ابنه مين ردت عليه ابنه من المصراويه اللي اتجوزها بعد ما امي ماتت بكذا سنه وقال لها طب هو فين ضحكه اكابر وقالت له ما انت لو عرفت هو مين اتصدم رد همام ليا يا اكابر قالت له عشان هو يبقى ابو دهب اللي انت اتجوزتها اتصدم الكل واولهم همام
وقال لها ازاي وقالت له مع مراته لما ولدت انا خدت الولد ورحت اديته الست فوزيه وهي ربته مع بنتها ولما كبر اتجوز بنتها والست فوزيه خبت عليا انها ما قتلتهوش وانا ساعتها اتصلت انا راجل من رجاله ابويا وخليته يعملوا حادثه على الطريق ومات هو ومراته والبنت فضلت عايشه مع الست فوزيه وابويا ساعتها عرف انه عايش وبدات ادي له الحبوب اللي جابت له الجلطه في القلب ومات على طول وانا ما كنتش اعرف ان بنته لسه عايشه
غير لما الست فوزيه بعتت لي قبل ما تموت وفاكره ان ابقى حنينه عليها وعيشها في ورث ابوها بس طبعا انت حبيتها يا همام واتصدم وقال لها وانتي ليه كنت عايزه تجوزيها للغفير ضحكه اكابر بسخريه وقالت له عشان كنت قرفانه منها عشان شبه ابوها وامه المصراويه اللي خدت ابويا مني وهو كان بيعذبني بسببها رد همام وهو شايف طارق لف ناحيه اكابر وفي ايده ابره طيب يا اكابر سيبي البنت وانا هعمل لك اللي انتي عايزاه كله
ضحكه اكابر وقالت له ما ينفعش يا همام لازم تموت هي واللي في بطنها قبل ما يجي وياخد الورث كله وانا ما طولش حاجه ولسه اتحرك المشرط على رقبه عاليه صوتت نهله وطارق ادى الابره لاكابر في رقبتها وقرب الشباب بعدوها عن عاليه اللي كانت بتعيط
واترمت في حضني همام وقال انت كويسه يا قلب ابوكي وعاليه ما كانتش عارفه تنطق من كتر العياط وهمام بيمشي ايده على ضهرها واتكلم طارق بعد ما اكابر غمضت عينيها وقال لازم تخش المستشفى يا همام انا قلت لك انها بقت خطر عليكم رد همام بيجمود وانا موافق تخش المستشفى يا طارق وماسك التليفون واتصل على ناس من المستشفى عشان يجوا ياخدوها
وهنام بص ليونس وبدر وقالوا له معنى كده دهب بنت خالي رد همام شكله كده رد بدر هتعمل ايه يا ابوي في الموضوع ده سكت همام وبص على اكابر وقال في نفسه شكلك عملت بلاوي كتير يا اكابر وربنا يستر من اللي جاي ودخل طارق وقال له العربيه جايه بتاعه المستشفى وقال له يا همام شكلها كده مش اكابر بس اللي هتتعالج كمان الطفله وعاليه لازم يقول العياده رد همام ماشي يا طارق ربنا يعدي الايام دي على خير رد طارق ان شاء الله ويونس شال اكابر وحطها على السرير اللي جنب سرير عاليه
بعد وقت وصلوا عربيه المستشفى وشالوا اكابر وخدوها في العربيه وقال بدر انا اروح مع امي رد همام طب يا ولدي ابقى طمني وبص ليونس وقال له خذ مرتك وابنك وروحها على البيت وخلي بالك من ابنك رد يونس مش هينفع يا ابوي اسيبكم لوحدكم رد همام لا ينفع يا ولدي انت مش شايف منظر نوح اعمل ازاي واللي شافه كتير رد يونس اللي تشوفه يا ابوي واخذ مراته وابنه ومشوا
وقعد همام بعد ما الدكتور ادت مهدئ لعاليه ونمت وفكر في موضوع دهب وشاف ان جوازهم باطل عشان ده حرام من شرعا وماسك التليفون واتصل على صديقه هشام وحكى له كل اللي حصل ورد هشام هسال لك في الموضوع وارد عليك رد همام انا متاكد من اللي بقوله لك عشان كده عايزك تجهز لي اجراءات الطلاق ورد هشام هتطلق دهب
رد همام لا طبعا يا اذكى اخواتك انا ما اقدرش اسيبها دي قلبي من جوه انا هطلق اكابر وكده مش هيكون حرام رد هشام برده سيبني اسال الاول واشوف وابقى اقول لك نعمل ايه رد همام طيب بس ما تقولش حاجه دهب لغايه لما اجي واقعد معاها وافاهم مع كل حاجه رد هشام ماشي يا صاحبي وقفل معي